Oke ik wist echt even niet hoe ik de titel moest doen, maar goed.. we zijn nu een week van stal verhuisd en staan nu bij iemand thuis met twee boxen. In een daarvan staat mijn paard, in de andere een fjord. Fjordje gaat lekker iedere ochtend de paddock in en komt savonds weer terug. Gevolg is dat die van mij met haar neus tegen het raampje hem in de gaten probeert te houden. Als ze hem ut het zich verliest gaat ze staan te draaien als een idioot en vanwege een zeer ernstige peesblessure is dat niet bepaald handig..
Ze had echt nooit last van deze 'verlatingsangst', totdat ze op de vorige stal maatjes werd met een pony. Die staat grofweg 200meter verder van onze huidige stal en soms staan ze naar elkaar te gillen. Mijn idee is dat ze door het gehinnik naar elkaar zich alleen gaat voelen en dus krampachtig op de fjord gaat focussen.
Soms gaat het goed hoor en is er niks aan de hand, maar 1 gil van de andere kant en het is paniek. Zo erg dat ze vd week voor het eerst in haar leven is gaan hangen (gelukkig geen gekke gevolgen).
Maar goed, wie heeft de gouden tip om haar rustiger te krijgen? Gaat het vanzelf wennen of moet ik bv toch het raampje afplakken? Nu was meer mijn idee dat ze in ieder geval nog iets van de fjord ziet en hem niet helemaal kwijt is.
Zolang ze elkaar horen, blijven ze onrustig. Als ze wel rustig is bij de fjord, zou je voor je paard niet een klein stukje van de paddock kunnen afzetten, zodat ze bij de fjord stil kan staan. Of mag ze helemaal de stal niet uit?
Kan je niet zorgen dat je of een kleine stukje afzet naast het landje of desnoods in het landje van de fjord. Een stukje wat bv even groot is als dr box. Dan kan ze niet gek doen, maar ziet ze hem wel gewoon. Of dat je de fjord voor de box van je paard parkeert. Daar een stukje afzetten, zodat ze de fjord dicht bij zich heeft.
Mijn merrie heeft ook een poos met boxrust moeten staan, maar werd na enkele weken zo druk op stal dat ik in overleg met de da er voor had gekozen om haar in een kleine paddock te zetten. Ze stond naast de andere paarden op een stuk van 5x5. Ik ben toen ook van 2 maal stappen per dag naar 1 maal stappen gegaan. Ze werd er een stuk minder druk van.
Ik zou gewoon een klein stukje afzetten, waar ze gewoon geen mogelijk heeft om een sprintje te trekken. Dit soort dingen zijn echt niet goed voor je paard, alleen op stal en bezorgd haar ontzettend veel stress.
Pees is volledig afgescheurd dus in de paddock is echt geen optie. De ondergrond is te ongelijk en dat kan net het laatste duwtje geven waarop er echt niets meer te doen is. Nu draait ze nog op vlakke ondergrond ipv hobbelig.
Maar nieman heeft er evaatje mee dat het na verloop van tijd minder gaat worden? Dat ze eraan went en weet dat hij savonds terugkomt?
spitenmazz
Geplaatst: 24-01-11 10:45
Die van mij doet het ook. Je kunt er weinig aan doen denk ik. Ik geef 'm meestal wat hooi datie bezig blijft.
wij hebben op stal een paard die het al 3 jaar doet. die wordt helemaal gek als je in de ochtend eerst zijn buurman weghaalt (dan staat er dus nog 1 aan zijn andere kant). Dacht in het begin da het wel zou wennen, want 2 minuten later ziet hij hem tenslotte weer. Maar na 3 jaar is de reactie elke ochtend nog steeds hetzelfde.
Maar kan je het paddock dan niet goed vlak harken/slepen?
Kun je niet een klein stukje, de grootte van de stal, net buiten de stal, afzetten. Als hij daar het fjordje kan zien is hij misschien rustiger. De hele dag draaien en doen in de stal, lijkt mij ook niet goed voor zijn pees blessure.
In dit stadium is in de paddock staan echt geen optie. Hoe goed je ook harkt, als er een klein kuiltje inzit en ze verstapt zich.. is het einde verhaal. Jullie begrijpen dat we dat risico niet willen lopen.
Gisteren en vandaag is het redelijk goed gegaan, met een plukje hooi. Hopelijk zakt het weg In ieder geval bedankt voor alle reacties.
Zelf heb ik ook zo'n probleem, mijn stiefzus en ik hebben alle twee een eigen paard als ik ga rijden is Elvia (paard stiefzus) compleet in paniek. Maar als de paarden buiten zijn en ik haal mijn paard naar binnen is mijn paard compleet in paniek (nou is het op het moment te gevaarlijk voor mij om te poetsen) en vertoont ze het zelfde gedrag als jouw paard vertoont als het fjordje weg is. Mijn paard vertoont dit gedrag na 2 jaar nog steeds dus ik ben bang dat het niet zal wennen.