Hallo, Mijn merrie is het ganse jaar door paardig, zomer en winter. Ik dacht dat er altijd een soort winterstop was? Ze is echt iedere 3 weken paardig. Kan dit kwaad? En wat kan de oorzaak hier van zijn? Ze staat wel altijd op stal kan dit hier iets mee te maken hebben? (ze kan niet op de wei, ze springt constant over de omheining) Wie kan mij wat duidelijkheid geven?
als jij eerst eens wat duidelijkheid over paardig kunt geven, bedoel je hengstig?
S_Evelyne
Geplaatst: 31-01-11 13:29
Ze woont in belgie, daar heet het blijkbaar anders. Ik denk ook hengstig?
kleinvosje
Geplaatst: 31-01-11 13:29
paardig zal wel hengstig zijn ja, maar weet je zeker dat het dat is wat ze het hele jaar heeft? Het kan geen kwaad in ieder geval, zolang je haar kunt hanteren! Toch zou ik proberen je paard naar buiten te krijgen, desnoods het hekwerk verhogen. altijd maar binnen staan is ook niet goed voor een paard.
Ik denk dat dat niet echt een probleem is.. Alleen ik vind het niet echt paardwaardig dat ze altijd maar binnen moet staan.. Idd wat kleinvosje zegt, iets aan de omheining doen..
Altijd binnen!? Is niet helemaal eerlijk tegenover het paard he.. Doe inderdaad wat aan de omheinig.
chocobroodje
Geplaatst: 31-01-11 13:36
Het is gewoon de cycles van het paard. Het is een veel gemaakte fout dat men denkt dat merrie's in de winter niet hengstig worden. De cycles gaat gewoon door al zullen de meeste paarden instinctief wel weten dat de winter niet het ideale moment is, dus is de hengstigheid meestal ook minder heftig in de winter. Echter geld dat niet voor elk paard.
wij hebben er 1 op stal staan die lijkt wel altijd hengstig ter zijn. Valt echt niks mee te beginnen als ze hengstig is. Ik kan 'r dan niet eens normaal naar buiten brengen, en ze vliegt me soms zelfs aan
Sorry ik bedoel inderdaad hengstig in Belgie noemen we dat paardig
Mijn paard komt wel iedere dag buiten, ik rijd er 6 op 7 mee, laat haar los in de binnenbak en aan de hand grazen. Ze staat op de manege, dus omheinig verhogen is geen optie. Ook is de afsluiting daar al hoog en van prikkeldraad!! Dus ik vind dat enorm gevaarlijk! de weiden liggen aan de overkant van de straat, dus als ze al zonder kwetsuren over de omheinig geraakt loopt ze nog het gevaar van onder een auto of iets dergelijks te geraken. Ze heeft al een paar littekens op haar buik en binnekant van haar bil. Dus ik riskeer mij dat niet meer! We hebben al veel gevraagd voor andere omheiningen, maar geen gehoor :s
Mijn merrie is niet lastig als ze hengstig is, in de stal is ze liever dan anders. Tijdens het rijden is ze wel een stuk koppiger en luier (minder goed aan mijn been) Anders moet ik niet klagen.