Puberende paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Puberende paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 19:43

Ik had een vraagje of jullie ervaring hebben met puperende paarden?
Hoe deden ze dan.
Omdat ik binnekort een pony krijg en die is rond de 'pubertijd'.

julius_juut

Re: Puberende paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:25

Heel consequent zijn. Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet, en wat je gisteren toeliet zul je vandaag versterkt opnieuw tegenkomen.

Ook erg kort houden, dingen als even aan je zitten met de bek ziet er heel schattig uit, maar loopt vaak uit tot met tanden aan je zitten, en dat mag dan opeens niet (en terecht natuurlijk).

Zorg er voor dat jullie een goed band opbouwen, veel met hem aan de hand bezig gaan en zorgen dat de relatie tussen jullie als baas en ondergeschikte duidelijk is. Dat voorkomt ontzettend veel vervelend en potentieel gevaarlijk gedrag.

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:24

zelf heb ik een arabiertje die ook een puber is wat je zkkr moet doen is consuquent blijven en grenzen stelle laat hem kennis maken met nieuwe dingen zodat hij veel revaring mee op kan doen en vooral veel vertrouwe opbouuwe en hij moet respect hebbe voor jou wees streed met je doen en vooral veel oefeningen doen bijv. schriktraining drafbalkjes doen en zorg en vooral voor dat je dingen niet te lang doet met hem omdat een jonge paard zich snel verveeld doe veel dingen en zorg voor leuke oefeningen

loveeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:52

Ja rond 1 / 2 jaar het belangrijkste is om consequent te blijven. Ik heb hele goeie ervaringen met vrijheidsdressuur!

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:35

Idd. consequent zijn. Veel herhalen zodat het paard door heeft waar hij aan toe is.

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:31

Zoals ze hierboven al zeggen , consequent zijn ! Wat niet mag dat mag ook niet (straf/correctie) en wat goed is 'belonen' (stem/klopje/aai) . En natuurlijk veel oefenen en geduld ;-))
i.i.g. veel plezier en succes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:35

Ik heb een 6 jarige, dit jaar 7. Is dat nog een puber? En ik weet niet precies hoe ze vroeger met haar om zijn gegaan..

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:38

ze gaan overal in bijten,, je wordt er echt gek van.
bij die van mij kan ik tikken blijven uitdelen, maar als je dat maar blijft doen (doe het nu al behoorlijk lang)
en toch blijft ie het doen.

ik was dat vandaag ineens zó ontzettend zat, want ik moet als ik een uurtje bezig ben met hem wel minstens 20x een tik uitdelen. dus ik ben super kwaad geworden,
heb hem een echt klap verkocht, gelijk gestopt met waar ik mee bezig ben en op stal gezet.
hij heeft een hekel aan op stal staan.
ik ga nu elke keer als hij weer bijt gewoon een flinke mep geven en gelijk op stal zetten.
heb gehoord dat dan echt kan helpen. hoop het.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:39

Die van mij wordt in mei 4, en zit nu in de puberteit, een echte dramaqueen :D

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:45

Ik heb een aantal jaren terug zelf een jaarling gehad en je moet er enorm streng mee zijn, maar ook op de juiste moment belonen.
Het was een enorm braaf beestje maar hij probeerde vaak dingen uit en als je ongewild gedrag niet afstraft, gaat ie het blijven doen. Zelf heb ik enorm veel problemen gehad om met hem aan de hand te gaan wandelen aangezien hij erg schrikkerig was en dat hij wist dat hij veel sterker was dan ik. Uiteindelijk zijn we altijd met twee op pad gegaan en na verloop van tijd ging het beter.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 08:44

Ik hoor jullie over 1 of 2 jaar, ik was laatst ergens waar ze zijden met 4 jaar de pubertijd?
Waar zit nou dan precies die pupertijd?

bedankt voor jullie reactie alvast :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:13

Er zit geen stempel op de leeftijd. Dat is bij mensen net zo. De een begint op zijn haar 13e al, de ander pas op 15, en de hoeveelheid van het puber gedrag gelijk. Bij de een heb je er heel veel last van gehad, en bij de ander heb je het niet eens gemerkt.
Maar als je het dan zo globaal wil rekenen zou ik zeggen tussen de 3 en 8 (?) jaar.

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:26

Ik heb een haflingertje van 11 maanden, en volgens mij zit zij nu in der kleurterpuberteit! Wat een draak is dat zeg. Je kan nee blijven zeggen maar reageert er gewoon niet op. Wat als ze dalijk 3 jaar is... ik hou me hart vast!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:28

Dat is de 'waarom' fase :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:23

Gewoon mee om gaan net als ieder ander paard :D.

Consequent en duidelijk en eerlijk zijn in alles wat je doet! En geduldig...

Mn paard is nu bijna 6 en heb nog geen 'pubertijd' gezien :D

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:32

Mijn merrie zit ook in de pubertijd, ze wordt eind Mei 4 en is op het moment echt te erg! Van alles proberen, overal in proberen te bijten incl. mij :') Alles waar je langs komt is te interessant. Ik probeer het op te lossen door consequent te blijven en af en toe moet ze gewoon echt op haar nummer worden gezet. Dan is het even doorbijten gewoon in de omgang vind ik het niet zo moeilijk alleen met name onder het zadel is het wel zaak om geen zandruitrer te worden. Gelukkig is dat nog niet gebeurt maar vervolgens doet ze toch netjes wat je van haar vraagt.
Naast dat ze nu aan het puberen is is ze wel altijd aan de dominante kant geweest. Maar consequentheid is een sleutel woord hierin. Tja en af en toe is dat wel moeilijk maar gewoon doorzetten.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:59

ik heb een quarter van bijna 8, hij is heel jong in zijn kop en een echte puber! bijten doet hij gelukkig niet in mij maar wel al het andere! iets wat voor mij heel belangrijk is geweest (en voor mijn paard) is vertrouwen!
consequent zijn is altijd goed maar een band opbouwen is net zo belangrijk. ga lekker met hem spelen in de bak (er moeten natuurlijk wel grenzen zijn) en pas op dat je niet te hard bent met al dat consequente gedoe. corrigeren mag, maar let op dat hij wel snapt waar je het over hebt en dat hij niet bang van je wordt!

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:04

Consequent zijn daar leert het paard het snelste van.

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:19

laten weten dat je de baas bent

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 03:25

Mijn merrie is pas rond haar 7 jaar in haar pubertijd gekomen, wel leuke pubertijd, ze durft meer, en denkt nu dat ze veel stoerder is, soms lachwekkend, maar probeer het gewoon onder controle te houden, stoer doen mag wel, gevaarlijk doen niet :)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:57

Mijn haf is 5 jaar en volop aan het puberen. Als ze meeloopt aan het halster of op stal staat moet ze weten dat wij boven haar staan en dat ze ons moet respecteren. 't Is eigenlijk een heel braaf paard maar af en toe moet ze haar teveel aan jeugdige energie kwijt kunnen. Dat kan en mag als ze met de andere hafs op de weide staat, dan mogen ze lekker gek doen en spelen en paard zijn. Maar dus niet in onze buurt, dan hoort ze zich te gedragen. Als ze eten krijgt moet ze een pas naar achteren doen ipv het hooi uit onze handen te trekken. Als we in de stal gaan moet zij opzij gaan, niet wij. Vorig jaar was onze andere haf stevig aan het puberen en uitproberen, die liet zich niet meer vangen op de weide. Heb er toen eens een paar uur voor uitgetrokken; ik heb haar gewoon op de weide gevolgd tot ze toegaf en naar me toe kwam. Heb het wel nog een paar keer (kort) moeten herhalen, maar nu heb ik een terug een schat van een paard. Ze is bovendien veel rustiger geworden, het lijkt nu wel een "oude wijze dame". Verder mag je ook niet panikeren of angstig worden als je een keertje in het zand bijt, probeer het zo snel mogelijk te vergeten en bekijk elk moment als een nieuwe kans. Anders ga je misschien het vertrouwen verliezen en dat komt je leiderschap niet ten goede. Het ene paard pubert wat langer dan het andere, maar het gaat op de duur wel over hoor, en dan worden ze meestal toch een pak rustiger. En niet vergeten om het goede altijd te belonen (dat onthouden ze beter dan als je het negatieve constant gaat afstraffen, want meestal gaan ze dan toch koppig door met hun spelletje!)

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:45

Goed consequent en duidelijk blijven.

Gr

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:05

Wat de rest al zegt, consequent blijven. Heel goed je grensen aangeven en wat wel en niet mag en niet de ene keer wel en de andere keer niet. Als een paard weet waar die aan toe is, zal dat een heel stuk rust geven.

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:26

je moet heel duidelijk zijn en hem de dingen aanleren die je wil!
succes enh veel plezier!

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:53

parelli?