Aan je houding en zit gewerkt? Deel dat met Bokt.nl!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anvisa

Aan je houding en zit gewerkt? Deel dat met Bokt.nl!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 11:09

Na aanleiding van het topic; "Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard" start ik dit topic.

Haast iedereen heeft vast wel iets dat ze willen verbeteren aan hun houding en zit, flapperende benen, niet kunnen doorzitten, inknikken etc.
En ik denk dat er best wel een heel aantal zijn hier op Bokt.nl die al aan hun houding gewerkt hebben met behulp van een therapeut, mensendieck oid. En zij zullen vast en zeker ook oefeningen mee hebben gekregen om hun houding en zit te verbeteren, mij leek het leuk en heel leerzaam om een topic te starten waar iedereen zijn/haar ervaringen/oefeningen kan delen met Bokt.nl.
Ook zijn die grote ballen tegenwoordig helemaal in, en ik denk dat die oefeningen voor iedereen toegankelijk zijn om iets te kunnen verbeteren, misschien weet iemand wel een site waar veel oefeningen op staan?

Het is wel van belang denk ik dat degene die hier zijn/haar oefeningen op zet, wel duidelijk verteld hoe de oefeningen werkt, heb je er spullen voor nodig maar vooral ook wat verbeter je met de oefening? Waar had jij last van toen je deze oefeningen moest gaan trainen?
En om anderen verder te helpen is het misschien ook een goed idee om te vertellen waar je de therapie gevolgd hebt en bij wie, zodat we elkaar helpen zoeken naar een juiste therapeut in de buurt die ook ervaring heeft met paarden.

Ook een belangrijk punt, heb je echt last van je houding ga dan niet met deze oefeningen aan de gang, maar zoek eens echt een therapeut op, die kan je tenslotte nog altijd het beste helpen.
Laatst bijgewerkt door Anvisa op 24-01-11 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:10

Dit vind ik echt een heel leuk topic! Ik ben nu bezig met het zoeken van een fysio die meer weer op het gebied van paard rijden ivm een ongelijke bekken en ongelijke benen waardoor mijn volledige rug en nek in knikt.
Ik ben al heel veel vooruit gegaan alleen al door de wisseling van het zadel.
Hier in het begin met mijn wintec vzh
Afbeelding

Deze is van vorige week met dressuur zadel
Afbeelding

Mijn problemen:
- armen niet in een knik kunnen houden
- handen te laag en snel vast zetten

Lichamelijk probleem waar ik heel hard mee bezig ben maar waar ik altijd last van zal houden:
- de goede buiging in mijn onder rug
- goede kanteling van mijn bekken (wat ik door verschil niet kan nog)
- Linker arm laten hangen dus niet stijf vasthouden

Behandelende artsen:
- mensendieck
- fysiotherapie
- manueel therapeut
- Hapto therapeut

iCaity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:38

Vroeger had ik last van klapperende benen en dat heeft me instructriese verholpen met een strotouwtje,

Ze deed hem door me beugel en onder de singel door. en dan vastknopen. Gelijk verholpen!

_Jessie

Re: Aan je houding en zit gewerkt? Deel dat met Bokt.nl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:44

Ik heb gehoord dat veel springruiters dit ook doen met elastiek (dat breekt toch mocht nodig zijn) om hun benen op de goede plek te houden

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:49

Dat vind ik om eerlijk te zijn levensgevaarlijk, als je paard schrikt en je valt maar je voet blijft hangen in de stijgbeugel, dan kan dat wel eens heel fout aflopen :n

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:52

Biepje schreef:
Dat vind ik om eerlijk te zijn levensgevaarlijk, als je paard schrikt en je valt maar je voet blijft hangen in de stijgbeugel, dan kan dat wel eens heel fout aflopen :n
Dat kan ook gebeuren zonder strotouwtje?
En zonder strotouwtje lijkt het mij minder gevaarlijk dan met een losse beugel, aangezien die de ruimte heeft voor je voet om er doorheen te schieten/meebeweegt...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:55

Maar met een strotouwtje gaat de stijgbeugelriem nooit van de stijgbeugelhaak af omdat alles te hard vasthangt ;) . Resultaat: hoofd op de grond en paard blijft gaan uit angst omdat er iets onder hangt.

Een losse beugel moet van je zadel komen als er wat gebeurt, ook al schiet je voet er doorheen.

Als je klapperende benen hebt, heb je er meer aan om vaak zonder beugels te rijden en te werken aan de oorsprong van het problemen, nl. het verkeerd draaien van de heup.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:04

_Jessie schreef:
Dit vind ik echt een heel leuk topic! Ik ben nu bezig met het zoeken van een fysio die meer weer op het gebied van paard rijden ivm een ongelijke bekken en ongelijke benen waardoor mijn volledige rug en nek in knikt.
Ik ben al heel veel vooruit gegaan alleen al door de wisseling van het zadel.
Hier in het begin met mijn wintec vzh
http://i245.photobucket.com/albums/gg71/jessiesanders/CIMG7459.jpg?t=1295860466

Deze is van vorige week met dressuurzadel
http://i245.photobucket.com/albums/gg71/jessiesanders/2-5.jpg?t=1295860535

Mijn problemen:
- armen niet in een knik kunnen houden
- handen te laag en snel vast zetten

Lichamelijk probleem waar ik heel hard mee bezig ben maar waar ik altijd last van zal houden:
- de goede buiging in mijn onder rug
- goede kanteling van mijn bekken (wat ik door verschil niet kan nog)
- Linker arm laten hangen dus niet stijf vasthouden

Behandelende artsen:
- mensendieck
- fysiotherapie
- manueel therapeut
- Hapto therapeut

En wat voor oefeningen heb je daar van meegekregen? Waar moest je opletten? Je zit is inderdaad een heel stuk verbeterd, scheelt een dressuurzadel vaak ook al inderdaad.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 12:10

iCaity schreef:
Vroeger had ik last van klapperende benen en dat heeft me instructriese verholpen met een strotouwtje,

Ze deed hem door me beugel en onder de singel door. en dan vastknopen. Gelijk verholpen!

Volgens mij is dit inderdaad een veel gebruikte manier, helaas is het veiligheidstechnisch natuurlijk niet echt verantwoord om dit bij je lesklanten te doen.
Zou hier een eenvoudige oplossing voor zijn om het wel veilig te maken? Want het is vaak erg lastig om het probleem bij de oorzaak op te lossen wanneer je voor jezelf aan het rijden bent, daar is goede begeleiding voor nodig die je er continu weer op wijst & dat is vaak niet mogelijk.

Heb jij hier verder ervaring mee Biepje? Wat zijn bijvoorbeeld oefeningen hoe je dit kan verbeteren of waar moet je opletten wanneer je aan het rijden bent, je heup draaien of je met je voeten bezig houden en gaat je heup dan vanzelf mee?

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:56

ben erg benieuwd naar tips voor klapperende benen. zowel mijn dochter als ik hebben er last van. en ook de tenen naar binnen draaien is erg moeilijk (teveel ballet vroeger). Dus mochten er veilige tips zijn dan hou ik mij aanbevolen!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:57

Klapperende benen
Heb er nooit last van gehad
Bij het ene zadel wiebelen mijn benen wel wat meer dan de andere
Maar echt klapperen doen ze niet
Rij het liefste met een dressuurzadel
Zit ik het stevigst :)

lenlein12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:55

ik had moeite met bovenbenen aangesloten houden, ik heb privé les genomen en het gaat nu heel goed!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:02

oud truukje bij ons op de manege, 2 bierviltjes 1 waarop staat 'drinken' de ander 'een snack'. Als je die de hele les tussen jou zadel en je knieen in kon houden nam je ze mee de kantine in en dan kreeg je wat lekkers.. of wat drinken.

Zelf heb ik soms moeite met mijn onderbeen stil houden tijdens het draven, en de galop van mijn bijrij paard is best heftig waardoor blijven zitten best lastig is. vooral met buitenritten word hij nogal vlot in zijn galop waardoor ik in de verlichte zit moet gaan om niet als een stuiterbal op hem te zitten.