shet mist maatje en vc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

shet mist maatje en vc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:23

Ik heb een haflinger en een shet.
Met de shet kan ik alleen niks doen, Omdat het een hengst is, flink maait en trapt en bijt.
We zijn bezig met (her)opvoeden Want de afgelopen 3 jaar is er nooit wat met hem gedaan.
We zijn hier komen wonen en kregen hem er gratis bij.

Nu heb ik sinds kort een haflinger merrie en die staat dus bij de shet.
Dit gaat op wat dominantie van haflingermerrie na heel goed. en ze zoeken elkaar altijd op.

Maar nu het "probleem"
Als ik met de haflinger wil gaan rijden of longeren, zij moet alleen maar even naar de hoefsmid, Dan Wordt de shet helemaal gek!

Hij gaat rennen, hinneken steigeren bokkent door het land
net zolang tot de haflinger weer veilig bij hem in het land staat.

Maar nu het volgende probleem. Als ik maar gewoon in de wei rijdt (naast hun stawei) dan blijfd de shet ernaast staan en haflinger doet het werk goed. zonder buiten adem te zijn. zonder bezweet te worden.
Ga ik op buitenrit, Dan is de haflinger aan het hijgen, puffen ,buikslagen maken alsof ze elk moment kan instorten.
de eerste paar keer ben ik afgestapt en verder gaan lopen (want conditie kon door omstandigheden idd erg laag zijn)
Maar het valt me op dat ze dit alleen bij buitenritten doet en niet als ik naast shet rijdt/longeer.

Vanmiddag ook ik longeer een 1/2 uur naast shet, Haflinger is niet bezweet.
Ik ga haar daarna borstelen en denk weet je wat loop een rondje om naar de wei. IPV direct over eigen terrein ga ik stukje over de weg om zo later weer terrein van andere kant in te draaien.
Dat korte stukje is ze heel erg bezweet geraakt.

HOE kan ik zo ooit normaal gaan rijden?
heb al een oproepje geplaatst om eens samen te rijden (2 leuke reacties en afspraak) maar ben bang dat ze het dan ook gaat doen en dat lijkt me niet leuk voor mederijdster?

EN hoe houdt ik de shet in het land als ik wegga zonder hem stal heb ik niet dus opsluiten gaat moeielijk.

Ze kennen elkaar pas sinds september. Shet stond altijd alleen in de wei, Haflinger heb ik overgenomen en stond op pensionstal in de stal....

HELP

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:46

Allereerst bel je de DA op en die laat je de hengst castreren, anders heb je straks veulentjes. Want JA een shetlander kan een haflinger dekken en JA ook daar krijg je veulentjes van.

Daardoor zal het gedrag van de hengst ook zeker beinvloed worden.

Het wennen alleen op pad te gaan is een ander verhaal. Dat blijft altijd lastig, zelfs hier met 5 paarden in de kudde. Maar meestal wennen ze er vanzelf langzaam aan, als je het stapje voor stapje opbouwt.

nynke55

Re: shet mist maatje en vc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:17

Je paardjes kunnen duidelijk niet zonder elkaar, daar zul je ze dus langzaamaan aan moeten wennen. Dat de haf gaat zweten en puffen als de shet uit het zicht is, is stress. Dus steeds langer even uit elkaar halen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:18

Ok ik dacht niet dat een 3 jarige shet zo snel een haflinger drachtig kon krijgen..... Maar goed waar een wil is is een weg natuurlijk!

Tja dat ze elkaar missen is dus duidelijk, Maar kennen ze elkaar dan al zo goed dat dat zo heftig speelt?
en dus steeds 5 minuten weg en dan langzaam opvoeren?
Pas was ik in het bos en hoorde de shet van verre hinneken. Toen stond hij naast een anders shet (niet in dezelfde wei.)

MMM lastig hoor denk ik een maatje te hebben voor de shet, want die stond al 3 jaar alleen bij zijn vorige eigenaars
Gaat die het me lastig maken (grapje natuurlijk)

Bedankt voor de tips, morgen maar weer naast de wei longeren en daarna een iets langer rondje lopen dan vandaag.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:26

hengst moet zijn energie kwijt en wennen aan dat jou paardje met regelmaat weg gaat
met andere woorden zet de shet aan het werk (zal ie ook wat hanteerbaarder van worden) en heb geduld met het schreeuwen ed
mijn aap wilde in het begin ook wel het hele bos door schreeuwen als ie alleen buiten was of andere paarden ziet/hoort, dat vraagt geduld
en ja je shet kan je haf dekken (zo ge piept ;) als ze hengstig genoeg is gaat ze wel voor hem liggen )

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:06

ik zou hem zeker castereren,wordt hij echt makkelijker van

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:55

bedankt voor ieder die geantwoord heeft.
Ik ga eens achter een dierenarts aan voor castratie.
anderen nog tips, om het leed voor de paardjes te verzachten, als ze uit elkaar gehaald worden?

Ik heb geen ruimte voor een 3e pony dus een maatje erbij lukt niet....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:59

wat brokjes door het hooi verspreiden als je dit wat op de grond gooit, moet hij het natuurlijk wel zien, of gesneden wortels of iets dergelijks, dan zijn ze wel even zoet

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:02

hihi hebben we strak HafXShet ^^

maar idd laten helpen, dat hielp bij mijn shetjes ook heel goed en die kon ik gelijk weer normaal uit de wei halen! (nouja paar weken/maandje later dan)

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:29

ik zou een klein ruitertje zoeken voor je shet en samen met diegene een buitenritje maken.

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:35

emilytje schreef:
ik zou een klein ruitertje zoeken voor je shet en samen met diegene een buitenritje maken.

Dat zal niet gaan als hij nog hengst is he! :Y)
En lees ,,maaiend en steigerd door de lucht! dat word niet makkelijk met een klein kleutertje probeer maar eens een wandeling enz dan pa rijden :j
Sucses

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:44

Hoi,
die shet is 3 en weet nog niks.
die stond hie rbij het huis, toen we het huis kochten.
we zijnnu bezig met halster omdoen en wandelen, borstelen.
Mijn zoontje van 5 heeft er ookal opgezeten. papa hield shet vast, en ik aan de arm zoontje.
shet vond het heel apart maar liep gewoon rechtuit.

duurd nog wel even voor ik een kind met shet (hengst of geruind) buiten zo laten rijden.