altijd last van mijn rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lloesje97

altijd last van mijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 11:34

hee,
ik heb na het rijden altijd last van mijn rug, mijn instructriese zegt dat het komt omdat ik met een te holle rug rijd, maar als ik hem recht rij is het alleen maar erger.
weet iemand wat ik er kan tegen doen ?

groetjes loes

FHorseslover

Re: altijd last van mijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:08

Dan zal je er toch aan moeten wennen dat je je rug recht moet doen :) Dan voel je vanzelf de pijn niet meer, toch? :p

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:13

Je rug rechten is te gemakkelijk. Ik kwam met last van mijn enkels bij mijn huidige instructrice in winterswijk terecht. Zij heeft me er volledig vanaf geholpen door middel van centered riding en akasha rijkunst. Misschien kun je een paar keer bij haar lessen zodat je op een juiste wijze geholpen wordt?
Haar website is www.hippischetrainingen.nl

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:15

Je moet toch eerst leren recht zitten, ik heb het ook gehad, en in het begin doet rechtzitten veel meer pijn (vooral spierpijn, niet echt rugpijn) eens je spieren die rechte houding gewend zijn, ga je geen last meer hebben van je rug

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:01

Ik heb zelf ook veel last van mijn rug, maar niet alleen met paardrijden.
Ik moet echt mijn houding veranderen en doe dit ook met behulp van fysio.
Via een flexchair kun je ook heel goed checken of je houding goed is maar dan zou je even op internet moeten kijken of er bijv. een fysio oid is die met deze flexchair werkt.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:02

Ik zou er even naar laten kijken. Misschien zit er wel iets niet helemaal recht bij je rug.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:05

Doordat jij altijd hol gezeten hebt, zijn de spieren in je rug niet anders gewend dan dat. Als je nu anders gaat zitten, zul je de spieren anders gaan gebruiken en ja, dat voel je wel. Toch even doorbijten, op de langere duur is het voor jou echt beter!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:06

Ik had ook altijd pijn in mijn rug wanneer ik met holle rug reed. Met rechte rug deed het eerst ook veel meer pijn, maar de aanhouder wint, en de pijn werd minder, naarmate ik vaker reed met een rechte rug
Succes

Kitty2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:25

Pijn in je onderrug zou ook heel goed kunnen komen doordat er een onbalans is tussen je buik- en rugspieren. Vaak zie je dan ook te korte heupbuigers. Hierdoor vangen je rugspieren de meeste krachten op en dan krijg je spierpijn. Met een holle rug rijden is vaak ook de oorzaak van een disbalans en te korte spieren. Deze onbalans is makkelijk op te lossen door te trainen. Maar moet je natuurlijk wel even weten of dit ook bij jou het geval is. Een fysio of sportmasseur kan dit zo voor je uitzoeken door je een paar oefeningen te laten doen.

lloesje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:26

hee,
allemaal bedankt voor jullie hulp,
ik ga nu nog harder trainen om met een rechte rug te rijden, en als het dan echt niet werkt dan zal ik de tip van de instructriese zeker gaan gebruiken :).

Cillos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:58

Buikspieren trainen :) Die kunnen de spieren in je rug opvangen.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:00

Ik heb vooral last van mijn schouders, die zitten erg vast als ik gereden heb? Echt heel vervelend!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:02

@Bonny, dan trek je ze waarschijnlijk erg op. Je zit dus te gespannen. Probeer voor het rijden de boel los te maken door met je armen een paar keer naar achteren te draaien en dan vandaaruit in de juiste positie te plaatsen.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:05

kleinvosje schreef:
@Bonny, dan trek je ze waarschijnlijk erg op. Je zit dus te gespannen. Probeer voor het rijden de boel los te maken door met je armen een paar keer naar achteren te draaien en dan vandaaruit in de juiste positie te plaatsen.

Zal het eens proberen, ben van de zomer ook keer hard er afgevallen en denk dat ik hier ook nog beetje last van heb

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:06

Dat kan heel goed hoor, ik heb het zelf ook wel eens, als ik dan voel dat het pijn gaat doen, gooi ik de boel even los, schouders en armen draaien en dan weer verder!

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:07

Als je er nog steeds last van hebt, ook met het veel trainen van het oefen met een rechte rug, zou ik als ik jou was toch even naar de huisarts gaan. Misschien kan die je ook wel door verwijzen naar fysiotherapie. Die kunnen je ook meestal goed helpen :)
Succes!

mpkz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:17

ik heb ook heel erg last van mijn rug, dat begon ook steeds na het rijden maar nou sta ik hellemaal scheef, en heb er nou terapie voor.

Twinny32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:50

ik had dat ook met rijden maar bij mij was het dat ik rechter op moest gaan zitten en heb nu weinig tot geen last meer van me rug

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:55

Je zou eens kunnen kijken naar een centered riding instructrice deze kan je helpen met je houding. Is het niets medisch?

lloesje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:02

hallo allemaal, ik heb nu een les gehad van bernadette nijhuis en zou als je hier in de buurt woont haar zeker aanraden, het gaat nu meteen al veel beter met mijn rug en je mag eerst op haar pony (ik heb een zeer onervaren pony daardoor was het niet logisch om te doen voor mijn houding) ze geeft goed les en blijft constand op je houding letten.
ik ben erg blij dat ik de tip heb gekregen om van haar te lesen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:57

Fijn dat de les zo goed is bevallen!

fauve1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:37

goedzo!! een verkeerde houding kan veel doen met je lijf;)

Roxanneexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:32

Hee

ik had ook altijd last van mijn rug en ben er ook laatst afgevallen en op mijn rug terecht gekomen echt vervelend,
ik ben toen naar de fysio gegaan en die doet nu oefeningen met mijn rug.
ik kijk hoelang ik het volhoud met mijn rug ik niet de hele les doorzitten want dan trekt me rug niet, ik wissel het af met lichtrijden en dan weer stappen en steeds beetje andere oefeningen.

en ga om de 3 weken naar de fysio

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:00

als ik jouw was met rug recht rijden en buiten rijden om oefeningen voor je rug doen. je kan ook altijd naar fysio therapie gaan, je mag zonder verwijs van huisarts er heen gaan, geven hele handige oefeningen.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:30

Herkenbaar probleem.. Mijn rug staat ook van zichzelf hol en heb ook regelmatig last van m'n rug na het rijden.
Probeer af en toe eens zonder beugels te rijden, daar ga je rechterop van zitten. Je bilspieren aanspannen en je buik intrekken en zo een paar rondjes doorhobbelen in draf.
Gewoon opbouwen, eerst 5 min per les, dan 10 etc etc etc.. Heb je ook niet meteen zoveel last van je rug.
Ik doe het ook geregeld en het helpt wel. Het is inderdaad even doorbijten, want je rug moet er aan wennen, maar dan heb je ook wat.