Personenwagens en trailergebruik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Personenwagens en trailergebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:24

Allereerst, ja ik heb eerst alle topics doorneust gaande van "welke auto heb jij voor de trailer" tot de "welke 4x4", zelfs topics van in 2006. Ik heb dus heus moeite gedaan om iets te vinden voor ik mijn vraag ik neerplant :).

Er komt een nieuwe 1.5 paards trailer (MTM 1500kg, maar wordt maar gevuld tot kleine 1200kg). Momenteel rijd ik met een Golf IV, doenbaar maar niet aanbevolen combinatie. Dus ik ben beginnen zoeken naar andere wagen, eerst begonnen met de 4x4's, dan de SUV's en nu de personenwagens.
4x4's zijn uigesloten owv het hoog verbruik. De wagen wordt vooral gebruikt voor woon- en werkverkeer en max 1x per week lange afstand voor paardlief. Ben by the way ook niet van plan om woeste terreinen te gaan beklimmen.
SUV's werden dan interessant, maar ook hier weer redelijk hoog verbruik. Wel goede trekkracht, maar heb ik dat wel nodig voor mijn klein paardje van 465 kg?
Daarom denk ik dus om 'gewoon' een personenwagen aan te schaffen, maar eentje met een goede koppel, trekkrachtig EN toch geen dieselslurper. Ik weet dat je een zo zwaar mogelijke motor enzo moet kiezen
De Volvo S40 blijkt algauw te mager om 1.5 paards te trekken heb ik ergens gelezen. Verder heb ik dan ook gelezen dat de Ford Mondeo wel een krachtpatser te zijn met hoge kogeldruk.

Zijn er verder nog tips om te zoeken binnen de sectie personenwagens met trekvermogen? Merken en types waar ik eens kan bij kijken. Moeten wel binnen budget vallen van max (2de hands) 17.500 euro (hoe minder hoe liever), bouwjaar boven de 2006. Daarmee bedoel ik niet dat jullie moeten auto's opzoeken voor mij, want dat kan ik zelf natuurlijk ook. Maar ik zet het er liever bij om de types wat beter te kunnen benoemen (zoals bij Golf is er een verschil in bouwjaar tussen de IV en de VI, snap je :)).

Vjestagirl

Re: Personenwagens en trailergebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:25

Ik rijd met een volkswagen passat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:33

Mazda 6 2.0 diesel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:18

opel vectra 1900 cdti
1600 kilo emt kogel van 78

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:19

hier ook een opel vectra

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:33

rij zelf een audi A3, gaat prima, maar idealer zou een A4 zijn in combinatie met een trailer

passat is ook een leuke auto

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:39

Tja, dit wordt weer zo'n typisch topic van 'wat rij ik'.

Auto's die in dit soort situaties vaak gekozen worden zijn bijv oa:
Ford Mondeo (1800 kg max)
Renault Laguna (1300 kg max)
Volvo V50/V60
Volvo 740 (1600 kg max)

Voor jouw budget van 17500 Euro kun je zeker wel wat leuks vinden, en voor minder ook. Denk dat je voor hooguit 10.000 Euro al iets hebt wat aan je eisen zal voldoen.

Kijk ook eens op autoweek, deze hebben een mooie tool waar je op trekgewicht en diverse andere dingen kan zoeken. Als je de auto dan aanklikt krijg je ook direct alle gegevens erbij. Wellicht de moeite waard hier eens een paar uur aan te spenderen?
http://www.autoweek.nl/autovergelijker.php

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 23:54

Geloof me stefanvi, ik spendeer mijn uren tegenwoordig aan niets anders :). Het was niet de bedoeling om aan iedereen te vragen wat hij of zij rijdt, maar een aantal opties te geven net zoals jij deed met auto's met voldoende trekkracht.
Ondertussen heb ik ook gevonden dat de Toyota Avensis ook van 1600kg tot 1800kg mag trekken (afhankelijk van motor). Eéntje voor bij op het lijstje.

Ik zal eens kijken of ik iets met die site kan doen, ben uit België, maar misschien kan ik daar idd trekgewichten terugvinden. Dank je wel!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:17

opel insignia (station) is ook best leuk, maar dat is volgens mij nog een vrij nieuw type, dus zal dan misschien nog te duur zijn.

volvo heeft meerder geschikte types volgens mij.

bmw x3 is ook leuk, maar die verbruikt misschien al teveel?

mijn vriend vindt een avenis niet fijn rijden, maar is wel al ff geleden dat hij daar in gereden heeft, dus misschien is het bij de nieuwere avensis anders.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 00:25

De S40 van Volvo is in ieder geval niet veilig genoeg heb ik gelezen. BMW vind ik eigenlijk niet fijn rijden, ze zijn zo hard! En ik denk eigenlijk ook dat het budget daarvoor te laag gaat zijn.
Met toyota heb ik totaal geen ervaring, heb alleen nog maar met Volkswagen gereden en meegereden met Mercedes. Die zijn overigens ook erg goed, maar die hebben tweedehands al heel veel kms op de teller.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:36

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 00:41

Bedankt Mootje :)

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:42

Wij hebben een Volvo c30 2.0L Diesel. en die trekt heel fijn een 1,5 paards trailer :) Ben dr super tevreden over!

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:08

Wij hebben een ford mondeo voor de trailer staan. Bevalt super en trekt een 1,5 paardentrailer heel goed.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:19

Ga eens kijken bij Subaru.
De verschillende modellen van dit merk worden regelmatig uitgeroepen tot beste caravantrekker met hun 4 wielaandrijving en met de nieuwe diesel zijn ze ook nog zuinig.
Wij rijden met een Subaru Forester (SUV) en trekken daar een ifor williams mee en dit gaat zeer goed.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:21

Je kunt je auto ook laten chiptunen Na tuning gaat je koppel (bij dieselmotor) met ongeveer 100-110 nm omhoog er er komt zo'n 30 pk bij. De meeste bedrijven doen dit binnen de veilige normen van de fabriek.
Dus behoorlijk meer trekkracht en relatief goedkoop.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:31

Ik had precies dezelfde overweging als jij: de auto wordt meest voor woon-werk gebruikt, af en toe voor vakantie (2pers) en 1x per maand gemiddeld voor de trailer, met paardje van 450kg erin. Moet niet teveel kosten als ie stil staat maar vooral ook niet teveel als ie rijdt.
Na wat navraag bij collega's en kennissen (die verstand van of veel ervaring met auto's hebben of denken te hebben) gezocht op internet naar een aziatisch merk met een 2liter benzinemotor.
Wij zijn uitgekomen op een Toyota avensis. Tweedehands gekocht bij een dealer voor 7000 euro, 8 jaar oud, 140.000km, goed onderhouden. (Ook gekeken naar Nissan e.d., maar toevallig geen geschikte gevonden toen.) Nog steeds erg tevreden mee.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:47

Wij hebben grotere Fords ervoor gehad, en nu een Saab 2.0. Wel een benzine in beide gevallen. Maar beide merken mogen 1800 kg trekken.En doen dat als een tierelier.Wij hadden ook dezelfde overweging.

Tussendoor zijn er ook terreinwagens en volvo's gebruikt, maar deze twee merken bevallen ons het best.

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:05

amouroke schreef:
De S40 van Volvo is in ieder geval niet veilig genoeg heb ik gelezen. BMW vind ik eigenlijk niet fijn rijden, ze zijn zo hard! En ik denk eigenlijk ook dat het budget daarvoor te laag gaat zijn.
Met toyota heb ik totaal geen ervaring, heb alleen nog maar met Volkswagen gereden en meegereden met Mercedes. Die zijn overigens ook erg goed, maar die hebben tweedehands al heel veel kms op de teller.

Een volvo niet veilig genoeg? Ze staan juist bekend om hun veiligheid en degelijkheid. Ik raad je aan om juist in de diverse volvo modellen te zoeken. Genoeg leuke auto's 2e hands te vinden die ruim onder je budget vallen. Denk bv. aan de 740 of 850.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:10

Wij hebben ook een ford mondeo voor mijn 1,5 paardstrailer staan. Incl. laadvermogen weegt de trailer 1350. Trailer weegt zelf iets van 580 kg ofzo. Paard is gelukkig niet zo zwaar als het laadvermogen dat er zou mogen :D Ford mag 1500 hebben. Kogeldruk is ook geschikt. Wij zijn heel tevreden over deze combinatie. Hij trekt het makkelijk en we hebben naar ons idee ook genoeg "over". Verder gebruiken we deze auto ook voor woon-werk verkeer. Vind het een prettige auto om in te rijden.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:47

Ik heb een Volvo V70 voor de paardentrailer (1,5). I-de-aal. Verbruik gaat nauwelijks omhoog, de auto kan het makkelijk doen, ligt stabiel op de weg en ja....veilig. Volvo is HET merk als het gaat om veiligheid.

Gebruik deze auto ook voor woon-werkverkeer. 120 km op een dag. Wil nooit weer anders (heb citroen, peugeot, toyota gereden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:52

Als je nu een Golf rijdt en dat vind je prettig: ik heb sinds een jaar een transporterbus van Volkswagen, met dubbele cabine. Wat handig! Voorin een gewone schone personenwagen en achterin kan je alles gooien, honden, zadels, hooi etc. Trekt makkelijk een 2 paards.
En het rijdt veel goedkoper dan de Landrover die we hiervoor hadden, niet alleen aanschaf maar ook onderhoud en wegenbelasting.
We hebben ook Volkswagen Caddy's en die vinden we heel fijn rijden, vandaar de keus voor een VW transporter, ik vind het echt ideaal!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:35

Wat is een personenauto?
Een auto op geel kenteken waar veel personen in mogen?

Wij hebben een Nissan Terrano 3.0Di waar zeven personen in mogen en hij mag drie ton trekken.
Perfect!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:37

Helaas betaal je je dan scheel aan wegenbelasting....

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:45

Dat is een keus die je maakt.
Sukkel ik aan, of wil ik het goed doen.