Max. kogeldruk auto vs max. kogeldruk trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Max. kogeldruk auto vs max. kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:27

In mijn zoektocht naar een geschikte auto om mijn trailer te trekken kwam ik het volgende vraagstuk tegen:

Veel auto's hebben een max. kogeldruk van 75 kg. Op de papieren van mijn trailer (700 kg, max gewicht 1600) staat een max. kogeldruk van 100 kg. Ik lees op de site van de ANWB dat de kogeldruk niet te hoog, maar ook niet te laag mag zijn.

Betekent het dat als er een max. kogeldruk van 100 kg op het papier van mijn trailer staat dat de auto diezelfde max. kogeldruk moet hebben ? Of is het gewoon het maximum en mag het ook minder zijn ? Hoe weet ik uberhaupt wat de echte kogeldruk van mijn trailer + inhoud (1 of 2 IJslanders) is, valt dat te berekenen ?

Dat er niet meer druk op een kogel mag dan die is toegestaan lijkt me logisch, maar minder schijnt ook tot problemen te lijden. Daarvoor kan je een caravan anders bepakken. Maar ja, paarden staan gewoon op de plek die daarvoor is ingericht, dus anders bepakken is lastig.

Help!

Duhelo

Re: Max. kogeldruk auto vs max. kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:53

die vraag zit ook al een tijdje in men hoofd dus ik volg effe mee

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:35

De koppeling met de minst hoge waarde geldt als de max. In veel gevallen dus de auto.

Wanneer een auto 75 kg mag hebben en de koppeling van de trailer vermeldt 100 kg, dan moet 75 kg aangehouden worden.
Dat de koppeling 100 kg aangeeft, zegt alleen wat over de maximale belasting van deze koppeling, de trekhaak van de auto mag een lagere waarde hebben, als de daadwerkelijke kogeldruk deze maar niet overschrijdt.

In de praktijk wordt hier niet echt veel naar gekeken of op gelet, en het is ook lastig vast te stellen. In de meeste gevallen is het dus ook een beetje op het gevoel werken. Als je het zeker wilt weten, kun je een weegschaal onder het neuswiel zetten, en deze omlaag draaien totdat de koppeling net loskomt van de auto.
Voor een paardentrailer kun je als maatstaf aanhouden:
1,5 paards: 75 kg
2 paards: 100 kg
Let wel, dat er ook trailers zijn die een hogere kogeldruk afgeven, Ifor is hier een bekend voorbeeld van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:52

De kogeldruk die vermeldt wordt is de statische kogeldruk. Die kun je heel simpel vaststellen door de koppeling op een weegschaal te zetten. Eigenlijk moet dat natuurlijk meten terwijl het paard op de trailer staat, maar dat is niet simpel (al kan het wel).

Vergeet alle "indianenverhalen" over de wisselende kogeldruk tijdens het rijden. Daar is door de fabrikanten van auto en trekhaak over nagedacht in het ontwerp. Die kogeldruk wisselt dus wel tijdens het rijden, maar dat is in het ontwerp en de eisen van de haak en auto meegenomen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:09

In het kort, want ik blijk toch redelijk a-technisch te zijn :o , als mijn trailer (1,5 paards trouwens) zegt: max. 100 kg en de auto zegt: max 75 kg, dan mag ik met die auto wel mijn trailer trekken ?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:06

Zoals hierboven staat: max. waarde die op je trailer staat is voor jou niet relevant.
Zolang de werkelijke kogeldruk die je trailer afgeeft aan je auto (en 'officieel ook' met belading) (moet je met een weegschaal oid. meten!) lager of gelijk aan 75 kg is, dan mag het dus.
Laatst bijgewerkt door Royallady op 30-01-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:07

Nado schreef:
In het kort, want ik blijk toch redelijk a-technisch te zijn :o , als mijn trailer (1,5 paards trouwens) zegt: max. 100 kg en de auto zegt: max 75 kg, dan mag ik met die auto wel mijn trailer trekken ?

Zolang de FEITELIJKE kogeldruk onder de 75kg blijft mag je die trailer gewoon trekken.
De aanduiding op de koppeling zegt iets over de MAXIMALE waarde, niet over de FEITELIJKE waarde! Die twee dingen moet je goed uit elkaar houden. Meten is weten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 23:20

Ok, dat is goed om te weten, dat het hier ook om de feitelijke waarde gaat. Nu nog eens gaan bedenken hoe ik dit zou kunnen meten, wat jij zegt ikke: meten is weten.

hoeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:09

Dit kun je zelf niet exact meten weet ik uit ervaring. Je moet dit nl meten met de paarden er in en als je de trailer koppeling dan op een koppeldrukweger zet( weet ff niet de officiele naam maar iedere caravanbedrijf heeft die dingen te koop), blijven ze bijna nooit stil staan en krijg je dus geen exacte waarde.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:41

Is het dan niet verstandig om gewoon te zorgen dat de feitelijke kogeldruk van de trailer die van de auto niet overschrijdt?
Dan weet je lijkt mij zeker dat je goed en veilig zit. Of is dat te simpel gedacht?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:51

@Rumpleteaser, daar heb je helemaal gelijk in. Alleen is dat bij paardentrailers wat lastiger dan bij caravans of iets dergelijks, daar kan je namelijk zelf de belading bepalen en de zak aardappelen en zware voortent achterin leggen om je kogeldruk te verminderen, bij paardentrailers gaat dat wat lastiger, je zou dan met gewichten of stukken lood aan de slag moeten.

Ik zou me er niet al te druk om maken over die kogeldruk.. als je er vanuit gaat dat de meeste 1,5 paards trailers 75kg kogeldruk geven en de meeste 2 paards 100kg afgeven, dan zit je wel goed. Mocht je het zeker willen weten moet je wegen...