Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Negen van de tien keer valt je paard je dan 100% mee
. Ze leren nergens zoveel van als van de praktijk, zeker als je zegt dat hij in de basis helemaal geen angsthaas is. Ook mijn ervaren rotten in het vak (ik heb letterlijk trektochtprofs maar dat WAREN ze niet toen ik ze kocht) blijven af en toe ergens van schrikken, maar door elkaar in de praktijk te leren kennen leer je heel snel wat ze wel en niet eng vinden en kun je steeds beter anticiperen. Zo heb ik er een die je middenin een drumband kunt zetten, maar die spoken ziet in elke vuilniszak
iana schreef:Goed idee van Ikke en licorne.
ik heb een heethoofdige Haflinger die héél wakker is onderweg en omdat ik niet alleen met der durf weg te gaan,ga ik dit jaar (buiten wedstrijd, op eigen tempo) deelnemen aan endurancewedstrijden en/of trektochten in groep.
Dan ben je niet alleen en kan je meestal wel samen met iemand op weg.
Oefenen en veel rijden zijn de enige mogelijkheden.
Wat ook nog een bomproof oefening is, ballonnen vastmaken aan je zadel en stukprikken
ikke schreef:iana schreef:Goed idee van Ikke en licorne.
ik heb een heethoofdige Haflinger die héél wakker is onderweg en omdat ik niet alleen met der durf weg te gaan,ga ik dit jaar (buiten wedstrijd, op eigen tempo) deelnemen aan endurancewedstrijden en/of trektochten in groep.
Dan ben je niet alleen en kan je meestal wel samen met iemand op weg.
Oefenen en veel rijden zijn de enige mogelijkheden.
Wat ook nog een bomproof oefening is, ballonnen vastmaken aan je zadel en stukprikken
ik weet toevallig dat Licorne dit voorjaar weer een tocht gaat maken. Wellicht wil je (enkele dagen) aansluiten?
KLfan schreef:Zoals de titel al zegt, hoe moet ik mijn lieve haffie bomproof maken. Ze kan wel tegen tractoren enzo maar toch schrikt ze soms nog. P.s. hoe kan ik er dan achter komen of mijn pony dan ook serieus kan buiten rijden? (p.s. ben gevorderde ruiter dus niet beginnen met makkelijke dingen je kan het gewoon duidelijk uitleggen.)
(we halen alles uit de kast, paraplu's aanstekers, plastic zakken etc)
Mijn paard was een echte miep toen ik haar net had maar door het "touch it" spelletje is ze zelf de enge dingen op gaan zoeken ipv in de ontkenningsmodus te schieten. We hebben heel veel geoefend met zeilen, balonnen, tonnen, plastic zakken en vooral overal de lol van blijven inzien. Een hele bak vol parapluies leggen en allemaal aan laten raken op commando is ook erg leerzaam. Na 3 maanden liep ze braaf mee de stad in alsof ze nooit ander had gedaan. Nu loopt ze zelfs de marathon mee zonder te verschieten van enge dingen. Wees creatief en gek en dan kom je er wel