Nerveus en verandering karakter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovebinache

Nerveus en verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 09:52

Beste bokkers,

weet niet of het hier wel goed staat, sorry

Ik heb mijn paardje Binache (New-Forestmerrie, 1m45) nu al bijna drie jaar en ze heeft al een hele metamorfose achter de rug.
Ik weet niet of jullie bekend zijn met de elementpaardentheorie, maar toen ik Binache eerst had was ze helemaal Aarde: een luie goedzak, met een hoog knuffelgehalte wel wil werken maar niet wil presteren en vooral wil eten.
Eerst paste ik er als ruiter erg goed bij, ik had helemaal geen verdere ambitie met haar.
Maar toen zij wat meer interesse begon te tonen in het werk, ging ik ook ambitieuser worden.
Nu zijn we echt supergoed op weg, lukt een A proef dressuur wel vrij goed en springt ze parcoursje 1m.
Ze werd een absoluut houtpaard: steeds meer en verder en hoger willen werken en vooruit willen gaan. Daarbij komt wel de dominantie en agressiviteit maar die heeft ze naar mij nooit vertoont.
Omdat ze van heel sterk Aarde naar heel sterk Hout is gegaan besloten we haar WU Xing Houtkruiden te geven als tegenwerking op die extreme reactie.
Zo zou ze wat 'evenwichtiger' worden.
Na een 'karaktertest' op Horse-Event vond ik dat ze klein beetje Aarde, veel Hout en vrij veel Vuur was. (Vuur: nerveus en heel erg gesteld op aandacht en prestatie, zowat de 'showpony's')
Nu komt door die kruiden (volgens mij) dat Vuur weer wat naar boven en ze is de laatste tijd zo nerveus!
Ik moet constant opletten dat ze van niets verschiet of ze niet met me op de loop gaat dat ik de tijd niet heb om ze degelijk te rijden.
Ik vind het heel erg raar, want ze staat al haar hele leven op dezelfde stal en nog verschiet ze van bijna alles.
Heeft iemand tips om ze wat minder nerveus te maken en wat gerust te stellen. De normale middelen (training en belonen) hebben totnutoe niet veel uitgehaald...

Lovebinache

(P.S. dit is mijn theorie omdat ze heel fel reageerde op die kruiden... Iemand die andere ideeën heeft over de veranderingen in haar karakter: ik sta er helemaal open voor!)

Apple

Re: Nerveus en verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:55

-> OPG

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:23

Ik weet helemaal niks af van dit soort theorieën maar weet wel dat erg veel paarden in de wintertijd feller worden. Vaak meer op stal en minder beweging. Dan kunnen ze hun ei niet zo goed kwijt.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:37

Ik zou de voeding (hoeveelheid) cq kruiden nog eens onder de loupe nemen. Maar daarnaast ook kijken naar het werk wat ze moet doen. Kan ze dit aan? Is er iets lichamelijks aan de hand? Zijn er dingen op de stal gewijzigd (andere paarden, zaken in omgeving veranderd) etc. etc.. Succes met je zoektocht.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:21

Hoe is het met de huisvesting en de voeding van je paard gesteld? Komt ze dagelijks buiten en hoe lang? Staat ze dan alleen of met meerdere paarden? Hoeveel ruwvoer krijgt ze en hoeveel krachtvoer? Hoeveel en wat train je met haar?

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:14

Ze staat in een ruime box 3.5 x 4, werkt elke dag en kan 5 keer in de week haar benen lekker strekken voor een halfuurtje. (in de winter) in de zomer staat ze minstens zes uur per week op de wei. Ze staat dan alleen maar is omringd door andere paarden in aangrenzende weides en daar speelt ze mee... vanwege haar vroegere agressiviteit kan ik moeilijk iemand vinden die zijn paardje mee met haar op de wei wilt zetten... Ze krijgt twee keer per dag heel wat hooi en twee keer per dag een kilo korrels, maar daar heeft ze nu al 11 jaar op geteerd en nu werkt ze meer dan vroeger...

ik weet het echt niet hoor.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:26

Ik denk eerlijk gezegd dat het weinig te maken heeft met die kruiden, maar ik heb ook 0,0 verstand van die kruiden. Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat je paard maar een half uurtje buiten komt en 2 kilo brok krijgt. Waarschijnlijk heeft je paard veel te veel energie en dat wil nog wel eens nerveus gedrag veroorzaken. Kun je haar niet langer buiten zetten?

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:32

Nu dat de grond bevroren is bij ons, durf ik ze niet zo goed echt lang buiten te zetten, dan durft ze echt heeeel erg te bokken en zotte kuren te doen en met de grond...
Ja, maar dan vraag ik me af waarom ze nu zo doet, terwijl ze vorige winter helemaal niet hetzelfde deed...
Ik kan het natuurlijk wel proberen, maar zou ze dan niet eerder gewoon haar 'activiteit' zal ik maar zeggen (weet het niet, want jouw gedacht klopt echt wel en ik vraag maar raak he :p) kwijtraken en niet die 'nervositeit'.

Bedankt trouwens, voor je inbreng!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:35

Ik heb hier serieus nog nooit van gehoord!
Is er misschien een site waarin ik meer kan vinden?

Je kan een bloedje laten trekken, paarden die een magnesium tekort hebben kunnen erg nerveus zijn.
Het schijnt dat banaan magnesium tekort aanvult.

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:37

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:45

In de afgelopen 3 jaar is er verder helemaal niks veranderd aan huisvesting? Dus niet minder naar buiten oid? Gewoon 3 jaar dezelfde routines? Dan zou t op zich natuurlijk nogal bizar zijn als ze ineens een tekort aan beweging zou hebben (begrijp me niet verkeerd, meer naar buiten zou écht beter zijn. Die harde grond weten ze zelf wel hoe ze daar mee om moeten gaan).

Dat even buiten beschouwing gelaten.... Als je kijkt naar het verloop qua types zit daar best een logische lijn in...Toen je haar kreeg was ze weinig ambitieus en vooral gefocust op eten. Je merkte iets aan haar, begon wat meer te vragen en met jouw ambitie steeg ook de hare. Nu is ze doorgegroeid naar een paardje dat houdt van aandacht.. Ik vind t een vrij logische ontwikkeling eigenlijk, muv dat nerveuze, waarvan ik iig de indruk krijg dat t idd een teveel aan energie is..
Mijn poown was eerst ook heel relaxed, geen stress... Na 1 show gelopen te hebben is t slome er helemaal uit, verlang af en toe naar de tijd dat ie rustig achter me aan sjokte ipv bokkend met me mee te huppelen :+ (moet ik er wel bij zeggen; mijn pony is nu 1,5 dus zal leeftijdsgebonden zijn denk ik, is met jouw paard een stuk minder logisch).

Probeer iig of ze langer buiten kan en kijk dan of ze wat minder nerveus wordt. Ook een showpaard is heel goed bij je te houden en als je er een weg mee hebt gevonden, zijn t hele fijne paarden hoor :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:46

Hoe meer energie, hoe meer energie om nerveus te zijn. En hoe eerder ze zullen verschieten om zo wat energie kwijt te raken,
Als je ervoor zorgt dat je paard regelmatig en langer buitenkomt, dan zullen ze ook niet zo snel gek gaan doen als ze buiten komen.
Bij ons op stal, en de stallen in de omgeving, komen de paarden de hele dag buiten, die passen zich juist aan aan de weersomstandigheden. Ik heb nog niets gehoord van blessures die zijn onstaan op de wei. (en er staan hier een heleboel paarden!)