B-rijbewijs camion ombouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rclaeys

B-rijbewijs camion ombouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:11

Ik heb nogal wat last met het vervoer van mijn paard. Hij is erg angstig. Heeft vroeger altijd op een camion gestaan.

Daarom vroeg ik mij af of het mogelijk is een gewone b-rijbewijs camion om te bouwen tot een paardencamion. Vooral naar keuring enzo. Heeft zo'n paardencamion een speciaale keuring/verzekering waardoor hij paarden mag vervoeren. Of mag je die met elke camion?

Het gaat over België

Het gaat over dit model: http://www.2dehands.be/autos/bestelbusj ... +rijbewijs

Iemand in de familie heeft deze staan en word niet zoveel meer gebruikt. Is dus ideaal om in het weekend uit te halen voor wedstrijdjes.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:15

In nederland moet je elk voertuig waarin je vee transporteert goed laten keuren voor veevervoer :)
Er zijn bedrijven die de ombouw doen, en de keuring ook meteen uitvoeren.
Hoe het in belgië zit weet ik niet precies, ik ken wel iemand die een camion zelf heeft omgebouwd tot pony wagen er hier 6 ponys in kan zetten :)
Laatst bijgewerkt door Neej op 19-01-11 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: banner verwijderd.

Rclaeys

Re: B-rijbewijs camion ombouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:20

Hij hoeft maar 2 paarden te vervoeren. Het idee is gewoon dat hij tussen de twee assen staat zodat hij niet echt uitzwalpt in de bocht. Wat met de trailer wel zo is en hij valt dan waarbij hij zich blesseert en angst krijgt.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:22

Je zou het even kunnen navragen, bij de instantie die over voertuigen keuringen en papieren gaat, in Nederland is dat de RDW dacht ik.
Laatst bijgewerkt door Neej op 19-01-11 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: banner verwijderd.

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:26

Was ik ook van plan. Maar ik hoopte langs hier iemand te vinden die mij wat wijs kan maken waar ze extra op letten enzo. Ten slotte is het de bedoeling dat deze oplossing budgetvriendelijker blijft. Als ik een 10 000 euro ga uitgeven om iemand het te laten verbouwen dan kan ik beter naar een tweedehands kijken. Aangezien onze camion al redelijk wat kilometertjes heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:04

Ding heeft een hydraulische laadklep. Die weegt alleen al minimaal 600kg! Als die bak nog 500kg netto laadvermogen heeft mag je in je handjes knijpen; en dan moet je de boel nog gaan verbouwen.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:55

Rclaeys schreef:
Hij hoeft maar 2 paarden te vervoeren. Het idee is gewoon dat hij tussen de twee assen staat zodat hij niet echt uitzwalpt in de bocht. Wat met de trailer wel zo is en hij valt dan waarbij hij zich blesseert en angst krijgt.

en 2 paarden vervoeren gaat je ook niet lukken, 1 tegelijk wel maar 2 tegelijk kan niet qua laadvermogen op B rijbewijs.

Goedkopere oplossing is een twee paardstrailer zodanig verbouwen dat het paard in het midden komt te staan?
misschien ook je rijstijl aanpassen zodat hij niet meer kán zwalpen in de bochten, of je paard opnieuw leren trailerladen....

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:27

cissy schreef:
Rclaeys schreef:

en 2 paarden vervoeren gaat je ook niet lukken, 1 tegelijk wel maar 2 tegelijk kan niet qua laadvermogen op B rijbewijs.

Goedkopere oplossing is een twee paardstrailer zodanig verbouwen dat het paard in het midden komt te staan?
misschien ook je rijstijl aanpassen zodat hij niet meer kán zwalpen in de bochten, of je paard opnieuw leren trailerladen....

Is dit legaal? Ik heb namelijk een twee paardstrailer. Ik zou enkel het tussenschot er moeten uitnemen en twee balken maken die over de volledige breedte gaan. Kan ge zomaar een tweepaardstrailer gebruiken om slechts 1 te vervoeren zonder de standaard balken/tussenschotten binnenin?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:46

Het gebeurt wel vaker dat er maar 1 paard of bijvoorbeeld een paard met veulen samen in een 2 paards worden vervoerd en dan met 2 lange stangen zonder schot. Sommige paarden hebben de ruimte nodig om om te kunnen stappen en het is ook gewoon legaal.
Je moet wel altijd zorgen dat er stangen worden gebruikt, dat is voor de stabiliteit van de trailer en je eigen veiligheid met in/uitladen nodig. Zonder stangen kan het paard te ver naar voren lopen en ook gelijk de trailer uitwillen als je de klep naar beneden doet. Beiden zijn niet veilig.

Je moet maar eens informeren bij een trailerhandelaar of die een dergelijke inbouw kan maken voor je, het moet natuurlijk wel veilig blijven en met stangen gedaan worden die er ook uitgehaald kunnen worden. Misschien zelfs met twee schotten? Het maakt voor de trailer niet uit of het paard in het midden staat of niet, je zou ook nog het tussenschot opzij kunnen zetten en dan met de stang van een 1,5 paards trailer de achterkant kunnen borgen, dan een kort stangetje laten maken en daar de andere kant mee vastzetten. Let wel op dat je dan ook een gat in de bodem moet (laten) maken om het schot aan de onderkant te borgen.
Er zijn dus mogelijkheden zat! ;)

Maar mijn tip om je paard opnieuw te leren laden is de goedkoopste en beste oplossing.
Je moet eens proberen uit te vinden waarom hij omvalt. is de chauffeur wel ervaren met paarden vervoeren, vindt je paard het evenwicht houden moelijk, heeft hij geleerd te wijken voor druk, heeft ie juist meer ruimte nodig of moet ie meer opgesloten worden. Het kan van alles zijn. Belangrijk is dat je de oorzaak weet dan kun je gericht een oplossing gaan bedenken. Want wie zegt dat je paard straks in je verbouwde camion wél braaf blijft staan???? Dan heb je veel geld uitgegeven terwijl de uiteindelijke oplossing misschien wel heel simpel is.....

Ken je het Ebook van Eddy Modde over trailerladen? zo niet, lees dat dan eens door en er wordt je vast wel een hoop duidelijk over paarden en trailers :)

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 18:26

Ik heb hier eerder al een topic gehad over mijn paard. Met de feestdagen was een nonkel bezig over de brijbewijs vrachtwagentjes van zijn bedrijf die eigenlijk afgedankt zijn. Zo kreeg ik het idee. Ik heb een 2 paards iForWilliams model 2004 dacht ik. Hij heeft een voorruitlaat en daardoor 2 tussenschotten met een paal in het midden. Als we die paal weghalen is er dan geen probleem voor de stabiliteit? Ik heb enkel schrik dat mijn paard zich zal omdraaien tijdens het rijden.

Hij heeft vooral problemen met de bochten wanneer hij niet achter de chauffeur staat. Mijn vader rijd met de auto maar mijn paard is ook al met zelfde auto/trailer vervoerd door de staleigenaar die enkele keren per week met de trailer rijdt.

Ik heb zelf ook lessen genomen van Kim Moeyersoms. Een belgische parrelli instructrice. Ik vroeg naar lessen specifiek voor het trailerladen die ik ook kreeg. Als ik mijn tijd neem om te oefenen zal ik hem er dus ook op krijgen. Ik heb alleen een beetje het idee dat het verloren moeite is om mijn paard weer in de trailer te laten gaan dat hij bij de eerste rit weer valt en terug schrik heeft.

Het is volgens mij logisch dat een paard op een camion beter staat dan op een trailer. Heb zelf al een paar keer in de laadruimte van een camion meegereden en op een aanhangwagen dat is dus een duidelijk verschil vooral in de bochten.

Ik ga eens navragen wat net moet worden veranderd voor veevervoer, welke eisen ze hebben en dan eens rekenen of het de moeite waard is.

Ik ben begonnen in het boek maar het is heel gelijkaardig met wat ik al wist door de parrelli lessen.