Enorm probleem met vrachtwagens!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Enorm probleem met vrachtwagens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:58

In de vakantie ga ik samen met een vriendin weer eens lekker naar het bos.
Langs de weg is madame nu erg braaf, vooral als er een ander paard bij is.
Alleen blijven vrachtwagens een probleem, en dan bedoel ik die grote vrachtwagens die bij supermarkten leveren.
Ik heb het al veel geoefenend, na het rijden uitstappen langs de weg en dergelijke (met m'n vader erbij), maar veel minder wordt de angst niet.
Opzich gaat ze er niet vandoor, maar ze draait soms in een enorme ruk om of ze gaat (laag)steigeren.
Ik krijg het er gewoon niet uit. Het is gewoon ook dwarsheid omdat ze verder voor NIETS bang is, en dit gewoon een gevoelig punt voor mij is en zij daar onmiddelijk gebruik van maakt. :')

Nu is mijn vraag, hoe los ik dit op als ik op de weg ben? Ik ga sowieso nog oefenen, maar hoe moet ik zo'n situatie oplossen?
Als ik oefen is er altijd iemand bij, maar op dat moment kan er niemand meelopen en moet ik het dus zelf doen in geval van nood!
Ik rijd gewoon op fietspaden maar die liggen wel naast de weg!

Anoniem

Re: Enorm probleem met vrachtwagens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:21

Zowel mijn pony als mijn paard waren niet verkeersmak voor trekkers en vrachtwagens en ik voorkwam altijd gewoon een confrontatie.. Dus ver voor je uit kijken en als je iets aan ziet komen een dammetje opzoeken waar je ff kan staan. Het scheelt vaak al als je net iets verder van de weg af kan staan..

Of je het verder kan oefenen weet ik niet, mijn paard en pony stonden langs een drukke weg, maar ze bleven er bang voor..

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:09

Probeer eens van tijdens het uitstappen zelf naast je paard te gaan stappen, en zo dan langs de weg te gaan stappen. Wanneer ze angstig wordt laat je haar stilstaan en kijken naar die vrachtwagen. Ondertussen stel je haar gerust met woorden en klopjes. Na enige tijd zal ze doorkrijgen dat er helemaal niets aan is want 'jij bent er om haar te beschermen'.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:58

Mijn paard was op alles BOM-proof behalve op vrachtwagens en tractors (deze lijken trouwens ook steeds groter te worden).
Het is natuurlijk ook lastig voor een paard om zo'n gevaarte eigenlijk recht op je af te zien komen, want daar lijkt het op en als je dan niet beter weet is vluchten de beste optie.
Toen mijn paard ouder werd, werd ie ook wijzer en ik rustiger. Maar ik ben de confrontatie altijd uit de weg gegaan door inderdaad vooruit te kijken en op een dammetje of een pad te gaan staan, veiligheid boven alles!
Daarnaast voelt je paard waarschijnlijk ook jouw spanning, doordat je er actief mee bezig bent dit kalmeert natuurlijk niet. Waarmee ik overigens niet bedoel dat het niet goed is dat je er actief mee bezig bent, maar soms is het beter je bij iets neer te leggen en wachten tot het beter gaat, komt vanzelf...

Op dit moment (probeer) ik een paard te rijden dat opgegroeit is op een loonbedrijf (alleen maar tractors en vrachtauto's) deze gaat er echt niet meer van schrikken, met haar heb ik een ander probleem namelijk dat ze niet begrijpt dat ze moet lopen......
En zo hebben we allemaal wat

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 15:27

Bedankt allemaal!
Tja er is een klein stukje weg waar ik niet aan de kant kan, en dat is precies het plekje waar de vrachtwagens het vaakst langskomen omdat daarachter de supermarkt zit. :')
Een stukje verderop is er geen probleem voor vrachtwagens, die komen dan wel dichtbij maar er zit een berm tussen en een fietspad dus ik kan ver ervan af blijven rijden!
Ik ga gewoon nog veel oefenen dus. Ik kan echt voor 100% op haar vertrouwen, maar dit is er gewoon ingeslopen en gaat er niet uit, ze is niet echt bang maar reageert er gewoon heel raar op.

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:31

een andere route??
maarja, daar gaat haar schrik niet van weg..
idd stil staan en laten zien dat het niet eng is..
mischien kan je een een schrik training makem/volgen?
succes!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:34

hee amber <3
wat bij prees altijd helpt is gewoon zelf niet naar hetgene kijken dat 'eng' is. Je maakt je dan namelijk (onbewust) druk dat ze misschien gaat schrikken ofzo. Gewoon aan iets anders denken en proberen haar gedachte ook ergens anders te krijgen. Door bijvoorbeeld gewoon te gaan draven, of stelling links en rechts vragen ofzo :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:47

Zijn het vooral de tegemoetkomende vrachtwagens die je paard eng vind of juist vrachtwagens die van achter komen?

Fardau2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:34

Toevallig heeft mijn paard het ook niet zo op vrachtwagens :) Hij staat dan soms helemaal te trappelen, maar gaat er niet vandoor maar wil ook wel omhoog komen. Vooral vuilniswagens die dan nét klapperen, dat kunnen vrachtwagens btw ook goed :P Maar het gaat nu steeds beter, mede door veel meer te oefenen, maar meestal rij ik gewoon rustig door alsof er niks aan de hand is. Met bussen gaat het nu al veel beter ;) Het is bij mij juist zo als er een persoon mee is op de fiets of lopend gaat hij daar heel erg op steunen en is juist bang, dus ik rij nu liever alleen met hem een buitenritje :)

Heb/ken je misschien iemand die een stukje land bij een drukke weg heeft? Misschien dat je dan kan overleggen dat je paard daar even een weekje of een paar dagen komt te staan ;) Als er dan vrachtwagens langs komen dan hij zelf bepalen wat hij er mee doet en dat kun jij kijken of hij er het zelfde op reageerd dan dat je met hem een buitenritje maakt ;) Maar toch, vaak vinden veel paarden een vrachtwagen/bus toch wel eng en krijg je het er nooit hélemaal uit :P Elk paard is wel anders... :P

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:55

Hierboven wordt geschreven: "stel je paard gerust"....dat moet je dus absoluut niet doen! Als je een paard sussend, geruststellend toe gaat spreken, bevestig je de angst van het paard. Je moet juist doen alsof er niets aan de hand is en de leiding nemen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:38

spendy schreef:
Probeer eens van tijdens het uitstappen zelf naast je paard te gaan stappen, en zo dan langs de weg te gaan stappen. Wanneer ze angstig wordt laat je haar stilstaan en kijken naar die vrachtwagen. Ondertussen stel je haar gerust met woorden en klopjes. Na enige tijd zal ze doorkrijgen dat er helemaal niets aan is want 'jij bent er om haar te beschermen'.

Als je een paard laat stil staan bij iets wat ze eng vinden, bevestig je alleen maar dat het eng is ;).

Wat ik altijd deed met trekkers en vrachtwagens : gewoon lopen, niet stil blijven staan & ga maar liedjes zingen. HEt klinkt heel stom, maar zo ontspan je zelf ook ;).
Probeer het eerst een een paar keer als je er naast loopt, ipv erop zitten. Als jij als "leider" voor je paard daar ook niet van schrikt, krijgen ze vanzelf door dat het niet eng is. Beloon het paard wel goed als hij/zij ook rustig blijft.
Toch blijft het ene paard er gevoeliger voor dan de ander..

lisavdburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:01

proberen te laten wennen aan harde geluiden en dan specifiek aan vrachtwagens

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:10

Ik heb er ook 1 die als de dood voor vrachtwagens is, en die is ook niet te beroerd om met kar en al in de sloot te springen :=
Nu hebben we hem pas een beetje zadelmak gemaakt, en zijn we nu 2 keer met een andere bomproof pony van ons buiten gaan rijden, en alle 2 de keren zijn we een vrachtwagen tegengekomen, maar onder het zadel ging het een heel stuk beter als voor de kar.
We gaan dan gewoon heel hard praten met zijn 2en en letten "zogenaamd" niet op ons paard, en hij keek wel wat, maar verder deed ie niks, dus gewoon negeren die hap en achter een ervaren paard aanhobbelen, en als je voorbij bent goed belonen.
Succes.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:12

Al geprobeerd met een paard dat niet bang is voor vrachtwagens ect te oefenen ?
Mijn pony kijkt niet op of om van groot landbouw verkeer of vrachtwagens...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:21

Langs de weg blijft lastig. Maar als ik de kans krijg zet ik ze met de neus op de moterkap. Dat kan hier op het erf want er worden geregeld brokken gebracht en dat gaat met veel herrie.

Heb zelfs een merrie gehad die had zo´n hekel aan traktors...... Ik was het zat en heb haar een hele middag in de bak laten staan met een traktor erbij die ook nog een half uur heeft aan gestaan. Daarna ging het veel beter en kon ik zelfs relaxt rijden in de bak als mijn man erlangs moest. Bak lag naast erfpad.

Probleem op de weg is dat ze op je af komen en bestuurders van het grote geschut het grappig vinden en niet het gevaar zien!

Een goede vind ik dat je niet alleen gaat. Heb nu een nieuwe merrie. Weet dat ze mak is maar buiten heb ik haar nog niet ervaren. Gaat dus ook iemand mee op de fiets. Mocht ik eraf klappen kan ik altijd nog achter op de fiets hangen of zo! :=

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:27

Als je paard zo bang is voor vrachtwagens, zou ik absoluut niet langs dat stukje weg gaan rijden. Veel te gevaarlijk!!! Zoek een plekje op waar als het paard schikt, het niet meteen de weg op stuiterd. Verder is het erg belangrijk om zelf rustig te blijven. Al is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Zo merkte ik aan mijzelf dat na een tijdje ik bij elke vrachtwagen wat gespannender ging zitten, omdat ik wist dat m'n vz-paard dat eng vond. Zo hield ik mooi het circeltje rond en leerde ze dus nooit dat vrachtwagens niet eng waren. Ik heb toen eens iemand anders op haar laten rijden die niet gespannen werd, en dat hielp al een stuk. Ook veel geoefend met iemand ernaast. Dus ik erop en iemand anders hield haar vast aan een halstertouw. Zo was de kans kleiner dat ze er vandoor kon gaan en zat ik al een stuk rustiger. Op deze manier heel vaak langs de weg gestapt tot ze op het eind niet meer naar vrachtwagens omkeek. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:13

-> BRT

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:54

Nou, dat stukje weg moet ik sowieso wel langs anders kom ik nooit bij het bos aan! :')
Bedankt voor de tips allemaal. Ik denk dat ik het gewoon maar moet gaan wagen!
Nog even oefenen van de week, het komt vast wel goed.

Het is gewoon een hele rare situatie. Op de ene manier is ze er wel echt bang voor, maar als er een vrachtwagen (voor voer bijvoorbeeld, die veel herrie maken) op het terrein staat, is er serieus niks aan de hand en is ze het enige paard die er langs durft.

Ze schrikt trouwens van vrachtwagens voor én achter. Achter is nog erger omdat ze hem dan niet ziet aankomen, maar op zo'n moment gaat ze niet stuiteren maar gewoon VOORUIT, en dan kan ik haar gewoon bovenop het paard voor me zetten, dat is geen probleem. En ik kan haar eigenlijk ook zo weer terug nemen. :j

Gewoon doen alsof er niks aan de hand is, is zo makkelijk gezegd, maar dat werkt gewoon niet. Ze is helemaal in de wereld met 'de vrachtwagen en haarzelf'. Ik heb me allang over de angst van vrachtwagens heen gezet (ik blijf toch wel zitten, echt erge dingen doet ze niet, al neemt het niet weg dat ik er strontziek van word := ), maar zij schijnt dat niet op te merken!

Maar ik ga maar gewoon bezig met waar ik al was, oefenen oefenen en oefenen dan maar!
Bedankt allemaal :j

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:27

TS: Dat je het zelf niet eng vindt dat scheelt heel erg veel! Mijn vorige paard was helemaal panisch voor vrachtwagens en dan moest ik (zoals iemand anders ook al schreef) echt zorgen dat ik in een inhammetje terecht kon en desnoods bij mensen op het pad. Ik draaide zoiezo altijd haar hoofd naar het gevaarte toe zodat het op haar afkwam en het niet achterop kwam want als het van achter kwam ging ze echt heel erg aan de haal (en ik was dan ook echt bang). Maar de mijne ging dan ook altijd wel echt helemaal door het lint. Aangezien je het zelf niet echt eng vindt denk ik dat je het idd gewoon moet oefenen oefenen oefenen en dan zal het vanzelf minder worden. Ik zat mijn paard perongeluk ook zenuwachtig te maken en zo waren we allebei bang voor vrachtwagens ;). Ik vind het heel erg moeilijk om advies te kunnen geven (behalve een inhammetje in als het kan en ernaartoe rijden) omdat het bij mijn vorige paard ook nooit over is gegaan, maar misschien heb je er toch wat aan...

Het belangrijkst is denk ik dat ze geen negatieve associatie krijgt bij vrachtwagens.

SofieTroya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:57

Mijn paard heeft hetzelfde maar dan met verkeersborden...