hoe afleren; paard grijpt hondje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

hoe afleren; paard grijpt hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 08:34

Ik heb een 21 jarige fjord bij huis staan (samen met een kwpner)
Ik heb sinds april 2 boerenfoxen uit het asiel. Vanaf het begin gaat het super tussen de paarden en de hondjes. De hondjes lopen gewoon met me mee als ik aan het uitmesten ben in de wei.
Een paar weken geleden, zo ineens, grijpt de fjord een hondje in de rug. Even bijten en weer loslaten. Hondje gillen, maar er was niks aan de hand, hij was alleen erg geschrokken.
En nu heeft ze de smaak te pakken. Zodra ik met de hondjes de wei inga, houd ze ze in de gaten. Ik heb al eens de zweep meegenomen de wei in, maar zodra ik me rug naar haat toe keer, rent ze met haar oren in de nek een hondje achterna om ze te bijten. Vaak is ze ook te ver weg om haar corrigeren met de zweep.
Meestal zijn de hondjes wel snel genoeg, maar ze valt heel onverwacht aan, en dat hebben ze niet altijd in de gaten.
Het is heel sneu, want een van de hondjes durft de wei al niet meer in.
Wie weet of dit af te leren is? (ik had er zelf nog nooit van gehoord.....)

minikatje

Re: hoe afleren; paard grijpt hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:37

hondjes afleren om in de wei te gaan.
onze hond mocht ook nooit de wei in omdat ik bang was dat hij getrapt werd.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 08:39

oh okee. Onze tuin is bijna alleen maar (bak en) wei. Ik vond het zo leuk voor de hondjes dat ze lekker met me meekunnen als ik bij de paarden bezig ben. Als ik met ze ga wandelen, moeten we ook een stuk door de wei.
De paarden staan dag en nacht buiten. Heb ookal gedacht de fjord in de stal te zetten als ik in de wei moet zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:54

nou ja, het weiland is van het paard dus dat is zijn/haar terrotorium.
ik zou dus ook de hondjes afleren om de wei in te gaan.
nu is het ,misschien nog speel,maar als het paard een van de honden echt pakt heb je dus wel een probleem

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:57

Ik vind dus dat ik de baas ben en niet de fjord, als jij erbij bent heeft hij zich maar te gedragen maakt niet uit wat jij de wei in meeneemt..

probeer je hondje bij jou in de buurt te houden, als je de juiste verstandhouding hebt met je fjord zal hij dan niks doen, aangezien hij onder jou staat in rang. Mocht hij toch lelijk doen kun je hem corrigeren aangezien ze dan wel vlakbij zijn, hoeft niet met een zweep vaak reageren ze ook al op een goede stemverheffing, zeker als jij je daarbij groot maakt en op de fjord afloopt. succes

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:06

jij kan dan wel op het moment de baas zijn
maar als het hondje op een onbewaakt moment de wei inglipt en gegrepen wordt?

honden horen naar mijn mening niet in een wei met paarden. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:12

Bij ons mogen de honden niet in het land, stal, paddock of rijbak komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:16

Hondjes niet in de wei laten. En gezien jij meestal te ver weg bent om in te grijpen, wordt je paard aanpakken knap lastig, denk ik zo.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:25

Ik denk idd dat de hondjes uit de wei moeten blijven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:34

Dit kan je gewoon niet afleren, tenzij je de hond bij jou houdt.
Jij bent idd wel de leider maar onderlinge problemen met paarden onder elkaar , of paard en hond , daar kan en mag jij je niet mee bemoeien, tenzij de hond duidelijk bij jou hoort, dus binnen jouw privé-zone is

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:22

De hondjes zullen zowieso de wei niet ingaan als ik dat zeg. Dus op een ongezien moment zullen ze de wei niet ingaan.
Ik (de hondjes ook) vind het zo leuk dat ze lekker kunnen rennen in de wei als ik daar ook bezig ben.
Ik ga proberen de hondjes bij me te houden en de fjord dan te corrigeren. Als dat niet lukt zet ik haar wel op stal als ik uit ga mesten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:00

De hondjes niet (meer) meenemen het land in. Het weiland is het veilige plekje voor de paarden en dat zijn ze altijd gewend geweest. De hondjes worden als indringers gezien en maken hun veilige plekje onveilig. Als ze dan ook nog eens weggejaagd worden door de baas door middel van een zweepje, dan snappen ze het helemaal niet meer. ;)

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:38

Ik neem mijn hondjes gewoon mee de wei in, dat ga ik niet veranderen. Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom dat pas na een half jaar begonnen is?
Laatst bijgewerkt door bluebeauty op 18-01-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:48

Omdat de hondjes vrijer geworden zijn en dus niet meer bang van de paarden. Dat merken deze dus en gaan tot de aanval over. Als je van je honden houdt, dan neem je ze niet meer mee in de wei.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:52

Honden niet meer in de wei. Voor hun eigen bestwil.
Wat had je anders willen doen? Fjord straffen omdat hij gehoor geeft aan zijn instinct?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:59

Geen idee, dat was mijn vraag, wie weet waren er tips.

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:04

Wat lastig. Ik kan me voorstellen dat het leuk is voor de hondjes om lekker te kunnen rennen in de wei. Vorig jaar hebben we regelmatig onze hond in de wei met onze merrie en veulen gedaan. De hond en het veulen waren leuk aan het spelen totdat het veulen ouder werd en voor de hond te "hard" ging spelen. Wij hebben de hond niet meer in de wei gedaan om erger te voorkomen. (hond baalde, vond het juist zo leuk... :D )
Het is welliswaar een ander verhaal (bij mij spelen, bij jou boos) maar we willen allemaal ongelukken voorkomen. Als je echt je hond mee de wei in wilt hebben, houdt hem goed bij je idd of zet de paarden desnoods in een andere wei (weet niet of dat haalbaar is??)
Ik vrees dat de pony het gedrag blijft herhalen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:05

Ik heb de aflevering helaas niet gezien, maar er was een week of twee geleden een aflevering van Dog Whisperer en Pat Parelli, over het aanvalsgedrag van een paard naar een hond toe.
Misschien wordt hij nog herhaalt of kun je hem ergens anders opsnorren...

[ENT] Dog whisperer: Ceaser Milan en Pat Parelli

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:07

Ja, ik ga de fjord in stal zetten met lekker eten. Uitmesten duurt toch maar een half uur.

Ik heb stukjes van die aflevering gezien. Ik kan de volledige aflevering niet vinden, lijkt me erg interessant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:07

x_spekkie_x schreef:
De aflevering heet Cesar and the Horse Whisperer (Season 5, Episode 10).
Hier kun je twee korte video's vinden, een stukje uit de uitzending.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:09

Ik denk dat ik de aflevering gevonden heb. Maar de hondjes doen de paarden dus niks he, Tis andersom

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:09

Het paard trapte ook naar de honden (wat ik begrepen heb)
Zie de reactie op de bal en het commentaar van Parelli)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:10

ik krijg waarschijnlijk nu heel bokt over me heen :')
Hoe reageert je paardje op een klap v/d zweep HOREN (dus longeerzweep en dan laten klappen (niet op paardje dus ,maar geluid) )
Als je het al aan haar ziet dat ze het gaat doen gewoon toneelspelen ''nep'' omdraaien en dan als je haar hoord (rennnen) klap met de zweep op de grond en van mij apart een oerbrul erachter aan van bijv: LAAT DAT!

En anders.. nu krijg ik nog meer bokt over me heen :')
Hoe dan ook / waar dan ook nog steeds staat jou paardje onder jou.
Paard > respect naar mens en andersom ook! ,maar dit hoef jij niet te pikken.
Gewoon goed hondje in de gaten houden en als je paardje erop af gaat om hem te pakken een enorme opdonder geven met (ook :P) oerbrul van Laat dat!

sommige paardjes zijn koppig en doen het nog een keer ,maar denk dat 1 x wel genoeg is :=

Je hoeft haar niet de sterren in te slaan zeker niet! ,maar gewoon een tik + brul moet genoeg zijn.

Dan kunnen mensen wel gaan zeggen van dat het ''zielig'' is ,maar als een paardje een ander paard aanvalt dan blijft het bij hun niet bij een tik hoor := meestal is het dan een hele bijt / gil / bok partij.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:17

Hondjes aanlijnen als je naar de paarden gaat. Dat zou de enigste remedie zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:19

bluebeauty schreef:
Ik neem mijn hondjes gewoon mee de wei in, dat ga ik niet veranderen. Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom dat pas na een half jaar begonnen is?

Een bekende van mij nam zijn hond ook altijd mee naar stal, maar die is nu blind aan één zijde omdat een paard hem ook gepakt heeft. Het gaat 99 keer goed en bij de honderdste keer is het bingo...
En het paard heeft met paardentaal toch al een aantal keer duidelijk aangegeven niet diens aanwezigheid op prijs te stellen, maar het hondje reageerde daar niet op. Het zijn twee verschillende wezens met allebei verschillende lichaamstalen (zo ook tussen hond en kat). Als een paard niet reageert op de lichaamstaal van een ander paard, dan zal het ook weggedreven worden (of zelfs gebeten/getrapt). Het paard heeft echter meer kracht dan jouw kleine hondjes... ;) Het lijkt mij niet eerlijk om het paard te straffen voor het opkomen van zijn veilige plekje en het niet meer of minder gebruiken van zijn eigen taal.
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 18-01-11 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt