Moet ik een luchtzuiger kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kristie14

Moet ik een luchtzuiger kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:30

Hallo,

Ik heb inmiddels mijn pony verkocht en het gaat heel erg
goed met haar! Ze is heel blij in haar nieuwe stal.
Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw paard en heb
er al een paar bekeken.

Vandaag zijn we weer op pad geweest voor een paard
dat niet bleek te zijn wat we zochten. Daarbij stond nog
een ander paard. Dit paar was pas 2,5 maar met hele goede
afstammingen. Het paard was heel duur verkocht maar wegens een
hoop omstandigheden is het paard daar terecht gekomen en
voor een prikkie te koop.

Het nadeel is het paard luchtzuigt. Ik heb hier zelf totaal geen
ervaring mee, maar omdat het zo'n goed paard is voor bijna geen geld
wil ik hier over nadenken. Nu wil ik graag weten wat de gevolgen van luchtzuigen
zijn en wat jullie ervan vinden.

Moet ik het paard kopen ofniet?
We mogen het paard een paar maanden op proef, maar kun je in die
tijd al zien of dat het erg/niet erg is? Of komt dit op latere leeftijd pas
uit?

SimoneX

Re: Moet ik een luchtzuiger kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:35

Ik heb 3 maanden geleden een luchtzuiger gekocht en was ook totaal onervaren hiermee.
Nu eigenlijk nog steeds maar mijn paardje doet het hardstikke goed. Ze krijgt veel ruwvoer
en gaat (indien mogelijk) naar buiten en doet alleen maar luchtzuigen tijdens het eten van
krachtvoer. Ik weet natuurlijk niet hoe erg dat paard doet luchtzuigen want je hebt er die
het de hele dag doen. Je kunt zeker in een paar maanden zien of het erg is of niet dus ik
zou zeggen, gewoon proberen. Ik heb er in ieder geval geen spijt van en ben erg gelukkig
met mijn paard :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:35

Ten eerste moet je helemaal niets ;)
Wanneer zuigt hij lucht en in welke mate? Zal het paard bij jou op stal staan of in de paddock / weiland met vriendjes?
Luchtzuigen is niet gewenst, maar hoeft zich niet altijd te ontwikkelen in een andere aandoening.
Ik persoonlijk wil geen luchtzuiger.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:42

Ik heb ook een luchtzuiger. Ik vind het niet erg. Hij doet het alleen als hij op stal staat, en als hij buiten op het weiland staat doet hij het niet op paaltjes etc. dus ik denk dat het voor hem een teken is ik wil naar buiten. Ik stoor me er verder niet aan. Maar er staat een spray naast zijn stal wat je op de staldeur kan spuiten. dit doen de mensen waar mijn paard staat voor het slapen gaan want anders klappert de staldeur steeds heen en weer en dat hoor je heel erg. Maar hij gaat binnenkort lekker 24/7 buiten en volgend winter ook dus dan zuigt hij helemaal niet meer.

Ragazzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:46

De Faculteit in Utrecht heeft eerder een onderzoek gedaan naar luchtzuigen en dat schijnt alleen slecht voor de tanden te zijn (wegens het slijten). Ik heb er zelf eerder 1 gekocht en na een paar jaar gereden te hebben weer verkocht en nooit gezondheidsproblemen mee gehad. Ik zou wel even met een goeie dierenarts e.e.a. bespreken of eventueel een maagonderzoek laten verrichten.

Succes met je beslissing!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:46

op paardenjacht altijd leuk.

luchtzuigen is inderdaad niet gewenst.
wat je je af moet vragen is. wat wil je met het paard?
zelf zou ik geen reuze problemen met luchtzuigen hebben, maar wanneer je je paard weer verkoopt, blijft het altijd minder waard.

daarnaast moet je extra rekening houden met hoe je het paard houdt denk ik. veel buiten en weinig alleeen.. weinig stressmomenten voor het paard opzoeken. want dan doen ze het vaak. (is voor alle paarden belangrijk natuurlijk)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:47

hij komt dan bij mij thuis te staan met 2 andere paarden
en ik woon op een boederij dus ze kunnen overdag altijd naar
buiten. snachts zet ik de andere wel op stal. maar is het
beter om zo'n paard binnen te laten staan? bij die man staat
het paard nu 4 weken binnen en sommige mensen zeggen dat
een paard het buiten juist meer doet? is dat zo?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:48

het is een afweging die je moet maken, deze paarden zijn over het algemeen redelijk goedkoop omdat er toch een bepaald risico aan zit.
wij hebben in de afgelopen 2 jaar 2x een luchtzuiger verloren aan koliek, dus ik persoonlijk ga er echt niet aan beginnen, veel te veel verdriet.
maar het kan ook goedgaan, zoals ik al zei, er zit wat meer riscio aan

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:48

Geen hand vol, maar een land vol.

Waarom een paard met een stalondeugd kopen? Gewoon verder kijken naar een andere.

Verder, als het zo'n super beest is, en hij door omstandigheden voor een prikkie te koop komt? Dan heel hard de andere kant op rennen, altijd wat mis mee.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:49

Ik heb een luchtzuiger, en nooit geen last van gehad

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:49

ik wil met dit paard de springsport in
en dan wel liefst zo hoog mogelijk.
met zijn afstammingen moet dit misschien
wel lukken, maar heeft luchtzuigen dan ook invloed
op het paard met rijden of tijdens een wedstrijd?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:50

Staat het paard al 4 weken binnen?! Dan denk ik als je het paard naar buiten doet met vriendjes dat hij niet eens luchtzuigt. Dus dat moet je ff bekijken dan. Maar ik zou een koop niet af laten hangen vanwege dat het paard luchtzuigt.

En er zijn genoeg wedstrijdpaarden die luchtzuigen hoor, dit heeft geen invloed op het rijden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:50

Luchtzuigen is geen afwijking maar een gevolg van verkeerde huisvesting en/of maagzweren. Als je dat paardje gezond huisvest heb je er een prima paard aan.

Ik heb ook een exluchtzuiger en een exkribbebijter, nu ze buiten staan doen ze het nog maar heel zelden :j

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:56

oke, bedankt! dit helpt me. ik denk dat ik het
paard een paar maanden op proef neem
kijk hoe het reageert er een DA naar laat kijken
en verder kijken hoe het gaat.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:59

Annemeik schreef:
Geen hand vol, maar een land vol.

Waarom een paard met een stalondeugd kopen? Gewoon verder kijken naar een andere.

Verder, als het zo'n super beest is, en hij door omstandigheden voor een prikkie te koop komt? Dan heel hard de andere kant op rennen, altijd wat mis mee.

Eigenlijk ben ik het met dit antwoord eens, maar nu uit ervaring gezien dat het niet altijd zo is.
Mijn vriendin hier heeft zich voor 2 jaar een paard gekocht, het was een luchtzuiger en totaal 'verreden'.
Voor een prikkie een paard dat zelfs op de hengstenkeuring is geweest.
Naar ons idee, kon gewoon niet goed gaan, zovele goede ruiters willen hem niet meer rijden, hij zuigt lucht er zal nog wel veel meer mis mee zijn.

en nu....... hij wint de ene wedstrijd na de andere bloeit helemaal op.
Door rustiger alles aan te pakken, veel weidegang, structuur te bieden gaat het prima.
Zeker niet op stal laten staan!

Laat het paard goed keuren als je overweegt hem te kopen.
Enne.... moeten..... nee dat nooit! :D ;)
Mogen wel.
Laatst bijgewerkt door Tjinta op 23-01-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:59

Wat maakt een goed paard en goed paard.
Heeft hij een zeer goede afstamming, beweegt hij erg goed met een goede galop etc. Is hij braaf. Is hij röntgenologisch helemaal goed?
Waarom eerst duur verkocht en nu niet meer. Een duur paard blijft altijd een duur paard,mist hij niets mankeert. Bij dit verhaal zou ik zelf eerst het een en ander grondig gaan onderzoeken.
Er is niets zo gemeen als paardenhandel.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:06

Dat het een luchtzuiger is hoeft op zich geen probleem te zijn (ik zou er zelf geen kopen maar daar gaat het niet over)

Maar het gaat om een 2,5 jarige met goede afstamming die voor een prikkie te koop staat (alarmbellen rinkelen ;) ) en je mag hem een paar maanden uitproberen, dat is natuurlijk heel leuk maar met een 2,5 jarige weet je natuurlijk niet binnen een paar maanden hoe hij onder het zadel is, ervan uitgaande dat hij eerst nog helemaal beleerd moet worden.

Kortom: Als jij dat persoonlijk geen probleem vind kan je best een luchtzuiger kopen, maar deze zou ik als ik jou was laten staan.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:16

Hoi, ik zie net dat het paard pas 2,5 jaar is. Maak je wel goede afspraken of de proefperiode, want 2,5 jaar is natuurlijk voor een aantal dingen erg jong. Op internet is veel te vinden over luchtzuigers, het effect op de gezondheid, mogelijke oorzaken, erfelijkheid, of andere paarden het overnemen en ook legio mogelijke oplossingen. Ook van allerlei tegenstrijdige dingen. Als je voor dit paard valt, ga ervoor. Als je maar enigszins twijfelt: niet doen. Succes.

LauraDokter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:17

Ik persoonlijk zou niet zo snel een luchtzuiger kopen... KIjk of hij verder wel helemaal gezond en braaf is.

esprit44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:25

wij hebben ook een luchtzuiger op stal, volgens mij is het indd slecht voor zijn gebit. hij heeft een onderbeet hierdoor gekregen, (een overbeet met zijn onder tanden) hij heeft +- 2 jaar terug een paar keer ernstige koliek gehad, in de kliniek zeiden ze dat zijn gebit niet het probleem was "dat hij het voedsel niet goed zou kouwen'' dat kan hij dus wel prima.

als hij lucht zuigt kan het zijn dat er lucht in zijn darmen kan komen. en daar door een opstopping veroorzaakt, een hevige gas koliek..

ik denk dat het ook van het paard zelf afhangt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:29

Dat is de grootste nonsens die er is, een paard zuigt wel lucht, maar er komt nooit iets in de maag en de darmen. Er is ook nog nooit verband aangetoond tussen luchtzuigen en meer koliek.

Wel is het zo dat parden lucht gaan zuigen als ze te weinig ruwvoer krijgen én van te weinig ruwvoer krijgen ze ook koliek. Dus vandaar dat mensen zijn gaan denken dat het een met het ander te maken heeft, maar dat is niet zo; het heeft beide dezelfde OORZAAK

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:30

Paard inderdaad goed laten doorlichten op lichamelijke gebreken/gebrekjes als je besluit om deze te kopen. Dus niet alleen een klinische keuring. Een echt goed en goedkoop paard is een zeldzaamheid.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:31

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:32

De meesten hier hebben het over de fysieke aspecten van luchtzuigen en of het al dan niet erg is, maar luchtzuigen heeft een oorzaak! En juist die oorzaak moet je aanpakken! Oplossingen bedenken om het probleem luchtzuigen op te lossen heeft geen nut, als je het niet bij de bron aanpakt. Da's namelijk alleen symptoombestrijding, en dan zal hij wel weer een ander stalondeugd 'bedenken' (kribbebijten ofzo, of weven of whatever).
Dus als je denkt te weten wat de oorzaak is, je bereidt bent om dát aan te pakken en je hem een omgeving kunt bieden waarin hij zich op z'n gemak voelt en hij geneest, alleen dán zou ik hem kopen.
Succes!!

esprit44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:37

http://www.bokt.nl/wiki/Luchtzuigen
misschien klopt het indd niet helemaal maar lees het stukje gevolgen:

en daar hebben ze het over gas koliek ect.

in de kliniek waar wij toen waren zeiden ze dat het wel met luchtzuigen te maken kon hebben..ik denk dat hun er wel genoeg verstand van hebben,
Laatst bijgewerkt door esprit44 op 23-01-11 17:57, in het totaal 3 keer bewerkt