er op af.... of toch er vandaan blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovemagic5

er op af.... of toch er vandaan blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:06

UITLEG:
ik was pas geleden aan het rijden, het was donker en van achter uit het weiland kwamen een hoop koeien aan gerend.
natuurlijk zag mijn paardje dat & hoorde die dat.
(hij is nogal bang)
dus hij werd helemaal opgefokt.
toen zei iemand die langs de kant stond, ga er maar vandaan.
ik dacht eigenlijk zelf, omdat die al zo bang is dat ik hem er beter aan kon laten wennen :o ,
wat denken jullie als dit in het vervolg nog eens gebeurt wat zou ik dan het beste kunnen doen?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:10

Ik vind dat je een paard nooit aan iets kan laten wennen als je hem dwingt.
Als hij er vandaan wil, waarom denk je dan niet met hem mee en laat je hem er voor weg gaan?

Mijn paard is bijvoorbeeld als de dood voor tractoren, hij word dan helemaal gek en wil weg. Ik respecteer dat dus gaan we ook weg.
Maar later gaan we wel gewoon weer terug en let ik er wel op dat vooral ik rust uitstraal. Op die manier is hij langzamerhand gewend :)

Zonder mij, is hij nog wel bang := maar ben ik er bij, is er niks meer aan de hand.

zodiacje

Re: er op af.... of toch er vandaan blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:22

normaal vindt ik wel dat je je paard moet laten wennen
maar koeien die in het donker op je af komen rennen gaat ie echt niet ineens aan wennen.
Daar gaat ie zich alleen maar het apezuur van schrikken.

Ik zou gewoon mijn weg zo rustig mogelijk vervolgen maar er niet specifiek op gaan staan wachten in dit geval.
Diep zitten, contrastelling en rustig doorrijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:17

Ik dat het heel verstandig is om je paard te leren dat koeien niet eng zijn, maar dat je voor dat leerproces wel de best mogelijke omstandigheden moet uitkiezen. En in het donker met rennende koeien is denk ik de beroerdst mogelijke omstandigheid (en koeien en het niet goed kunnen zien en herrie en opwinding bij die beesten, is nogal een lijstje).. Ik zou dus ook zeker een stukje om zijn gereden..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:24

Het hangt er vanaf. Wat hier opgenoemt word over die trekkers zou ik dus nooit doen! Ik heb zelf een paard opgeknapt wat op die manier verziekt is, die maakte er gewoon een spelletje van om levensgevaarlijke fratsen uit te halen zodra ze een trekker zag. Zie dat maar eens af te leren.

Verder hangt het van het paard af, als ik er om heen kan rijden zou ik dat met sommige wel doen, bij anderen zou ik even afstappen en dan aan de hand (met mij tussen paard en koeien in) er toch langs gaan. Ik probeer paarden altijd te leren dat niks eng is, gewoon erop af, ruiken/kijken en dan zien ze wel dat het goed is.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:00

Dwingen heeft geen zin, zeker niet in een paniek situatie.

Je moet goed kijken welke aanpak goed werkt bij jouw paard en daar naar handelen.
Elk paard is anders, heeft andere ervaringen en reageerd anders.

Die van mij heeft ook angst met traktoren. Ze kan de situatie het beste aan als ze stil gaat staan.
Ze staat dan te shaken op haar benen, maar zo kan zij de situatie het beste hendelen.
Op advies van anderen heb ik haar lang geleden wel eens gedwongen door te lopen onder het mom van stel je niet aan.
Nou, dan is het hek van de dam. Grote paniek.
Ik heb dan ook al heel vaak bevestigd gezien dat ze heel goed zelf kan inschatten hoe de situatie op te lossen.
En ik heb dan ook geleerd te luisteren naar het paard. Uiteraard tot op zekere hoogte :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:45

@jes_sira: Zoiets kan ik dan begrijpen. Maar mensen die serieus omdraaien vind ik een gevaar op de weg, van mij mogen die fijn in de bak blijven. Aan de andere kant, stel je kan om de een of andere reden niet stoppen, het is druk, en vanwege de verkeersveiligheid MOET je wel even een paar passen door. Gaat dat? Ik bedoel als het voor haar fijner is om stil te staan prima, maar in geval van nood moet je paard natuurlijk gewoon luisteren.

lovemagic5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 17:58

nog meer mensen?

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:06

Ik zou gewoon rustig doorrijden, hoe meer jij aan je paard laat merken dat er iets spannends aankomt, hoe opgefokter hij word. Misschien vind je paard het wel helemaal niet eng, maar doordat jij aangeeft dat het eng is schrikt hij toch. Das toch zonde dan aangezien het helemaal niet nodig was geweest.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:07

In het donker, al in paniek, dan zou ik voor veiligheid van zowel ruiter als paard kiezen en maken dat ik weg kwam.
Ga dan eventueel de volgende dag weer langs die zelfde plek en laat hem goed kijken.

lovemagic5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:09

aerdenhout1 schreef:
In het donker, al in paniek, dan zou ik voor veiligheid van zowel ruiter als paard kiezen en maken dat ik weg kwam.
Ga dan eventueel de volgende dag weer langs die zelfde plek en laat hem goed kijken.

even voor de duidelijkheid,
ik was aan het rijden in de bak, en de koeien achter in het weiland achter de bak kwamen naar voren gescheurd.
dus ik kan niet de zelfde dag terug gaan, omdat ik dan niet weet of die koeien er dan precies wer zijn :D

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:15

Oooooh nou dan zou ik me er helemaal niet druk om maken, gewoon doorrijden! Anders is het echt pure bangmakerij voor je paard, echt niet nodig. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:22

Kijk, dat word al weer een heel ander verhaal!
Ik ging er van uit dat je buiten aan het rijden was. Dan is het door rijden, zorgen dat hij zijn hoofd van het gevaar af heeft en natuurlijk weer uitbundig belonen als hij er een beetje braaf langs gaat.
Vooral de volte kan in dit geval goed helpen. Vooral geen rechte lijnen rijden, daar kan een paard zich n.l veel sterker maken dan op de volte.

Femmmieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:41

aerdenhout1 schreef:
Ik ging er van uit dat je buiten aan het rijden was. Dan is het door rijden, zorgen dat hij zijn hoofd van het gevaar af heeft en natuurlijk weer uitbundig belonen als hij er een beetje braaf langs gaat.
Vooral de volte kan in dit geval goed helpen. Vooral geen rechte lijnen rijden, daar kan een paard zich n.l veel sterker maken dan op de volte.

Jaa dat zou ik ook doen ! ;)
Ik dacht ook dat het gewoon een buitenrit was!
Dan zou ik wel maken dat ik wegkwam!

lovemagic5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:20

aerdenhout1 schreef:

haha ja, dat konde jullie ook natuurlijk niet ruiken HAHAH.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:26

Oh in dat geval verander ik idd mijn mening en ga ik met aerdenhout mee. Ik dacht dat je buiten op straat reed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:52

Ik zou mijn paard heel hard aan het werk zetten op het moment dat hij denkt te moeten schrikken van dergelijk geluid.
Je hoeft niet perse langs de bakrand te blijven, je kunt ook de andere kant van de bak opzoeken, en kleine voltes rijden. Laat hem zijn energie ergens kwijtraken, anders dan ongecontroleerd hollen...