Hoe doen jullie dat: weidegang en hoefbevangenheid...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CandyAdonis

Hoe doen jullie dat: weidegang en hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:30

Hallo,
Wie van jullie heeft een paard of pony welke gevoelig is voor hoefbevangenheid?
En hoe doen jullie dat in het voorjaar bij weidegang?
Gewoon een stuk land maaien, stukje afzetten en de pony dan elke dag wat langer in het land zetten, of doen jullie het anders?
Ze gaan in ieder geval op een stuk waar geen kunstmest overheen is gegaan uiteraard, maar ik ben gewoon zo bang voor deze pijnlijke ziekte, ik wil gewoon geen risico nemen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Alvast bedankt.

MyrtheJ

Re: Hoe doen jullie dat: weidegang en hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:37

Mijn pony is hoefbevangen geweest.

24/7 op ene gewone wei zonder aanpassingen is helaas niet haalbaar.

Ik heb het liefst dat de wei al wat afgegraasd is voordat mijn pony erop gaat. Rustig aan opbouwen, met graasmasker overdag en 'snachts zonder graasmasker(ivm fructaangehaltes). Op die manier houd ik het al weer 2 jaar onder controle... Daarnaast natuurlijk niet te veel brok etc voeren!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:17

Geen kunstmest gaat hoefbevangenheid niet tegen. beter kun je juist wel wat mesten. Gras heeft voeding nodig om te groeien.
Even gepikt van Paardnatuurlijk;

Citaat:
Wanneer je het land bemest, al dan niet met kunstmest, dan zal de fructaanproductie van het gras afnemen (even vooropgesteld dat er water is en de temperatuur hoog genoeg is om te kunnen groeien). De concentratie, en daarmee de hoeveelheid fructaan in de grasplant, zal dus afnemen.

Maar, omdat je door bemesten meer grasgroei krijgt, krijg je meer gras per hectare. Meer gras betekent meer van alles. Omdat je meer gras per hectare hebt krijg je dus ook meer fructaan per hectare.

Dus: Door bemesten krijg je minder fructaan per plant, maar meer fructaan per hectare.

Wat moet je nu doen om te zorgen dat je paard minder fructaan binnenkrijgt? Dat hangt er dus van af:

Krijgt je paard "de hele wei" en mag hij zelf uitzoeken hoeveel hij eet? Dan betekent "meer gras per hectare" dat hij meer zal eten, en netto meer fructaan zal binnenkrijgen. Niet bemesten dus.
Heeft je paard een graasbeperking, door stripbegrazing of zo? Dan krijgt hij zoveel hij nodig heeft, dus een vaste hoeveelheid gras. Minder fructaan per grasplant betekent dat hij minder fructaan zal binnenkrijgen, dus ga je bemesten om de hoeveelheid fructaan-per-plant zo laag mogelijk te krijgen.
Ga je hooien? Dan wil je zo min mogelijk fructaan per pak. Bemesten dus, want daarmee wordt het fructaan-per-plant lager. Omdat je door het bemesten meer gras kan oogsten, oogst je netto meer fructaan, maar heb je minder fructaan per pak. In ieder pak zit bijvoorbeeld de helft minder fructaan, maar je oogst drie keer zoveel pakken. Je paard zal er echter niet méér door gaan eten, dus zal hij minder fructaan verorberen.

Verder helpt een graasmasker erg goed. Zorg er ook voor dat het stuk wei niet te groot is en geef dagelijks een klein stukje bij.
Wij hadden vorig jaar ook een pony staan die gevoelig is voor hoefbevangenheid, maar deze had geen problemen door normale bemesting (maak er geen koeienwei van!) en strookbegrazing.
En verder zou ik ervoor zorgen dat de pony voldoende beweging krijgt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:20

Een verzorg van mij is al een aantal keer bevangen geweest. Vorig jaar geen last gehad. Hij is toen met een ander paard op een kleiner weiland gegaan wel staat hij er 24/7 in de wei en met voldoende hooi. En we doen aan strookbegrazing, hij is toen mooi op gewicht gebleven en het belangrijkste van al hij heeft geen last gehad van hoefbevangenheid. We zorgde we zoiezo dat ze een beperkte strookbegrazing hadden dus niet dagelijks een stuk erbij maar 1x in de week/2 weken. En voor de rest natuurlijk hooi, zodat ze zich niet verveelde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:54

Hier bouwen we het langzaam op in het voorjaar, eerst een uurtje en dan steeds wat langer op de weide, de erg gevoelige paarden lopen met een graasmasker tot halfweg het seizoen. We houden de fructaanwijzer op paardnatuurlijk in de gaten en als het risico hoog is gaan ze een paar uurtjes in de bak.
Er worden zowieso eerst stukjes afgezet maar na verloop van tijd krijgen ze de volle 4 hectare.

Overigens heb je niet alleen een risico in de zomer, juist ook in de winter kan er erg veel fructaan in gras zitten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:23

Heel, heel rustig opbouwen qua weidegang, en max 2 uurtjes per dag (of minder) op de wei, en de rest van de dag in de paddock. (met hooi)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:38

ik lees even mee.
mijn paardje is vorig jaar 2 keer bevangen geweest.
omdat bij ons strookbegrazing niet mogenlijk is ivm grote stal, had ik bedacht om hem een grasmasker om te doen en het verder dus rustig op te bouwen.

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:43

ik lees ook mee..sinds november heb ik een pony die ook erg gevoelig is voor hoefbevangenheid!ze staat nu 24/7 op een schrale duinweide.de zomerweide staat we vol met vet gras,deze wordt in de winter begraasd door een minimaal aantal paarden.omdat bij ons strookbegrazing en of opbouwen niet mogelijk is wil ik graag gebruik gaan maken van een grasmasker,maar is deze geschikt om 24/7 aan te hebben???

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:46

Ricky stond eerst ook 24/7 op het weiland, maar dat kan nu niet meer. Hij mag nu absoluut geen gras meer hebben omdat hij er zo overgevoelig voor is geworden. Dus we hebben nu een paddock en een grote uitloop stal . Maar het blijft een vervelend gezicht, een paard dat geen gras mag.

trudy13: Ricky heeft ook een grasmasker gehad, hij kon er goed mee drinken en kreeg geen gras binnen. Maar dat vond ik bij nader inzien nog veel oneerlijker tegenover het paard. Je zet hem op gras maar hij kan het niet eten. Dan liever op een stukje zand.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:57

casperzot schreef:
trudy13: Ricky heeft ook een grasmasker gehad, hij kon er goed mee drinken en kreeg geen gras binnen. Maar dat vond ik bij nader inzien nog veel oneerlijker tegenover het paard. Je zet hem op gras maar hij kan het niet eten. Dan liever op een stukje zand.

Met een graasmasker kunnen ze toch gewoon gras eten, alleen een stuk minder? Althans, zo ken ik ze. Ik heb de greenguard, daar kunnen ze goed mee eten, er komt alleen niet veel naar binnen per hap.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:25

Let vooral op met stukken land met KORT gras. Juist een afgegraasd stuk geeft kans op extra fructaan. Kort gras in het voorjaar bevat meer suiker dan lang gras. Bij lang gras is de hoeveelheid fructaan verdeeld over bv 15 cm gras. Kort gras van 5 cm heeft evenveel fructaan, maart omdat de stengel korter is, zullen ze meer eten en dus meer fructaan binnen krijgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:20

Die van mij is nu herstellende van een kwakkeljaar. Ze is nu 2 weken van de buut af. Van mijn smid mag ze in de toekomst ook zeker wel weer grazen, maar dan beperkt. Paar keer per week een half uurtje. Maar dan moet ik daar wel rekening houden met de rest van het voer. Dus als ze gegraasd heeft dan wat minder hooi en brok voeren. En verder zorgen dat ze genoeg beweging krijgt zodat ze wat ze binnen krijgt ook weer verbruikt.

Dit jaar wil ik gaan proberen om een paddock paradise te bouwen. Met strookbegrazing wil ik een pad kaal laten eten en ze krijgt haar kale stuk wei. Op dat stuk groeit vrijwel geen gras, dus dat komt mooi uit. En als het kaal is dus af en toe een kwartier/half uur op het gras. Of ik dat laatste ga durven is afwachten.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:48

Mijn pony is ook hoefbevangen geweest. (En niet zo'n beetje ook. :n )
Maar die gaat straks weer gewoon 24/7 het land op.
Ik hou wel de paardnatuurlijk site goed in de gaten, en ik doe hem de eerste paar weken dat hij 24/7 naar buiten gaat een graasmasker op. Als de paardnatuurlijk site zegt dat er veel fructaan in het gras zit, dan doe ik ook z'n graasmasker op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:59

Ik zou me niet blindstaren op die index. Heb er eens op gekeken toen het hier zonnig was en het vroor. Volgens de index was het risico laag.

Verder ligt het erg aan de oorzaak. Als fructanen/voeding het geweest zijn dan zou ik mijn paard dus nooit 24/7 de wei op doen. Was er een andere oorzaak dan zou dat wellicht wel kunnen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:33

Hier is de wei nu kaal. Er is een stuk afgezet waar ze begin maart op gaan (is meer zand) en het zelf dus kort houden, van daaruit wordt strookgewijs na 30 april gras bijgegeven en hooi bijgevoerd, Zo'n strookje gras per dag is maar een meter of 10 breed en een cm of 50 diep. Rest is aanvullen met hooi. Als het gras in juni meer uitgegroeid is, krijgen ze wat meer gras ipv hooi.
Maaien is af te raden, gemaaid gras wat in de groei is in het voor- en najaar heeft meer fructaan, dus meer kans op hoefbevangenheid.
Verdenk ik de shet ervan dat het voor hem te snel gaat, komt hij op een zanderig stuk alleen te lopen (wel naast zijn maatje).

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:58

Shetlander staat hier ook 24/7 buiten en is 3x achter elkaar in 1 zomer hoefbevangen geweest omdat Mevrouw een enorme ontsnapper is en op een of andere manier toch bij het hoge + verse gras komt,
graasmasker wil ik nu echt gaan aanschaffen maar het blijf dan toch gewoon evenveel?

Ze eet toch ontzettend veel, en ik beweeg haar 1x per dag

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:49

Nee, ze kunnen alleen door de opening gras krijgen en ze kunnen dus niet zo gulzig eten. Mijn smid vindt de graasmaskers trouwens echte ondingen. Hij vergelijk het met een taart. Stel dat jij een taart krijgt maar je hebt een masker met een klein gaatje op. Hij zegt dat je dan beter een klein stukje kunt afzetten en daar de pony op te zetten, ipv 24/7 op gras.

Een shet heeft echt maar heel weinig voedsel nodig, op de shetlandeilanden zijn ze uren aan het zoeken naar een paar sprieten gras. Onze weilanden staan vol met gras, dus je kunt wel op je vingers aftellen dat dat niet goed kan gaan, zeker als ze al eens hoefbevangen zijn geweest. Ze worden daardoor nog gevoeliger.

@ Thejoker: Wat versta je onder beweging?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:03

Graasmaskers zijn ook niet bijster goed bestand tegen slimme/eigenzinnige paarden. Yngvar heeft een heel aantal modellen gehad en kreeg ze allemaal binnen een dag stuk of af. :( Dan is een kleiner stukje land toch al gauw een handigere oplossing.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:53

mijn paard mag 1 uur per dag op het land, de rest van de dag staat ze in de paddock met hooi.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:09

Bij ons op stal hebben we een flink afgegrazen stukje wei. Hierop staan zomers 2 paardjes. Of ze gaan met korfje om bij de rest. Alleen heeft 1 vorig jaar het korfje kapot gekregen en heeft zo stiekem toch meer naar binnen kunnen werken :9

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:12

Mijn shetje was ook elk jaar bevangen. Nu heeft hij zo'n korfje (waar iedereen boven mij het ook al over heeft) waardoor hij niet te veel kan eten, maar nog wel wat en ook gewoon lekker rond kan blijven rennen. :D

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:16

Mijn paard was ook 14 jaar geleden hoefbevangen geweest gekanteld hoefbeen dus heel erg bevangen en ik deed aan strookbegrasing .Het is wel wat werk maar ze daarna nooit meer bevangen geweest.Binnenkort krijg ik een nieuw paard en ik ga het weer zo doen.Deze is helemaal gezond maar mij is het al die jaren goed bevallen het zo tedoen.

doedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:08

graaskorf werkt prima.
Zo kunnen ze toch nog mee draaien in het ritme van de andere paarden

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:22

Dat is echt heel erg verschillend per hb paard.
Ook ligt veel aan de oorzaak en wat voor weiden je hebt.
Ik zou een hb paard zeker niet op een vette wei zetten en het voorjaar is ook wat link maar te kort is ook niet goed.
Ik zou je paard gewoon een beperkte tijd op het gras laten.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:32

Kort gras, is gestresst gras, gestresst gras produceert fructaan. Ze gaan hier op uitgegroeid gras, dus gras wat bijna bloeit, of bloeit. Veel vezel, en in verhouding dus minder fructaan.

Dat betekend later op het land. Maar dan wel, na opbouw, gewoon 8 uren. Veel hangt ook af, van de bodem kwaliteit. S'nachts staan ze op stal.