bijrijder voor jonge pony.........jullie mening aub

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

bijrijder voor jonge pony.........jullie mening aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:14

ik zit met een soort van dilemma, dochterlief heeft een hele lieve pony van 3,5 jaar , echt een braaf dier , lekker relaxed en fijn in de omgang, licht aangereden en erg leergierig.
nu wil ik de pony eigenlijk wat meer doorgereden hebben, en ik kan van mijn dochter niet verlangen dat zij dat kan. (is 7)
en nu heb ik dus heel wat twijfel/dilemma......;

1 ; ga ik op zoek naar een jonge (of althans niet al te grote) bijrijder die de pony wat bij kan leren? (pony is ong 1,34)
2 ; breng ik de pony naar een trainingsstal ?

als nadeel voor een jonge bijrijder vind ik de moeilijkheid om iemand te vinden die correct genoeg rijd, die het leuk vind om te doen en die bereid is om te luisteren en te accepteren wat er wordt gezegd. ook zal ik deze niet zonder toezicht met de pony laten rijden.
voordeel is dat de pony lekker blijft staan waar ie nu staat, en dat ik zelf de controle en het toezicht erop heb.

nadeel van een trainingsstal is dat ik geen zicht/controle heb in hoe er met de pony wordt omgegaan, en het kostenplaatje.
voordeel is dat de pony (mag ik aannemen) correct beleerd wordt (wat bij mij erg belangrijk is) en dat het redelijk snel gaat.

heb ook zitten denken om tegen redelijke vergoeding iemand te zoeken die de pony bij ons komt trainen,maar waar vind ik die?

wat zouden jullie doen? en hoe kom ik erachter hoe betrouwbaar/correct een trainingsstal is?

aub geen reacties over het aanschaffen van een jonge pony voor een kind, dit is een weloverwogen en bewuste keuze geweest.

iklieftponys

Re: bijrijder voor jonge pony.........jullie mening aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:16

Uhh... tjah; misschien iemand op eventueel een manege (waar je les hebt) vragen hem te trainen.

persoonlijk zou ik mijn paard niet naar een trainings stal brengen; je hoort er af en toe vreselijke verhalen over. maarja.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:19

Je hebt ook kleine oudere amazones ;) Een vriendin van mij is er zo'n 1, ze heeft veel jonge C/D pony's zadelmak gemaakt en verder opgeleid. Goed zoeken maar het kan een uitkomst zijn

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:19

Zou idd niet naar een trainingsstal gaan.. Zou het zelf niet fijn vinden niet te weten wat er gebeurd en hoe er met je pony om wordt gegaan! Dus ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een bijrijdertje.. Ik heb zelf ook een pony van rond de 1,35 ingereden en was toen 19 :) Dus je vind vast wel een niet al te grote berijdster met genoeg verantwoordelijkheid.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:22

Ik zou ook iemand zoeken en het zelf begeleiden. Er is vast wel iemand op de rijvereniging te vinden die leuk kan rijden en niet te zwaar is. Zon trainingsstal is meestal niet echt ingericht op kleine ponys. Ik stel me voor dat er dan ook een volwassene opklimt en kan me niet voorstellen dat je dat voor ogen hebt.
En het voordeel dat je noemt dat het sneller zou gaan, ik weet niet, mijn ervaring bij jonge dieren is dat het juist beter niet zo snel moet maar dat je er de tijd voor neemt. Snel wordt vaak "rauw".
Laatst bijgewerkt door piezze op 22-01-11 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:23

Ik zou inderdaad een wat oudere ruiter zoeken die redelijk klein is. En dan bijvoorbeeld afspreken dat ze iedere week lest bij jouw instructrise.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:24

Tjaa,
jammer dat ik geen tijd meer over heb (+ ik zal ook wel niet in de buurt wonen)
ik ben nogal klein voor mijn leeftijd, dus ik zou ook zoeken naar zoiets. Anders had ik je best willen helpen, heb dit al vaker gedaan haha :+
Ik een advertentie plaatsen, en zoeken naar mensen die adverteren naar een bijrijdpony, zo ben ik ook aan die van mij gekomen.

Trainigsstal is echter ook een goede optie, maar dan wel een goede, maar soms ben je dan al gauw 150 euro per week kwijt, en ik denk dat een leuk ruitertje het ook wel doet voor een paar tientjes. Tenminste, ik was al blij als ik mocht rijden, ik hoefde er geeneens geld voor. Maar tegenwoordig weet je maar nooit he,

Nou succes ermee :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:27

Xjosee schreef:
Ik zou inderdaad een wat oudere ruiter zoeken die redelijk klein is. En dan bijvoorbeeld afspreken dat ze iedere week lest bij jouw instructrise.

Je kan ook een ervaren amazone zoeken die weet wat ze doet. Ook nog eens de verplichting stellen door op die dag bij die persoon te lessen dan bereid je je eisen pakket wel heel ver uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:33

Er zijn ruiters genoeg die op 14/15 jarige leeftijd nog goed op een C pony passen en daarnaast echt fijn kunnen rijden, ga eens kijken bij een aantal ponyclubs in de buurt en kijk hoe mensen rijden op hun eigen pony, je kunt de intructeurs vragen of zij een goede,fijne ruiter weten. Als ze zelf al meteen geld vragen dan niet aan beginnen, er mag rustig een vergoeding tegenover staan maar daar moet de eigenaar mee komen nadat ze gezegd hebben dat ze willen, dan weet je tenminste dat ze het om het rijden en niet om het geld doen, spreek een proeftijd af want het moet wel klikken.
Zo is mijn dochter ook ooit een keer door iemand benadert om een jonge pony door te rijden voor de verkoop bij iemand thuis en dat ging super,ze kreeg priveles van de eigenaar(die reed zeer hoog)waar ze veel van leerde en ze heeft een deel van de verkoopprijs gekregen. De ouders moeten er wel achter staan want je zit soms wel met vervoer e.d. Het heeft ook zin om naar lengte te kijken, mijn dochter is allang volwassen maar past met haar lengte en gewicht nog met gemak op een grote C, ze heeft alleen te weinig tijd om te rijden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:34

PercyLeen schreef:
Xjosee schreef:

Je kan ook een ervaren amazone zoeken die weet wat ze doet. Ook nog eens de verplichting stellen door op die dag bij die persoon te lessen dan bereid je je eisen pakket wel heel ver uit.

Mee eens.
De pony is nog jong, persoonlijk zou ik niet voor een jonge bijrijder gaan maar voor een ouder iemand die weet waar hij/zij mee bezig is. Die zijn vaak wat sirieuzer.
Nog fijner zou natuurlijk begeleiding zijn bij waar de pony nu staat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:36

Het is maar net wat je zoekt. Voor een trainingsstal moet je ook betalen. Vriendin van mij rijd Z2 bij de paarden en heeft heel wat paarden/pony's zadelmak gemaakt zij gaat niet een pony opleiden voor niks of om het feit dat ze blij mag zijn een pony te rijden, daar heeft ze haar eigen beesten immers voor. Het is maar net wat je doel is..of de pony sneller naar een hoger niveau hebben of de tijd er voor hebben en er een ukkie een hele tijd mee laten rijden! Die keuze moet je eerst maken denk ik

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:38

Wij laten onze jonge pony nu ook doorrijden door een amazone van 16. Voor het mooie iets te lang, maar model "spijker", en dus zeker niet te zwaar. Zij rijdt zelf M, is serieus, ambitieus, plichtsgetrouw, wil graag leren van instructies, en dat was voor ons heel wat waard.
Een vergoeding is moeilijk. Daar hebben wij een weg in gevonden. Niet "per uur" of zo, maar we hebben wel wat dingetjes voor onze rekening genomen, waar zowel onze pony profijt van heeft, en waar zij met haar eigen pony ook profijt van heeft. En de lessen van een zeer goede instructrice (en niet de goedkoopste) nemen wij uiteraard ook voor onze rekening. En wat ze daar leert, kan ze ook zelf in haar rijden weer gebruiken.

Leuk een jonge pony, en een jonge dochter, maar je hebt gelijk als je zegt dat je van je dochter niet kunt verwachten dat ze deze pony echt verder doorrijdt.
En niet vergeten: een goede pony kun je maar 1x verknoeien!!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:39

mijn eisenpakket is (denk ik) niet zo heel groot, en naar mij idee vrij normaal en redelijk , ik wil dat de pony correct doorgeleerd wordt (dressuurmatig, dus rechtrichten, duidelijke basishulpen etc.) , op een vriendelijke manier, tuurlijk zal er wel eens een corrigerend tikje nodig zijn, zo realistisch ben ik ook wel.
ik verwacht absoluut niet dat de betreffende ruiter verplicht les gaat volgen, maar wel als ik zelf een aanwijzing geef mbt het rijden dat ik daar een "normale" reactie op krijg.
het zou dan ook niet zozeer om een jonge ruiter gaan, dat formuleer ik een beetje ongelukkig, maar een geschikte,capabele ruiter, redelijk passend voor de pony.

quote ; En niet vergeten: een goede pony kun je maar 1x verknoeien!!
hier ben ik het dus helemaal mee eens!!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:47

PercyLeen schreef:
Het is maar net wat je zoekt. Voor een trainingsstal moet je ook betalen. Vriendin van mij rijd Z2 bij de paarden en heeft heel wat paarden/pony's zadelmak gemaakt zij gaat niet een pony opleiden voor niks of om het feit dat ze blij mag zijn een pony te rijden, daar heeft ze haar eigen beesten immers voor. Het is maar net wat je doel is..of de pony sneller naar een hoger niveau hebben of de tijd er voor hebben en er een ukkie een hele tijd mee laten rijden! Die keuze moet je eerst maken denk ik

de pony hoeft geen "hoog" nivo te lopen, en er een ukkie mee laten rijden is ongeveer hetgene wat er nu mee gedaan wordt, en de pony zal toch meer moeten leren dan alleen dat.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:52

dan zou ik gaan voor een 14/15 jarige die gewoon netjes kan rijden, en die het een leuke kans vind om een prive pony te mogen gaan rijden.
ik heb ze hier ook rondlopen thuis, en maak er ook gretig gebruik van dat deze dames mijn (kleinere, dus ook C maat) pony's bijrijden en zo op niveau houden.
zij blij.. want ze mogen rijden, wij blij.. want we hebben ook voordelen :j

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:52

Dat bedoelde ik ook met een 'hoger' niveau, je kan er iemand op zetten die pony 'tour de boer' in de rondte stuurt of je kan er iemand opzetten die de pony netjes nagevelijk laat lopen op de juiste manier. En dan ben je in mijn ogen toch aangewezen op een wat oudere iemand.

http://94.100.120.81/994850001-99490000 ... _4p2h.jpeg
Deze pony is inmiddels verkocht aan een jong meisje (9jr) die er leuk mee in de rondte stuurt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:54

Nee, niet doen. pony is nog piep, 3,5 jaar. Laat die nog even piep blijven en als jouw dochter met plezier op je pony rondrijdt, kun je ze beter samen laten groeien. Daar heeft jouw dochter veel meer aan! Volgend jaar is de pony meer volgroeid en je dochter een jaar verder in leren. Zo te lezen begeleid je je dochter zelf en houd je de controle. Ze zullen naar elkaar toe groeien. Ik zou in jouw schoenen, zolang het goed gaat, geen bijrijder erbij willen. Ik zie hier op de ponyclub zat ruitertjes, maar geen één vind ik geschikt om een jonge pony te trainen.
Onze pony heb ik wel een keer laten rijden door een kleine meid van 14 en dat had wel baat. Maar Prince is 11 en wilde echt dolgraag echt even de beentjes strekken. Dan is een 14-jarige wel meer mans dan een 7-jarige. Voor de rest trainen kind en pony ook samen. Geen bijrijders verder.

Mijn zwager had een welsh die beleerd was door een wat oudere ruiter. Die pony kon niet bereden worden door zijn kids, want die bokte ze er moeiteloos af. Ik ben sindsdien tegenstander van bijrijden door oudere kids. Ze maken meer kapot dan goed hoor!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 01:01

@idefix ; ik snap wat je bedoelt , maar de pony moet wat wijzer worden , gewoon de basis omdat mn dochtertje hem dat nog niet kan leren, ik ben echt niet van plan om hem te overhaasten, ben er heel zuinig op , maar een keer wat meer echt rijden is wel goed voor de pony. ik begeleid mn dochter met haar eigen pony idd zelf, en daarbij heeft zij 1x pw les bij een kennis op een pony van hun.(met mama wil ze nog wel eens in discussie gaan....bijdehandje)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:06

Herkenbaar! Ja, dan is het idd een overweging, maar ik zou er idd wel met mijn neus bovenop blijven staan. Dat deed ik zelfs nog bij onze Prince. Die is heel fijn gereden door zijn vorige eigenaar en dat wilden we niet kwijt. Sommige ruiters trekken hem onmiddelijk in de krul, mijn dochter wil haar pony nog wel eens uitlenen, omdat ze dan op de pony van een ander mag zitten en veel medeclubleden willen hem graag proberen, omdat ze gezien hebben hoe de bijrijdster met hem wegreed, omdat ie dat heel makkelijk aanbiedt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Inmiddels heb ik een goed excuus. De meesten zijn te groot voor een poown van 1.20.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:08

mag ik nog iets toevoegen aan mijn eerdere post?
Onze pony hebben we op 3-jarige leeftijd nog een jaar "terug gestuurd de wei in", omdat we haar te peuterachtig vonden om te beleren. Op 4-jarige leeftijd (afgelopen zomer) is ze beleerd door een professionele africhtingsstal en nu wordt ze een paar keer per week gereden, en zo om de 5 a 6 weken een periode van 1 a 2 weken weer stil gezet om de boel weer even rustig te laten bezinken en verwerken, en dat gaat zo prima!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:00

ook rekening houden, op een trainingsstal staat ze pakweg max 2 maand in trainig, wordt goed doorgereden, en wordt dan door uw dochter enkel de basis gereden, gegarandeert dat pony weer verkeerde dingen oppikt of terug stijf wordt.
denk dat het ook beter is om pony op langere termijn standaard 1 of 2 maal per week door een "betere" ruiter te laten rijden, zodat het stapsgewijs kan opbouwen, en lekkr soepel blijft.voor je dochter ook beter als ze oefeningen kan leren dat de pony al kent :)

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:36

het zal waarschijnlijk wel sneller gaan op trainings stal MAAR stel je bent zelf iets gewend of je vind iets beter dat hij dat naar jou / jedochters hand doet is mischien toch fijner als je erbij kunt zijn voor als je iets anders wilt.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:19

Zit er een rijvereniging/ponyclub bij jou in de buurt? Zo ja dan zou ik daar eens informeren en een paar keer gaan kijken of er iemand is die er geschikt voor is. De meeste meiden die serieus rijden vinden het ook wel leuk om er een pony bij te rijden. En net wat iemand anders deed : een priveles ermee laten nemen op jou kosten(of als je dat zelf kan zelf doen)

Succes

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:41

Duhelo schreef:
ook rekening houden, op een trainingsstal staat ze pakweg max 2 maand in trainig, wordt goed doorgereden, en wordt dan door uw dochter enkel de basis gereden, gegarandeert dat pony weer verkeerde dingen oppikt of terug stijf wordt.
denk dat het ook beter is om pony op langere termijn standaard 1 of 2 maal per week door een "betere" ruiter te laten rijden, zodat het stapsgewijs kan opbouwen, en lekkr soepel blijft.voor je dochter ook beter als ze oefeningen kan leren dat de pony al kent :)

euh ik weet niet hoe je op het idee komt dat hij stijf zou zijn??

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:18

Duhelo bedoelt denk ik niet dat hij stijf is, die bedoelt dat al het geleerde weer tenietgedaan wordt als je het niet regelmatig blijft trainen. Van een onervaren kind van 7 kun je niet verwachten dat ze een paard goed traint.