Paard van braaf naar onbetrouwbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Paard van braaf naar onbetrouwbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 13:47

Ik vraag geen tips! ik wil gewoon even iets van me afschrijven.

Ik heb een Arabisch Volbloed van 7 jaar, die ik vorig jaar november een hele lange tijd heb verzorgd. Hij was mijn droompaard, ik kon er alles mee en we konden met elkaar lezen en schrijven. Ik kon hem vertrouwen, we hadden een klink én band, ik stapte op en reed er zo mee weg. Door omstandigheden was ik gestopt met hem verzorgen en Fariq ging terug met zijn eigenaresse naar Zeeland. Ik vond het dan ook heel erg dat ik hem niet meer kon verzorgen en niet meer zou zien.

Ik had nog contact met de eigenaresse, en precies een jaar later, kreeg ik te horen dat ze niet meer voor hem kon zorgen en hem zou verkopen. Ik heb niet lang nagedacht, eindelijk, ik mocht hem komen halen! Ik ben nog nooit zo blij geweest, dat ben ik nog steeds, alleen wat ik verwachtte is het niet geworden.

Hij stond bij me op stal, en ik had het gevoel dat ik een ander paard had qua karakter. Hij was zo anders dan anders. Hij kon niet meer alleen in de paddock staan, hij was heel angstig en schrikkerig, helemaal niet het coole vertrouwde paardje die ik een jaar geleden had. Toen ik er voor de 3e keer opging en weer spanning voelde wou ik na 1 minuut al stoppen, maar ik dacht dat ik hem er even doorheen moest rijden. Ik weet niet meer wat er gebeurde het ging namelijk zo snel, ik had gewoon in één keer een bom onder me. Hij ging aan de haal, met 4 benen de lucht in, bolle rug, en bokken. Ik ben eraf gevlogen, ben er even opgestapt, en er weer af. Ik wist daarna meteen: dit klopt niet. Er is iets aan de hand.
Ik heb meteen de tandarts laten komen. Hij had haken, en was volgens de tandarts al heel lang niet meer geweest. Ook de hoefsmid is gekomen, die maakte ook meteen de opmerking: die is zeker heel lang niet meer geweest! en hij is onregelmatig bekapt.

Vanaf dat moment is het tussen mij en Fariq eigenlijk bergafwaarts gegaan. Hij vertrouwt mij niet, en ik hem niet. Ik heb me zadel aan de kant gegooid, en heb gedaan wat ik al heel lang wou. Ik heb een Parelli instructeur laten komen om de problemen die we hebben op te lossen en vanaf nu een hele andere methode te gaan gebruiken. Na mijn eerste les was ik om, ik heb zelfs me zadel verkocht. Mijn tweede les kreeg ik te horen dat Fariq best dominant is en druk in zijn hoofd. Ik moet hem genoeg afleiding geven en heel consequent zijn. Dat doe ik nu ook, en ik zet hem telkens uit mijn persoonlijke ruimte als hij daar ongevraagd zomaar inkomt. Probleem is dat hij dat niet pikt, expres tegen mij aan gaat lopen enz.
Tijdens the 7 games loopt hij ook gewoon maar weg, en ben ik heel vaak niet meer in beeld. Ik blijf volhouden en ik blijf aandacht vragen, ik blijf heel veel afwisselen maar ik zie geen vooruitgang.

Hij is en blijft angstig en schrikkerig. Hij reageert overal ontzettend overdreven op.
We hebben ook eindelijk een afspraak kunnen maken met een osteopaat en ik hoop dat hij wat kan vinden.

Soms zit ik er gewoon even helemaal doorheen. Ik heb het gevoel dat onze karakters botsen, en dat de klik die we hadden er helemaal niet meer is.
Ik wil nog niet opgeven, want hij is namelijk wel het paard waar ik heel lang op heb zitten wachten. Ik weet hoe hij was, en ik hoop dat hij ooit weer de oude Fariq word. Maar ik heb er soms geen zin meer in.

Ik weet ook niet wat het beste is, hem opgeven en zoeken naar een paard wat meer bij mij past, of volhouden en hopen dat het goed komt.
Het is niet zijn schuld dat hij zo is, er is ongetwijfeld wat gebeurd in dat jaar dat hij in Zeeland stond, maar ik weet het gewoon niet meer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:55

Ik heb ook een nieuw paardje gekocht, was in het begin heel schuw.. ik mocht niets..
ging achterin haar stal staan als je aan kwam. Heel sneu.. alleen bleek dat zij (merkte
ik al snel) een achterstallig gebit had. En ze is vertrouwen in de ruiter kwijt. Als ik ernaast
loop dan volgt ze me overal, als ik daarna op dezelfde plek wil lopen maar dan erop dan
durft ze niet meer.

Met veel geduld (en consequentie) en veel doen samen, erop en ernaast gaat het in
een korte periode al veel beter. Ze is nu zelfs ondeugend, pikt dingen.. staat met haar
neusje uit stal me tegemoet te hinniken.

Het heeft denk ik gewoon tijd nodig.. er moet een hele goede reden zijn dat zijn vorige
eigenaar hem verkocht ;) en hoelang je iemand ook kent ze zijn niet altijd eerlijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:03

Ergens heel diep zit je oude paardje er nog steeds, ik denk alleen dat hij na de verhuizing niet helemaal in balans is gekomen.

Kijk even hier, zij kunnen je helpen: http://www.petsandpeople.nl

Ik heb ze zelf aan het werk gezien, en toen vorig jaar mijn merrie na een zomer op het land weer de box inmoest en ik haar - ondanks dat ik haar nu 12 jaar heb - ineens in gedrag ontzettend veranderd vond, heb ik ze bij mijn merrie gehad. Een sessie en het was goed. Maar misschien heeft Fariq meer nodig.

Het feit dat hij je niet ziet staan spreekt toch wel boekdelen. Wel goed dat je Parelli aan het doen bent, maar zorg er eerst voor dat hij zelf in balans komt, breng veel undemanding time met hem door. En weglopen tijdens de spelletjes kan niet als je hem vast hebt. Is je timing wel goed?

Elles

Re: Paard van braaf naar onbetrouwbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:06

PP >> OPG

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:09

Welke ouders heeft Fariq??
Zijn naam komt me bekend voor :o
Laatst bijgewerkt door Casarell op 27-01-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:14

Over welke periode praten we? maw wanneer is het paardje bij je gekomen en hoe lang ben je nu met hem bezig?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:25

Heb je nog andere paarden staan, heeft Fariq een maatje?

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:59

ik denk dat het idd door de verhuizing is gekomen ik had vroeger een paard die alleen bij mij en mijn vader wou komen en verder bij niemand.is altijd zo gebleven helaas,is vrij lastig bij een veearts of hoefsmit end.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:31

femmefatale1 schreef:

Milano x Diara Wanestha ;)

Tov schreef:
Over welke periode praten we? maw wanneer is het paardje bij je gekomen en hoe lang ben je nu met hem bezig?

Ik heb het hier over 3 maanden, en nee ik verwacht niet dat onze band dan is alsof hij al jaren bij me is, maar het feit dat we sneller achteruit gaan maak ik me zorgen om, en ik blijf me afvragen of we wel bij elkaar passen.

Cassidy schreef:
Heb je nog andere paarden staan, heeft Fariq een maatje?

Fariq heeft een maatje op stal, een shetlander. De rest kan hij nog niet zo mee opschieten, de andere paarden jagen hem weg. Hij komt elke dag met andere paarden in de paddock.

Wilma, ik denk inderdaad ook door de verhuizingen hoor. Fariq is heel erg veel verhuisd in zijn leven. Heeft ook veel verzorgsters gezien en heel veel plekken in het land. Ik kan me niet voorstellen dat dat niets met hem heeft gedaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:22

Leslie90 schreef:
femmefatale1 schreef:

Milano x Diara Wanestha ;)

Sorry.. ik ken em toch niet.. :o
Ik ken wel een arabier met de naam Rafiq.. :)*
Dat lijkt erop :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:44

Een Arabier is best wel eenkennig. En als Fariq al meerdere verhuizingen achter de rug heeft en vaker van eigenaar is verwisselt, kan het best zijn dat hij je niet vertrouwd.

www.petsandpeople.nl kan je helpen bij het feit dat hij ook mentaal niet helemaal in balans is.

De resultaten zijn verbluffend....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:54

he wat vervelend dat hij zo veranderd ishij moet echt weer opnieuw gewonnen worden en als je hem behandeld als vroeger dan herkent hij dat niet? heb je aan de vorige eigenaar gevraagd waarom ze hem verkocht en wat er gebeurd kan zijn of zegt ze dat niet.

S_v_D_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 06:19

Jullie hadden een goede band, dus ik geloof er in dat jullie dat dan ook gewoon weer kunnen krijgen!!
Het gedrag van een paard kan veranderen door veranderingen in zijn leven, maar ook door nare ervaringen.
Wat is de plotselinge verkoop van zijn vorige eigenaar? Misschien geen tijd voor hem en hem verveeld in zijn stal laten staan en er niet naar omgekeken?

Ik zou zeggen vecht ervoor, want als je hem misschien nu in deze toestand weg doe waar komt hij dan terecht...
(van baas naar baas, de handel of ergers de slacht ;( )
Ik weet niet waar je ergens woon, maar raadpleeg anders Petra Vlasblom eens. http://www.2moons.nl
Zij gaat je zeker kunnen helpen!! :)

Ik hoop dat het weer goed komt tussen jullie!! :j

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 07:06

Ik ken je paard natuurlijk niet, maar ik weet inmiddels wel dat een verhuizing een paard compleet uit balans kan trekken, tot het niveau dat je je paard helemaal niet meer herkend. Tenminste, ik denk dat dat met mijn paard ook aan de hand is geweest. Ze is nu pas zover dat het weer een beetje een normaal paard is (en dan praat ik over een periode van 8 maanden).

Denk bijvoorbeeld ook even aan andere voeding, ik denk dat dat bij mijn paard een belangrijke faktor is. Op onze (prima) stal wordt heel veel hooi gevoerd. Daar ben ik alleen maar blij mee, maar ik vermoed dat ze op de vorige stal veel kariger werd gevoerd (ook ander hooi denk ik, van minder rijke grond). Dat kan op zich al een enorm verschil zijn.

In mijn geval bleef het gissen waar de enorme omslag in karakter nou precies door kwam maar het is toch goedgekomen, ik merk de laatste maand vooral dat ze opeens "aan het settelen is". Ze wordt weer rustiger qua uitstraling en accepteert mij ook veel beter (daar heb ik trouwens wel hard voor moeten werken en dat was bepaald neit altijd leuk). Maar ik zou dus toch zeggen: zet door, blijf dingen doen met hem die je aan kunt. Parelli is prima, met instructie, maar het is ook dan een kwestie van doorzetten geblazen en ALTIJD zorgen dat je iets doet wat je goed kunt afsluiten. Stel het rijden nog even uit tot een moment dat je weer zekerder van hem bent, je kunt het beter eerst op de grond oplossen. Waarschijnlijk komt het dan echt wel weer goed.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:30

Mijn paard is na een verhuizing ook een maand of 4 niet het paard wat ik ken. Totaal ander paard. We onderschatten de stress van verhuizingen veel te veel.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij jouw paard ook aan de hand is, maar geef het nog niet op!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:40

Nu wil ik ook even reageren, ik reageer normaal niet meer via Bokt,maar heb nu wel even wat vragen
Leslie is mijn dochter nl

Zou een paard je na 1 jaar nog kunnen herkennen?

Toen wij vorig jaar Fariq verzorgde ,hebben wij hem na 4 maanden naar een andere stal gebracht in overleg met zijn vorige eigenaresse ,Fariq had het prima naa rzijn zin op die stal ,alleen wij niet
Op die andere stal zijn we vrij snel met hem gestopt door omstandigheden ,en zijn eigenaresse was te ziek om voor hem te zorgen dus werd die door een ander gedaan en wij kwamen niet meer
Daar heeft hij hooguit 3 weken gestaan en is weer verhuisd ,en werd weer door andere gereden en verzorgd
Dit heeft na horen zeggen 2 maanden geduurd, en toen is Fariq opgehaald en naar Zeeland verhuisd en daar op een manege gestald voor 1 maandje ,en na dat maandje weer naar een andere stal en is daar op het land gegaan
En werd weer verzorgd door verschillende mensen ,of werd niet verzorgd
Dus mijn vraag is Kan Fariq ons nog herkennen ? En heeft hij misschien het gevoel jullie hebben mij vorig jaar in de steek gelaten ,want Fariq had het prima naar zijn zin bij ons en me dochter en hij waren 1 ,vandaar dat ze ook zo blij was dat ze hem kon gaan halen in Zeeland

Alleen zien we nu een heel ander paard ,druk nerveus .schrikkerig beetje dominant
Is wel blij als we komen staat vriendelijk met zijn oortjes naar ons te hinnniken ,maar denk ook dat dat kom als we komen hij hij meteen zijn bak met penen krijgt

Misschien is hij bang dat we hem weer in de steek laten ,mocht er een punt van herkenning zijn met vorig jaar

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:05

Hoi,

Ik weet niet of het paardje jullie nog herkend, maar het is wel zeer waarschijnlijk dat hij het vertrouwen in mensen kwijt is. Bij de bib is ook een heel interessant boek te krijgen waar paarden ingedeeld worden in aarde, water, vuur en houttypen en welke invloed stress kan hebben op hun oorspronkelijke karakter. Hier staan ook veel vragen. analyses en tips in .

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:12

yentl2010 schreef:
Dus mijn vraag is Kan Fariq ons nog herkennen ? En heeft hij misschien het gevoel jullie hebben mij vorig jaar in de steek gelaten ,want Fariq had het prima naar zijn zin bij ons en me dochter en hij waren 1 ,vandaar dat ze ook zo blij was dat ze hem kon gaan halen in Zeeland

Paarden hebben een goed geheugen, dus hij zal jullie nog best herkennen, maar denken dat hij zich in de steek gelaten voelt, lijkt mij een teveel vermenselijken van het paard.

Een vraagje dat de andere kant opgaat: wat krijgt hij te eten, hoe vaak staat hij buiten en staat hij alleen of samen?

Verder denk ik dat dit paard zo vaak verhuisd is, dat hij hierdoor echt heel gestresst kan zijn geworden. En het duurt wel even eer dit minder wordt.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:31

Hij krijgt 2x daags een beetje ponybrok van Subli en verder de hele dag door Hooi ,van kuil word die hyper en had hij steeds mest afscheiding
De boer voert na behoefte ik ga straks een hoeruif ophangen zodat die vol kan
Hij staat soms alleen 2 uur buiten en de andere keer weer met verschillende paarden
In april mogen ze het land op en dan staan ze de hele dag buiten

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:46

Super dat hij zoveel hooi krijgt! Misschien kun je eens stoppen met het krachtvoer, dat zal misschien iets schelen in z'n explosiviteit. Verder vind ik het overigens totaal niet vreemd dat een paard - en zéker een Arabier - die zoveel binnen staat, 'last' krijgt van bok-buien. Het eerste waar ik aan denk, is dan ook dat hij gewoon teveel energie heeft die hij kwijt moet.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:55

Heb je contact opgenomen met de vorige eigenaar? Misschien kan zij iets meer vertellen over de tijd dat jij hem niet hebt gezien? Het kan je misschien helpen begrijpen waar het mis is gegaan of wat er is gebeurd.
Ik zou denken dat dit met goede hulp wel weer goed kan komen.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:59

VeerenAshley schreef:
Super dat hij zoveel hooi krijgt! Misschien kun je eens stoppen met het krachtvoer, dat zal misschien iets schelen in z'n explosiviteit. Verder vind ik het overigens totaal niet vreemd dat een paard - en zéker een Arabier - die zoveel binnen staat, 'last' krijgt van bok-buien. Het eerste waar ik aan denk, is dan ook dat hij gewoon teveel energie heeft die hij kwijt moet.

Hij krijg maar een handje bix 2x per dag om t idee als de andere paarden gevoerd worden
Vorig jaar stond hij ook binnen en was er niks aan de hand
We zien ook veel liever dat hij overdag buiten staat ,alleen is dat in ons gebied nergens mogelijk vanwege de klei en veengrond
Dat willen die boeren niet ,is niet ons idee

En ik kan hem ook niet de halve dag in de bak zetten dan krijg ik problemen met me stalgenootjes als hun dan toevallig willen rijden of longeren
We hebben nog geen paddock en word de rijbak dus gebruikt om los te zetten

Zou t ook anders willen ,maar dat gaat helaas niet en de stal bevalt ons prima, lieve man, leuke stalgenootjes en dat vind ik ook belangrijk als je ergens naar je zin staat

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:59

Geef hem de tijd...

Verder zou ik een periode alleen maar wat poetsen en ga eens op een krukje oid bij hem zitten. Gewoon zonder hem aan te raken, puur en alleen er zijn.

Ik weet niet wat wijsheid is. 2 uur buiten op een dag is wel erg weinig. Aan de andere kant is opnieuw verhuizen ook een aanslag. Ik denk dat het weinige buiten zijn zeker effect heeft op zijn energieniveau, maar ook op de aandacht die hij voor je kan opbrengen als je met hem wil werken.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:03

amsterdam_30 schreef:
Heb je contact opgenomen met de vorige eigenaar? Misschien kan zij iets meer vertellen over de tijd dat jij hem niet hebt gezien? Het kan je misschien helpen begrijpen waar het mis is gegaan of wat er is gebeurd.
Ik zou denken dat dit met goede hulp wel weer goed kan komen.

Ja dat hebben we en we hebben nog steeds Contact
Die zegt dat er niks gebeurd is of dat ze het niet weet

Ze is zondag avond langs geweest bij Fariq ,zonder dat wij er bij waren
Toen heeft ze hem uit stal gehaald en is erop gesprongen met alleen halster en was niks aan de hand zei ze

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:06

Probeer eens regelmaat te krijgen in zijn dagelijkse patroon, kan ook helpen.
Dus iedere dag op zelfde tijd voer en naar buiten (en met dezelfde paarden).
Als dat niet kan, moet je je toch af gaan vragen wat je het belangrijkste vindt..
Wanneer komt de osteopaat?
Dat verklaart trouwens niet het omloopgedrag, daar is rust (van jezelf) en consequent ingrijpen voor nodig.
Daarnaast kunnen natuurlijk paarden gewoon ook veranderen door wat ze meemaken, aan jou of je daar mee om kan/wil gaan.