Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:16

Ik heb blijkbaar een hele tijd rond gereden met aan zadel dat niet past, niet goed aangemeten dus door de zadelmaker.
Mijn pony liep nooit echt lekker ontspannen.
Mijn instructrise heeft nog nooit gezegt dat het wel eens aan mijn zadel kon liggen dat het zadel niet paste, hoort een instructrise dat niet eerlijk te zeggen als ze merkt dat je zadel eventueel niet goed ligt?

Sabinee__

Re: Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:17

misschien zag ze het zelf ook niet?

Air

Re: Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Ja.

upendoJarig

Als ze het zegt is het goed.. Maar verplichting?! :n

Je hoort hier zelf kritisch op te zijn, zo leg je de verantwoordelijkheid verkeerd.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:18

Als zij kan zien dat het zadel niet goed ligt dan lijkt me wel dat ze dat moet zeggen.
Maarja, soms zie je niet dat een zadel niet goed past, missschien lag het wel stil als je er op zat maar knelde hij ergens?
Wel vervelend zeg, hopelijk is het te verhelpen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:18

Ja dat vind ik wel. Maar als zij er geen kijk op heeft, houdt het op. Niet iedere instructrice kan zien of een zadel goed ligt. Maar het is wel iets dat zo'n iemand inde gaten moet hebben.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:19

dat hoor je zelf toch te kunnen zien?
voordat je met het zadel gaat rijden controleer je dit toch? of je laat dit door iemand doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:19

Normaal gesproken mag ze er vanuit gaan dat je in de les te voorschijn komt met passend tuig. Als ze ziet dat het zadel niet fijn ligt of gewoon niet past, mag ze daar naar mijn inziens wel iets over zeggen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:20

''Mijn pony liep nooit echt lekker ontspannen''

Tuurlijk, je hoeft geen ogen te hebben dat een zadel niet lekker past, alleen de basisdingen kan je immers van een afstandje zien.. maar als het paard nooit lekker ontspannen loopt ben je als instructise slecht bezig als je er niks van zegt.

_Jordy_

sheela schreef:
Ja dat vind ik wel. Maar als zij er geen kijk op heeft, houdt het op. Niet iedere instructrice kan zien of een zadel goed ligt. Maar het is wel iets dat zo'n iemand inde gaten moet hebben.

instructrice ziet jou vaak alleen op het paard.
kan zijn dat het dan niet goed zichtbaar is.

Japeloup

Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe klant krijg is naar het zadel kijken, hoofdstel/bit bekijk ik ook.
Helaas moet ik zeggen dat ik het veel tegen kom dat een zadel niet goed ligt. Ik ben geen zadelmaker maar kan wel zien of het zadel het paard niet in de weg ligt.
Maar ook bij mijn bestaande klanten kijk ik met enige regelmaat naar het zadel, verder adviseer ik mensen minimaal 1 keer per jaar het zadel na te laten kijken door een zadelmaker.
En als een paard snel veranderd in bespiering zal er vaker naar het zadel gekeken worden.

Ik zeg dus JA een instructeur heeft als taak mee te kijken naar de optoming.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:21

Ja en Nee. Een instructrice is geen zadelmaker. Als een zadel bv veeel te lang is voor het paard, te groot of klein is voor de ruiter of ontzettend klappert of schuift zou ze daar wat van kunnen zeggen.
Als het zadel op het oog netjes en stil ligt, hoe moet zij dan weten dat het niet past? Het is imo niet de taak van de instructrice om jou erop te wijzen dat je je zadel na moet laten kijken, dat hoor je namelijk zelf gewoon ieder halfjaar tot jaar te doen. Als jij er verder altijd netjes en verzorgd uitziet en je pony en spullen ook, mag zij er vind ik best vanuit gaan dat je gewoon correct bent in die dingen, en dan zou ik het als lesgever ook in de rijtechnische hoek zoeken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:23

Japeloup schreef:
Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe klant krijg is naar het zadel kijken, hoofdstel/bit bekijk ik ook.
Helaas moet ik zeggen dat ik het veel tegen kom dat een zadel niet goed ligt. Ik ben geen zadelmaker maar kan wel zien of het zadel het paard niet in de weg ligt.
Maar ook bij mijn bestaande klanten kijk ik met enige regelmaat naar het zadel, verder adviseer ik mensen minimaal 1 keer per jaar het zadel na te laten kijken door een zadelmaker.
En als een paard snel veranderd in bespiering zal er vaker naar het zadel gekeken worden.

Heb jij een opleiding als zadelmaker? Ik zou echt nooit op het woord van mijn instructrice afgaan wat betreft mijn zadel, ik heb namelijk 100% vertrouwen in mijn zadelmaker. Zij zou het trouwens ook nooit in haar hoofd halen om te gaan bepalen of een zadel al dan niet past, aangezien ze daar niet voor opgeleid is...ik vind dat echt niet kunnen.
Ik heb het dan over gevallen duidelijk te groot/klein/schuivend/klapperend/scheefliggend uitgesloten natuurlijk, dat kan een kind zelfs zen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:24

Een paard ondervind last van een niet goed passend zadel... als je instructie dit dus niet opmerkt ziet ze het dus blijkbaar niet dat het paard hier last van heeft... imo ben je dan een slechte instructie.
Maar helaas komt dat maar al te vaak voor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:24

De meeste instructeurs hebben totaal geen kennis over zadels, hoor. ;)
Gelukkig heb ik er zelf eentje die dat wel heeft en zij geeft je geen les als hoofdstel en zadel e.d. niet ok zijn.
En dat vind ik heel terecht. :j

Helaas lopen er veel te veel paarden rond met verkeerd tuig. Moet je alleen op de vele maneges kijken. Huilen met de pet op. En daar wordt gewoon les gegeven. ;(

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:25

Kan een klein dingetje zijn waardoor het niet goed lag, en dat ziet niet iedereen. Maar door de band genomen vind ik wel dat ze zoiets mogen zeggen als dat het geval is. Wil niet zeggen dat het haar verantwoordelijkheid is dat je pony nooit echt ontspande.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:26

_Esther_87_ schreef:
Japeloup schreef:

Heb jij een opleiding als zadelmaker? Ik zou echt nooit op het woord van mijn instructrice afgaan wat betreft mijn zadel, ik heb namelijk 100% vertrouwen in mijn zadelmaker. Zij zou het trouwens ook nooit in haar hoofd halen om te gaan bepalen of een zadel al dan niet past, aangezien ze daar niet voor opgeleid is...ik vind dat echt niet kunnen.
Ik heb het dan over gevallen duidelijk te groot/klein/schuivend/klapperend/scheefliggend uitgesloten natuurlijk, dat kan een kind zelfs zen.

Waar wordt gezegd dat de instructise zou moeten bepalen dat het zadel niet goed past?
Als het opgemerkt wordt(wat het moet worden) dan moet je er als instructise wat van zeggen, bijv. dat het verstandig is om het zadel na te laten kijken.

Dat kan zelfs een kind zien..... toch rijden er nog genoeg paarden rond met zo'n zadel :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:29

_Esther_87_ schreef:
Japeloup schreef:

Ik zeg toch ik ben GEEN zadel maker, maar heb veel klanten die veelal al jaren met het zelfde zadel rijden en er nooit naar hebben laten kijken, zo van hij is 5 jaar geleden op maat gemaakt voor mijn paard, en denken dan ook nog dat hij dan past. Als ze dan een zadelmaker er bij halen dan is tot nu toe altijd gebleken dat ik het juist had gezien.
En nee ik ben niet opgeleid tot zadelmaker maar heb tijdens mijn opleiding/stage etc wel er veel over geleerd door goed mee te kijken en vragen te stellen aan goede zadelmakers.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:32

Air schreef:
Dat kan zelfs een kind zien..... toch rijden er nog genoeg paarden rond met zo'n zadel :+

Helaas wel, daarom vind ik het mijn taak om mijn klanten er op te wijzen en meet zelf nooit zadels aan, ik adviseer alleen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:36

Als zij ziet of vermoed dat je zadel niet passend ligt, vind ik wel dat ze dat met je behoort te bespreken met een stukje advies of doorverwijzing naar een kundig zadelmaker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:36

Een goede instructeur / trice hoort wel te kunnen zien waar problemen vandaan komen :j

Als het paard niet lekker loopt of de ruiter niet netjes zit....dan ga je les nemen om dit op te lossen.
De lesgever hoort dan te kunnen inschatten of het probleem bij het paard ligt , of bij de ruiter....of bij het harnachement.

Maargoed , kijk voor de grap eens hier op Bokt op HAW en je ziet dat heel veel zadels duidelijk niet goed zijn voor de prestaties van ruiter en / of paard... en toch hebben die mensen ook gewoon les.

Die zadels zijn dan bvb. te klein van zitting waardoor de ruiter teveel achterop het zadel zit en dus niet goed in balans is , voorover valt , flapperende benen.... en dan zeggen ze zelf bij de foto's dat ze samen met hun lesgever hieraan werken om dit op te lossen. Ik vind een dergelijk lesgever een enorme flapdrol , die zou het inzicht moeten hebben om te zien dat het zadel deze houding afdwingt , maar blijkbaar zien ze het niet of zeggen ze het niet...allebei onverantwoord want dan ben je leerling dus NIET goed aan het helpen , dan mis je blijkbaar het inzicht dat nodig is om de combinatie goed op te leiden.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:37

Moeten? Nee, jou instructrice moet helemaal niets.
Interesse tonen en het beste met jou en je paard voor hebben? JA!

Als een paard niet lekker loopt zal ik zeker wel het zadel besproken hebben. Net zoals een osteophaat, tandarts enz.

Maar er zijn helaas heeeeeel veel instructeurs en instructrices die alleen hun handje ophouden na de les en weer weggaan.......

Ze moet nog steeds niets, maar ze had je KUNNEN adviseren.

Nu moet jij gaan overwegen wat je hiermee wil doen. Persoonlijk zou ik er niet van houden, maar heb dan ook de allerbeste fijnste instructeur :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:38

Blijkbaar leert men dat niet op de standaard opleiding. :\
Een enorme tekortkoming dus, vind ik persoonlijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:38

pmarena schreef:
Maargoed , kijk voor de grap eens hier op Bokt op HAW en je ziet dat heel veel zadels duidelijk niet goed zijn voor de prestaties van ruiter en / of paard... en toch hebben die mensen ook gewoon les.

En vervang zadels nu eens door instructeurs :))

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:39

Ach Orun zegt helaas niks. Moet je alsnog de goeien er tussenuit kunnen pikken..

It's a shame.