Hoe doen jullie dat met parcours lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Hoe doen jullie dat met parcours lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:25

Hoi bokkers,

Aanstaande zondag ga ik voor het eerst een oefenparcours springen met mijn pony. We zijn goed voorbereid en weten hoe alles werkt, maar 1 ding daar kom ik niet helemaal uit. Ik moet 10.00 parcours lopen, en 11.10 springen. Dus om 10.00 ga ik dan met mijn moeder parcours lopen, maar ik weet niet wat ik dat met mijn pony moet doen. Ze is rustig op de trailer, maar is nogal schrikachtig, dus ik ben bang dat als ik haar erop laat staan ze gaat schrikken en het misloopt. Mijn vader is wel mee, maar die heeft 0 ervaring met paarden, en zou dus geen raad weten als ze bijvoorbeeld schrikt. Ik heb zo 1, 2,3 niemand die mij hiermee kan helpen, en iemand van de manege daar vragen vind ik ook nogal wat, je loopt toch zeker een kwartier met zo'n pony terwijl je zat andere dingen te doen hebt.

Nou vroeg ik me af, hoe doen jullie dat? En hebben jullie tips?

Groetjes marjolein

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:28

Ik denk dat je haar best wel eventjes in de trailer kunt laten staan hoor :)
Anders hang je een hooinetje op en natuurlijk wel goed vastzetten. Soms lopen er ook wel mensen in het losrijgedeelte rond die even je pony vast willen houden.

marjolein_el

Re: Hoe doen jullie dat met parcours lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:30

Bedankt voor je tip,

Ja ik weet bijna zeker dat ze wel een kwartiertje op de trailer kan staan, maar ik ben nogal een stress kip. ik heb zoiets van ze hoeft maar van één dingetje te schrikken en het gaat mis. :P Ze heeft laatst wel iets van 20 minuutjes op de trailer gestaan omdat ouders de autosleutels kwijt waren (was nogal een pechdag :+) en toen was ze braaf. maar toen stond ze wel met een andere pony.

Het parkeerterrein ligt vrij ver van de manege, en de enigste die er bij kan blijven is dus weer mijn vader. En als pony gek gaat doen raakt hij denk ik ook nogal in paniek.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:32

Idd gewoon met een hooinet op de trailer zetten, en anders alleen verkennen. Maar ik vind het nogal wat om hem al voor 10en van de trailer te hebben terwijl je pas om 10 over 11 moet

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:35

mistid schreef:
Idd gewoon met een hooinet op de trailer zetten, en anders alleen verkennen. Maar ik vind het nogal wat om hem al voor 10en van de trailer te hebben terwijl je pas om 10 over 11 moet

Hoe bedoel je dit precies? Ik verwacht dat ik kwart over 10 ongeveer weer bij de trailer ben, misschien iets later, dan opzadelen en een half uurtje inrijden.

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:39

Ik ga altijd 2 uur (ofzo) al naar de wedstrijd toe want mijn paard heeft precies het zelfde en dan ga ik altijd met hem 2 rondjes over het terein lopen en dan is hij wel weer rustig!
maar als je perse met je ponyin de ring het pakoer wilt verkennen dan zal ik een ervaren ruiter van jou manege vragen om mee te lopen! ;) :P :j
zo moet het lukken XxX <3

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:43

Ik weet niet hoe ver je van de manege af woont?
Anders kan je ook gewoon alleen zelf gaan kijken en later je pony ophalen?

Als dit geen optie is kan ze ook wel even blijven staan hoor. In de trailer hoort ze misschien wel vanalles, maar als ze niets ziet raakt ze minder in paniek misschien. Tenminste die van mij :P

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:45

marjolein_el schreef:
mistid schreef:

Hoe bedoel je dit precies? Ik verwacht dat ik kwart over 10 ongeveer weer bij de trailer ben, misschien iets later, dan opzadelen en een half uurtje inrijden.

Nou, tussen 10 uur en 10 over 11 zit een uur en 10 minuten. Als je hem na het parcoursverkennen en de eerste ruiter te hebben gezien van de trailer haalt en opzadeld, ben je alsnog ruim op tijd :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:47

O zo bedoel je, ja klopt, maar dat vind ik wel fijn. Ik ben iemand die altijd en overal te laat komt met als gevolg enorme stress. En dit is op wedstrijd niet echt handig, aangezien ik het al behoorlijk spannend vind. :P

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:53

Op een wedstrijd terrein staan zoveel trailers met paarden
dat ze echt niet in panniek raakt
gewoon op de trailer laten staan ze zal misschien ongedurig worden
met een beetje hooi kun je dat wel handelen
Hij zal toch moeten leren wat langer op de trailer te staan
ik denk alleen dat jij meer in paniek bent dan je pony stes slaat over
de andere paarden moeten ook op de traieler blijven als er later wordt gestart
succes en gewoon genieten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:08

GittekeZ1 schreef:
Op een wedstrijd terrein staan zoveel trailers met paarden
dat ze echt niet in panniek raakt

gewoon op de trailer laten staan ze zal misschien ongedurig worden
met een beetje hooi kun je dat wel handelen
Hij zal toch moeten leren wat langer op de trailer te staan
ik denk alleen dat jij meer in paniek bent dan je pony stes slaat over
de andere paarden moeten ook op de traieler blijven als er later wordt gestart
succes en gewoon genieten

Daar ben ik het helemaal mee eens en áls er wat gebeurd, zijn er vast wel mensen in de buurt die wél met paarden om kunnen gaan. Meeste mensen zijn niet te beroerd om te helpen als er iets mis gaat met je pony

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:43

Ja daar hebben jullie wel gelijk in!

kelly_hasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:08

Ik zou m gewoon op de trailer zetten tijdens het parcours lopen

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:11

Bedankt voor al jullie tips! Ik heb het nog even na gevraagd bij haar oude baasje (heb haar al ruim 2 jaar, maar sommige dingetjes zijn toch nog wel handig om te vragen := ) en ze kan gewoon blijven staan. Dus in principe doen we dat, met mijn vader erbij. En anders is er ook nog iemand die haar wilt vasthouden. Goed geregeld zo!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:32

Oh dat is wel fijn! :)
Ik zou haar inderdaad ook lekker laten staan, evt. je vader erbij die een beetje tegen haar aan praat ofzo. En als er toch wat gebeurt waardoor ze in paniek raakt zijn er over het algemeen wel mensen in de buurt die te hulp schieten. Mijn ervaring is dat ze niet snel paarden maar over de zeik laten gaan en niet even kijken. ;)

Maar de kans is klein dat ze in paniek raakt, zet de trailer een beetje strategisch neer (niet vlakbij een bos waar kinderen spelen bv. maar juist tussen de andere trailers in). Als geluiden constant beetje het zelfde zijn (paarden die van en op de trailer gaan, opgezadeld worden, mensen die praten, auto deuren die open en dicht slaan etc.) scheelt dat toch vaak ook al een hoop!

En als je echt niet durft haar alleen te laten staan kan je haar ook gewoon mee nemen naar het losrij terrein (zal ongetwijfeld vlak bij het parcours zijn) en vraag je daar gewoon even iemand die je pony wil vast houden!

Enne heel veel succes en plezier!! +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:40

Gewoon lekker laten staan, kan best voor dat kwartiertje.
Waar moet ze in een trailer nu van schrikken? Doe er een hooinetje bij en het komt helemaal goed.
Ik laat alle paarden gewoon op de trailer als ik met anderen bezig ben, sommigen moeten dan 1,5uur of langer blijven staan, is nooit een probleem, ook niet bij de jonge paarden.

Maar als je je vader bij je hebt kun je toch je pony voor die tijd ook wel opzadelen en vast meenemen? Dan wandelt je vader er toch mee door de losrijbak? Ik neem aan dat je pony wel rustig is, dan maakt het ook niet uit dat hij geen ervaring heeft.
Dan kun jij mooi op je gemak parcour lopen en nog een paar combi's kijken want je hebt dan tijd zat als je ook niet meer hoeft op te zadelen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:15

Niet alle vaders lopen met een pony hoor
er naar kijken vinden ze al eng maar dat hebben ze er wel voor over
Mijn man en vader voor mijn dochter die ook wedstrijden rijd
laat ik echt geen paard op wedstrijd vast houden
levens gevaarlijk
ik heb al 25 jaar paarden met hem samen op stal gaat het goed hoor
voeren gaat nog wel 10x zeggen wie wat moet en wie wie is
op wedstrijd met het liefste beest loopt hij zeer zeker precies op de verkeerde plaats
en een niet gestrest paard wordt gestrest

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:52

Dan is die van jou ook wel een extreem geval hoor, ik ken vele mannen die niets met paarden hebben maar er zo mee weglopen als je ze vraagt even vast te houden.