Vervoer over lange afstand (België-Frankrijk)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Vervoer over lange afstand (België-Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:11

Hallo,

ik heb even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. We zouden twee paarden (tesamen) willen vervoeren van België naar Frankrijk. Volgens googlemaps zal de rit ongeveer 9 uur (enkele reis) duren. Ik vind dit persoonlijk erg lang, zeker omdat één van de twee paarden 25 jaar is (wel nog helemaal fit). Het andere paard is 15 jaar dus daar speelt de leeftijd niet zo mee.

Heeft iemand ervaring met dit soort lange reizen? Kent iemand transportmaatschappijen die dit soort vervoer doen? Kunnen de paarden onderweg rusten of ga je best in één keer door?

Ibbel

Re: Vervoer over lange afstand (België-Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:16

Gewoon in één keer doorrijden. Hooinetten ophangen en gaan. Wel om de paar uur van chauffeur wisselen, daar is het vermoeiender voor dan voor de paarden. Bij chauffeurswissel meteen even nieuw hooi geven en water onder de neus duwen. Nooit uitladen oid, tenzij je daadwerkelijk ergens een overnachtingsadres hebt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:17

Bedankt voor je reactie. Nu zou het voor ons wel erg lastig zijn als we zelf moeten rijden, want dan moeten we de volgende dag nog eens 9 uur terug. Zijn er transportmaatschappijen die dit doen en ervaring hebben met paarden?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:22

Ja hoor ;)
Ik heb regelmatig paarden naar Frankrijk gebracht, en ben altijd in 1 keer door gereden. ( Met een erg verre rit rijden we met zn tweetjes) Wel heel vaak even gestopt, en met warm weer extra water gegeven.
Paarden zijn altijd fris van de wagen gekomen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:23

Goede ervaringen met Gelissen: http://www.horse-transport.nl/, die hebben onze 2 paarden opgehaald uit Frankrijk. Ze hebben wekelijks transporten naar en van Italië en Spanje en halen en brengen op hun route ook paarden in Frankrijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:36

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:23

Heel erg bedankt al allemaal! We gaan alle gegeven opties eens goed doornemen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:26

De stal waar ik eerst mee hielp liet inderdaad de paarden met Potijk vervoeren. Paarden gaan meestal in een keer door.

Ik heb 5 jaar geleden zelf mijn paarden van Nederland naar Frankrijk gebracht, alleen hoefde ik niet meer terug. Was wel prima te doen :j

banjoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:26

Eldert61, hier op bokt vervoert ook nodige paarden en ook naar lange afstanden.
Hele goede en aardige man.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:30

Waar in Frankrijk wil je heen?
Ik weet namelijk dat er een grote groep paarden, die van de Ardennen in Belgie naar ZuidFrankrijk zijn verhuisd, erg veel moeite had met aanpassen/wennen.
Ze waren in 1-2 weken supermager geworden vanwege de overgang. Het heeft zeker zo'n 6 weken geduurt voordat ze weer wat op gewicht waren en zich thuisvoelden.
Waarschijnlijk speelde het temperatuursverschil ook mee.