Paard met neiging tot hangen en liggen op trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Paard met neiging tot hangen en liggen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:44

Ik heb een 4-jarige Haflingermerrie die toch al behoorlijk ervaren is in het trailerladen en rijden. Ze gaat 2x per week op de trailer en loopt er makkelijk alleen op en af. Het gaat om een 2-paardstrailer waarbij ze aan de linkerkant staat. Omdat ze graag tegen het schot aanhangt, of in dit geval de wand, staat ze ook altijd links als er 2 paarden meegaan. Deze merrie gaat al vanaf veulen mee op de trailer naar keuringen e.d. en heeft nooit problemen gegeven ook niet met 2 paarden op de trailer.
Nu valt het me de laatste week op dat ze steeds meer gaat hangen op links, eigenlijk al zodra de klep dichtgaat. Ze zakt hierbij zo ver in haar achterhand, dat ze onder de achterstang komt en dan weer aardig moet klauteren om naar boven te komen en dit gaat natuurlijk gepaard met de nodige herrie van het schoppen tegen de wand. Dit blijft zich herhalen, ook als je stilstaat bij bijv. een verkeerslicht, zo'n 4 tot 5 keer per rit.
Ze toont verder ontspannen, kwa kijken en ademhaling en is niet bezweet als ze van de trailer komt. Rijden doe ik erg rustig, dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen. Mijn rijstijl is in ieder geval niet veranderd :+
Omdat ik bang ben dat ze vandaag of morgen vast blijft zitten onder de achterstang met alle gevolgen ben ik benieuwd of iemand hier ook ervaring meer heeft of dit eens heeft meegemaakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:07

heeft je paard wel geleerd te wijken voor druk? sommige paarden hangen tegen het schot aan omdat ze niet weten dat ze kunnen wijken voor die druk, dat is hun natuurlijke reactie en ze gaan er dan juist extra tegenin hangen. Wat doet ze als ze zonder schot in de trailer staat?

suffie

Re: Paard met neiging tot hangen en liggen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:46

Wijken onder het zadel kent ze en ook op de poetsplaats gaat ze netjes opzij voor druk en stem. Het schot eruit is geen optie voor mij, ik zou hooguit het schot scheef kunnen zetten en dan de verlengde stang gebruiken. Zelf denk ik niet dat daar het probleem zit, omdat ze echt alleen maar hangt naar links en dus niet eens in de buurt komt van het tussenschot, maar we gaan het proberen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:50

Image doet hetzelfde als ze 1 paards staat. Als ik het schot scheef zet (lange achterstang erachter), dan heeft ze nergens last van en reist ze rustig en gemakkelijk, omdat ze dan wat scheef en breed kan gaan staan.
Het is wel lastig, omdat Janouk niet half paards kan staan :D , dus ik kan geen 2 paarden tegelijk vervoeren.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:00

Heb je al wel eens geprobeerd om haar zonder schot te vervoeren?
Wij hebben nl. ook een paard wat in paniek raakt en tegen het schot gaat hangen. Ze breekt dan zo wat heel de trailer af. Het verschil met die van jou, is dat onze merrie het juist in de bochten en dus tijdens het rijden doet.

We hebben nu het schot eruit waardoor ze breed kan gaan staan en het probleem is nu over. Het is alleen erg vervelend als je met 2 paarden op pad moet, want dan moeten we dus echt op en neer rijden..

Je kunt het wellicht proberen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:35

Bedankt voor de tips, we gaan het morgen gewoon proberen met het schot schuin en dan de verlengde stang erbij. Het schot eruit ga ik alleen niet redden en is mij teveel werk als ik dat 2x per week moet ombouwen, want ik gebruik de trailer ook nog voor de andere paarden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:15

proberen als je een 2 paards trailer hebt, dr eens aan de andere kant te zetten

1 van onze hafs was altijd aan het stampen en doen, totdat ze per toeval eens aan de andere kant gezet werd, is nu weer helemaal tevreden

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 11:39

Myrthe_Yolto schreef:
proberen als je een 2 paards trailer hebt, dr eens aan de andere kant te zetten

1 van onze hafs was altijd aan het stampen en doen, totdat ze per toeval eens aan de andere kant gezet werd, is nu weer helemaal tevreden

Misschien niet helemaal duidelijk in de openingspost, maar omdat ze dus altijd naar links hangt is rechts zetten geen optie, omdat ze dan tegen het tussenschot gaat hangen. Dit is van een doorzichtige flap en niet echt bestand tegen 500 kilo hangend gewicht als ze onderuit gaat, vandaar dat ze altijd links staat. Gisteravond het tussenschot schuin gezet, maar dat was ook geen optie. Ondanks de vele ruimte ging ze toch hangen tegen de wand, dus het lijkt meer op een aangeleerde gewoonte dan de angst dat ze zich niet schrap kan zetten. Zelf heb ik er weinig last van met rijden, ik vind het vervelender voor haarzelf. We blijven het toch voorlopig op deze manier proberen, kijken of ze toch een keer tot de ontdekking komt dat ze breed kan gaan staan ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:23

Heb je haar sindskort transportbeschermers om, misschien?

Dat was bij mijn merrie de oorzaak dat ze ineens veranderde in een trailerslopend-dier in plaats van een die zelden een voet verzet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:33

Heb je het wel geprobeerd om haar rechts te zetten ?

Als ze eenmaal ontdekt dat het tussenschot geen steun geeft , zal ze vast niet meer er op gaan hangen toch ? :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:46

Misschien toch maar leren wijken voor druk? dat ze kan wijken onder het zadel is wat anders dan wijken met haar hele lijf voor de druk van het schot/de wand.
Annemarie vd Toorn heeft mij allerlei verhalen verteld over dat soort paarden tijdens een cursus trailerladen en dat het wel op te lossen is dus je zou haar eens een mail kunnen sturen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:04

Puera schreef:
Heb je haar sindskort transportbeschermers om, misschien?

Dat was bij mijn merrie de oorzaak dat ze ineens veranderde in een trailerslopend-dier in plaats van een die zelden een voet verzet.

Ik gebruik nooit beenbescherming op de trailer, dus dat is uitgesloten, maar bedankt voor het meedenken.

emmaforlife1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:26

mijn vverrzorgpony gaat hangen in de bochten ?
iemand idee waar van dat komt of oplossing?

xx

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:29

zou je al die regels/spaties even weg willen halen svp... leest zo onhandig...

als je pony gaat hangen in de bochten kan het zijn dat de bocht te hard wordt genomen door de chauffeur, heb je hier al eens kritisch naar gekeken?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:34

Mijn merrie raakte ook altijd in paniek op een 2 paards trailer, terwijl een 1,5 geen probleem was.
Toen ze er weer een keer wou bij gaan liggen, hebben we het touw losgemaakt.
Sindsdien is het klaar, schijnbaar wou ze vrij staan.
De ruimte is toch te krap om om te draaien, dus dat geeft geen problemen.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:10

Is het al opgelost?
Ik herken het een beetje, mijn paard ging altijd zonder problemen de trailer op. En ineens gooit ze zich tegen de linkerzijwand (ook 2 paardstrailer) en zakt zo onderuit om omhoog te komen begint ze te sparetelen en het eindigt in een gewond paard, ze begint al als we stilstaan, dus het is niet het omvallen in een bocht. Schot schuin zetten hielp ook niet!
(heb hier ook zelf topic over geopend)

Nou ja als het verholpen is hoor ik graag hoe (A) ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 11:57

Mijn merrie begint ook al als we nog stilstaan. Dus zodra de klep dichtgaat is dit voor haar het signaal om te gaan hangen. Ik rijd heel voorzichtig in de bochten, dus volgens mij kan het daar niet aan liggen. Ze gaat al jaren mee op de trailer en heeft in de tussentijd ook niets bijzonders meegemaakt, zoals een vreemd paard erbij of plots remmen. Het is van de 1 op de andere dag begonnen.
Omdat de merrie zich niet verwond en er zelf blijkbaar geen last van heeft laat ik het zo en hoop ik dat het over enige tijd weer net zo verdwenen is als dat het is gekomen. Ze staat inmiddels wel zonder deken op de trailer, omdat jeuk ook wel eens een oorzaak zou kunnen zijn. Ze schuurt zich in de stal namelijk ook graag langs de wand.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:46

Tis hier al een tijdje stil maar even een nieuwe vraag ;)

Deukt de trailer wand bij jou dan ook zo naar buiten. Ik zie hem gewoon zonder gein minimaal 5 - 10 cm naar buiten komen.. Het is nu ook niet de angst meer dat ze zich verwond maar dat de trailer breekt. En dat ze op de straat valt.. met alle gevolgen van dien!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:55

dan zo ik de trailer maar eens na laten kijken! Heb je toevallig een polyesther trailer, daarvan heb ik al vaker dat soort taferelen gezien....

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:52

Het is een zuidema, (das met houten wanden) zitten nieuwe platen op (denk anderhalf jaar). En een polyesterkap.
Mijn paard hangt er dus ook met haar hele gewicht tegenaan (500 kilo).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 14:02

Ik heb een Atec houten trailer. Niet de wand, maar mijn tussenschot is inmiddels verbogen, omdat madame toen ze nog rechts stond met haar volle gewicht tegen het tussengeschot aan is gaan hangen en dit bestand was tegen haar gewicht.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:17

oké, ja dat is ook de reden dat ik haar niet rechts durf te zetten uit angst dat tussenschot breekt (is ook hout) of ze erover klapt (mijn papa vind dat ver gezocht haha maar ja met die beesjes maak ik af en toe rare dingen mee... ;))