Zeer aanwezig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Zeer aanwezig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:33

Hallo,

Opzich is het geen 'probleem', ik kan me er wel mee omgaan en mee redden, maar toch is het soms best vervelend.
Hij is gewoon hyper, druk en soms behoorlijk dribbelig. Gewoon erg duidelijk aanwezig.
Ohz valt het nog wel mee, dan is ie goed te hanteren en op zijn plek te zetten.
Maar wanneer hij moet stilstaan aan de hand (En dan vooral op nieuw terrein) is hij gewoon behoorlijk irritant.
Op ander terrein (bijv. bij een wedstrijd) is het contstant hinniken (brullen), niet stil willen staan en continu alles willen
zien. Ohz wil hij dan ook wel eens omhoog komen bij het wachten.
Bij het opzadelen slaat hij vrolijk met zijn voorbenen of wil zelfs zijn benen
strekken en geeft een soort van compliment, teminste dat wil hij, maar dit leer ik hem nu zwaar af. Hoofdstel omdoen, hij hoort
continu ergens anders geluiden en wil continu zijn hoofd omdraaien en laten weten dat hij er is ..
Los in de bak, hij komt de bak in, en rent dan vervolgens op eigen houtje de hele bak door, bokken, springen, steigeren, slidings enz..
en dit houd hij behoorlijk lang vol, best lachwekkend hoe hij zich soms uitslooft :)
En hij is gewoon een ruin. :P

Soms heeft het natuurlijk ook zijn voordelen, hij steelt namelijk op wedstrijden wel de show als hij zich wil laten zien.
En aangezien de meeste haflingers wel rustig in de omgang zijn.
Zijn er meer mensen met een paard dat zeer aanwezig is? En hoe ga jij daar mee om?

nynke55

Re: Zeer aanwezig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:31

Tja, dat is lastig. In eerste instantie zou ik zeggen: wees blij met zo'n paardje, die heeft lol in zijn leven!
Aan de andere kant is het soms wel irritant. Ik zou er voor zorgen dat hij zijn ergste energie kwijt is, als je wilt dat hij wat rustiger is. En leer hem dat hij zijn aandacht bij jou moet houden, als je daarom vraagt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:34

nynke55 schreef:
Tja, dat is lastig. In eerste instantie zou ik zeggen: wees blij met zo'n paardje, die heeft lol in zijn leven!
Aan de andere kant is het soms wel irritant. Ik zou er voor zorgen dat hij zijn ergste energie kwijt is, als je wilt dat hij wat rustiger is. En leer hem dat hij zijn aandacht bij jou moet houden, als je daarom vraagt.

Dat is nou juist het 'probleempje' van hem :+
Hij kan zijn aandacht niet op mij houden als ik er naast sta,
wanneer ik train is hij compleet gefocussed op het rijden, maar dr naast weet hij niet waar hij zijn attentie kwijt kan :P

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:36

grondwerk doen? vrijheidsdressuur?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:38

Vrijheidsdressuur, het boeit hem niet als ik hem aangeef dat hij zijn been moet optillen :P
grondwerk: hij weet wel dat ik de leider ben, want hij rent gewoon achter me aan (in mijn profiel staat een filmpje)

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:45

Ik heb echt precies hetzelfde! en ook met m'n maflinger! Als ik aan het rijden ben is 9/10 keer super op mij gericht.. Hij zo z'n afleidingsmomemten XD kom ik in het bos id het helemaal een debiel. Komt hij de trailer uit op ander terrein denkt meneer dat hij spontaan een opgefokte hengst is, die zich moet bewijzen voor de merries ofzo XD. Hij slaat gelukkig niet met z'n benen maar hij is echt zoo sterk en dat is inderdaad super irritant! Hahah. Grondwerk en vrijheiddressuur, tja als ik eten heb lukt alles... Ook die van mij weet dat ik de leider ben, heeft er thuis ook geen enkele moeite dat te onthouden, maar op ander terrein heeft hij spontaan geheugenverlies..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:45

Ik heb even gekeken, wat een mooi paardje! :P De levenslust straalt er vanaf! Ik zou bijna zeggen: niks meer aan doen :D
Maar verdiep je eens in vrijheidsdressuur, ik denk dat je daar wel wat aan hebt. Er is een site van Nalanta's vrijheidsdressuur, leuke filmpjes, vindt je misschien wat inspiratie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:20

Als een paard achter je aanloopt betekent dat nog niet dat hij je als leider ziet.

Hij werkt graag dus let dan ook goed op onder het zadel, maar zodra jij niks interessants meer doet (achter jou aanlopen is ook interessant) heeft hij ook geen oog meer voor je. Je paard moet leren dat hij bij alles op moet letten wat je doet, want jij bent de leider. Doe jij niks met hem, mag hij ook gewoon zijn eigen ding doen, maar zolang jij met je gedachten bij hem bent, zou hij op moeten letten en mee willen werken.

Zo betrek ik mijn paard ook bij het halster om en af doen, in de wei moet ze naar mij komen en ik niet naar haar. Als ik even wegloop om de mest weg te gooien maar op haar let, moet ze los blijven staan.
Dit alles hoort ook bij grondwerk in mijn ogen. Daar schort het bij jullie er dus nog een beetje aan. Ik zou dus juist wel gaan grondwerken, zodat hij ten alle tijden op jou let, ook op de grond.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:51

Mijn paardje is ook absoluut graag en duidelijk aanwezig. Hij vindt zichzelf ontzettend stoer en grappig.
Als de pensionstal bij ons een schoolklas vol kinderen zou zijn, zou hij het stoute jongetje zijn dat continue vliegtuigjes en propjes naar de leraar gooit :Y)
Ik heb gelukkig dezelfde humor als hij, dus we kunnen het erg goed met elkaar vinden ;)

Tijdens het werken zet hij altijd z'n beste beentje voor en denkt graag mee, kan zich echt uit lopen sloven en geeft altijd net iets meer dan ik vraag. Kan hele gekke situaties opleveren als hij denkt te weten wat ik ga vragen, terwijl ik eigenlijk iets anders bedoel :D.
Als we tijdens een buitenrit een merrie tegenkomen maakt hij zich graag groot en gaat dan ongelooflijk lopen pronken.

Er zit geen kwaad in hoor, bij mij is hij echt een engel, maar ik ken genoeg mensen die eerlijk tegen mij hebben gezegd dat ze knettergek zouden worden van zo'n paard. Hij moet het liefst alles zien, overal bij zijn en als ik hem even op het erf achterlaat met een iemand die hij niet goed kent is hij in staat z'n hele trukendoos (jambette, met borstels gooien, bijten in het halstertouw, draaien enz.) uit te voeren binnen de tijd dat ik uit het zicht ben (terwijl hij dat dus niet doet als ik alleen met hem bezig ben en hem even in z'n uppie laat staan). Zodra hij mij weer kan zien staat hij weer keurig stil met de oortjes naar voren en een volledig onschuldig koppie alsof hij helemaal niets gedaan heeft.

Ik ben voornamelijk heel erg consequent met hem, maar het is en blijft echt een kwestie van geven en nemen. Hij is een karakter op zich, en dat mag van mij, zolang hij binnen mijn grenzen blijft. Buiten het rijden doen we ook veel dingen aan de hand; wandeling, grondwerk en een beetje vrijheidsdressuur bijvoorbeeld.
Grapje maken tijdens het werk mag, maar als het niet zo grappig is als hij denkt is het ook klaar als ik het zeg. Ik zorg dat het werk afwisselend en uitdagend voor hem is en blijft en verzin oefeningen waarbinnen hij ook zelf mee kan denken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:57

wij hebben precies dezelfde paardjes TS :') (die van mij maakt alleen geen bokken of slidings .. bedoelde je dat btw ohz?)
Van mij is weliswaar een merrie ,maar op nieuw terrein is het alleen maar hinneken , kop der op , dribbelen ,weer brullen/hinneken :')

Dan maakt ze zich ook erg sterk := en ook idd vrijheidsdresuur vind ze zelf ook niets := daar is ze volgens mij te slim voor ,want ze snapt het wel (lees: als ik met ander paarje VD doe en die moet jambette doen ZIET zij dat dat paardje snoep krijgt voor Jambette en mevrouw voert helemaal foutloos jambette uit :z )
En idd ze weet wel dat ik de leider ben :=

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:53

Misschien kan je van te voren even longeren zodat de meeste energie eruit is, heb je misschien iets aan het voer van je paard veranderd?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:55

missverynice schreef:
Misschien kan je van te voren even longeren zodat de meeste energie eruit is, heb je misschien iets aan het voer van je paard veranderd?

dat hij onder het zadel pittig is vind ik juist wel fijn :)

Nee, maar hij is ook altijd al zo geweest sinds ik hem ken (ken hem al sinds veulen)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:58

_Bitje_ schreef:
Vrijheidsdressuur, het boeit hem niet als ik hem aangeef dat hij zijn been moet optillen :P
grondwerk: hij weet wel dat ik de leider ben, want hij rent gewoon achter me aan (in mijn profiel staat een filmpje)

Ik heb niet alle reacties gelezen...
Maar geloof me, grondwerk is dit niet. Mijn ruin rent ook achter me aan, althans ik neem geen halster mee als ik hem van het land naar stal haal en andersom. Maar qua grondwerk zijn we 0,0. Hij speelt enorme haantjes/dominantie spelletjes met mij waar ik mee om moet leren gaan. Echter is hij bij het meelopen zo onwijs braaf, een kind kan de was doen. En zo heeft ieder paard bepaalde punten...

Ik weet niet hoe boomproof jouw Haflinger is, meestal zijn paarden met dit soort karakter niet de meeste moeilijke...
Maar anders zou ik schriktraining aanraden, paard moet jou dan vertrouwen om enge dingen te benaderen en zich daarbij toch op jouw lichaamstaal focussen, jouw paniek is voor hem een reden om te vluchten of juist niet...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:03

_Lot schreef:
_Bitje_ schreef:

Ik heb niet alle reacties gelezen...
Maar geloof me, grondwerk is dit niet. Mijn ruin rent ook achter me aan, althans ik neem geen halster mee als ik hem van het land naar stal haal en andersom. Maar qua grondwerk zijn we 0,0. Hij speelt enorme haantjes/dominantie spelletjes met mij waar ik mee om moet leren gaan. Echter is hij bij het meelopen zo onwijs braaf, een kind kan de was doen. En zo heeft ieder paard bepaalde punten...

Ik weet niet hoe boomproof jouw Haflinger is, meestal zijn paarden met dit soort karakter niet de meeste moeilijke...
Maar anders zou ik schriktraining aanraden, paard moet jou dan vertrouwen om enge dingen te benaderen en zich daarbij toch op jouw lichaamstaal focussen, jouw paniek is voor hem een reden om te vluchten of juist niet...

Klopt wat je zegt :j

Maar heb geen paniek hoor, moet eerder lachen om zijn capriolen :D
Hij is redelijk schrikproof, hij heeft alleen een angst aan water. En oren knippen is een groot drama.
Verder kijkt hij wel op van nieuwe dingen, (zoals een SGW training met vaste hindernissen zoals een surfplank) vond hij zeer
eng maar later sprong hij er over heen, vertrouwen in me heeft hij dus ook wel in me :)
Maar wanneer onze vereniging weer eens een schriktraining organiseren, dan zal ik er eens over nadenken :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:08

Dan wel aan de hand he, zoals ik lees is dat het voornamelijkste probleem :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:09

_Lot schreef:
Dan wel aan de hand he, zoals ik lees is dat het voornamelijkste probleem :)

klopt :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:11

En verder gewoon zelf ook laten merken dat je er nog bent, dan maar overdreven. Heel veel stem gebruiken, ook veel verschillende hoogstes en volumes. Beau, Let op! Beau, Hier! Hooooo, enz enz :)