Ik snap er helemaal niks meer van

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Ik snap er helemaal niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 19:11

Hoi bokkers,

Ik snap helemaal niks van het wedstrijdsysteem van dressuur (en ook niet van springen). Ik ga aankomend weekend naar Jumping Amsterdam en ik begrijp niet wat voor wedstrijden daar precies gereden worden. Het maakt mij niet uit, ik vind het nog steeds leuk om naar te kijken maar zo zie ik bijvoorbeeld de volgende wedstrijden

FEI world cup dressage
Intermediaire 1 kur op muziek
Grand Prix kur op muziek/Deelnemers CSI4* of wat dat dan weer mag zijn.

De vraag is nu, welke internationale wedstrijden zijn er en hoe hangen die samen of staan ze helemaal los van elkaar, wat is nu de belangrijkste wedstrijd enz. En is dan er dan ook nog iets van een wereldbeker ofzo?

Ik hoop dat iemand mijn vraag begrijpt (ik heb het dus niet over dat je eerst in de B begint en dan L, M, Z ZZ enz) en het mij kan uitleggen...

Ohja en de bonusvraag is, aan welke wedstrijd doet Edward Gal met Sister mee? (hij staat niet op de startlijst voor de grand prix poedersuiker op muziek dus ik gok dat hij daar dan niet aan mee doet??)

groetjes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:35

DromenLies schreef:
Ohja en de bonusvraag is, aan welke wedstrijd doet Edward Gal met Sister mee? (hij staat niet op de startlijst voor de grand prix poedersuiker op muziek dus ik gok dat hij daar dan niet aan mee doet??)

sorry,ik weet het antwoord niet,maar moest stiekem erg lachen om je typefoutje :')

DromenLies

Re: Ik snap er helemaal niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:29

Haha ik weet niet eens meer wat daar eigenlijk zou moeten staan maar de strekking is duidelijk toch

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:30

Ohja kür op muziek natuurlijk

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 21:47

Niemand??

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:06

Nee, Sisther doet niet mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:10

Ik snap je vraag niet helemaal. Maar toch een antwoord: De wereldbeker wedstrijden mogen alleen mensen aan deelnemen die startgerechtigd zijn in de grand prix. De bond beslist wie waar mag starten. Voor de finale komen alleen de mensen in aanmerking met de meeste punten. Het is dus een wedstrijdserie met een finale.

Andere vraag die ik eruit haal; hoe gaat het verder na het Z2?
ZZ-Licht; bij 30 winstpunten verplichte promotie
ZZ-Zwaar, idem
Lichte Tour= Prix St. Georges en Intermediair I Beide mag je na 63% te hebben gereden promoveren
Midden Tour= Intermediair II Ook weer promotie mogelijk na 1x 63%
Zware Tour= grand prix

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:19

Anne_GTI schreef:
Ik snap je vraag niet helemaal. Maar toch een antwoord: De wereldbeker wedstrijden mogen alleen mensen aan deelnemen die startgerechtigd zijn in de grand prix. De bond beslist wie waar mag starten. Voor de finale komen alleen de mensen in aanmerking met de meeste punten. Het is dus een wedstrijdserie met een finale.

Andere vraag die ik eruit haal; hoe gaat het verder na het Z2?
ZZ-Licht; bij 30 winstpunten verplichte promotie
ZZ-Zwaar, idem
Lichte Tour= Prix St. Georges en Intermediair I Beide mag je na 63% te hebben gereden promoveren
Midden Tour= Intermediair II Ook weer promotie mogelijk na 1x 63%
Zware Tour= grand prix

Klopt bijna.
Als je in de PSG 1 keer 60 procent rijdt, maar je naar de Inter I. Als je daar 1 x 60 procent rijdt, mag je naar de Inter II. Als je daar 1 x 60 procent rijdt, maar je naar de GP. Wat jij bedoelt is dat als je 63 procent rijdt, dan mag je internationaal starten.

Verder weet ik er ook niet zo veel van. CDI of CSI is dressuur of springen (D of S). De I staat voor internationaal. Dan moet je dus in Nederland eerst 63 procent hebben gereden voordat je daar mag starten en dan ligt het nog aan het vraagprogramma. Daarin staat altijd of het alleen op uitnodiging is of dat er ook vrije inschrijving is. Bovendien kan het zo zijn dat de bondscoach bepaalt wie er mag starten. Dus als je niet zo heel goed bent, heb je maar weinig kans om op zulke wedstrijden te starten. Op internationale wedstrijden (zoals Amsterdam) heb je ook nationale rubrieken. Daar heb je vaak kans dat er bevoorbeeld een aantal startplaatsen zijn met vrije inschrijving en dan hoef je dus geen 63 procent te hebben gehaald in een andere wedstrijd. Want dat is dan geen internationale proef, maar een nationale. ;)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 00:25

Vur en Anne bedankt, ik heb mijn vraag inderdaad heel onhandig geformuleerd. Zijn er naast de wereldbekerwedstrijden nog meer internationale wedstrijden waar ruiters aan mee mogen/moeten doen? Bijvoorbeeld met springen was er laatste een wedstrijd in Londen en op jumping Amsterdam heb ik er ook 3 gezien op zaterdag, houden die wedstrijden verband met elkaar of zijn het gewoon losse wedstrijden zoals je nu in de basisdressuur ook rijdt.
En als dat zo is, waarom nemen ruiters uit nieuw zeeland dan bv de moeite om helemaal naar Nederland te komen? Is er dan een soort ranglijst waarvoor ze punten kunnen krijgen of komen ze alleen voor het prijzengeld?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:11

Dat kunnen inderdaad 'losse' wedstrijden zijn. Verkijk je trouwens niet op de herkomst van die ruiters uit verwegnistan. De meeste hebben gewoon hun uitvalsbasis in west-Europa. (Duitsland/België/Nederland etc.)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:37

Heel erg offtopic, maar je typo (ik neem aan dat het een typo is iig) is geniaal in deze strekking Anne :=..
Verweggistan = verwegnistan :').

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:13

Bewuste typo Sodera :D

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:15

Ik vind hem briljant!!!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 00:34

_O-
Anne_GTI schreef:
Bewuste typo Sodera :D