hoe paard leren alleen de trailer op te gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

hoe paard leren alleen de trailer op te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:35

Ik heb deze week zelf een trailer gekocht, zodat ik alleen met mn paard naar les/wedstrijd kan gaan (ik heb eigenlijk niemand die mee kan/wil en eerder was ik daar dus afhankelijk van). Nu wil ik haar graag leren om samen de laadklep op te lopen en haar dan alleen naar binnen te laten gaan, zodat ik de stang er achter kan doen als ze er in staat.

Om haar eerst vast te zetten en dan de stang er achter te doen vind ik te gevaarlijk, want mocht ze gaan hangen in het touw, dan heb ik een probleem.

Op zich gaat ze redelijk makkelijk de trailer op met mij erbij (soms blijft ze er wel even voor staan, maar meestal ben ik binnen een paar minuten wel klaar met laden).

Heeft er iemand tips hoe ik haar kan leren om er zelf in te lopen misschien?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:55

Nu ben ik niet iemand die zo maar reclame voor iemand ga maken, maar als je zelf aan de slag wil, kijk dan even op de site van Eddy Modde. Hij heeft een gratis Ebook met tips voor trailer laden, maar ook een online video cursus (voor een laag bedrag kun je daar toegang tot krijgen). Echt erg leerzaam. Ik denk dat als je dat goed bestudeerd, jou dit wel gaat lukken.

Mijn paard had vroeger ook moeite met trailer laden. Inmiddels loopt mijn paard er alleen op, ik sta gewoon naast de laadklep.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:22

-
Laatst bijgewerkt door Ami op 20-01-23 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

corinep

Re: hoe paard leren alleen de trailer op te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:41

Ik zet mijn paard altijd alleen in de trailer, loop er gewoon voor zet haar ver genoeg naar voren, touw over de hals heen. Dan loop ik naar achteren om de stang en klep te doen en dan zet ik haar voor pas vast, of niet vast maar dan het touw weg. Werkt ook, ze blijft wel staan. Op de terugweg hang ik altijd een bak bix voor dr neus, dan blijft ze sowieso wel staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:51

Ga grondwerk doen, eventueel Parelli. Leer jezelf aan hoe je je paard ergens overheen of onderdoor kunt sturen. Dan is het uiteindelijk een kleine stap om je paard vanaf de zijkant de trailer in te sturen...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 08:00

corinepgek, dat zou ik inderdaad kunnen doen. Mijn paard is namelijk heel volgzaam naar mij toe en zou van zichzelf niet snel voor mij uit gaan lopen (als ik blijf staan bij de klep en zij moet doorlopen). Ik ga het op die manier proberen, bedankt!

De anderen ook bedankt voor hun reacties.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:33

het is een kwestie van rustig oefenen en herhalen. onze paarden lopen rustig de trailer of vrachtwagen op zonder dat iemand met ze meeloopt. ze lopen ook alleen de trailer af en reageren op het commando stapje terug.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:43

veel veel veeeeel oefenen, aan het begin is alles eng en anders maar ondertussen lopen al onze paarden de trailer in terwijl het halstertouw over hun hals gelegd is, ze zouden weg kunnen lopen maar vinden het zo normaal dat ze gewoon gaan, veel belonen, een van onze paarden durft niet door kleine openingen, trailer was een draaaaama maar na veel oefening hoef je er nu alleen nog naast te staan en prrrr te zeggen, ze springt er wel met een paar galopsprongen in maar dat is normaal :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:49

Ik heb bij ons op stal weleens gezien dat iemand zijn paard voor de klep parkeerde, zelf naar binnen liep, longeerlijn over de voorstang heen, liep weer terug en trok zachtjes aan de longeerlijn. Vervolgens liep paard er keurig in, maakte ze de stang vast en liep ze naar voren toe om de longeerlijn los te maken.
Edit: dan heb je ook niet het risico dat wanneer paard ertussen uit knijpt, je een loslopend paard hebt in het bos/op wedstrijd.

Myrthe_Yolto: ik vind het eigenlijk niet echt normaal dat een paard met een aantal galopsprongen de trailer inspringt hoor, maar dat kan aan mij liggen.
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 22-01-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:50

Ik zet mijn paard toch gewoon vast in de trailer als ik alleen ben. Daar heb ik wel een hooinet in hangen zodat ze wat te doen heeft. Voor ik naar achter loop let ik op of ze rustig is. En ik blijf tegen haar aan kletsen als ik naar achter loop zodat ze weet waar ik ben. Dit is nog nooit mis gegaan, het is dan ook een klein stukje.

Maar ze staat 'voor het geval dat' wel vast aan een paniekhaak. Mocht ze dus wel gaan hangen kan ik altijd terug naar voren rennen om haar los te maken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:55

Myca schreef:
Ik zet mijn paard toch gewoon vast in de trailer als ik alleen ben. Daar heb ik wel een hooinet in hangen zodat ze wat te doen heeft. Voor ik naar achter loop let ik op of ze rustig is. En ik blijf tegen haar aan kletsen als ik naar achter loop zodat ze weet waar ik ben. Dit is nog nooit mis gegaan, het is dan ook een klein stukje.

Maar ze staat 'voor het geval dat' wel vast aan een paniekhaak. Mocht ze dus wel gaan hangen kan ik altijd terug naar voren rennen om haar los te maken.

Dit lijkt mij vrij link. Als hij in paniek raakt ben je nooit op tijd terug en is dat halster allang geknapt. Kun je hem niet los laten staan als je naar achteren loopt? Of gaat ze dan meteen achteruit er weer uit?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:07

Als het paard er rustig in staat ben ik niet bang dat hij in paniek raakt in die twee tellen dat het duurt voor ik aan de achtekant ben. Dit doe ik natuurlijk niet als er onrust in de lucht hangt.

En al zou het wel gebeuren en het halster knapt, dat is dan toch niet zo'n ramp? In die tijd ben ik zeker achter om haar op te vangen. Mijn paard is geen gekkenhuis, dat maakt het wel makkelijker.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:56

Ja ik ben aan heethoofdjes gewend. Ik had er een keer een aangebonden, net wat jij schrijft. Dier raakt in paniek en rolde achterover op haar rug van de laadklep af. Dat wil je echt niet meemaken. Verder ook een braaf dier maar het idee toen ze achteruit stapte en vast zat met haar hoofd was genoeg om vol in het touw te gaan hangen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:03

Ik laad mijn paard idd op die manier.
Om te beginnen was hij al makkelijk te laden.
Ik liep vooruit, liet het touw over de voorstang hangen en liep om naar achter om de stang te doen.

op een gegeven moment ben ik het gewoon zo gaan doen zoals jij wilt.
Ik loop mee aan de zijkant. Ik houd hem vast bij zijn halster en geef een heel klein rukje
naar voren vlak voordat ik loslaat. Zijn hoofd is dan al zo goed als binnen.
Hij loopt dan uit zichzelf door en ik doe de stang erachter.
Ik ben het dus gewoon zo gaan doen, zonder aanvalsplan van te voren.

Al is het sowieso wel handig als je je paard leert om geduldig te wachten in de trailer.
Met of zonder stang.
Laatst liet ik een andere pony van de trailer af en werd mijn paard ineens ongeduldig en wilde hij er ook vanaf.
Mooi niet dat we eraf gaan als hij dat wil, we gaan op mijn teken en tot die tijd moet ie maar wachten.
Ik heb hem dus nog vijf minuten laten staan totdat hij weer helemaal rustig was en wachtte op mijn signaal.
Rust is een beetje waar het om draait met trailerladen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:07

Mijn paard blijft staan waar ik hem neer zet. Loop dus wel met hem mee de trailer op, hang het touw over de voorstang en paard blijft gewoon staan. Sluit de stang en klep, maak het touw helemaal los en doe de deur dicht. Paard blijft gewoon staan waar hij staat maar vind het niet heel fijn om alleen de trailer op te lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:07

Site van Eddy is al genoemd.

Je hebt dus eigenlijk geen laad probleem, maar wilt het in je eentje kunnen.
Dat wou ik ook.

Heb 2 paarden, beiden doe ik anders.
En er zullen veel mensen zijn die het anders doen.
Maar dit werkt bij deze paarden.

Paard 1 wat ik jaren heb.
Stang zet ik voorin trailer.
Nodig relatief lang haltertouw.
Loop trailer op met paard, sla halstertouw 1 slag om voorstang.
Pak achterstang, loop naar achteren door trailer.
Doe stang erin.
Loop terug naar voor door trailer, zet pony vast aan touwen.
Halstertouw gaat mee trailer uit.
Loop om, doe klipjes in de stang, doe klep dicht.

Paard 2 heb ik nog niet zo lang, na laad problemen gaat het nu zo.
Longeerlijn eraan, loop 1 pas met hem klep op, dan moet hij zelf doorlopen.
Hij staan dan in de trailer, voorin hangt wat lekkers.
Ik loop eerst naar voren om het lekkers goed te hangen en loop dan terug om stang erin te hangen.
Of ik hang direct stang erin.
Loop na het inhangen van stang, naar voren, doe hem aan de voorkant vast.
Klip longeerlijn los.
Loop naar achteren, doe klipjes in de achterstang.
trek longeerlijn naar me toe.
Doe klep dicht.
Loop naar voren, hang lekkers weer eens recht. (zakt steeds scheef, emmertje met bodem muesli)
Als emmertje leeg, emmertje weg, voordeurtje dicht en go.
(Hier filmpje van dag 2 dat het kwartje bij hem gevallen was, zo laat ik hem er dus inlopen.
Kan dan rustig stang ophangen. Wat ik hier op filmpje nog niet doe. Was dus paard met laad/los probleem.
http://www.youtube.com/user/SjolvirZ#p/u/6/PVwEG6uTUME)

Lossen in je eentje.
Paard 1 en paard 2.
Maak klep en klipjes los.
Loop naar voorkant paard, doe lange halster touw er weer aan, maak haar los.
Doe slag met halstertouw om voorstang.
Loop door trailer naar achteren.
haal stang weg.
Wacht even.
Zeg dan terug. (uiteraard, touw dan al slag om stang weer losgemaakt.)

edit, paard 1 laat ik niet zonder mij erin lopen, omdat die dan altijd onder de voorstang duikt :+
En dat is niet praktisch.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:31

Voorstang haal ik er meestal uit bij onervaren paarden. Ik heb de ervaring dat die nogal afschrikt en inderdaad dat ze nog wel eens met de kop eronderdoor duiken. Ik doe dan wel het deurtje dicht (niet op de grendel) zodat ze niet denken er weer uit te kunnen wandelen aan de voorkant. Scheelt dat ik niet zulke grote heb.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:32

E book heb ik gebruikt, nou mooi niet hoor, meneer ging er niet ik.Er zijn mensen die hun paard voeren in de trailer, schijnt ook te werken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:34

Ja, dat voeren heeft bij een vriendin van me goed gewerkt.
Die pony had trailer angst.
Die voerde ze in de trailer en haalde ze er weer uit. Zo heeft ze dat uitgebouwd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:40

Mijn paard was vroeger ook moeilijker in trailers. Maar wij hebben een (Jean Luc Fautras) trailer met een deur voor en een deur achter. Daarnaast zit er ook een vrij groot raam recht voorin, dus ze loopt geen donker hol in. Daardoor heeft een paard ook niet de neiging om achteruit te lopen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:47

Wilde mijn verhaal nog even aanvullen. De reden waarom ik niet ga oefenen met mijn paard alleen de trailer op laten lopen is omdat ze waarschijnlijk nooit ver genoeg zal lopen zodat alles dichtkan. Als ze niet ver genoeg erop staat en ze voelt dat ik aan haar zit met mijn hand of de stang ziet ze dat als een seintje achteruit en loopt er dus gelijk weer uit. Als ik vooruit loop en het touw gewoon over de hals doe kan ik haar ver genoeg naar voren zetten en loopt ze niet achteruit.

Ohja en voor de mensen die geen voerbak in hun trailer hebben(die heb ik ook niet). Je kunt bij de Gamma ofzo, broekkrammen kopen, hier heb ik er 2 van voorin mijn trailer gemonteerd met ieder 2 schroefjes. De dingetjes zijn afgerond dus ze kunnen zich er niet aan bezeren maar als je het goed hebt uitgemeten past er precies zo'n voerbak die je bij iedere paardenwinkel kan kopen met 2 beugels die je over bijvoorbeeld een staldeur kan hangen. Dan kan je ze wel voeren in de trailer zonder dat er een voerbak in de weg zit permanent want hij kan er gewoon weer af.

Deze dingen dus:

Afbeelding

Afbeelding

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:05

Veel geduld, iets wat het paard heel lekker vind in de trailer leggen. (mijn paard is gek op peren :P )

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:01

corinepgek schreef:
Wilde mijn verhaal nog even aanvullen. De reden waarom ik niet ga oefenen met mijn paard alleen de trailer op laten lopen is omdat ze waarschijnlijk nooit ver genoeg zal lopen zodat alles dichtkan. Als ze niet ver genoeg erop staat en ze voelt dat ik aan haar zit met mijn hand of de stang ziet ze dat als een seintje achteruit en loopt er dus gelijk weer uit. Als ik vooruit loop en het touw gewoon over de hals doe kan ik haar ver genoeg naar voren zetten en loopt ze niet achteruit.

Ohja en voor de mensen die geen voerbak in hun trailer hebben(die heb ik ook niet). Je kunt bij de Gamma ofzo, broekkrammen kopen, hier heb ik er 2 van voorin mijn trailer gemonteerd met ieder 2 schroefjes. De dingetjes zijn afgerond dus ze kunnen zich er niet aan bezeren maar als je het goed hebt uitgemeten past er precies zo'n voerbak die je bij iedere paardenwinkel kan kopen met 2 beugels die je over bijvoorbeeld een staldeur kan hangen. Dan kan je ze wel voeren in de trailer zonder dat er een voerbak in de weg zit permanent want hij kan er gewoon weer af.

Deze dingen dus:

goede tip! ga ik ook eens naar kijken!