Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Wij communiceren met een hoop gebrul en duwen en trekken bij wijze van spreken, terwijl paarden veel kleinere signalen geven aan elkaar... Mijn poown bijv gaat zn stal niet in terwijl zn stalmaatje ogenschijnlijk helemaal niks doet, heel netjes aan de kant staat en ruimte laat. Maar poown ziet in die ''passieve'' houding van zn stalmaatje dus iets heeeeel anders. Wij missen gewoon heel veel en hebben dus niet door dat we ons paard al vertellen wat we gaan doen voordat we bewust hulpen geven

Maar inderdaad, met je lichaamstaal zeg je al zo veel, en zodra we iets denken ontspannen we al of trekken juist spieren aan o.i.d. Veel dieren pikken dat gewoon veel beter op (wat wil je, wij communiceren met woorden, zij weten niet beter dan met lichaamstaal - en geluiden- ).
)
LovesBo schreef:Dat heb ik ook met mijn paard.
Als ik mijn gedachten 'zeg' dat ze in galop moet gaan doet ze het ál voordat ik de beenhulpjes geef...
En als ik in mijn gedachten zeg: Nu gaan we van draf naar stap. Dan doet ze het al voordat ik aan het doorzitten ben....