Ariat Bromont rijlaarzen onderhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Ariat Bromont rijlaarzen onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:17

De titel spreekt voor zich.

Hoe kan ik het beste mijn Ariat laarzen schoonmaken en onderhouden.
Ik rij er gemiddeld twee paarden per dag mee. Maak ze dan schoon met een vochtige doek of houdt ze onder een klein straaltje water. Om ze dan gewoon aan de lucht te laten drogen.
Maar met welk middel kan ik ze het beste onderhouden?

moonfish13

Re: Ariat Bromont rijlaarzen onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:18

Gewoon petrie spul?
Kost 20 euro voor twee kleine flesjes, maar je doet er wel onwijs lang mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:20

Deze laarzen zijn waterafstotend en van ander soort leer gemaakt.
Vandaar de vraag.
Ik heb ook nog lipica's staan en die maak ik wel met spullen van petrie schoon.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:21

Ik heb vergelijkbare laarzen. Vooral belangrijk is dat je ze iedere dag schoon wegzet en laat drogen zonder modder of zand. Ik smeer ze in met ledervet met bijenwas, daardoor hoef ik ze niet vaak in te vetten. Als ze echt vies zijn maak ik ze schoon met zadelzeep, maar regelmatiger gebruik ik gewoon een zacht sponsje en water.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:58

Ik heb dezelfde laarzen en zorg ook dat ze elke dag schoongemaakt (zacht sponsje + water) en opgedroogd worden weggezet, ik heb ze al meer dan een jaar en ze zijn nog altijd waterdicht.
Ik poets ze wel altijd op voor de wedstrijd ( gewoon met schoensmeer)

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:12

Ik heb mijn laarzen nu al 2 jaar ongeveer en maak ze regelmatig schoon met gewone zadelzeep en gewoon ledervet wat je ook op je zadel kunt smeren. Ariat heeft zelf speciale olie voor hun spullen die heb ik er destijds bijgekocht, heb dat gebruikt en vond het fijn spul maar het gewone ledervet in een pot werkt net zo goed en is goedkoper. Mijn laarzen zien er nog heel mooi uit ondanks dat ik ze bijna dagelijks gebruik om mee te rijden, ze zijn ook nog steeds goed waterdicht. Ik ben er wel zuinig op door ze een paar keer per maand schoon te maken en er enkel mee te rijden. Voor stallen uitmesten, paarden naar de wei brengen enz gebruik ik schoenen.

Edit: Heb dus dezelfde laarzen Ariat bromont voor de duidelijkheid.:)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:06

Ik gebruik ze ook alleen om te rijden.
Wel rij ik 2 paarden per dag. En vind mijn laarzen er nu wat dof uitzien. En wist niet zo goed hoe ik de binnenkant (waar dat andere leer op zit). Moest schoonmaken. Maar het kan gewoon met zadelzeep en ledervet. Is dat niet slecht voor ze.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:36

Schoonmaken:
Na gebruik, indien noodzakelijk, de schoenen schoonmaken met warm (niet heet!) water.
Goed laten drogen in een geventileerde ruimte op kamertemperatuur (nooit bij een warmtebron!).
Als de schoenen geheel zijn opgedroogd zijn Leather Conditioner of Liquid Wax toedienen om de oliën te vervangen die uitgewassen zijn door het warme water.
Als laatste kan voor kleurherstel Polish worden gebruikt.

Gebruik GEEN zadelzeep! Dit droogt het leer uit!

Algemeen onderhoud:
Liquid wax: beschermt, verzorgt het leer en maakt het waterafstotend
Leather conditioner: beschermt, verzorgt het leer en maakt het waterafstotend
Voor bescherming:
Leather water proofer: voorziet de schoen van een waterafstotende/vuilwerende laag (regelmatig behandelen)
Liquid wax en Mallard wax: voorziet in waterafstotende/vuilwerende bescherming
Voor kleurherstel:
Polish Black:schoenpoets voor zwart leer
Polish Cordovan: schoenpoets voor waxed cordovan leer
Polish Chocolate: schoenpoets voor (donker)bruin leer
Voor verfrissing:
Footwear Deodoriser: verdrijft vervelende geurtjes en voorkomt bacterievorming
Andere verzorgingsmiddelen:
Instant shine, sponge: geeft een mooie glans, voedt het leder en zorgt voor een waterafstotende laag
Quick shine polish, aerosol spray: herstelt, verjongt, voedt en beschermt het leder. Voorkomt broos- en doogheid van het leder. Geeft een afstotende laag voor water, vuil en vlekken. Bij oppoetsen geeft het een mooie glans.
Nubuck suede cleaner, aerosol spray: voor effectieve en grondige verwijdering van diep ingetrokken vuil en vlekken in suède en nubuck
Suede and Nubuck cleaner, sponge: anti-bacterieel schoonmaakmiddel, zorgt voor een beschermingslaag tegen vuil en vlekken.

Let op: Bij intensief gebruik is Polish niet toereikend genoeg.
Aangeraden wordt dan om regelmatig Liquidwax of Leather conditioner te gebruiken.

Tevens wordt aangeraden om bij intensief gebruik om schoenen en of laarzen af te wisselen.
Het leer krijgt dan de gelegenheid om het vocht, veroorzaakt door transpiratie of wat er evt. van buiten af is binnengedrongen, te verdampen op een natuurlijke wijze.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:50

felicity schreef:
Ik gebruik ze ook alleen om te rijden.
Wel rij ik 2 paarden per dag. En vind mijn laarzen er nu wat dof uitzien. En wist niet zo goed hoe ik de binnenkant (waar dat andere leer op zit). Moest schoonmaken. Maar het kan gewoon met zadelzeep en ledervet. Is dat niet slecht voor ze.
De binnenkant doe ik niks aan dat is suede dus daar moet je niks op smeren. Als het een keer echt vies is kun je het wel schoonstomen, maar absoluut geen zadelzeep of iets anders opsmeren. Na een tijdje word een deel van het suede binnenstuk wel leer door het gladschuren van de beugelriem. Ook het gladgeschuurde deel doe ik niks aan het ziet er nog steeds goed uit en word eigenlijk niet echt vies. De zadelzeep en het ledervet (blank) gebruik ik wel op de rest van het leer, voor de rits heb ik ritsenspray heb in die 2 jaar nog nooit de rits hoeven vervangen. De zool maak ik gewoon met water schoon en een zachte borstel. Bij de veters is het altijd even prutsen omdat ik mijn best doe daar tussen en onder ook goed schoon te maken en in te vetten. Heel af en toe smeer ik er olie op inplaats van ledervet maar dat is meer omdat ik dat ook nog heb liggen merk zelf namelijk totaal geen verschil tussen de olie en het vet. Mijn laarzen zien er prima uit en hebben gewoon normale gebruikssporen, zijn nog altijd waterdicht, goede rits en de veter zit nog steeds goed vast en ziet er netjes uit. Mijn laarzen zijn ook nog altijd dezelfde mooie zwarte kleur als toen ik ze kocht geen verkleurde delen dus kan wel zeggen dat ik heel erg tevreden ben. Ik rij 1 paard per dag maar regelmatig ook twee of doe een buitenrit van 2 uur, kan dus zeggen dat ze intensief gebruikt worden.

Toen ik de laarzen kocht heb ik om advies gevraagd over het onderhoud en in de winkel zeiden ze dat je er enkel die olie van ariat op mocht smeren. Nou heb dat gedaan maar heb ook eens normaal ledervet gebruikt wat dus net zo goed werkte. Sindsdien gebruik ik dus gewoon ledervet al zeker meer dan een jaar. Heb ook stalschoenen van ariat die ik met gewoon ledervet en zadelzeep behandel en die gaan ook jarenlang mee. Dus durfde de gok toen wel aan om het te proberen.

Ik snap trouwens wel waarom ze je hun eigen producten aanraden dan kunnen ze zich indekken als je toch iets anders gebruikt en het niet goed uitpakt. Zoals zwarte zadelzeep dat geeft zo fijn af op je andere spullen dan kan ariat zeggen dat je hun producten had moeten gebruiken inplaats van vergoeding te betalen. Teminste dat lijkt mij logisch. :Y) Ik heb nooit 1 speciaal merk zeep of ledervet, koop verschillende merken. Heb ook al verschillende stukken zeep gebruikt op die laarzen en het heeft altijd goed gewerkt (gele stukken zeep altijd). Gebruik ook altijd blank ledervet maar heb geen vast merk en ook al meerdere merken op de laarzen gebruikt wat altijd goed resultaat geeft.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:30

Ik maak mijn ariat´s schoon met water en dep ze dan af. Daarna smeer ik ze in met kleurloos ledervet of schoensmeer. Soms hoef ik ze alleen maar even op te poetsen. Heb ze nu een jaar en ze zien er nog super goed uit! Voor die suède kant gebruik ik zo af en toe een magic blok en daarna wat suède spul. Maar een deel van dat suède is helemaal weggeschuurd dus daar heeft ´t geen zin meer.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:26

Alleen de onderkant van deze laars is waterdicht. Ik hou ze gewoon schoon door af en toe een doek erover heen te halen en in te vetten met zwarte leder balsem. Voor een wedstrijd doe ik er schoenpoets over. Voor de suede is er een speciaal borsteltje. Dat hoef je verder niet te onderhouden.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:52

Ik gebruik leather conditioner (van Ariat) om ze te onderhouden.