Paard Bomproof maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Paard Bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 21:21

Zoals de titel al zegt, hoe moet ik mijn lieve haffie bomproof maken. Ze kan wel tegen tractoren enzo maar toch schrikt ze soms nog. P.s. hoe kan ik er dan achter komen of mijn pony dan ook serieus kan buiten rijden? (p.s. ben gevorderde ruiter dus niet beginnen met makkelijke dingen je kan het gewoon duidelijk uitleggen.)

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:17

Thuis veel oefenen. Gewoon in de bak oid, met paraplu's, tractoren, hardlopers, muziek, plastic zakken, zeiltjes, enzovoort. Eigenlijk kun je alles wel gebruiken, en dan met je paardje daar langs lopen/rijden.
Succes!

Daantjeexx

Re: Paard Bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:15

ja kan ook met een vuurwerk pistool ofzoo of hoe dat heet XD
ook paar x in lucht schieten dat helpt vaak ook wel :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:24

Gewoon twee weken op trektocht gaan en dan vooral dorpen en steden NIET mijden. Als ze daarna nog niet bomproof zijn, komt het nooit meer goed.........

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:45

Niet beginnen met makkelijke dingen? Oké dan :D
Sluit aan bij Ikke, je paard leert nergens zoveel van als van gewoon GAAN.
Probeer als je dat prettig vindt een ervaren combinatie mee te krijgen en ga een paar dagen achter elkaar op stap. Desnoods ga je er eerst gewoon naast lopen, aan een halster met een lange leadrope, of als je bang bent dat hij zich lostrekt gewoon met hoofdstel met bitje. En dan inderdaad niets mijden. Als je rijdt, gewoon afstappen als je denkt dat je er rijdend niet langs komt, maar NIETS schuwen. Zakje brokjes meenemen als omkoopmateriaal indien nodig, alle tijd nemen (dan sta je maar 2 uur voor een bruggetje voor hij erover gaat, nou en, ALS hij er maar over gaat) overnachtingspunten opzoeken die op niet te ver uit elkaar liggen, en lekker GAAN :-) Negen van de tien keer valt je paard je dan 100% mee :-)
Nou ja, dat is dan toch hoe ik het doe, al sinds mijn 14e. Heb nu 'n twenter die ook al aan een touwtje naast haar mama regelmatig een uurtje mee de weg op gaat met 'n longeersingeltje met 'n dekje om, en die nu dus al helemaal nergens meer van opkijkt en aan het hek staat te springen of ze WEER mee mag als ik met 'n halster aankom <3 . Ze leren nergens zoveel van als van de praktijk, zeker als je zegt dat hij in de basis helemaal geen angsthaas is. Ook mijn ervaren rotten in het vak (ik heb letterlijk trektochtprofs maar dat WAREN ze niet toen ik ze kocht) blijven af en toe ergens van schrikken, maar door elkaar in de praktijk te leren kennen leer je heel snel wat ze wel en niet eng vinden en kun je steeds beter anticiperen. Zo heb ik er een die je middenin een drumband kunt zetten, maar die spoken ziet in elke vuilniszak :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:33

Goed idee van Ikke en licorne.
ik heb een heethoofdige Haflinger die héél wakker is onderweg en omdat ik niet alleen met der durf weg te gaan,ga ik dit jaar (buiten wedstrijd, op eigen tempo) deelnemen aan endurancewedstrijden en/of trektochten in groep.
Dan ben je niet alleen en kan je meestal wel samen met iemand op weg.
Oefenen en veel rijden zijn de enige mogelijkheden.
Wat ook nog een bomproof oefening is, ballonnen vastmaken aan je zadel en stukprikken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:15

iana schreef:
ik heb een heethoofdige Haflinger die héél wakker is onderweg en omdat ik niet alleen met der durf weg te gaan,ga ik dit jaar (buiten wedstrijd, op eigen tempo) deelnemen aan endurancewedstrijden en/of trektochten in groep.
Wat ook nog een bomproof oefening is, ballonnen vastmaken aan je zadel en stukprikken

ik weet toevallig dat Licorne dit voorjaar weer een tocht gaat maken. Wellicht wil je (enkele dagen) aansluiten?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:18

Kijk of er ergens in de buurt een western instructeur is die trail lessen geeft.
Hiermee moet je samen met je paard lastige opstakels rijden.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:18

Vooral in onverwachte situaties oefenen.
Dus als je gewoon aan het rijden bent vragen of mensen ondertussen opeens met paraplu's in de bak komen, of met lawaai. Het moet juist een beetje onverwacht zijn, want als ik het goed begrijp is ze over het algemeen wel bomproof? :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:57

ikke schreef:
iana schreef:

ik weet toevallig dat Licorne dit voorjaar weer een tocht gaat maken. Wellicht wil je (enkele dagen) aansluiten?

tof!
Waar gaat dat door dan? Ik woon wel in België ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:41

iana schreef:
ikke schreef:

tof!
Waar gaat dat door dan? Ik woon wel in België ;)

Rondje rond het IJsselmeer.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:50

Het volgen van een schrikcursus kan ook een optie zijn.
Uiteraard kan je ook zelf in de buiten- of binnenbak oefenen met je paard.

xxxvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:37

Ik ben het gewoon een met Ikke en Licorne. Gewoon gaan met die banaan. verstand op 0 (niet echt natuurlijk) maar dat zegt mijn instructrice altijd als we iets heel nieuws gaan doen. Je leert daar nog altijd het meeste van.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:49

ja maar hoe moet ik mijn ouders overhalen, ik weet namelijk anders ook wwel voor mij een leuk ruiter pad

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:13

veel oefenen met paraplu's ed. proberen je paard langs een drukke weg te zetten, of er langs te gaan wandelen enz

vooral zelf sterk blijven, je paard voelt het als jij bang bent dat hij gaat schrikken

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:58

vooral veel ruzie maken te paard met jongetjes die met stuiterballen gaan gooien :+ haha nee grapje. het helpt wel *D

Bulli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:36

KLfan schreef:
Zoals de titel al zegt, hoe moet ik mijn lieve haffie bomproof maken. Ze kan wel tegen tractoren enzo maar toch schrikt ze soms nog. P.s. hoe kan ik er dan achter komen of mijn pony dan ook serieus kan buiten rijden? (p.s. ben gevorderde ruiter dus niet beginnen met makkelijke dingen je kan het gewoon duidelijk uitleggen.)

Hoi

Op wetern ranch de heibocht hebben ze 11 maart een clinic politiepaarden training misschien is dat iets voor je.

Groeten uit Zweden
Dimitry en Anita

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:10

doriss schreef:
Thuis veel oefenen. Gewoon in de bak oid, met paraplu's, tractoren, hardlopers, muziek, plastic zakken, zeiltjes, enzovoort. Eigenlijk kun je alles wel gebruiken, en dan met je paardje daar langs lopen/rijden.
Succes!

Ben het hier mee eens! :)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:24

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:30

bedankt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:31

Doe een fotoshoot! De meeste paarden zijn daarna wel bomproof :') (we halen alles uit de kast, paraplu's aanstekers, plastic zakken etc)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:46

clickertraining wil ook goed helpen met "ontmiepen" :D Mijn paard was een echte miep toen ik haar net had maar door het "touch it" spelletje is ze zelf de enge dingen op gaan zoeken ipv in de ontkenningsmodus te schieten. We hebben heel veel geoefend met zeilen, balonnen, tonnen, plastic zakken en vooral overal de lol van blijven inzien. Een hele bak vol parapluies leggen en allemaal aan laten raken op commando is ook erg leerzaam. Na 3 maanden liep ze braaf mee de stad in alsof ze nooit ander had gedaan. Nu loopt ze zelfs de marathon mee zonder te verschieten van enge dingen. Wees creatief en gek en dan kom je er wel :+

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:51

Een rondje lopen op oudjaarsavond misschien? :P

Shyso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:28

Heel veel gekke dingen thuis al laten zien...en ik wandel met de jonge dieren aan de hand langs alles... Wel een lange lijn mee en niet alleen gaan ;)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:14

KLfan schreef:
bedankt!

Graag gedaan!! :D