Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
felicity schreef:De binnenkant doe ik niks aan dat is suede dus daar moet je niks op smeren. Als het een keer echt vies is kun je het wel schoonstomen, maar absoluut geen zadelzeep of iets anders opsmeren. Na een tijdje word een deel van het suede binnenstuk wel leer door het gladschuren van de beugelriem. Ook het gladgeschuurde deel doe ik niks aan het ziet er nog steeds goed uit en word eigenlijk niet echt vies. De zadelzeep en het ledervet (blank) gebruik ik wel op de rest van het leer, voor de rits heb ik ritsenspray heb in die 2 jaar nog nooit de rits hoeven vervangen. De zool maak ik gewoon met water schoon en een zachte borstel. Bij de veters is het altijd even prutsen omdat ik mijn best doe daar tussen en onder ook goed schoon te maken en in te vetten. Heel af en toe smeer ik er olie op inplaats van ledervet maar dat is meer omdat ik dat ook nog heb liggen merk zelf namelijk totaal geen verschil tussen de olie en het vet. Mijn laarzen zien er prima uit en hebben gewoon normale gebruikssporen, zijn nog altijd waterdicht, goede rits en de veter zit nog steeds goed vast en ziet er netjes uit. Mijn laarzen zijn ook nog altijd dezelfde mooie zwarte kleur als toen ik ze kocht geen verkleurde delen dus kan wel zeggen dat ik heel erg tevreden ben. Ik rij 1 paard per dag maar regelmatig ook twee of doe een buitenrit van 2 uur, kan dus zeggen dat ze intensief gebruikt worden.Ik gebruik ze ook alleen om te rijden.
Wel rij ik 2 paarden per dag. En vind mijn laarzen er nu wat dof uitzien. En wist niet zo goed hoe ik de binnenkant (waar dat andere leer op zit). Moest schoonmaken. Maar het kan gewoon met zadelzeep en ledervet. Is dat niet slecht voor ze.
Ik heb nooit 1 speciaal merk zeep of ledervet, koop verschillende merken. Heb ook al verschillende stukken zeep gebruikt op die laarzen en het heeft altijd goed gewerkt (gele stukken zeep altijd). Gebruik ook altijd blank ledervet maar heb geen vast merk en ook al meerdere merken op de laarzen gebruikt wat altijd goed resultaat geeft.