Mijn verzorgveulen wil niet meer gepakt worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Mijn verzorgveulen wil niet meer gepakt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:21

Ik weet niet of dit hier goed geplaatst is...

Ik verzorg een veulen van nu en maand of zeven, hij met mams, een andere Shet en een ezel het hele jaar in de wei.
Hij vond het halster al niet zo leuk, maar nu wil hij niet meer gevangen worden. Kom je met het halster aanlopen, heeft hij je al snel door. Ik hem hem één keer bij zijn manen gepakt en geprobeerd het halster om te doen, dat vond hij heel eng. Als hij eenmaal weet wat je wil, kan je hem niet meer pakken, ook niet als je hem met rust laat en het later nog eens probeerd.
Ik heb al geprobeerd door in de wei te gaan zitten, hand uit te steken, zodra hij nieuwsgierig werd, probeerde ik het halster om te doen. Maar hij is sneller dan ik.
Weet iemand hoe ik het halster om kan krijgen?

(ik verzorg hem 1x per week, hij staat op een kinderboerderij, dus ik weet niet wat andere met hem doen, bezoekers mogen de wei niet in, maar er zijn wel andere verzorgsters).

Alvast bedankt.

nevadaladylu

Re: Mijn verzorgveulen wil niet meer gepakt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:22

Misschien kan je hem niewschierig maken met een partje appel of een paardensnoepje terwijl hij ermee zoet is kan jij het halster omdoen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:23

nevadaladylu schreef:
Misschien kan je hem niewschierig maken met een partje appel of een paardensnoepje terwijl hij ermee zoet is kan jij het halster omdoen

Heb ik wel eens geprobeerd, soms lukt dat, maar vaak ook niet. En als het lukt, móet dat meteen de eerste keer zijn.

nevadaladylu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:25

Heb je weleens eens geprobeerd van eerst de moeder en daarna het veulen pakken zodat het veulen met de moeder meekomt en iemand anders hem kan pakken

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:27

nevadaladylu schreef:
Heb je weleens eens geprobeerd van eerst de moeder en daarna het veulen pakken zodat het veulen met de moeder meekomt en iemand anders hem kan pakken

Ja, dat werkte wel toen hij wat jonger was(maand of vier). Ik probeer dat ook nog wel eens, maar meestal als ik met mams bezig ben, staat hij te eten in de schuilstal, en er is trouwens altijd nog iemand bij.
Zou het helpen als ik hem wil pakken, hem met zijn kont naar het hek te laten staan?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:28

doe je wel leuke dngen met hem als je hem pakt, zo te lezen heeft hij een aversie opgebouwd voor het meenemen...

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:29

zijn moeder en veulen wel al eens gescheiden van elkaar geweest?

nevadaladylu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:31

Is het een hengstje of en merrie eigenlijk?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:32

ikdoemaarwat schreef:
doe je wel leuke dngen met hem als je hem pakt, zo te lezen heeft hij een aversie opgebouwd voor het meenemen...

Meestal lopen, voetjes geven en vastzetten met mams erbij, maar daarbij neem ik ook de tijd om hem met halster om lekker te kroelen enzo.
Zegmaar: deel van de tijd leren, aan het eind nog een paar minuten lekker kroelen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:32

Als je iedere keer dat je hem toenadering kunt laten zoeken weer probeert het halster om te doen, dan komt hij over een tijdje helemaal niet meer naar je toe. Ga gewoon eens aan de gang zonder halster, maak dat hij zich prettig bij jou voelt. Dat halster komt dan wel als de volgende stap.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:32

ikdoemaarwat schreef:

mijn gedachte ook.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:34

sefanja schreef:
zijn moeder en veulen wel al eens gescheiden van elkaar geweest?

Niet echt, ben wel eens met mams buiten de wei geweest, maar dat was dichtbij, verder zijn ze nooit gescheiden geweest.
Wel eens gedaan met hem vasthouden en dan met de moeder weglopen, maar dan raakte hij niet in paniek en we bleven in de wei(hij in de schuilstal, moeder in de wei een rondje lopen en weer terug.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:35

Elanor schreef:
Als je iedere keer dat je hem toenadering kunt laten zoeken weer probeert het halster om te doen, dan komt hij over een tijdje helemaal niet meer naar je toe. Ga gewoon eens aan de gang zonder halster, maak dat hij zich prettig bij jou voelt. Dat halster komt dan wel als de volgende stap.

Dat heb ik ook heel veel gedaan, maar bedankt voor de tip, want de laatste tijd doe ik dat minder.
Ik zal zo veel mogelijk zonder halster aan de slag gaan.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:35

Citaat:
Ik verzorg een veulen van nu en maand of zeven, hij met mams, een andere Shet en een ezel het hele jaar in de wei.
Hij vond het halster al niet zo leuk, maar nu wil hij niet meer gevangen worden. Kom je met het halster aanlopen, heeft hij je al snel door. Ik hem hem één keer bij zijn manen gepakt en geprobeerd het halster om te doen, dat vond hij heel eng.

hier heeft het veulen al een negatieve ervaring gehad.
Vergeet niet dat een veulen niet hetzelfde is als een volwassen paard.

Citaat:
Als hij eenmaal weet wat je wil, kan je hem niet meer pakken, ook niet als je hem met rust laat en het later nog eens probeerd.
Ik heb al geprobeerd door in de wei te gaan zitten, hand uit te steken, zodra hij nieuwsgierig werd, probeerde ik het halster om te doen. Maar hij is sneller dan ik. Weet iemand hoe ik het halster om kan krijgen?.

Hij vindt een halster eng. Elke keer als hij niewsgierig is, probeer jij hem te pakken. Zie je wat je fout doet?

Citaat:
(ik verzorg hem 1x per week, hij staat op een kinderboerderij, dus ik weet niet wat andere met hem doen, bezoekers mogen de wei niet in, maar er zijn wel andere verzorgsters).

Het dier is 7 maand, hoevaak wordt er met hem getut? Laat hem toch rustig op de weide. Hoelang ben je er mee bezig elke keer dat je halster omdoet?

Als je toch perseee dat halster om wil hebben moet je anders te werk gaan dan je nu doet.
Vergeet dat halster maar even, ga in de weide en als hij naar je toekomt geef dan even wat positieve aandacht. Dan neem je eens een halster mee, en zonder dat halster aan te doen aandacht geven. Als hij dat allemaal toelaat ga hem eens met dat halster aaien. Maar als je merkt dat hij zich er niet comfortabel bij voelt en wegspurt, grijp hem dan niet vast. Dat is heel beangstigend voor zo'n jong ding. Dan moet je weer een stap terug doen en het halster weer gewoon vasthouden als je hem aait. Stop het ook niet achter de rug!
Af en toe wat laten snuffen aan het halster, en als hij overal wil geaaid worden door het halster kan je eens rustig zijn neus erdoor steken, en direct weer lossen. Altijd wat uitbouwen. Als je uiteindelijk het halster kunt vastmaken, neem hem dan niet direct mee, maar los hem maar weer.
Moet hij van zijn moeder af als je halster omdoet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:39

@ Dorienn

Hartstikke bedankt!
Zoals daarnet in reactie zal ik niet meteen met het halster komen.

Maar hij hoeft juist niet van zijn moeder, daar oefenen we juist samen mee.
Ik heb de laatste keer dat het lukte met het andere meisje rondgestapt, en hem dan 2 keer laten afwenden van zijn moeder. Dat leek hij niet zo erg te vinden, aangezien hij minder close is met zijn moeder tegenwoordig.
Maar ik zal lekker bezig zijn zonder halster, we moeten vertrouwen in elkaar terugkrijgen...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:45

top :) komt wel goed hoor

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:52

Ik heb ook een tijd gewerkt met een veulen dat heel bang was voor een halster (en voor mensen - hij had al heel veel negatieve ervaringen gehad). Met anderhalve week elke dag even toenadering zoeken zonder iets te willen van hem, (elke keer dus succes-ervaring: 'hee, ze doet me niks en ik kan aangeven waar ik wel en niet aan toe ben') kwam hij zélf toenadering zoeken als hij me zag staan. Om te krijgen, moet je vooral veel géven. Met heel veel concentratie, en zonder iets terug te willen krijgen. Vertrouwen komt voort uit een persoonlijke band, het veulen moet weten dat hij jou kan vertrouwen, en dat kan alleen door véél succes-ervaringen op te bouwen. Dat wordt voor jou denk ik heel lastig, want één keer in de week is daarvoor eigenlijk gewoon echt te weinig.

Als die basis er is, begin je met het introduceren van een volgende stap. Voor mij was dat om bij het kroelen een borstel in mijn andere hand vast te houden (zonder daar iets mee te doen). Is dat bevestigd, dan beginnen met borstelen - waarbij het borstelen op zich dus niet het doel is. "Bevestigd" ziet er m.i. dan zo uit: http://images.waarbenjij.nu/user3/o/outinafrica/4c5182e548a79816968976/file115011867.jpg?1290342906. Zo went hij er aan dat je aan zijn lijf zit, op elke plek. Ga dan bijvoorbeeld kijken of je hem vertrouwd kunt maken met worden aangeraakt op zijn hoofd. Als dat in orde is, ga je eens kijken of je kunt borstelen terwijl je in je andere hand een halster vast hebt. Pas als je dat echt bevestigd hebt, de volgende stap: wrijf met het halster over zijn lijf, zijn hoofd. Nou ja, etc. ;) Je gaat pas na de volgende stap, als je al weet dat die goed zal gaan. Daardooris elke volgende stap weer een succes-ervaring! Het mooie van dit leren in stappen is bovendien dat wanneer hij het toch even kwijt raakt of zelfs bang wordt, je altijd een niveau kunt terugvallen waar het nog wél goed ging! :)

Wij mogen dan wel vinden dat het 'normaal' is dat paarden een halster om hebben, voor een veulen is dat helemáál niet vanzelfsprekend. Aan ons dus de taak om hem te leren wat dat is, en daarvoor moet je een duidelijk plan hebben, in duidelijke stappen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 30-01-11 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:53

Dorienn schreef:
top :) komt wel goed hoor

Mooi.
Ik wil de laatste maanden nog even van hem genieten, aangezien hij in het voorjaar weggaat.
Maar ik ben zo bang voor zijn toekomst: het is een stamboomloos Shetlander hengstje. Daar is een overschot van, en als niemand hem wil, kan het de slager betekenen |( .
Maar dát verdiend hij niet. Het is zo'n mooi, speels hengstje, en hij kan met een nieuwe baas die consequent is, zo'n mooie pony worden, dat weet ik zeker.

Dit is een ander topic van hem:
Van 3 weken tot 6 maanden in the picture

Hij is zo'n geweldig ventje en hij verdiend de slager niet, maar ik ben zo bang dat hij er wel heen gaat ;(

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:00

aah best wel jammer, is een leuk ding. Als mijn omheining shet-proof was mocht ie hierheen, maar de omheining is te hoog dus daar loopt hij zo onderdoor. Heb je hem al op bokt gezet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:06

Dorienn schreef:
aah best wel jammer, is een leuk ding. Als mijn omheining shet-proof was mocht ie hierheen, maar de omheining is te hoog dus daar loopt hij zo onderdoor. Heb je hem al op bokt gezet?

Dat mag niet omdat ik niet zijn eigenaar ben, een andere vrijwilliger die helemaal gek op hem is maar zelf ook geen plek heeft, is opzoek naar een baasje.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:11

Waarom wil hij niet komen. Hij wil wel naar je toe maar hij wil gewoon niet gevangen. Misschien kun je dit voorlopig accepteren en lekker in de wei gaan zitten en hem wat kriebelen enzo. Het is nog maar een baby en je hebt nog tijd genoeg.