pony kan gedachten leze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iceicebaby

pony kan gedachten leze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:55

een pony die we hebben als je daarmee rijd en je wilt in gallop dan voordat je de hulpen geeft wil ze al gaan. ook als je denkt ze krijgt zo een snoepje dan gaat ze al schooien
hebben jullie ook van die slimme paarden?

troi

Re: pony kan gedachten leze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:57

Ik vrees dat het niet zozeer gaat om slimme paarden als wel om voorspelbare ruiters..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:15

je geeft, als je eraan denkt, al kleine onbewuste hulpen ;)

Maar het is natuurlijk veel gaver om te kunnen zeggen dat je een telepatische band hebt :+

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:09

Dat heb ik ook met mijn paard.
Als ik mijn gedachten 'zeg' dat ze in galop moet gaan doet ze het ál voordat ik de beenhulpjes geef...
En als ik in mijn gedachten zeg: Nu gaan we van draf naar stap. Dan doet ze het al voordat ik aan het doorzitten ben....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:12

Tja dat is wat het wezen paard al sinds zijn ontstaan oefent, de kleinste signalen op proberen te pikken. Voor een paard is het nodig om te overleven.
En inderdaad dan lijkt het soms of ze gedachten lezen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:11

troi schreef:
Ik vrees dat het niet zozeer gaat om slimme paarden als wel om voorspelbare ruiters..

_O-

Door de verandering in jouw hoofd zal jouw lichaam al vast meer doen dan dat jij door hebt.

Mooi uitgelegd Miss_Malfoy :j

Mandy25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:56

Herken dit wel.
Heb het met mijn oudere pony ook.
Maar dat komt doordat de ruiter zich toch lichamelijk aanpast.
Net als hierboven al gezegd is.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:17

Ik denk dat je je lichamelijk wel aanpast als je in gedachteen denkt dat je nu wilt galoperen. Maar daarnaast weet ik zeker dat paarden gedachten kunnen lezen..

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:19

als ik mijn arabiertje longeer weet hij zo al wat ik wil zeggen :P
maar dat komt vooral door mijn houding een paard voelt je geheel aan vooral als hij een sterke band met je heb, ten minste bij mij.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:22

Wij lompe mensen hebben al die subtiele signalen die we geven helemaal niet door :+ Wij communiceren met een hoop gebrul en duwen en trekken bij wijze van spreken, terwijl paarden veel kleinere signalen geven aan elkaar... Mijn poown bijv gaat zn stal niet in terwijl zn stalmaatje ogenschijnlijk helemaal niks doet, heel netjes aan de kant staat en ruimte laat. Maar poown ziet in die ''passieve'' houding van zn stalmaatje dus iets heeeeel anders. Wij missen gewoon heel veel en hebben dus niet door dat we ons paard al vertellen wat we gaan doen voordat we bewust hulpen geven :)

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:28

Ik ben het helemaal met je eens. Ze kunnen "gedachten lezen" Kan mijn paard ook. Sterker nog. Ik moet goed uitkijken als ik een zijgang wil gaan doen op de AC lijn, dat ik eerst denk dat ik naar de C wil, anders ga ik al gelijk de gewenste zijgang in...... Ik vind het super heerlijk dat paarden zo enorm aan de hulp kunnen staan! <3

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:04

Haha, mja in gedachtenlezende paarden geloof ik niet echt :) Maar inderdaad, met je lichaamstaal zeg je al zo veel, en zodra we iets denken ontspannen we al of trekken juist spieren aan o.i.d. Veel dieren pikken dat gewoon veel beter op (wat wil je, wij communiceren met woorden, zij weten niet beter dan met lichaamstaal - en geluiden- ).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:51

Ik heb ooit eens 1 van mijn paarden bij mij weggejaagd omdat ze de andere wou bijten, waar ik bijstond. Dat mag niet van mij en dat weet ze. Ze ging rondjes galloperen in de bak. Op het moment dat ik dacht, nu kan het wel weer, kwam ze op een drafje naar mij toe. Op dat moment dacht ik ook, dit paard kan gedachten lezen. Maar het was natuurlijk puur mijn lichaamshouding: van boos, naar ontspannen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:57

Je denkt iets en je lichaam reageert daar bewust of onbewust middels spanning of ontspanning direct op.
Paarden zijn daar in meer- of mindere mate gevoelig voor, het is hun natuur..ze communiceren immers niet zoals wij dat doen.
De minste spierspanning, je ademhaling dus ook gemoedstoestand ed pikken zij gemakkelijk op en daar kun je reaktie op verwachten, onder het zadel en daarnaast.
Las laatst een artikel waaruit blijkt dat paarden je hartslag kunnen opmerken, daarop reageren en ook dat is toch een vrij onbewust signaal dat we afgeven.
Vandaar dat ik denk dat jouw paard reageert op je gedachten..
Laatst bijgewerkt door JPS op 23-01-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:00

Dat laatste is niet heel onlogisch voor een prooidier.. Ook ooit ergens gelezen dat ze adrenaline kunnen ruiken omdat één van de natuurlijke vijanden zich daarmee oppompt voor ie op jacht gaat, zal miss met hartslag soortgelijk verhaal zijn?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:11

Hartslag, adrenaline, geur en spierspanning staan met elkaar in verbinding

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:15

Citaat:
een pony die we hebben als je daarmee rijd en je wilt in gallop dan voordat je de hulpen geeft wil ze al gaan
Hij "leest" gewoon je lichaamstaal

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:43

-
Laatst bijgewerkt door Frost op 28-09-23 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:48

Ik zeg ook altijd dat mijn Fries gedachten leest. Feit is dat ie gewoon op de kleinste signaaltjes reageert. Ik doe ook veel grondwerk met hem en hij is dus echt fijn afgestemd op mij. Maar ook op mijn kinderen. Mijn dochter zet hem aan de longe (ze zit dan op een dekje met voltiegsingel, dus de hulpen qua lichaamstaal komen erg fijntjes door) met haar zit in draf en galop en neemt hem ook zelf weer terug. Met zoonlief die een lich beperking heeft merkt hij het zodra hij begint met eraf te schuiven en staat dan stil.

Met mij met longeren hoef ik idd maar te denken aan de draf, galop of een keert-om en hij gaat al. Omdat ie gewoon heel goed op mij let.

En ja, dat hij als ik weg ga bij zijn voerbak gaat staan voor zijn appeltje is puur gewenning... hij weet gewoon dat als ik weg ga (en dus mijn hoed opzet en de box dicht doe) ik hem nog een appeltje geef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:01

Inderdaad, zoals iedereen zegt: je lichaam zendt de kleinste signalen uit.

Maar hoe verklaar je dan, dat mijn hond soms 10 minuten voor ik thuis ga komen al aan de poort gaat zitten wachten, terwijl hij echt niet kan voorspellen hoelang ik ga wegblijven of wanneer ik ga aankomen? :)

Dieren zijn toch speciale wezens vind ik.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:07

Robin_S: daar is onderzoek naar gedaan en het blijkt dat ze geluiden combineren met gebeurtenissen. Mijn hond herkent de auto van mij en van mijn man. Dat horen ze al veel eerder dan wij denken. Of bijv de bus die je neemt. Of als je moeder/ partner op de klok kijkt omdat je bijna thuis komt etc.

Zo wordt de hond van mijn ouders al gek en rent steeds naar het raam als mijn moeder de sloffen van 1 van mijn kinderen op de verwarming zet. Hij weet dan dat wij op bezoek gaan komen en minstens 1 van de kinderen dus mee komt. Als ik mijn hond naar het pension breng, heeft hij een andere riem om (die makkelijker af kan) dan anders. Als hij die omkrijgt loopt hij automatische naar mijn auto (of die nu links of rechts geparkeerd staat). Ziet hij dat ik zijn paspoort pak dan weet ie dat we naarde DA gaan en ondanks dat hij dan zijn normale riem om heeft gaat ie OOK bij de auto staan (even tussen 2 haakjes: hij is GEK op de DA! Krijgt ie koekies!!!!!) Ga ik sá vonds laatd e deur uit met een bapeelde bos sleutels op zak.... slaat ie links af ipv rechts omdat we dan naar de school van de kinderen ga (in de vakanties doen wij vaak de vissen daar en dan gaat hond mee ter beveiliging. En hij vind het leuk in school rond hollen. Hij weet daar ook precies welke route ik afleg langs de klassen. ) ik ben nou eenmaal een gewoonte mens en dat weet ie dus.... :D

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:31

Kun je nagaan hoe gevoelig een paard dus is, ze vangen signalen op waarvan wij niet eens doorhebben dat we ze uitzenden. Ik vind dat wel iets om over na te denken, paarden zijn van zichzelf gewoon ontzettend sensibele wezens en er wordt te vaak met ze omgegaan alsof dat niet zo is (imo ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:56

@ Zilfstar, dat klopt inderdaad! Slimme dieren, die honden.

Maar in mijn geval is er geen geluid waarmee hij het kan combineren, want hij gaat echt 10 minuten op voorhand zitten wachten.. zonder dat iemand anders nog maar weet dat ik zal aankomen! Het blijft me dus een raadsel :)

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:04

Als kind hadden wij vroeger een hond die het nog bonter maakte. Mijn vader werkte tijdje in het buitenland en kwam 1 keer per 14 dagen naar huis. Half uur voordat mijn vader thuis zou komen zat de hond altijd al bij de voordeur te wachten. Maar op een keer leek zij wat van slag, want ze zat een week na het vertrek van mijn vader op een dag opeens al voor de voordeur te wachten (dus een week te vroeg) Maar na half uur wachten van de hond kwam mijn vader onverwchts thuis. Hij had ongeval gehad (was bijna zijn vingertop kwijtgeraakt) en kwam naar huis voor ziekteverlof!
Zesde zintuig van de hond? Zou anders niet weten hoe de hond dit wist.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:11

LovesBo schreef:
Dat heb ik ook met mijn paard.
Als ik mijn gedachten 'zeg' dat ze in galop moet gaan doet ze het ál voordat ik de beenhulpjes geef...
En als ik in mijn gedachten zeg: Nu gaan we van draf naar stap. Dan doet ze het al voordat ik aan het doorzitten ben....

en dat zijn de hulpen die het paard begrijpt. Als je denkt aan stap geeft je dit een bepaald gevoel en dus een reactie in je lijf spieren, waarschijnlijk zakt je energie wat en adem je bijvoorbeeld anders uit. Bij de galop is dit net zo. Je geeft de hulpen die het paard begrijp zonder je uiteindes (hand en been) te hoeven gebruiken. Hand en been heb je eigenlijk pas nodig als kleiner niet doorkomt.