Pony die niet nageeflijk rijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNaomi_

Pony die niet nageeflijk rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:11

Hallo mede-bokkers!

Mijn pony is erg sterk in zijn nek en wilt daarom niet nageven (hier hoef ik geen commetaar op verder)
Maar toch wil ik binnenkort starten, zou ik erge puntaftrek krijgen?

Groetjes,

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:14

Lijkt het je niet slim om eerst de oorzaken te zoeken, vervolgens probleem om te gaan lossen(onder deskundige begl!!) alvorens je denkt aan wedstrijden?
Die wedstrijden lopen niet weg en kunnen ook nog wel gereden worden als je pony zich kan ontspannen in zijn lijf.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:16

Ik zou de komende weken met een knoop in je teugels gaan rijden.
Alleen maar voorwaarts houden, tempowisselingen, overgangen...

Maak je paard super alert op jou hulpen en zithulpen.

Longeer wekelijks met bv. een pessoa.

Wanneer jij zeker bent dat de overgangen en tempowisselingen op je zit te rijden zijn dan de teugels er weer eens bijpakken. Laat je paardje maar eens op zijn eigen benen lopen.

xNaomi_

Re: Pony die niet nageeflijk rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:20

Dat is juist het probleem alles zit er goed aan, maar het ontspannen zit er niet in. Wil niet gemeen terug reageren en wil wel naar jullie luisteren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:21

jammer dat het nog niet zo lekker lukt. Wedstrijdje meedoen kan natuurlijk wel, maar reken niet te veel op winstpuntjes. En blijf er thuis met je instructrice lekker aan werken. overgangen en wendingen om je pony wat soepeler en beter aan de hand te krijgen. Wellicht eens wat vaker longeren met een dubbele longe/pessoa/halsverlenger oid.

veel succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:30

Hoe oud is je pony?
Doe je weleens wat aan longeren?

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:43

Hij is volgens paspoort 7 jaar, maar we denken ongeveer 6 jaar.
Longeren vind hij heel erg moeilijk, hij begrijpt het niet.

Maar ik krijg niet echt antwoord op mijn vraag, want ik wilde lieverr geen discussie over dit onderwerp ofzo. :\

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:49

Nou, dat komt omdat mensen hier behulpzaam proberen te zijn en je tips willen geven om het probleem op te lossen zodat je over een tijdje gewoon op wedstrijd kunt.

Want zeg eens eerlijk, als je in de B niet nageeflijk rijdt krijg je sowiezo minder hoge punten omdat het geen netjes ontspannen beeld is. Mocht je de B doorkomen, zie dan in het L nog maar eens zijn. Wat er eigenlijk bedoeld word is dus;
Ga geen wedstrijden rijden met een pony die niet goedloopt, want dat is gewoon geen doen. Na een tijdje ben je zelf ook wel zat om steeds met slechte punten thuis te komen.

Luister gewoon naar de tips en los eerst het probleem op, je gaat toch ook geen wedstrijd tennissen als je niet weet hoe je een racket vast moet houden? :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:52

ja.
je gaat er puntenaftrek op krijgen als je pony met het hoofd in de lucht loopt.
de basis is een ontspannen paard die correct voorwaarts naar de hand toe word gereden,nu hoeft niet alles perfect voor elkaar te zijn in de B,maar aan die voorwaarden moet je wel een beetje proberen te voldoen als je wil starten met kans op een winstpunt.

dus mijn tips; zoek eerst eens uit waarom je pony zo 'sterk' is. je moet vooral zorgen dat jij niet ook sterk in je handen bent.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 23:03

Hij loopt heus niet stijf met zijn 'kop' in de lucht, heb even geen recente foto voor het te laten zien
Dit is een foto van internet, alleen dan zijn hoofd iets meer rechter in een lijn vanaf de grond. ( | dus)

Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:05

Antwoord op je vraag; nee, geweldige punten zal je gewoon nooit krijgen want dit is niet ontspannen, goed ruggebruik en nageeflijk. ;)
Neem goed les en laat je instructeur/trice je er mee helpen en ga dan pas startten als jullie er klaar voor zijn ;) Want hoger dan de B zul je dan gewoon niet komen

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:26

Je bent pas 12 jaar en start bij de pony's.
Als jij je figuurtjes netjes op de letters afrijdt en de overgangen goed doet dan kan je proef er netjes uitzien.

De tips die ik gaf en de vragen die ik net stelde waren niet om je aan te vallen,
Ik wilde je juist helpen...

Probeer eens een paar lessen longeren te krijgen. Met longeren kan je je pony zijn rug, buik en achterhand trainen. Die spieren heeft hij nodig om nagevelijk te zijn en jou te dragen.
Wanneer je bv. 2x per week longeert (met bv. pessoa) en 3x rijdt dan heb je een beetje een gerichte training.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:44

Is er een mogelijkheid om bij jou in de buurt FNRS wedstrijden te rijden totdat het rijden beter gaat en dan pas KNHS te gaan starten.

Dan kun je toch nu al op wedstrijd zonder afgestraft te worden door een jury.
In de B wordt constante nageeflijkheid eigenlijk al wel gevraagd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:50

Het hangt van het niveau af,maar bij de fnrs word ook serieus gejureerd hoor.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:45

Er zit natuurlijk wel een verschil in het jureren tussen het B en M nivea en de ene jury is strenger dan de ander, maar in het regelement staat dat het paard/pony nageefelijk moet lopen heb ik me laten vertellen, dit beteken natuurlijk op B nivau niet dat je paard gelijk helemaal in de krul moet lopen, maar ook niet met zijn kop in de lucht ;)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:36

Je kunt om ervaring op te doen wel op wedstrijd gaan, maar ik zou niet op winstpunten rekenen. Vorig jaar ben ik ook met mijn pony gestart die niet nageeflijk liep, en de jury kwam zelfs uit de auto om te zeggen dat ik maar beter kon stoppen tot ze nageeflijk liep. Heb nu een winterstop en ben er hard aan aan het werken (kan nu alleen niet echt goed door verschillende redenen). Ik start pas weer als het in orde is.

Edit: maar ik ben toch heel blij dat ik vorig jaar wedstrijden heb gereden, je doet wel heel veel ervaring op en het is natuurlijk heel leuk! Dus als het rijden weer goed zit kan ik zo op wedstrijd en weet ik al helemaal hoe het gaat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:27

xNaomi_ schreef:
Hallo mede-bokkers!

Mijn pony is erg sterk in zijn nek en wilt daarom niet nageven (hier hoef ik geen commetaar op verder)
Maar toch wil ik binnenkort starten, zou ik erge puntaftrek krijgen?

Groetjes,

Ik kan je als jurylid zeggen dat je hier inderdaad een flinke puntenaftrek voor zult krijgen. Bij elk onderdeel gaat je dit punten kosten.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:58

Ik heb even in je profiel gespiekt, rijd je toevallig bij manege kuiper? Mag evt. per PB

Ik zou het rijden miss even laten voor wat het is, en lekker gaan werken aan de ontspanning, niets hoeft alles mag. Misschien evt. lessen nemen in de dubbele longe, zo als al eerder gezegd, hiermee kun je ook doelgericht trainen, en je zit er niet op, dus je ziet dan ook gelijk veel meer.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:12

Snoevie schreef:

DAT weet ik ;)

Maar aangezien ze op max F6 niveau mag instromen en F6 word nog geen nageeflijkheid gevraagd
,zoals je zelf ook zult weten, is het een optie voor de TS om wedstrijden te kunnen rijden zonder dat goede nageeflijkheid een must is.

Trouwens een optie is ook om je pony door te laten rijden door een goede ruiter die jouw pony kan duidelijk maken wat de bedoeling is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:13

Als je een proef rijdt met een nageeflijk paard die af en toe tegen de hand komt krijg je voor dat onderdeel als het verder redelijk gereden is een 5. Dan kun je dus zelf uitrekenen waar je op uit komt, want er zijn ook onderdelen die minder lukken (3 en 4 dus) maar als het echt de hele proef tegen de hand is zijn er best veel jury's die je nog tussendoor met een zesje zullen matsen omdat een heel coupon toto-uitslag ook zo triestig en ontmoedigend is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:15

_Natasja_ schreef:
Snoevie schreef:

DAT weet ik ;)

Maar aangezien ze op max F6 niveau mag instromen en F6 word nog geen nageeflijkheid gevraagd
,zoals je zelf ook zult weten, is het een optie voor de TS om wedstrijden te kunnen rijden zonder dat goede nageeflijkheid een must is.

Trouwens een optie is ook om je pony door te laten rijden door een goede ruiter die jouw pony kan duidelijk maken wat de bedoeling is.

daarom zei ik ook,dat het van het niveau afhangt ;) als de TS idd F6 start is dat weer een ander verhaal als de B

Sunlight6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:53

Ik ken ook iemand en die haar pony wou ook niet nagefelijk rijden en met de wedstrijden reed iedere pony al wel nagefelijk dus ze kreeg nooit veel winspunten. Toen is ze les gaan nemen en heeft iemand anders op haar paard laten rijden. en nu gaat het aal stukken beter! ;) En gaan ze binnenkort beginnen! :)

Dus mijn advies:

Neem goed les en laat je instructeur/trice je er mee helpen en ga dan pas startten als jullie er klaar voor zijn.
En raad iemand anders op je pony rijden, misschien kan hij/zij het hem leren en helpen soepeler te maken?

Succes! :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:56

Mijn pony loopt ook niet goed nageefelijk, maar we halen bijna elke wedstrijd wel een winstpunt! :)
Ik zou gewoon starten, daar doe je alleen maar ervaring mee op!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:15

in de B ben je niet verplicht nagevelijk terijden maar je krijgt wel hogere punten want een paard loopt fijner in de aanleuning als die negefelijk is. ik hoop dat je hier wat aan hebt! en wat heb je te verliezen! veel succ6 meid met je wedstrijden :D

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:14

Snoevie schreef:

bij de fnrs wordt niet op nagefelijkheid gelet. Ik reed eerst met een manege pony die met zijn kop in de lucht liep en ik kreeg een altijd mooie punten, en nu rij ik met een eigenpaard die mooi naar onder loopt en al en eigenlijk veel hoger rijden dan wat de fnrs doet, en die krijgt maar een paar puntjes meer..