Ifor Williams 2 paards trailer? Graag jullie éérlijke mening

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abba

Ifor Williams 2 paards trailer? Graag jullie éérlijke mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:29

Ik ben aan het zoeken naar een trailer (aluminium of aluminium vloer - 2 paards - nieuw of een jonge tweedehands) en ik kwam uit bij Ifor Williams of Cheval Liberté of een Weijer.

Helaas lees ik van alle merken wel negatieve reacties op bokt, maar zo nu en dan heb ik in topics wel héél negatieve reacties gelezen over Ifor Williams.

Lawaai/schimmel/afbrekende onderdelen enz. enz.

Aangezien geen van de dealer/producenten natuurlijk zijn product niet negatief gaat benaderen en ik de prijs behoorlijk vind wil ik natuurlijk wel een eerlijke mening en hoop op een groot aantal reacties!

Ik heb de Cheval Liberté én de Weijer erbij gezet omdat ik daar ook geïnteresseerd in ben (alu uitvoering) en ook daar graag gebruikerservaringen van zou horen. Helaas zijn andere merken niet interessant omdat het wrs. toch één van deze drie merken wordt en ik anders door de bomen het bos ook niet meer kan zien!

Alvast bedankt voor jullie input _/-\o_

frankiej

Re: Ifor Williams 2 paards trailer? Graag jullie éérlijke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:40

merk maakt niet uit. aluminium oxideert gewoon door invloeden van het weer, paardemest en urine. verder is de combinatie aluminium met rvs schroeven of bouten funest. dat vecht (helaas) met elkaar. heeft met scheikunde te maken :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:56

Ik heb mijn ifor williams nu bijna 3 jaar (nieuw gekocht toen) en hij bevalt uitstekend!
Er was idd een euvel met de nieuwe modellen dat het plavond begon te schimmelen (ook bij die van mij) maar dat is kosteloos bij de dealer verholpen (nieuwe coating) en heb nergens geen last meer van! Bij de nieuwe modellen komt dat ook niet meer voor.
gewoon goed voor je trailer zorgen dus schoon houden elke keer dat je hem gebruikt hebt en elk jaar laten nakijken bij de dealer dan blijven ze ook goed.

Ik ben blij met mijn Ifor 2 paards in het zilver :j

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:25

Ik ga volledig mee met Rapido: ook ik ben heeeel blij met mijn Ifor-HB511 in het zilver :D

Zelf heb ik geen last gehad met schimmel, maar ken de verhalen daarover wel. Ook dat deze door de dealers keurig zijn opgelost.
Ik heb dan zelf het nieuwste model, maar heb absoluut geen last van lawaai, ik zou ook niet weten welk onderdeel lawaai zou moeten maken. Er zitten kettinkjes aan de sluitingen (achterklep, zijklep en borst/bilstangen), maar deze rammelen niet dusdanig dat je het 'lawaai' kunt noemen.

Ik vind het een ideale trailer, vooral door de vooruitlader en de deurtjes boven de klep ipv een zeiltje. Een groot raam voorin is ook erg prettig, het voordeurtje is mooi hoog (stoot ik tenminste nooit meer mijn hoofd), en de trailer is makkelijk schoon te maken door de losse rubbermat met lengtegroeven.
Daarnaast ligt dat ding als een dijk achter de auto, de paarden lopen er ook zo in en getuige de camerabeelden die we er een keer in hebben gehad, vinden ze het ook een comfortabele trailer om langere afstanden in te reizen.

Hiervoor had ik een Weijer, hout met metalen kap uit 1986. Niet kapot te krijgen dat ding, en ook hier over ben ik louter goed te spreken. Ook een Weijer heeft een perfecte wegligging.

Als ik in de toekomst een andere zou moeten kopen, wordt het weer een Weijer of een Ifor, geen twijfel mogelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:51

Er zit een heel groot nadeel aan een Ifor; Het heeft een reden waarom je ALTIJD een Land Rover ervoor gefotografeerd ziet. Dat het een Land Rover is, is niet alleen vanwege de Engelse herkomst!
Een volwaardige tweepaards Ifor mag 2600kg wegen, bij 150kg kogeldruk!!! Keep in mind wanneer je dat achter je auto knoopt......

Voor de rest op je lijst:
Ifor Williams: Blok beton op de weg; hufterproof.
Cheval Liberte: voor de liefhebber, maar in de basis een goede trailer.
Weijer: zeer goede prijs/kwaliteit. Voor mij DE standaard waar ik elke trailer aan afmeet.
Blijft over de Rolls Royce onder de trailers: Westfalia. Feitelijk zou dit de standaard moeten zijn, maar dan blijft alleen Ifor overeind...........

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:17

frankiej schreef:
merk maakt niet uit. aluminium oxideert gewoon door invloeden van het weer, paardemest en urine. verder is de combinatie aluminium met rvs schroeven of bouten funest. dat vecht (helaas) met elkaar. heeft met scheikunde te maken :D

Aluminium oxydeert, ja ja Een hardnekkig gerucht wat maar blijft circuleren op dit forum. Iedereen leest dit en neemt het klakkeloos over want eenoog is koning in het land der blinden.
Natuurlijk bestaat er aluminiumoxyde( AL2O3). Vorig jaar heb ik 7 aluminium veewagens(deze worden wekelijks meerdere malen ontsmet) verkocht in de leeftijd van 5-15 jaar en dit jaar 2 stuks. Er mankeerde van alles aan maar GEEN AL2O3! Tuurlijk zullen er extreme omstandigheden waardoor het alu iets oxydeert oa een kwaal bij de oudere landrovers maar een blanke alu traileropbouw gaat makkelijk 20-30 jaar mee.Als nadeel kun je noemen dat het door trappen tegen de binnenwand nogal eens een deuk onstaat doordat de "planken" dubbelwandig en van binnen hol zijn.

Weijer heeft als grote voordeel dat het complete frame uit een stuk is gelast en daardoor zeer stevig in elkaar zit.

ifor W is oersterk( en = mijn favorite trailer) met een uitstekende wegligging alleen bestaat de zijwand niet louter uit aluminium maar hout met een alu toplaag er op.Verder hoor je soms als nadeel dat ze nog wel eens wat rammelen tijdens het gebruik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:48

Persoonlijk vind ik het rammelkasten ! Alles klappert en rammelt als je erin staat en onderweg bent, zelf hoef ik er geen meer. Misschien zijn de nieuwe anders maar de oudere vind ik gewoon verschrikkelijk.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:55

Westfalia is wel failliet verklaard, zijn wel bezig met een overname heb ik gehoord. (Vertelde mijn dealer).
Hij noemde Mustang de rolls royce van alle trailers...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:05

Satine schreef:
Westfalia is wel failliet verklaard, zijn wel bezig met een overname heb ik gehoord. (Vertelde mijn dealer).
Hij noemde Mustang de rolls royce van alle trailers...

Westfalia is alweer enige tijd terug op de markt. Jouw dealer loopt dus een tikkie achter met z'n info, ongeveer vier jaar...........

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:17

Satine schreef:

Westfalia is overgenomen door een industrieël uit India. Echter alle belangrijke patenten zijn niet meeverkocht, die zijn apart verkocht aan Böckmann, die daarmee nóg betere trailers gaat bouwen.
Westfalia mag die patenten dus niet meer gebruiken en maakt nu trailers met de patenten die overgebleven zijn en vrijgegeven zijn en is daarmee zijn exclusiviteit kwijt.
Böckmann trailers zijn ook erg goed en kunnen ook met vooruitloop, maar smaken verschillen. Ik zou er serieus eens naar kijken http://www.boeckmann.com/_nl/pferdeanhaenger.html
Zelf heb ik een Weijer W2000 1 1/2 paards uit 2001, geen fratsen eraan, maar degelijk en superbetrouwbaar, goede wegligging en niet te zwaar. Erg blij mee.

Grtz.

EWs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:23

Wij hebben hier sinds de zomer een aluminium 2-paardstrailer van cheval liberté staan. We zijn er heel tevreden over! Een goede wegligging, de paarden staan er ook rustig op..
Het enigste nadeel is dat het aluminium in de winter ijskoud is :+

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:30

Wij hebben nu 2 jaar een Ifor Williams, toendertijd de nieuwste versie.
Wij zijn er super blij mee, hij is heel stabiel op de weg, het voelt veilig om onze paarden erin te zetten.

We hebben wel eens schimmel gehad op het plafond, we hebben toen de hele trailer gereinigd en hier nooit meer las van gehad, wij hebben geen scheurende onderdelen, behalve als iemand ergens tegenaan gereden heeft natuurlijk. Laatst brak er alleen wel een schroeftje los die geroest was, maar dat kan elk schroeftje wel overkomen denk ik.

Wij zijn super blij met deze trailer en zeker een goeie koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:41

Ik heb onlangs een paar keer in een nieuwe Ifor 2-paards meegereden met gewond paard richting kliniek over hobbelbanen, bochtweggetjes en autostrade vol putten. Ik zat samen met nog iemand achterin de trailer ivm veiligheid van het paard en controle.

Wel... we hebben géén last gehad van lawaaihinder, hadden niks last in de bochten, voelden heel weinig van de putten en hobbels in de weg. Ook geen last van fluiten van windn tocht oid. Wat dat betreft kan ik dus wel oordelen dat de baanligging zeer stabiel was en echt wel aangenaam.
Paard bleef ook de hele rit best relax terwijl dat nochtans een stresskonijn kan zijn op transport.

Auto van dienst was een Mitsubishi Pajero. met paard in de trailer lekker stabiel, maar zonder paard durft het wel eens... nouja... bouncen :) Op een hobbelbaan lijkt het alsof je op een waterbed zit :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:04

Ik heb er ook een x bij in gestaan, had inderdaad nergens last van en vond het zowaar amuserend.
Dit stuk ging ook over een landweg met putten etc etc, geen lawaai en ik werd niet door de hele trailer gegooid.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 21:30

Dank jullie wel voor jullie input, ik ben er erg blij mee en zit mede dankzij de PBtjes nu toch weer te zoeken op het www. :o !

Gelukkig niet alleen negatief en gelukkig krijg ik dankzij de input van iedereen een beter beeld waar ik op moet letten! En aangezien trailers niet weggegeven worden (alleen bij de Boerenbond haha....) ben ik daar vooral blij mee.

Ga vooral zo door, ik blijf leren *\o/*

Thanks!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:56

Vroeger had ik een hotra (2 paards jumper) en nu een Ifor williams 510 (oude grote model).
De Hotra lag prima op de weg, maar de Ifor is veel beter, vooral op slechte wegen met kuilen en vooral als de trailer leeg is. De ifor is wel zwaar, leeg bijna 950kg, het laadvermogen is 1650kg, dus er is zat mogelijkheid om 2 flinke paarden te vervoeren indien het trekkend voertuig dit kan. Kogeldruk volgens de koppeling is 100kg.

De bouwkwaliteit van de Ifor is veel beter dan de Hotra. Dikker, zwaarder en steviger, met alles. Maar vooral de hoogte over de totale lengte van de trailer en de vooruitlaad zijn echt super.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:03

Wij hebben ook een Ifor williams. Model zou ik zo niet weten.. wel 2 paards ;-)
Hij zal nu een jaartje of 6 oud zijn en we hebben er tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:18

De nieuwe ifors rammelen niet hoor ;)
Zijn weer een stuk degelijker dan de oude modellen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:02

Karreman schreef:
frankiej schreef:

Aluminium oxydeert, ja ja Een hardnekkig gerucht wat maar blijft circuleren op dit forum. Iedereen leest dit en neemt het klakkeloos over want eenoog is koning in het land der blinden.
Natuurlijk bestaat er aluminiumoxyde( AL2O3). Vorig jaar heb ik 7 aluminium veewagens(deze worden wekelijks meerdere malen ontsmet) verkocht in de leeftijd van 5-15 jaar en dit jaar 2 stuks. Er mankeerde van alles aan maar GEEN AL2O3! Tuurlijk zullen er extreme omstandigheden waardoor het alu iets oxydeert oa een kwaal bij de oudere landrovers maar een blanke alu traileropbouw gaat makkelijk 20-30 jaar mee.Als nadeel kun je noemen dat het door trappen tegen de binnenwand nogal eens een deuk onstaat doordat de "planken" dubbelwandig en van binnen hol zijn.

Weijer heeft als grote voordeel dat het complete frame uit een stuk is gelast en daardoor zeer stevig in elkaar zit.

ifor W is oersterk( en = mijn favorite trailer) met een uitstekende wegligging alleen bestaat de zijwand niet louter uit aluminium maar hout met een alu toplaag er op.Verder hoor je soms als nadeel dat ze nog wel eens wat rammelen tijdens het gebruik.

ik heb hier toch al heel wat aluminium zien rotten hoor. gaat idd wel een aantal jaartjes overheen maar toch!

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:10

Wij zijn ook grote liefhebber van de ifor en willen nooit meer anders, wij vinden ze erg sterk en ze liggen erg stabiel op de weg.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:49

Gelukkig hoor ik nu echt diverse meningen (én onderbouwd) en dat is wel erg prettig.

Bedankt en: Keep up the good work!

Grtjs. Jacqueline

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:02

Eerst even wat uit de wereld helpen: Het probleem van 'aluminiumrot' (om het maar zo te noemen) bij voornamelijk onbehandeld aluminium zit hem niet in het ontstaan van aluminiumoxide, want die oxide is vormt het aluminium zelf om verdere aantasting van het materiaal tegen te gaan. Het probleem zit erin dat door urine / zouten / water / ontsmettingsmiddel / schoonspuiten etc. het gevormde oxide laagje 'wegespoeld' wordt en je aluminium een fractie dunner is geworden. Vervolgens begint het proces opnieuw... totdat je materiaal zo dun is geworden dat het kapot gaat. Contact met bijvoorbeeld rvs materiaal in combinatie met zouten versneld dit proces.. In diverse publicaties staat hierover vermeld: 'De extra corrosie die aluminium en aluminium legeringen ondergaan is ernstig. Beschermende maatregelen moeten genomen worden.". Deze maatregelen worden door de trailerfabrieken niet toegepast; is te arbeidsintensief en kost te veel.

Het toepassen van rvs bevestigingmateriaal op een aluminiumtrailer is puur marketing aangezien de klant op deze manier denkt dat dit beter voor de trailer zou zijn omdat het bevestigingsmateriaal niet gaat 'roesten'. Wat hij echter niet weet is dat de levensduur van de trailer hierdoor achteruit gaat.

Dit bovenstaande hangt trouwens ook vanaf van de gebruikte aluminiumlegering en of dit wel of niet geanodiseerd e.d. is en natuurlijk op welke wijze en frequentie de trailer in aanraking komt met bovengenoemde stoffen. Meer (achtergrond) informatie hierover is onder andere te vinden op http://aluminiumcentrum.nl/

Maar nu even over de Ifor trailer: mooi ding om te zien, voor mij viel hij sowiezo af, want was te zwaar. Hou er rekening mee dat gewichten in de folders /websites net zoals diverse andere trailermerken niet overeenkomen met werkelijke gewichten van de trailer zo als 'ie in de showroom staat met alle accesoires en dat deze wel eens veel zwaarder uit kan vallen dan je dacht dat deze zou zijn.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:20

kijk da's nog eens een heldere scheikundeles!

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:31

@ abba,

ga je "ons" tzt nog op de hoogte houden van wat het gaat worden en waarom ???

Grtz.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 16:05

@Allemaal,

Super bedankt allemaal voor jullie 'input', zodra de trailer er is laat ik het jullie weten. Ik zit idd ook met een auto (die maar beperkt kan trekken) en mijn pony's die er in moeten.

Ik ben wel blij met alle reacties, want ik kijk dankzij deze toch weer anders rond bij de dealers en op advertenties (kritischer).

Dus.... nogmaals bedankt en ik hou jullie tzt op de hoogte!

Groetjes Jacqueline.