paard delen,verkopen enz enz

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

paard delen,verkopen enz enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:25

Ik heb een lease fries. ik bepaal zelf waar ze gestald staat en betaal zelf de stallings kosten.
het was de bedoeling dat het paard voor de dochter van de eigenaaresse werd. aangezien zij haar niet aan kan en nu woont bij haar vader
wil de eigenaaresse haar verkopen. heel simpel ze heeft dus ergens geld staan waar ze niks mee kan...

graag zou ik haar dus willen houden maar in me eentje zou dit niet haal baar zijn ( zelfs de aangschaf prijs niet)
hebben jullie zo iets wel eens mee gemaakt en hoe opgelost? bijv samen met iemand het paard kopen? ouders en vriend staan er niet voor open...

DTF

Re: paard delen,verkopen enz enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:56

Binnen de minipaarden word dit met grote regelmaat gedaan.
Het belangrijkste hiermee is dat alle afspraken die gemaakt zijn door de "nieuwe" eigenaren goed op papier worden gezet.
Hoe worden de kosten verdeeld.
Wie bepaald waar het paard gestald word.
Wat als 1 van de partijen geen financiele middelen meer heeft.
Wat als 1 van de partijen besluit dat het paard verkocht moet worden.

Dit zijn zo maar een paar zaken die van belang kunnen zijn.

Houd er goed rekening me dat het vaak meer problemen met zich meebrengt als voordelen.
Ik kan je ouders en vriend dus wel begrijpen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:04

Mijn paarden zijn ook slechts gedeeltelijk van mij. Het is belangrijk dat je goede afspraken maakt met de mede-eigenaar en deze op papier zet, desnoods bij een notaris voor het geval er een kink in de kabel komt. Hebben wij ook gedaan, gelukkig nog nooit er bij hoeven halen. Maar goed dat kost je wel even een flink bedrag, maar voor dat bedrag heb je wel een poot om op te staan als het wel mis zou gaan.
Spreek ook goed af wat er gebeurd bij overlijden van het paard, hoe de verzekering in elkaar zit etc. Je moet jezelf op de ergste dingen voorbereiden, zodat je beide goed ingedekt bent in het geval het fout gaat. Klink niet als gezellig een paard kopen maar het kan je veel ellende besparen als je het wel allemaal regelt.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:08

Ik zou het persoonlijk niet snel doen, maar als je het doet zet alles inderdaad goed op papier. Wie komt ervoor de kosten op van de dierenarts mocht dit zich voorkomen. Welke dagen mag je rijden waar komt het paard te staan. Waarvoor wordt het paard gebruik, enz echt de kleinste dingen zou ik vermelden om zo later ruzie onderling te voorkomen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:08

Als het met een eigen familielid niet lukt, zou ik het niet doen HindaFree!
Er kunnen grote teleurstellingen en onderlinge ruzies door ontstaan.
Mocht je wel je paard willen delen met een ander, ga dan naar een notaris en laat alles tot in de kleinste details beschrijven.. en niet onderling. Succes met je keuze

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:09

JPS schreef:
Als het met een eigen familielid niet lukt, zou ik het niet doen HindaFree!
Er kunnen grote teleurstellingen en onderlinge ruzies door ontstaan.
Mocht je wel je paard willen delen met een ander, ga dan naar een notaris en laat alles tot in de kleinste details beschrijven.. en niet onderling. Succes met je keuze

Hier ga ik in mee.
Mensen in de buurt hadden ook samen een pony gekocht.
Maar de andere partij trok zich binnen een half jaar terug en liet de andere partij met hoge kosten zitten.
Vriendschap is er intussen ook niet meer.

pukxxkiraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:14

Ik ken iemand die heeft samen met een vriendin een paard gekocht, dat liep uit op ruzie. Omdat ze niet goed konden verdelen wanneer ze omstebeurten gingen rijden.

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:27

Ik zou nooit met iemand een paard delen. Ik heb het vaak meegemaakt in mijn omgeving en het is altijd fout gegaan. Iedereen gaat anders met zijn paard om en daar komen strubbelingen van. Ook met de veearts ging het niet goed bijvoorbeeld het paard heeft een lichte koliekaanval. De één gaat met het paard stappen en denkt van het komt wel goed terwijl de ander de veearts erbij haalt.

Is het voor jou mogelijk om met de eigenaresse een betalingsregeling af te spreken? Dus het paard in termijnen betaald. Stel het paard is 2000 euro en je betaald de eigenaresse elke maand 250 euro?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:39

Een paard delen met iemand (al is het familie) zou ik niet graag willen. Heb nu zins een jaartje ook mijn eigen paardje, hij is 100% van mij. Mijn nicht is ook paardengek en die helpt vaak mee met mijn paardje, vind dat gezellig en zij vind het volgens mij ook erg leuk. Het is een beetje haar verzorgpaardje/bijrijdpaardje, maar zonder echte verplichtingen of kosten voor haar. Die zijn voor mij en vind het zo ideaal eigenlijk. :)

Als ik een keer ziek ben ofzo kan ik wel op haar terugvallen maar ik ben altijd de eigenaar die verantwoordelijk is voor het paard & de kosten. Zou dat niet willen delen, gebeurt dat toch? Alles heel goed vastleggen!!

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:13

Ik heb even met mijn man samen gedaan met een paard en dat werkte zelfs niet.Wij waren te veel verschillend in manier van rijden.Dus dat is ook iets waar je rekening mee moet houden !!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:18

Ik denk dat er meer nadelen dan voordelen aan "een paard delen" zit. Het werd al eerder gevraagd: kun je geen betalingsregeling treffen met de eigenaresse?
Maar met een afbetalingsregeling moet je ook héle goede afspraken maken, wat als het diertje overlijd terwijl ie nog niet afbetaald is? Wie draait tijdens het afbetalen op voor de dierenartskosten? etc.

Of geld lenen bij de bank. Dan moet je het bedrag afbetalen ook al zou paard dood gaan, maar het is dan wel je eigen bok.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:21

ik deel mijn pony samen met mijn nichtje en dat gaat erg goed! wij hebben alles duidelijk op papier staan en we hebben samen op dezelfde manege gereden en rijden vaker op elkaars paarden. ook wij hebben goede afspraken voor als het eens een keer mis mocht gaan. een paard samen delen kan makkelijk als je alles maar duidelijk afspreekt en niet er later achter komt dat het toch niet helemaal goed is ofzo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:40

En hoe hebben jullie dat dan op papier staan? Bij de notaris geweest? Mocht het fout gaan en iemand weigert gewoon te doen wat je afgesproken hebt, heb je dan een poot om op te staan?

En wat bedoel je met "we rijden vaker elkaars paarden"... heeft je nichtje meer paarden staan? Dat maakt de situatie denk ik al heel anders.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:55

GamblersCup schreef:
En hoe hebben jullie dat dan op papier staan? Bij de notaris geweest? Mocht het fout gaan en iemand weigert gewoon te doen wat je afgesproken hebt, heb je dan een poot om op te staan?

En wat bedoel je met "we rijden vaker elkaars paarden"... heeft je nichtje meer paarden staan? Dat maakt de situatie denk ik al heel anders.

ik weet niet hoe het precies allemaal geregeld is (ben nog maar 15 en zij is nog maar 12, dus onze ouders hebben het geregeld ;))
Ja ze heeft nog 2 pony's maar daar is ze bijna te groot voor dus die gebruiken ze eigenllijk alleen nog maar voor de koets.
maar eerder reden we wel elkaars pony's en maakten we daar eigenlijk zelf afspraken over en deden we eigenlijk net alsof ze van ons samen waren.
Bij ons gaat het dus heel goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:55

Hoi,hoi,
dump ik ook ff mijn mening!
Met mijn familie heb ik zo'n constructie en dat gaat prima, als familie ben je niet bang voor elkaar en durf je makkelijker eerlijk te zijn!

Met een vriend of vriendin zou ik daaren tegen alles zwart wit op papier willen hebben om onduidelijkheid en ruzie te voorkomen!

Dus ja kan wel mits je goede duidelijke afspraken maakt als fifty-fifty wilt doen moet alles fifty-fifty zijn tot en met het voer toe!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:58

ja zo doen wij het ook. wij doen alles fifty-fifty en als de ene, de ene keer een halster koopt de koopt de andere het een andere keer. gaat dus heel goed :D