Hengstige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie_N

Hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:14

Hee,

Ik rijdt een fries voor mensen. Deze heb ik zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Het gaat super tussen ons, al hebben we af en toe wat gedoe met de bak, dan was het een hele tijd te nat. Stond ze weer een tijd stil, ze werd ook nooit meer hengstig. Zo snel ze weer flink op conditie was werd ze hengstig en gemeen. Maar niet zomaar gemeen. Als ik haar even had gepoetst ofzo en ik bracht haar terug naar de wei viel ze me aan, ik moet dan ongeveer 20 meter over de weg. Ze steigerde, heel erg hoog en ik keek haar in haar ogen en schrok gewoon van hoe ze keek. Ze had een blik in haar ogen alsof ze me wou vermoorden. Zette zich af op haar achterbenen en sprong met open mond op me af. Ben gelukkig net op tijd aan de kant gesprongen. Zo ging het een paar dagen en vond het toch wel erg vreemd worden en heb haar 2 weekjes rust gegeven. Tjaa, conditie weer wat weg en alles was weer oke. Daarna heb ik het nog eens gehad, ik ging er een keer opzitten maar zo snel ik een voet in de beugel zette schoot ze ervandoor, zette ik haar in de hoek ging ze rechtop.. uiteindelijk toch erop gekomen want vond niet dat ik dan toe kon geven.
Volgende dag even hulp gevraagd met het opstappen en toen toch maar even een cap opgedaan.
Toen ik erop zat en aan wou singelen deed ze weer hetzelfde, ze ging rechtop en die me hielp met opstappen schrok heel erg van hoe ze keek.

Gisteren werd ze weer hengstig, had er niet zo aan gedacht. Was het eigenlijk vergeten en vrolijk gaan rijden. Moest eerst een kwartiertje over de weg om bij de binnenbak te komen.
Plotseling gooit ze haar hoofd in de lucht en springt ze alle kanten op.

Nu vraag ik mij af waar dat door kan komen..
Hebben jullie ook zoiets meegemaakt?
Dat ze wat chaggie is kan ik begrijpen maar dat ze er zo gemeen van wordt.

Groetjes,

bloempjess

Re: Hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:28

Misschien dat het paard veel energie heeft doordat ze soms lang stil staat en het er dan ineens uitbarst.

Het kan ook zijn dat ze doordat ze hengstig is snel geiriteerd raakt en daardoor gemeen gaat doen. Alsof ze een snauw geeft.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:53

PP >> OPG

westerntink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:01

pismerries noemen ze dat toch ? ken iemand die ook
eens zo een merrie gehad heeft sloeg alles en iedereen
alle hoeken in
erg vervelend en heel gevaarlijk doe voorzichtig en kijk uit hoor
in een anders (pismerrie tropic ) hebben ze het over bepaalde kruiden
en hormoonbehandelingen of ..... misschien laten dekken :)

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 23:22

Haha, jaa het woord pismerrie heb ik wel eens vaker gehoord, maar mij leek dit iets erger als deze 'term'.
Ik heb wel vaag iets gehoord dat ze haar willen laten dekken:)

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:36

Een vriendin van mij heeft 2 verzorgpony's. Beiden kunnen soms erg vervelend doen (merrie en hengst (moeder en zoon)).
wat wij wel eens doen is eerst de stal uitmesten, en de pony's in de wei zodat ze alvast wat energie kwijt kunnen, en daarna ze opzadelen.. Toen ik op 1 van die pony's reed in de bak zonder ze eerst in de wei te zetten, wou ze ook niet luisteren, en bokte 1x... Ik ben eraf gegaan en heb even met haar gelopen...

Misschien dat je eerst gewoon kunt opzadelen even stukje rennen of lopen en daarna erop gaan zitten? Wie weet helpt dat wel..

x

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 09:33

Jaa ze staat al altijd op de wei, smorgens om 8 uur gooit de eigenaar ze naar buiten en savonds halen we ze naar binnen. Als ik ga rijden moet ik haar altijd van de wei afhalen.
Maar het druk zijn is het niet. Maar ze word gemeen.

x