twee paarden uitelkaar halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloes1990

twee paarden uitelkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 09:06

Mijn eerste berichtje hier op bok en weet dus ook niet helemaal of dit hier goed staat maar ik heb een vraag.

Mijn verzorgpaard en het andere paard van de eigenaresse zijn eigenlijk altijd samen, als ze uit elkaar gehaald worden zijn ze niet te genieten. Nu is het probleem dat het andere paard koepel is en voorlopig nog stalrust moet hebben maar met die van mij waren we net aan het opbouwen en het is een beetje zonde om hier niet mee door te gaan. Dus vorige week hebben we mijn paard toch maar weer opgezadeld om te gaan rijden maar het paard op stal heeft daar alleen maar lopen schoppen en hinnikken en met mijn paardje heb ik drie kwartier lang rodeo gedaan. Toen toch het andere paard maar van stal gehaald en in de wei gezet en ja hoor mijn paarden was weer zo mak als een lammetje...

Zijn er mensen die een soort gelijke situatie hebben of kennen en miss ook een oplossing want ik weet echt niet hoe ik dit op moet lossen. Ook wil ik graag concours gaan rijden en de eigenaresse niet dus dan zouden de paarden ook uit elkaar gehaald moeten worden.

Heeft er iemand tips?

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:37

Dit is idd een probleem dat aangepakt moet worden. Als ik jou was zou ik beginnen met 5 min. ze uit elkaar te halen. Doe je verzorgpaard een hoofdstel om en gebruik daarbij eventueel een hengstenketting. Ga desnoods een stukje wandelen over het erf en negeer zijn/haar geblèr naar de ander toe.
Doe dit elke dag een paar minuten langer, je kunt ook gaan longeren, maar doe wel iets met dat paard.
Nadat je dit gedaan elke keer gedaan hebt, beloon je je vz.paard door het weer terug te brengen naar z'n maatje. En blijf dit stug volhouden, op den duur zul je merken dat het kwartje gaat vallen bij die paarden.
Er is nl. niets vervelender dan paarden die niet uit elkaar gehaald kunnen worden. Ze moéten gaan snappen dat ze elkaar óók weer terugzien.

Hoop dat je er wat aan hebt, veel succes.

carolientje6

Re: twee paarden uitelkaar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:51

Ik ben het eens met opoe46!!! Gewoon stap voor stap uit elkaar halen zodat ze opgegeven moment door hebben dat ze ook dagje zonder mekaar kunnen!!!

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:01

Als ik het goed begrijp zijn beide paarden rustig als het paard dat stil moet staan in de wei staat?

Wij hebben ook 3 paarden en 1 moest een tijd terug ook op rust. Maar deze draaide ook continu rondjes op stal als de andere 2 op de wei stonden en hij alleen binnen. Dus hebben wij vooraan in de wei (bij de in/uitgang) nog een 2e hek gezet, zodat de rest in de wei kon staan en de kreupele op het eerste stukje van 5 bij 3 m stond. Dit was 15 m van de stal verwijderd, dus ook niet dat het paard lang er naar toe moest stappen, maar zo bleven ze allemaal rustig en stond het paard toch op rust. Ideaal!

Misschien een idee?! Vergeet niet apart water en voer in dat kleine stukje te doen, waar de anderen niet bij kunnen.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 09:17

Bedankt voor de reacties, ga er zeker wat mee doen. Ik weet nog niet of het jongeren gaat werken, dat heb ik vorige week namelijk al geprobeerd, en ze liep alleen maar. Achterwaards ipv mooi rond. Maar ik ga er zeker wat mee doen.

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:11

In plaats van longeren kun je ook bijv. het halthouden gaan oefenen. De hengstenketting onder de kin door en geef maar een rukje zodra hij denkt wat anders te willen gaan doen. Ook het hinniken naar het andere paard kun je meteen afstraffen door een rukje te geven aan de ketting, zolang je maar á la minute reageert. En vergeet niethet paard meteen te belonen als het doet wat jij wil.
Zo kun je allerlei kleine dingen oefenen die je gewoon op het erf kunt doen. Het zijn waarschijnlijk dingen die het paard allemaal prima kan, maar het gaat er even om dat je je paard nuttig en in het koppie bezig houdt, zodat hij zich niet bezig houdt met het paard op stal.
En zo kun je het scheiden van de paarden steeds meer uitbreiden, maar blijf vooral die hengstenketting erbij gebruiken. Je zal zien dat je die rukjes al gauw niet meer hoef te doen en de ketting gewoon slap kunt laten hangen. En blijf vooral goed belonen met je stem, prijs hem de hemel in als hij het goed doet.

En vergeet ook niet het paard op stal te belonen. De grootste beloning voor hun is elkaar weer zien en een heerlijke wortel/appel in de voerbak vinden ;)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:58

Dit hebben wij dus ook gehad maar we hebben het probleem opgelost.
Ik heb 3 jonkies in de wei staan en eerst stonden er 2 bij elkaar en de andere stond apart.
Als ik er eentje bij die 2 vandaan haalde dan werd de andere gek en liep door de draad naar die ene die apart stond.
Nu hebben we ze alle 3 bij elkaar in 1 wei staan en nu is er niks meer aan de hand als ik er eentje uit de wei haal.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 03:52

Jammer genoeg hebben wij maar twee paarden dus dit is bij ons een beetje moeilijk, miss volgend jaar want we willen een veulentje bij mijn verzorgpaard ;-) maar wel fijn dat het probleem bij jou, lovemyhorse1, opgelost is

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 04:19

Zorg er iig voor dat de achterblijver voldoende afleiding heeft. Onze fjorden staan nu 8 jaar samen en meestal rijden we samen, maar soms komt het ook wel voor dat er maar 1 van ons gaat rijden. De achterblijver wordt dan even op stal gezet (staan normaal 24/7 buiten) met een heel klein beetje voer en een flinke laag hooi ;). Als je vertrekt en terug komt staat ze flink te hinniken maar verder gaat het prima, ze leren vanzelf dat ze weer terug bij elkaar komen. Gewoon langzaam opbouwen, maar zorg wel dat je ze uit zicht/hoor en ruik afstand hebt anders fokken ze zich alleen maar verder op.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:36

Wat is koepel? Of bedoel je kreupel?

Die van ons zijn ook ontzettend aan mekaar gehecht. Maar als er eentje compleet uit het zicht is dan wordt de achterblijver wel rustig. Dus als er eentje op concours is dan legt die ander er zich bij neer.
Het probleem is er pas als ze mekaar nog wel kunnen zien of horen van een afstandje. Precies dus ook wat chocobroodje zegt.
Alleen moet je wel de mogelijkheid hebben om dat te doen.

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:33

gewoon meer uit elkaar halen wel in stapjes.

indiano11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:41

Mijn paard vind het ook verschrikkelijk als zijn maatje vertrekt. Hij fokt zich ontzettent op als ze vertrekt. Hij is ook helemaal bezweet als ze terug komt. Maar het is geen probleem voor hem als hij degene is die mee mag. Toch raar?

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:00

IK heb ook 1 die niet zonder een ander kan en gaat echt door het lint als hij alleen mee moet maar dat is wel verlatings angst van dit paard dus heb ik maar besloten om die ander er maar bij mee te nemen en met rijden loopt het ander paard gewoon bij mij in de bak om een beetje ontspanning te houden

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:31

Misschien de optie er nog eentje bij te zetten die ook echt in de groep past, dan plakken ze niet meer zo aan elkaar. Het is misschien in het begin erg wennen maar als je er een sociaal paard bij zet gaat dit vrijwel altijd goed. na een tijdje zal je vanzelf zien dat als er een word weggehaald dat ze het dan nog wel erg vinden maar niet zo`n drama ervan maken als ze nu doen. Want wees eerlijk, jij vind het ook niet leuk als je een 2-ling bent en je tweeling zusje moet naar een ander gezin verhuizen

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:51

Langzaam aan opbouwen en minder bij elkaar zetten.
Heb dit zelf ook gedaan en in plaats van dat me paard nu steun zoekt bij dat andere paard, zoekt ie die steun nu by my.

Gr

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:00

@indiano11 dat doet die van mij ook!!!!!!
zodra ik mijn paard buiten vastzet om haar te borstelen en ik ben even wat langer binnen bezig, dan gaat ze ook gelijk lopen hinniken, en roepen naar haar maatje... maar zodra ik bij mijn paard sta, is het alleen haar maatje wat continue loopt te hinniken...
is het andersom, en staat mijn paard in de stal, en neem ik haar maatje mee, dan is ze helemaal overstuur... en blijft gerust een uur hinniken! maar laat haar maar doen... word het vanzelf een keertje beu... zolang ze er niets aan overhoud, en alleen maar wat zweet, vind ik het goed!

@ts.. het beste kun je denk ik gewoon opbouwen wat de rest eigenlijk ook zegt... voer neerleggen wil niet altijd werken als het paardje echt gestressed is...
ik weet niet of het paard dat kreupel is, echt stalrust moet hebben, of dat die ook gestapt moet worden?
anders kun je ze misschien laten wennen, door het kreupele paard buiten te zetten, en evt. te poetsen en te stappen... dan kan het kreupele paard zich niet verder verwonden in de stal, en zijn ze toch even uit elkaar?!

veel succes in ieder geval...

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:45

denk vooral om je eigen veiligheid