Paard toont respect of speelt deze juist met mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saraodb

Paard toont respect of speelt deze juist met mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:10

Hallo iedereen!

Sinds kort hou ik mij bezig met het paard van de buren, het is een ruin van bijna 3jaar oud.
Ik denk dat ik al min of meer zijn vertrouwen win, want hij komt altijd meteen naar mij toe als ik naar hem ga.
Sinds kort neem ik een paar poetsborstels mee om hem af en toe te borstelen en dit laat hij heel goed toe,
hij draait zich meteen naar mij, zowel zijn buik, nek als benen mag ik volop poetsen, dus dit lijkt mij een goed teken.
De laatste tijd draait hij echter altijd zijn kont naar mij toe en blijft zo staan, hier ga ik dan ook met de borstel over.
Dan soms wibbelt hij tegen de houten omheining en kijkt af en toe om, maar zijn oren staan altijd naar voren.
Dus nu vraag ik mij af, vertrouwt hij mij zo goed dat hij zich zo kwetsbaar opstelt, want ik sta toch buiten zijn gezichtsveld,
of lacht hij mij juist uit en is hij onrespectvol?

Groetjes!

saskiakefie

Re: Paard toont respect of speelt deze juist met mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:12

Het lijkt een lief paard, let alleen op dat hij je niet gaat uitproberen, kijken wie de leider is, kan je beter voorkomen door gelijk duidelijk als leider op te stellen. Kont naar je toe draaien is niet positief. Dus dat mag je best corrigeren. :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:18

klinkt als of hij het wel heel lekker vind op de kont dat geborstel , die ene van mij doet het ook , geeft presies aan waar hij graag geborsteld wil worden. dat kun je ter beloning wel eens doen , maar geef ze niet altijd hun zin, zeker niet wegens zijn leeftijd.

maar het klinkt niet als of hij dominant tegen je is.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:19

ik denk dat hij het gewoon lekker vind als je zn kont borstelt zoals jij het beschrijft. gewoon teruglopen naar waar je stond en daar verder borstelen. Als jij zijn kont wil borstelen dan doe jij dat, maar hij moet niet gaan aandringen.

Phaedra01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:22

Ik zou gewoon terug naar de voorkant van het paard wandelen, en doet hij dit nogmaals hem en tikje geven op zijn poep.
Komt hij dicht bij jou als hij zich draait ? Dan moet je hem wel corrigeren.
Hij mag niet ongevraagt in jou gebied komen, anders zal hij op den duur dominant worden.

Er is nog niks aan de hand aan te lezen wat je zegt :-)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:25

saraodb schreef:
Dus nu vraag ik mij af, vertrouwt hij mij zo goed dat hij zich zo kwetsbaar opstelt, want ik sta toch buiten zijn gezichtsveld

Maar je staat zo wel in zijn "uithaal"veld ;) , dus oppassen. Ook al vindt hij het misschien fijn, ik zou er maar mee oppassen.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:03

het klinkt alsof hij het gewoon lekker vindt! let op dat je de rest ook mag poetsen en hij niet constant
zijn kont naar je draait maar als hij het lekker vindt..... zolang hij lief blijft en je ook aan de rest mag zitten
mag je hij jou toch ook laten weten wat hij lekker vindt?!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 02:34

Denk ook dat hij het gewoon fijn vind als je zijn kont borsteld :D .
Toch zou ik het niet goed vinden, probeer hem gewoon weer om te draaien en door te gaan waar je aan het borstelen was.
Die kont kan je dan daarna extra lang borstelen.
Klinkt niet echt alsof hij onrespectvol is maar dit kan natuurlijk wel erger worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 03:01

Tja, z'n kont kan hij zelf niet zo goed bij dus het is heel handig als jij hem daar borstelt :) Maar zoals al gezegd: kijk uit dat hij niet zomaar gaat bepalen hoe en waar hij staat. Jij borstelt zijn kont pas wanneer die aan de beurt is, en niet wanneer hij dat nodig vindt. Het is een ruin van 3 jaar, en ook al is hij nog zo lief: kijk uit dat het niet op een dominantiekwestie uitdraait. Kont borstelen: prima. Maar wel op jouw voorwaarden want jij hebt de leiding :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 07:48

Ik heb 2 knollies die dat de fijnste plek vinden! Dus kijk naar de gehele houding in deze kwestie, dan zie je meestal wel hoe iets bedoeld is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:17

Ik denk idd dat hij het lekker vind daar. Misschien kun je voor de zekerheid even kijken of hij luizen oid heeft?
Ik zou hem niet zijn zin geven om dan alleen maar daar te poetsen, hij mag het je best vertellen en je kunt er rekening mee houden, maar jij poetst waar jij wilt poetsen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:28

Dit is niet "Zich kwetsbaar opstellen" hoor!. De flanken van een paard zijn juist het kwetsbaarste. En die kon je al zonder problemen poetsen.
Bovendien zou niet het paard maar jij degene moeten zijn die bepaald waar je hem poetst. Hij heeft je al helemaal om zijn hoefje gewikkeld ;-)
Een paard hoort stil te staan bij het poetsen en zeker niet met zijn kont naar je toe te draaien, ook niet als dit niet gemeen bedoelt is.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:37

Haha denk ook dat hij het lekker vind! Ik sta soms in de paddock bij de 4 paarden en dan ineens komen allerlei kontjes naar me toe echt zo van kriebel me haha! En als ik dan wegloopt lopen die kontjes gewoon achter me aan :P

saraodb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:19

Dankje voor de geruststellingen en de goede tips!
Gisteren ben ik hem weer gaan opzoeken, hij zag me al van ver aankomen en toen ik aan de paddock aankwam, stond hij al meteen klaar om me te begroeten :D
toen ik hem weer begon te borstelen, draaide hij zich weer met zijn kont naar mij, ik heb hem weg geduwd en ben naar de voorkant gestapt, hij reageerde hier heel goed op en ik mocht even vrolijk zijn hals, buik en rest poetsen en ook aan zijn oren mocht ik komen :p
Dus laten we hopen dat binnekort al hij wordt beleerd, dat de buren mij er dan ook bij betrekken ;)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:56

Dat klinkt goed, hij heeft dus wel respect voor je.
Ik hoop voor je dat de buren je betrekken bij het beleren.
Het word vast een heerlijk paard onder het zadel.
Alvast veel plezier en succes!

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:06

hihi die kont naar je toe draaien deed die van mij in het begin ook, toen was ie nog hengst. hij bedoelde er verder neits mee. dat was gewoon zijn meest lekkere plekje geloof ik want je kon hem zien genieten. misschien ook omdat et voor hem een plekje buiten zijn bereik was..haha

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:09

Ik zou niet accepteren dat een paard een kont naar mij toedraait of het nou gemeen is of lekker gekriebeld wil worden. Borstelen ok maar wel blijven staan dan!

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:43

heb zelf veel aan parelli gehad