Body-protector aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Body-protector aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:20

Over een tijdje ga ik helpen met het inrijden van een jong paard. Aan mij de eer dat ik er het eerst op ga...
Nu is het paard in kwestie erg braaf, en ik denk niet dat er iets zal gebeuren. Maar toch wil ik mezelf zoveel mogelijk beschermen.

Nu wil ik dus een body-protector. Maar aangezien ik denk deze niet vaak te gaan gebruiken wil ik er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven. (Niet dat mijn eigen veiligheid geen geld waard is, maar elk beetje helpt natuurlijk, en ik vind het zonde als het ding daarna doelloos ligt te zijn.)
Mijn vraag is dan ook: Is het verstandig om een body-protector tweedehands te kopen?
Ik weet namelijk van een cap dat het niet verstandig is, omdat je niet kan zien wat ermee gebeurd is, hoe hard hij is gevallen etc. Maar hoe zit dat bij een body-protector? Is deze na een flinke val ook niet meer te vertrouwen? Of gaat deze langer mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:21

Kan je gewoon tweedehands kopen :j Ze 'breken' niet van binnen oid zoals dat idd wel eens bij een cap kan gebeuren :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:24

Als de bodyprotector nog helemaal heel is aan de buitenkant, lijkt mij dat er van binnen ook weinig kapot kan zijn. Even een tip: let erop dat de bodyprotector niet te lang is zodat ie omhoog kruipt als je op een paard zit.

Roquen

Re: Body-protector aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:28

Ik was inderdaad wel van plan om me ook te oriënteren bij een ruitershop, even wat passen en informatie vragen.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:33

ik heb een bodyprotector van harrys horse een zwarte met rode klitteband.
ik had er eerst een van imperial riding maar die was me te lang aan de achterkant.
ben er al een paar keer afgevallen en de bodyprotector heeft er bij 1 val voor gezorgd dat ik geen gekneusde of gebroken ribben had, dus voor mij issie goud waard.

Ik heb hem ook tweedehands gekocht op bokt, ofja geruild tegen die van mij die te lang was.
in het begin is het vervelend de bp om hebben maar hij wordt warm van je lichaam en dan gaat hij fijn rond je lichaam zitten en merk je hem niet meer, alleen met opstappen nog wel haha

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:08

Zijn er nog dingen waar je op moet letten?
Ik wil er ook 1 aanschaffen, waarschijnlijk ook de HH.
Nou heb ik er al 1 aangehad, en echt lekker zat het niet. Ik kon me niet echt voorstellen dat ik er blij mee zou zijn als ik op een paard zat.
Hij moet dus niet te lang zijn, verder nog specifieke dingen?

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:05

Ik heb mijn bp gekocht bij Canter Equipement. Mijn bp is echt een 'vrouwenmodel' en is extra kort zodat ik met de achterkant niet tegen het zadel aankom. Ga ook altijd even zitten met je bp aan, dan merk je meteen of hij te lang is.

[edit] ik weet niet welke maat je hebt, maar mijn bp is te koop. Voor meer info mag je me een pb sturen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:26

Lisetje schreef:
Zijn er nog dingen waar je op moet letten?
Ik wil er ook 1 aanschaffen, waarschijnlijk ook de HH.
Nou heb ik er al 1 aangehad, en echt lekker zat het niet. Ik kon me niet echt voorstellen dat ik er blij mee zou zijn als ik op een paard zat.
Hij moet dus niet te lang zijn, verder nog specifieke dingen?

zorgen dat hij achter niet te lang is.
en een bodyprotector wordt zich naar je lichaam toe na een aantal minuten als je lichaam opgewarmt is van het rijden dan voel ikhem niet meer zitten.
een bodyprotector is wel ontzettend heet, dus geen trui er onder aan trekken, een simpel shirtje met lange mouwen is voor mij al wam genoeg

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:31

Dank voor de tip !

Candylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:26

Deze informatie is wel handig, in de toekomst wil ik er ook graag eentje kopen en met deze informatie (waarop ik bijvoorbeeld moet letten) is wel nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:30

Zorg dat hij comfortable is. Je heb BP uit 1 plaat en daar kan ik persoonlijk helemaal niet mee rijden, Veelste hard en te weinig bewegings vrijheid. Nu heb ik een how's racesafe (waarschijnlijk boven je buget) maar deze is lekker soepel, en hindert mij niet in het rijden.

Dus kijk ook eens naar een bp met lossen blokjes. Je hebt daar ook goedkopere modellen van, die vond ik minder fijn dan de Racesafe. Maar daar is de prijs dan ook naar (denk aan ong. 100 euro voor zo'n blokjes bp)

banjoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:09

Ik heb hem ook, maar dan nieuw gekocht.
en eerlijk, ik kan met springen of jonge paarden inrijden niet meer zonder,
het geeft mij zoveel meer zelf vertrouwen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:33

de bp geeft mij ook veel meer vertrouwen. als iemand wilt zien hoe hij moet zitten, onderaan mijn profiel staat geloof ik een foto dat ik hem aan heb, het is die van HH

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:35

Sushilla88 schreef:
Over een tijdje ga ik helpen met het inrijden van een jong paard. Aan mij de eer dat ik er het eerst op ga...
Nu is het paard in kwestie erg braaf, en ik denk niet dat er iets zal gebeuren. Maar toch wil ik mezelf zoveel mogelijk beschermen.

Nu wil ik dus een body-protector. Maar aangezien ik denk deze niet vaak te gaan gebruiken wil ik er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven. (Niet dat mijn eigen veiligheid geen geld waard is, maar elk beetje helpt natuurlijk, en ik vind het zonde als het ding daarna doelloos ligt te zijn.)
Mijn vraag is dan ook: Is het verstandig om een body-protector tweedehands te kopen?
Ik weet namelijk van een cap dat het niet verstandig is, omdat je niet kan zien wat ermee gebeurd is, hoe hard hij is gevallen etc. Maar hoe zit dat bij een body-protector? Is deze na een flinke val ook niet meer te vertrouwen? Of gaat deze langer mee?

Ook met het meest brave paard kan altijd wat misgaan!
Doordat haar pony struikelde in galop, maakte mijn dochter met pony en al een koprol in galop.
Zij kreeg het volle gewicht van de pony precies over haar bovenlichaam heen.
En in de val met haar hoofd ook nog tegen het schot geklapt. (en ik zag het allemaal voor mijn ogen gebeuren.....)
Met ambu naar ziekenhuis afgevoerd. Daar van top tot teen door de röntgen gehaald.
Volgens de artsen heeft haar bodyprotector haar behoed voor ernstig inwendig letsel, afgezien van een
zware hersenschudding (ondanks cap!) mankeerde ze verder niets!

Na de val de bodyprotector (was er overigens eentje van Harry's Horse) laten nakijken bij de vakhandel waar ik die gekocht had. Bleek nog helemaal in orde te zijn. Met andere woorden; bodyprotecors kunnen heel wat hebben!
Cap ander verhaal. Die kon onmiddelijk vervangen worden.

Met bovenstaande wil ik alleen maar aangeven dat het dragen van een bodyprotector ook bij gewone rijlessen dus wel degelijk een steentje bijdraagt aan de veiligheid, ook op brave beestjes!
Je hoeft niet per sé met een boksalvo gelanceerd te worden, een misstap van je paard of pony kan voor de ruiter ook heel grote gevolgen hebben!

En het comfort?
Tot aan het bovenvermelde incident wilde dochter nog wel eens mopperen (ja die dingen zijn warm).
Sinds dit ongeluk weigert ze echter nog zonder protector op een pony te stappen!

Zelf rijd ik overigens ook met cap en bodyprotector, alleen heb ik er eentje van Rodney Powel.
Die van Harry's Horse vond ik op zich prima, alleen vond ik ze wat lastig om aan te trekken.
(mijn dochter moet ik er altijd in helpen)
Die van Rodney Powel heeft gewoon een rits, is een stuk handiger.
Je moet alleen niet te veel gaan jo-jo'en met je gewicht, want er valt dan ook erg weinig aan te verstellen, alleen bovenop de schouders.
Die van HH kan een beetje "meegroeien" (is dus handig bij kids).

Aan het dragen van een protector moet je gewoon even wennen.
Bij koud weer doe ik hem eerst even "los" aan, zodat die een beetje warm kan worden en al wat beter in model komt. Daarna doe ik hem pas dicht.
Verder zit zo'n ding best lekker als je last hebt van je rug, zit als een soort corset, biedt extra steun.

Om in elk geval de antwoorden op je vragen kort samen te vatten:
- ik denk dat een gebruikte bodyprotector op zich nog prima kan voldoen
- probleem lijkt me echter de maatvoering; je moet zo'n ding echt passen, hij moet niet te klein en zeker niet te groot zijn. Puur alleen op de maat afgaan lijkt me niet handig, tenzij je een identiek exemplaar in diezelfde maat al eens hebt aangepast en weet dat ie goed zit. In elk geval niet kopen zonder te passen.

Succes ermee!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:47

kijk eens bij http://www.eventingshop.nl daar hebben ze tot wel 40% korting op BP op dit moment ;)

en de meest comfortabele BP's zijn die van Hows, heel ligt en door dat ze uit kleine blokjes bestaan ook soepel!

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:26

Je kan ze prima tweedehands kopen :j
Ze gaan niet echt snel kapot hoor !
Maar soms is ie een beetje 'gevormd' naar de vorige eigenaar dus je moet even goed passen :)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:57

Ik ben ook op zoek naar een bodyprotector en misschien dat iemand hier mij tips kan geven ;). Ik heb ondertussen twee ruiterwinkels gehad (pasdedeux bij ons in de buurt en divoza zoetermeer). Bij pas de deux aantal aan gehad van harry's horse en imperial riding maar deze waren allemaal niet goed van maat (te groot boven maar wel kort genoeg of zaten boven weer goed en waren weer te lang.... lastig dus!). Bij pas de deux zeiden ze al dat een stuk afknippen niet mag en ook zeker niet is aan te raden in verband met de veiligheid. Bij Divoza kwamen ze juist wel met het idee en toen reageerde ik al gelijk met 'maar dat mag toch helemaal niet' en toen was het gelijk ja nou ja als je officieel gaat starten daarmee niet nee... Beetje stom advies dan en als ik het niet wist had ik het misschien nog wel gedaan ook....

Maar goed ik heb dus een maat L van kleding en ik ben niet zo lang (1.72 maar volgens mij gewoon een kort bovenlijf ofzo :=). Ook heb ik best wel grote borsten (cup E/F).... Hebben jullie misschien een idee welke bodyprotector bij mij past? Harry's Horse en Imperial Riding passen dus niet :P. Ik vind het niet erg om wat meer te betalen aangezien zo'n ding lang mee gaat en het ook niet vervangen hoeft te worden bij een val ;). En daarnaast is mijn rug me veel meer waard dan een 99 euro ofzo ;).

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:02

marthatjez schreef:
Maar soms is ie een beetje 'gevormd' naar de vorige eigenaar dus je moet even goed passen :)

Meestal gaan ze naar je lichaam staan. Dat komt door de lichaamswarmte.
Ik leen ook wel eens een bodyprotector van iemand anders de eerste 5 min. zit het helemaal niet lekker.
Maar na verloop van tijd vormt'ie zo naar je lichaam dat het 'lekker' zit.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:59

bij mij is die van HH juist veel te lang.
ik heb er nu 1 van kavalkade, die is qua lengte wel goed maar zit bij mijn schouders vrij ruim.
ik heb er dus wel veel gedoe mee.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:02

TinekeHorses schreef:
marthatjez schreef:

Meestal gaan ze naar je lichaam staan. Dat komt door de lichaamswarmte.
Ik leen ook wel eens een bodyprotector van iemand anders de eerste 5 min. zit het helemaal niet lekker.
Maar na verloop van tijd vormt'ie zo naar je lichaam dat het 'lekker' zit.

Klopt, dat heeft die van mij ook. Het helpt al een hele hoop als je hem bijvoorbeeld in de warme woonkamer hebt liggen, en niet in een koude zadelkast op stal.. En als je hem een tijdje aan hebt vormt hij helemaal goed..

Ik heb trouwens die van Imperial Riding, een fijn ding. Niet te lang en hij zit fijn vind ik.
De hoes kan er ook af zodat je hem kan wassen en controleren op mankementen. Ook een handige tip voor als je er eentje tweedehands koopt, foto's vragen van de bp zonder hoes. :)

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:16

mijn voorkeur zou uitgaan naar een nieuwe, ben je toch zeker van jezelf en heb je meestal nog wel garantie...
ik weet niet wat is je max. prijs??

siqojaskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:35

Jawel, je kan ze wel tweedehands kopen. Zoals in het eerste bericht gezegt:
Ze ´breken´ niet ;)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:05

Je kan netzogoed een 2de handse kopen. Stuk goedkoper. Als de vorige mensen hem netjes hebben gehouden maakt het ook niet uit hoe ze er uitzien. En idd zoals het 1e berichtje;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:39

evdpanne schreef:
Ik ben ook op zoek naar een bodyprotector en misschien dat iemand hier mij tips kan geven ;). Ik heb ondertussen twee ruiterwinkels gehad (pasdedeux bij ons in de buurt en divoza zoetermeer). Bij pas de deux aantal aan gehad van harry's horse en imperial riding maar deze waren allemaal niet goed van maat (te groot boven maar wel kort genoeg of zaten boven weer goed en waren weer te lang.... lastig dus!). Bij pas de deux zeiden ze al dat een stuk afknippen niet mag en ook zeker niet is aan te raden in verband met de veiligheid. Bij Divoza kwamen ze juist wel met het idee en toen reageerde ik al gelijk met 'maar dat mag toch helemaal niet' en toen was het gelijk ja nou ja als je officieel gaat starten daarmee niet nee... Beetje stom advies dan en als ik het niet wist had ik het misschien nog wel gedaan ook....

Maar goed ik heb dus een maat L van kleding en ik ben niet zo lang (1.72 maar volgens mij gewoon een kort bovenlijf ofzo :=). Ook heb ik best wel grote borsten (cup E/F).... Hebben jullie misschien een idee welke bodyprotector bij mij past? Harry's Horse en Imperial Riding passen dus niet :P. Ik vind het niet erg om wat meer te betalen aangezien zo'n ding lang mee gaat en het ook niet vervangen hoeft te worden bij een val ;). En daarnaast is mijn rug me veel meer waard dan een 99 euro ofzo ;).

Bij hows racesafe heb je ipv de gewone maten ook nog lengte maten bijvoorbeeld volwassenen small kort dus dat is al erg fijn.

Daar bij bestaat de body uit 2 delen een voor en een achterkant en dat zit aan elkaar met een veter, strak gestrikt dus kan je ook wat losser maken ivm borsten en zo!

Afbeelding

als je goed naar de zijkant kijkt zie je daar de veter!

en er zijn modellen in de aanbieding bij de eventingshop.nl !

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:18

^ Die is mooii. ;)