Verschil men-en ruiterpaden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Verschil men-en ruiterpaden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:38

Ik rijd op de Veluwezoom, maar vraag me af of ruiters ook op menpaden mogen rijden? Jawel toch? Ik vind de paden er vaak erg onduidelijk aangegeven! :n

Ibbel

Re: Verschil men-en ruiterpaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:43

Nee, officieel mogen ruiters niet op menpaden. En omgekeerd.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:47

Oh echt? Wat balen! Betekent dat ik een omweg moet maken bij een route die ik morgen wil rijden. Hoe zien de bordjes voor menpaden eruit?

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:49

ik zou gewoon op de menpaden gaan hoor boeie het zijn paden voor paarden denk ik dan
maar die men paden zijn meestal wat breeder voor de koetsen vandaar dat ze niet op ruityerpaden kunnen/mogen.
groetjes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:51

Menpaden worden aangegeven met het symbool van een huifkar (of soms alleen een karrewiel), ruiterpaden met het bekende ruitertje. Gecombineerde paden hebben zowel de huifkar als het ruitertje. De breedte heeft er verder weinig mee te maken, in die zin dat er ook brede paden voor ruiters zijn opengesteld. Omgekeerd zijn smalle paden uiteraard meestal niet voor aanspanningen bedoeld.

Overigens zijn er ook terreineigenaren die alle paden met karrewielen aangeven. Daarvan ga ik dan meestal maar uit dat ze voor iedereen open zijn gesteld.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-01-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:53

Maar zal je een boete krijgen als je op een menpad rijdt met je paard onder het zadel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:53

Als je een overijverige boswachter treft wel. Meestal krijg je trouwens eerst een waarschuwing.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:55

Hmm, nou die gok neem ik maar niet.
Klein omweggetje maken dan maar! :)

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:56

Ik zou die paden wel nemen hoor.... Rij netjes op het midden (zodat je geen gaten rijdt waar de wielen van de wagen rijden) en geef menners die je tegen komt de ruimte. Veel plezier!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:57

Op de Veluwezoom worden menpaden aangegeven met een karrewiel, ruiterpaden met een hoefijzer.
En volgens mij staat er in de legenda van de kaart van de Veluwezoom en het Deelerwoud dat de ruiters ook op de menpaden mogen, maar andersom niet. Dat laatste weet ik niet helemaal zeker, maar ik heb de kaart hier niet, die ligt op stal.

Overigens rijd ik zelf wel over de menroutes als dat zo uitkomt. Nog geen boswachter tegengekomen, dus geen idee hoe ze er echt tegenaan kijken.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 22-01-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:04

Nee dit is een misvatting,
onderzadel mag je op een menpad rijden... Andersom niet

Waarom?:
Dit heeft er mee te maken dat je ruiters langs smallere paden kan sturen dan de menners. De breedte van de kar kan soms problemen geven bij bepaalde routes, daarnaast is het dan voor de menners vaak onmogelijk om dan nog te keren?!?!. Daarvoor is er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen men en ruiterpaden.

Op een menpad zal nooit een ruiter worden aangesproken. Het gebeurt zo vaak dat een aanspanning met een aantal onderzadel achterelkaar aan rijden voor de gezelligheid. (bv ouders met kinderen etc) en dat mag altijd op een menpad.
Laatst bijgewerkt door hecowo op 22-01-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:05

Hier in de bossen van Kootwijkerbroek/het Kootwijkerzand staat juist expliciet op de kaarten dat je NIET op de menpaden mag als ruiter...

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:08

Leuk dat je het zegt, er is volgensmij dan ook maar 1 uitzondering in Nederland waar je als ruiter er wel op aangesproken wordt en dat is Kootwijk (Veluwe)
Gelukkig blijft het vaak bij een waarschuwing en als ik als menner dan zeg dat ik mn nichtjes van 14 niet alleen langs een ruiterroute laat rijden terwijl ik een andere route moet volgen dan begrijpen ze dat maar al te goed!

Maarja dan ben je dus wel vergezeld van een menner en dan kunnen ze de beargumentatie wel begrijpen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 11:27

Ok, bedankt allemaal voor de informatie, is wat duidelijker voor me nu!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:51

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het gewoon mocht op de Veluwezoom, meerdere malen een boswachter tegengekomen maar die heeft er nooit wat van gezegd. ze hebben een folder ook over wat wel/niet mag, die krijg je bij de vergunning, maar die heb ik niet meer bij de hand.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:17

Hallo! Even een update: ik ben zondag dus wezen rijden (ritje naar de Carolinahoeve) en kwam tot de ontdekking dat de menpaden die op de kaart enkel als menpaden staan aangegeven in werkelijkheid ook voor ruiters toegestaan zijn. Op de paaltjes waar het wiel op te zien is staat namelijk ook altijd een ruiter met paard. Al met al helemaal goed gekomen en in één keer de C'hoeve gevonden. :D