pony trekt zich los.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1906

pony trekt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:28

Mijn verzorgpony,s staan sinds vorige week met een hele kudde in het grote land.
Vorige week ging mijn vriendin een keer mee.
Eerst waren we van plan om ze alle twee uit het land te pakken maar ciara kregen we na vele pogingen echt niet te pakken. Defqon kwam gelukkig wel. Mijn vriendin hield Defqon even vast omdat ik nog een keer ging proberen of ik Ciara kon pakken. Ik kreeg haar echt niet te pakken dus liep ik maar weer terug. Net toen ik Defqon weer wou overnemen trok hij zich los. Ik er achteraan rennen(gelukkig kan hij niet heel hard rennen) en uiteindelijk kreeg ik hem weer te pakken. Ik had Defqon vast en we liepen naar de stal langs de andere weilanden. Een ander weiland stond nog open. En ik zag Defqon al zo kijken dat hij wat uit ging halen. Ineens trok Defqon zich weer heel hard los en gaf hij een flinke bok naar mij toe. Kon ik er weer achteraan. Uiteindelijk heb ik hem toch met moeite naar de stal gekregen. Defqon is niet zo groot maar wel enorm sterk. En dat weet hij. Hoe kan ik zorgen dat dit niet nog een keer gebeurd?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:30

Heeft hij een tijdje stilgestaan en was hij misschien een beetje druk? Dan zien ze soms alle vogeltjes vliegen en reageren ze overal op :+

San87

Re: pony trekt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:38

Misschien is het handig om eerst achter de oorzaak te komen, hoe het kan dat dit gebeurde.
Aan de hand daarvan zou je kunnen kijken wat jij de volgende keer hetzelfde of anders zou kunnen doen.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:42

@FuGeLiCu
Allebei.
Hij heeft voordat ik hem verzorgde (Ik verzorg hem nu ongeveer twee weken) bijna niks gedaan.
En hij was zowiezo wat drukker omdat hij erg druk bezig was met de kudde.
Maar ik vindt het wel erg vervelend dat hij dat doet.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:46

hmm, dus je kent de pony eigenlijk nog helemaal niet zo heel goed. een paar vertrouwensoefeningen/leiderschapoefeningen (grondwerk) kunnen soms wonderen verrichten. als hij meer vertrouwen in jou heeft en je als leider gaat zien, vind hij het leuk om wat met je te doen en heeft hij niet meer zo erg de drang om terug te willen naar de kudde.
misschien herkent de eigenaar dit gedrag? of kan hij/zij jou misschien helpen?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:50

@ Sanity

Ik ga binnenkort zeker veel grondwerk doen.
Eigelijk komt dit probleem door de eigenaar(heb ik gehoord).
Defqon heeft te vaak zijn zin gekregen.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:50

Als jullie elkaar nog maar zo kort kennen, moeten jullie vast ook nog aan elkaar wennen en waarschijnlijk ken je nog lang niet al z'n truckjes ;) Bovendien, als hij een tijdje niets gedaan heeft en niemand naar hem heeft omgekeken op dat gebied(niemand iets van hem gevraagd heeft) zal hij daar even weer aan moeten wennen en heeft hij waarschijnlijk ook energie over.
Ik zou me er nog even niet zo druk om maken, zelf extra alert zijn en hem bij de les houden, ook onder het lopen. Als je loopt, laat hem bijvoorbeeld even halthouden en loop dan weer verder. Of laat hem een rondje om jou heen lopen (wel rustig) en loop dan weer verder. Zo kun je proberen of hij zn aandacht bij jou houdt.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:55

een verwende pony dus :D
ik denk dat grondwerk een goede basis is, en inderdaad ook wat FuGeLiCu zegt: ophoudinkjes maken etc. zo zijn er talloze dingen die je kunt doen terwijl je met hem bezig bent waardoor hij op jóú blijft letten en respect voor je krijgt. vooral niet te soft zijn met de pony, hij moet weten dat jij de leiding neemt.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:17

Dankjewel allemaal voor jullie handige tips!
Ik ga binnenkort zeker aan de slag met grondwerk.
Defqon wordt alleen erg dominant tijdens het longeren.
Kan dat ook problemen opleveren tijdens grondwerk?

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:33

je kunt hem denk ik het beste flink aan het werk zetten, dus niet alleen maar rondjes lopen want dat is voor domintante paarden de perfecte gelegenheid om zelf wat te verzinnen. dus veel overgangen maken, oefeningen als achteruit/komen, achterhand omdraaien, voorhand omdraaien, wijken aan de hand, balkjes, enzovoorts, maar hou hem in ieder geval bezig. wees heel duidelijk in je lichaamstaal. als hij bijvoorbeeld stil moet staan en hij zet net een paar stapjes meer dan jij wil, zet jij hem juist nog extra een paar stapjes terug. zorg ervoor dat jíj bepaalt wat er gebeurt. het kan ook geen kwaad om je stem te gebruiken, als je maar niet constant aan het praten bent, dat is verwarrend voor het paard.
succes!

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:35

Oke,
ik zal er op letten :D

Geartje_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:49

Ik ben heel beniuwd!! ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:41

Of even een iets te groot halster gelijk over zn koppie doen met een longeerlijn eraan?
Als hij dan wegrent laat je hem even meeveren en trek je hem daarna om. Wedden dattie
stopt? Wel handschoenen aandoen :P

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:06

ik keek vandaag in het boek '101 horsemanship oefeningen' en toen kwam ik dit tegen: een oefening voor paarden die 'touwtrekken en wegrennen'. moest meteen aan dit topic denken, dus heb het ingescand, misschien heb je er nog wat aan! kwaliteit is niet zo heel geweldig omdat het zo'n dik boek is (moeilijk scannen) maar ik geloof dat het net leesbaar is :)

Hij past niet in één bericht dus heb ik hier de link: Touwtrekken en wegrennen
Laatst bijgewerkt door Sanity op 28-01-11 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:09

Tijdelijk een hengsten-ketting gebruiken. Ben normaal tegen hulpmiddelen.. maar id die pony nu helemaal gek geworden? Levensgevaarlijk ook dat ie jouw kant op bokt!
Na een tijdje kan die er dan af als t goed is...

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 19:12

@ Sanity
Heel erg bedankt!
Ik ga het zo is goed doorlezen. :j

@Amsterdam_30

Die oplossing gebruik ik liever niet.(alleen als het echt niet anders kan)
Ik probeer eerst even de andere ideeen. :j
Maar toch bedankt.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 19:17

Ik heb gister gehoord dat Defqon sinds kort ontsnapt uit het weiland.
Hij kan uitbreken naar heel veel grote weilanden.
En als hij zich nu lostrekt en naar andere weilanden galopeerd krijg ik hem echt niet meer te pakken.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:19

Oei, ik zou toch echt vragen of iemand met wat meer overwicht je hierbij kan helpen... Lijkt me een erg sterke/dominante pony met een behoorlijk eigen willetje. Zou jammer zijn als je nu meteen al problemen krijgt hiermee en angst krijgt voor de pony, of gewoon niet verder kunt.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 11:32

@ Sanity

Ik heb pas gehoord dat hij niet goed is opgevoed.
Dat hij in het verleden veel te vaak zijn zin heeft gekregen.
Het is denk ik ook het handigste als er volgende keer iemand mee loopt.
Bij mij op stal is een mevrouw die ook veel met Defqon heeft gedaan/doet.
Zij zei dat ze zelf ook moeite heeft om hem te houden als hij zich lostrekt.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:55

Snap ik.. ben er zelf ook niet voor, maar heb wel een paardje gezien waar het een paar x bij gebruikt is en toen was het klaar!
Succes!!

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:26

miss helpt het dat als je met hem loopt hem afleidt met iets lekkers of een speeltje.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:18

Het klinkt soms niet lief , maar "Amsterdam" heeft echt groot gelijk.
Eigenlijk ben jij hem nu net aan het leren , hetgeen je eigenlijk niet wil.
Als je een probleem aanpakt , dan is er geen weg meer terug, het paard moet het gewoon doen zoals jij het zegt, wees eerlijk, overvraag je paard niet, maar geef ook nooit op, en zorg dat hij niet kan ontsnappen.
Als jij zegt ik kan hem niet houden, en tjaaaa het lukt maar half, ....... hou dan op dit te trainen met dit paard.
Zorg dat iemand die dit wel kan , hem aanpakt , anders wordt het probleem steeds groter, want je leert hem nu net hetgeen je niet wil, je leert hem ook zijn kracht kennen, en vooral ook jouw zwakte, das een heel gevaarlijke situatie.
Niet doen dus.

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:54

Mijn tip is ook grondwerk.
Had hetzelfde probleem.

Gr

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:02

Ik denk dat het belangrijk is om de gewoonte van het losrukken te doorbreken. Hij heeft nu geleerd dat dat succes heeft. Een hengstenketting kan daar inderdaad bij helpen. Je zou ook een stuk van de wei af kunnen zetten, en als hij zich dan los trekt dat je hem heel erg aan het werk zet. Dan leert hij dat los trekken betekend werken.
Maar daarnaast moet je ook kijken waarom hij het doet. Blijkbaar vind hij het niet leuk om met je mee te gaan, en heeft hij te weinig respect om te luisteren. Kan je niet al wat grondwerk in de wei doen, zodat de verhouding tussen jullie al wat beter wordt? En misschien niet meer in je eentje hem ophalen, dat bokken naar jou is toch wel iets om rekening mee te houden.

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:36

Bij ons stond ooit ook zo'n paard een shetje.
Hij is nu weg maar de eigenaar moest hem met een zweepje uit de wei halen omdat hij zich als hij kon zich los rukte.
Met een zweepje deed hij dat minder.
Maar op een gegeven moment haalde ze hem met hoofdstel uit de wei en toen deed hij het niet meer.
Maar dat is geen ideale oplossing.