ik heb zelf niet meegedaan maar ben als toeschouwer een keer wezen kijken om te zien hoe zij die training geven en het is zeker een aanrader om te doen als je een laadprobleem hebt.
Je krijgt de basics van hoe paarden reageren en hoe je met de verschillende karakters om moet gaan, hoe paarden de trailer zien en wat er voor soort problemen kunnen zijn. Dan ga je samen met je paard een soort obstakelparcoursje door om de reacties te leren lezen en te zien hoe je paard op het parcours reageert en wat jij dan vooral wel/niet moet doen en dan ga je naar de trailer om daarmee te oefenen.
Afhankelijk van je trailerlaadprobleem krijg je dan hulp bij het laden. Bij vrij simpele problemen kan er doordat je het parcoursje hebt doorlopen al eea worden opgelost en bij grotere problemen kijken ze naar jouw lichaamstaal en de reacties van je paard en gaan dan oplossend te werk. Desnoods weer met behulp van het parcoursje.
Er was toen een erg moeilijk paard met een eigenaar die het probleem niet zo goed zag, dus dat werkte niet echt mee en was dus niet zo handig. Ik heb toen mee geholpen met de probleemoplossing samen met de instructie omdat het paard dermate lastig was dat ze het alleen niet snel genoeg kon oplossen. Ik laad namelijk zelf ook moeilijke paarden dus die extra handjes en paar ogen waren erg makkelijk! 
De methode is grotendeels vergelijkbaar met Parelli maar omdat het (nog) geen officiële Parelli instructeurs zijn mogen ze de naam niet voeren, als je het ebook van Eddy Modde leest ter voorbereiding en dan zo'n cursus gaat doen kom je al een heel eind.