Schoppen voor etenstijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Schoppen voor etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:52

Mijn 3,5 jarige stampt elke morgend tegen zijn deur voor etenstijd. En dan heb ik het over onophoudelijk stampen vanaf een uur of 6 tot een uur of 8 wanneer ze allemaal eten krijgen. Ikzelf heb daar geen last van, want de paarden staan een eindje van huis. De stalverantwoordelijke kan er echter niet meer van slapen, en voor zijn benen is het natuurlijk ook niet goed.
Mijn vraag natuurlijk, wat is de oorzaak en vooral hoe kan ik dit verhelpen?
Ik twijfel eraan of dit verveling is. Aangezien hij het enkel 'smorgens voor etenstijd doet. Hij heeft verder ook een bal in zijn stal hangen waar hij amper mee speelt en hij heeft voldoende beweging.
Misschien heeft hij na een hele nacht 'smorgens echt wel honger? Vraag is, wat doe ik daaraan. Hij krijgt echt wel voldoende hooi en krachtvoer wil ik hem niet te veel geven aangezien hij jong is en energie genoeg heeft. Hij valt ook zeker niet af en is rond en gezond, dus hij krijgt volgens mij dan wel voldoende te eten. Hij staat op stro waar hij ook een heel deel van opeet. Gevolg is dan wel dat zijn stal snel vuil is maar te veel stro wil ik hem niet geven omdat ik bang ben voor koliek.
Dus mijn vraag: Wat doe ik hier aan?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:25

Negeren, al is dat natuurlijk vrij lastig. Je paard heeft namelijk elke keer succes als hij staat te schoppen en stampen, hij krijgt namelijk eten!
Mijn paard heeft het ook een tijdje geprobeerd. Telkens als hij begon te schrapen, liep ik weg met zijn voer. Was hij weer rustig, dan kwam ik pas weer terug. Begon hij weer, dan liep ik weer weg. Resultaat: meneer wacht nu braaf op zijn eten.
Misschien helpt een hooinet met fijne mazen wel een beetje? Dan doet hij ook een stuk langer over zijn maaltijd. Misschien dat hij dan ook niet zo vroeg begint met zijn gedrag.

nynke55

Re: Schoppen voor etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:22

Mijn paard heeft daar ook af en toe een handje van. Nu staat ze niet zo vaak op stal, enkel als het echt slecht weer is. Maar als ze me hoort, gaat ze schoppen. Ik doe dan gewoon de bovendeur dicht en ga wat anders doen. Als ze rustig is, krijgt ze eten. Je moet dan natuurlijk er wel zeker van zijn, dat het paard s'nachts voldoende hooi heeft gehad.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:40

Het is zo dat hij dit echt smorgens om 6 uur begint te doen. Dan is er nog niemand op stal, en krijgt hij ook geen eten hoor. Hij houdt dit 2 uur vol. Om 8 uur krijgen ze allemaal eten..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:47

Men zegt dat er paarden zijn, die dat doen om het geluid. Dus misschien iets van rubber tegen de staldeur?

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:48

maar uiteindelijk wordt ie wel beloond met eten, al is dat pas na 2 uur schoppen.

Precies wat hierboven ook gezegd wordt; pas voeren als ie rustig is en absoluut niet eerder.

Ik heb vorige week hetzelfde gehad met mijn 3 minivarkentjes; eentje begon ook 's ochtends te gillen om eten. Ik ben daarop meteen pas gaan voeren op het moment dat ie weer rustig was; na 3 dagen was het over.

Bij jouw paard zal het langer duren omdat ie al langer succes heeft gehad met dit gedrag, maar de aanhouder wint. Het is daarnaast ook voor de stalhouder zijn eigen bestwil dat ie daar dus ook even doorheen moet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:56

Negeren werkt niet want dat wordt nu ook al gedaan en paard wordt uiteindelijk toch beloond met eten, ookal is dat na 2 uur.

Je moet het gedrag zien te doorbreken door de situatie anders te maken, ik denk dat hij altijd op dezelfde plek staat, kijk eens of je in die hoek iets kunt maken waardoor hij niet meer zo kan staan als hij altijd doet. Bv de bal die hij heeft verplaatsen zodat hij ertegen stoot als hij daar staat te stampen, of een halstertouw spannen zodat hij niet in de hoek kan staan. Of haal het geluid weg, leg er een extra dikke laag strooisel neer of een rubbermat op de grond/tegen de deur aan.
Of geef hem 's avonds laat nog een keer wat, dan heeft hij het wellicht niet op 's morgens.

Pas voeren wanneer hij rustig is heeft in dit geval geen zin, de andere paarden moeten ook eten dus die worden om 8 uur ook onrustig als ze niets krijgen wat die van jou ook weer extra onrustig maakt en op die manier zitten ze elkaar op te jutten. De rest wel gaan voeren en alleen die van jou overslaan werkt ook niet, dat maakt hem waarschijnlijk helemaal gek en hij zal er juist nog harder om stampen omdat hij ziet dat de rest wel krijgt, feit dat je daar even over doet enz.
Dit is alleen een oplossing als het paard alleen staat, in deze situatie maak je hem er alleen maar gekker mee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:33

Hoe laat geef je 's avonds voor de laatste keer hooi? Wellicht is het een idee om het rond een uur of 11 nog een flinke plak te geven.

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:48

Ik ben wel benieuwd naar de tips in dit topic.
Twee van de paarden bij ons op stal doen dat ook, de een wanneer ik biks geef, en de ander wanneer ik kuil ga voeren.
Gelukkig beginnen ze er niet zo vroeg mee als die van jou, TS, maar ik vind het wel erg irritant.
Meestal stoppen ze als ik een keer hun naam schreeuw.
Ik voer ze ook altijd pas wanneer ze gestopt zijn met dat gedrag. Soms werkt dat en doen ze het een paar dagen (of zelfs weken) niet meer, maar het komt helaas altijd terug :S

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:12

Wat anneliesdj zegt, klopt. We kunnen het niet negeren want we staan op een privestal waar een stuk of 40 paarden staan. Die moeten dus allemaal eten. En best ook allemaal tegelijk anders worden ze helemaal gek. Dat vind ik niet eerlijk.
'savonds nog eten geven helpt ook niet. Ik ga hem vaak rond 11 uur nog een keer losgooien in de binnenbak zodat die snachts zijn energie kwijt is en daarna geef ik hem nog serieus wat hooi en wortels in de hoop dat hij het dan uithoudt tot smorgens. Maar ik kan niet zeggen dat dat echt helpt. Soms doet hij het dan wel niet, maar soms weer wel, dus er zit niet echt een regelmaat in.

Een touw spannen vind ik gevaarlijk om eerlijk te zijn. Daar kan hij allerlei gruwelijke toeren mee uithalen. Wat de staleigenaar wel heeft voorgesteld is een touw spannen met stroom op. Zodat als gij stampt, hij een schokje krijgt en het zo afleert. Maar dat vind ik dan weer zielig? Op die manier voelt hij zich niet veilig meer in zijn eigen stal..
Die bal verplaatsen kan ik wel eens proberen. En als dat niet helpt, ga ik inderdaad eens zien waar ik rubber kan vinden..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:50

Stroomdraad lijkt mij dan weer enger, als hij daarin komt te zitten heb je veel meer schade dan bij een simpel halstertouw. Als je het tussen de tralies klemt kun je 't vast wel zo maken dat hij het lostrekt als hij er vast in komt.
Overigens vind ik stroom ook weer 'gemeen', in zijn box hoort hij zich veilig te voelen en te kunnen staan zoals hij wil, als je stroomdraad gaat spannen maak je de box alweer een stuk kleiner, ookal span je het strak langs de kant. Ik zou dat alleen doen in uiterste nood.
Anders de hooiruif in die hoek? Of waterbak of ...? Ik weet niet hoe jullie stallen eruit zien :P

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:01

Er is een apparaatje voor te koop: werkt met water en een 'infraroodoog'. Aan de ene kant van de stal staat de 'zender' van de infrarode straal, aan de andere kant de ontvanger (dus de lichtstraal gaat langs de boxdeur) als de infrarode straal doorbroken wordt (door het schoppen tegen de deur) spuit het apparaat een waterstraal. Paard leert het heeeel snel af. Apparaat kost alleen ca 300,- euro. Ik persoonlijk vond dat veel. Mijn paard schopte tegen de deur om aandacht te krijgen. Ik heb dat opgelost met zo'n mega waterpistool (plantenspuit kan ook). Telkens als ie schopt krijgt ie van ver een straaltje water. Mijn stal genoten hielpen hier graag aan mee want die werden ook gek van dat gestamp. Was binnen de korste keren over. Als ie een 'terugval' heeft pak ik het ding weer en krijgt ze een spuit. Dat is meestal wel voldoende.

edit: even gegoogled en hier is een link naar het apparaat: http://www.quitkick.nl/

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:00

Embe schreef:
Er is een apparaatje voor te koop: werkt met water en een 'infraroodoog'. Aan de ene kant van de stal staat de 'zender' van de infrarode straal, aan de andere kant de ontvanger (dus de lichtstraal gaat langs de boxdeur) als de infrarode straal doorbroken wordt (door het schoppen tegen de deur) spuit het apparaat een waterstraal.

>;)
Dan krijgt het paard ook een waterstaal als hij zich gewoon omdraait en net met z'n billen de straal doorbreekt of als hij zijn hoofd over de bovendeur steekt of ...
Lijkt me niet erg paardvriendelijk.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 16:22

Dat apparaatje werkt met 1 lijn denk ik. Dus dat is juist heel beperkt. Paard moet juist op de lijn komen, erboven of eronder doet het apparaat niets. Het werkt dus niet voor schrapen op de grond. Enkel bij schoppen tegen de deur. Nja, schrapen doet hij dus ook..
Of heb ik het nu helemaal mis? :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:56

Dat snap ik maar als de lijn op borsthoogte zit, of waar dan ook, maakt eigenlijk niet uit want dat ding weet niet of hij echt aan het stampen is

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:53

anneliesdj schreef:
Embe schreef:
Er is een apparaatje voor te koop: werkt met water en een 'infraroodoog'. Aan de ene kant van de stal staat de 'zender' van de infrarode straal, aan de andere kant de ontvanger (dus de lichtstraal gaat langs de boxdeur) als de infrarode straal doorbroken wordt (door het schoppen tegen de deur) spuit het apparaat een waterstraal.

>;)
Dan krijgt het paard ook een waterstaal als hij zich gewoon omdraait en net met z'n billen de straal doorbreekt of als hij zijn hoofd over de bovendeur steekt of ...
Lijkt me niet erg paardvriendelijk.

Je kan 'm op 'schophoogte' hangen en een paard heeft het zo door hoor (ca 2 dagen). Ik vind water juist de meest diervriendelijke oplossing. Je paard zijn benen kapot laten schoppen... dat vind ik niet zo'n goed plan en zeker niet diervriendelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:56

Als het hem pijn doet zal hij normaal gesproken wel stoppen hoor.
Het water op zich vind ik geen gek idee maar dan zou ik het liever doen met zo'n waterpistool zoals je noemt.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:30

anneliesdj schreef:
Het water op zich vind ik geen gek idee maar dan zou ik het liever doen met zo'n waterpistool zoals je noemt.

Als het hem pijn doet heeft hij waarschijnlijk al een blessure... die voorkom ik liever, stukken paardvriendelijker!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:51

Rubber mat voor de deur hangen, geen geluid = geen lol meer erom.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:13

Inderdaad, het paard wordt gewoon beloond voor zijn gedrag doordat hij eten krijgt, daarom doet hij het ook.
Eerst beginnen ze vanuit ongeduld, daarna wordt het ongeduld + 'Heee, als ik schop volgt er eten', eigenlijk heel logisch leergedrag bij een paard :P

Ik zou ook kijken of je kunt voorkomen dat hij tegen de deur trapt, misschien tijdenlijk een extra dwarsbalk op bepaalde hoogte ervoor, of rubberen matten zodat je het geluid niet hoort en de lol er eerder af is. Toch gaan sommige paarden dan door met schoppen, maar valt altijd te proberen.

Stroomdraadje is misschien sneu, maar wel snel effectief. Hij leert dan dat schoppen een schokje betekent en dan houden ze er wel snel genoeg mee op. Maar dan moet je het wel op een veilige wijze kunnen toepassen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:26

bij ons op stal breekt er ook eentje bijna de stal af voor voer. Ik heb ze al een aantal keer zonder voer laten staan en daarna met de rest naar buiten. Volledig afgeleerd is het niet, maar toch een pak minder, want die weet ondertussen wel dat als ze het te bont maakt geen voer meer krijgt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:14

Embe schreef:
anneliesdj schreef:

Als het hem pijn doet heeft hij waarschijnlijk al een blessure... die voorkom ik liever, stukken paardvriendelijker!

Waarom zou hij al een blessure hebben als het pijn doet?
En natuurlijk wil je het voorkomen, ik zeg toch ook niet dat ze er niets aan moet doen?