Ik wil zo graag naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loontje1990

Ik wil zo graag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 00:27

Hallo mede-bokkers,

De lente en zomer komen er over een aantal maanden weer aan, en dus ook de buitenritten.
Dit wil ik ook graag doen met mijn paardje, maar nu heb ik een probleem.
Mijn paardje is bang voor motoren, tractoren(is wel minder aan het worden) en ook voor honden.
Nu moet ik eerst een tijd over/langs de weg voor ik op de hei/bos ben, en daar rijden natuurlijk tractoren&motoren. Op de hei lopen de honden los, ook al mag dat niet, en die vliegen nog wel eens op je paard af. Ook lopen de honden dan op de ruiterpaden, als je er wat van zegt of iemand zijn hond bij zich wil houden, krijg je bij sommigen de reactie: 'Moet je je paard maar onder controle kunnen houden.'

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paardje niet, of in ieder geval minder, bang word voor deze dingen? En er dus niet als een gek vandoor gaat?
Ik doe al veel buiten lopen met paard, als het goed weer is. Bij grootverkeer kruipt hij achter mij, zijn veilige plek, maar bij een hond die op hem afkomt wil paardlief toch zo snel mogelijk weg. En dan loop ik ernaast, het is de bedoeling dat ik gewoon op zijn rug kan zitten. Hebben jullie tips voor mij? Ik doe al veel oefenen en heb veel geduld. Het moet niet ten koste van mijn paardje gaan, desnoods doe ik er nog een jaartje langer over voor ik naar buiten kan.

p.s. Ik heb geprobeert te kijken of er al een soortgelijk topic was, maar die heb ik niet kunnen vinden dmv zoekfunctie. Als die er toch blijkt te zijn, dan mijn excuses voor het aanmaken van een dubbel topic. Ook als het topic verkeerd staat, mijn excuses.

Sodeletuut

Re: Ik wil zo graag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:29

Misschien eens in de buurt rondvragen bij mensen met bv. een trekker, of die een keer op het terrein aan mag staan, en dat jij er met je paard rondom gaat lopen en rijden enzo? En net zo met een hond, dat je een keer iemand met een brave hond vraagt kennis te maken met je paard.. Geen idee of dat mogelijk is bij jou in de buurt?
En verder zelf rustig blijven ademen en ontspannen, want jij bent wrs al gespannen als er iets engs aan komt, en dat voelt je paard feilloos aan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:31

Ik maakte mijn veulens tractor mak door ze naast een ronkende tractor te laten eten, was nooit meer een probleem. Zelfde met motoren, vraag iemand om hem te helpen wennen aan het geluid. Laat de motor maar flink brullen, raakt ie in paniek dan zet je hem weer even uit. Ga oefenen, doe een algemene schriktrainig (met vlaggetjes zwaaien, slaan op emmers en over plastic lopen) Kortom daag hem uit en zoek het probleem in een veilige gecontroleerde omgeving op.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:33

En als je iemand met een "bomproof" paard mee neemt ?
Jou paard wil meestal toch bij de andere blijven :)

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 00:45

Als de tractor, motor en hond stilstaan is er niks aan de hand. Het is echt als ze langskomen of ineens opduiken, dat is eng. Ik zit er dan soms een beetje gespannen op inderdaad, omdat hij al een keer aan de kletter is gegaan. Hier was ook een ander paard bij, maar die van mij ging eerst rennen. Zodra hij wist dat het 'gevaar' weg was, kwam hij weer rustig terug en konden we terug naar het andere paard. Maar voor shovels, en andere machines is hij niet bang, ook niet als deze groter zijn.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:49

Voordat je paard niet wegwijs is met de dingen waar hij van schikt zou ik niet naar buiten gaan.
Eerst oefenen op het erf wat Sodeletuut zegt.
Als dit goed gaat buiten het erf, bv tijdens het uitstappen.
En zelf niet zenuwachtig worden, proberen niet te verzitten (knieen aandrukken) en teugels aan te nemen.
Ga evt zingen of fluiten zo ontspan je zelf.
En uiteraard niet vergeten je paard te belonen als hij het goed doet.
Succes!

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:51

Veel thuis oefenen, en probeer in een groepje naar buiten te gaan. Als je paard in een 'kudde' is, zal hij minder snel wegrennen..
En natuurlijk zelf blijven ademhalen, praten tegen je paard, en netjes belonen.
Succes!

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:44

Ik heb ook een pony die bang is voor vrachtwagens eb tractoren, als ze stilstaan is het geen probleem maar als ze langs komeb rijden vliegt ze met 4 benen de lucht in, dat kan je ook niet verhelpen door een schriktraining of iets te doen. Dat is gewoon een kwestie van wennen lijkt mij ..

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:02

ik heb gelezen dat je ontspannen op je paard zit als jezelf zingt en dat schijnt het paard ook aan te voelen en het is nog gezellig ook :) :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:08

Mijn paard had dit ook en dan voornamelijk met honden. Op jonge leeftijd is hij aangevallen door een herder en in zijn achterbeen gebeten. Ik heb een kennis gevraagd met haar hond naar de bossen te komen en daar wat geoefend. Na een aantal keren ging het al veel beter!
Die kennis kan de hond bijhouden en weet dat je paard er een beetje angst voor heeft.
Zo kun je opbouwen.
Nu geeft mijn paardje er niets meer om!

Zelf hebben we inmiddels een boxer en die staat nu zijn mond af te likken door de tralies van de stal.
Paardje zoekt zelfs de hond op!
Maar ik laat ze niet bij elkaar want onze boxer is iets te enthausiast en springt echt tegen hem op... dan gaan zijn oren toch wel in de nek maar dat vind ik niet gek.

Probeer je paardje anders met honden van kennissen in aanraking te laten komen zodat hij kan zien dat ze niet eng zijn ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:11

OP het erf oefenen en daarna eerst WANDELEN met je paard

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:14

Wandelen zou ik juist niet doen, als je paard schrikt heb je erop altijd meer te vertellen dan ernaast. Weet niet hoe groot jouw paard is, maar die van ons is ruim 1.75 en daar ga ik echt niet mee wandelen langs de weg. Verder ga ik mee met de al gegeven tips.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:16

SusanH schreef:
Wandelen zou ik juist niet doen, als je paard schrikt heb je erop altijd meer te vertellen dan ernaast. Weet niet hoe groot jouw paard is, maar die van ons is ruim 1.75 en daar ga ik echt niet mee wandelen langs de weg. Verder ga ik mee met de al gegeven tips.

ernaast heb je juist meer te vertellen, dat je erop meer te vertellen hebt stamt uit dezelfde tijd als dat je altijd links op moet stijgen ;-)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:17

En toch zit ik er liever op dan ernaast. Dan weet ik zeker dat we samen gaan en niet alleen paard. Mocht er echt watr gebeuren, haha. Gewoon goed oefenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:18

Chaos schreef:
En toch zit ik er liever op dan ernaast. Dan weet ik zeker dat we samen gaan en niet alleen paard. Mocht er echt watr gebeuren, haha. Gewoon goed oefenen.

ik ga liever niet samen, als mijn paard per se wil verongelukken mag hij dat in z'n eentje gaan doen :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:21

vooral zelf rustig blijven. Je zegt al ik wordt gespannen probeer dat eerst weg te krijgen.

Er naast lopen kan soms makkelijker gaan. Maar zoekt het paard jou op als het eng is of gaat deze rennen. Mijn jonge merrie kan alles aan vindt zij als ik ernaast staat. Dan gaat ze ongeveer in mij staan. Maar zit ik erop dan moet ik soms toch wel wat zeilen bijzetten (of heel snel afstappen) voor ze rustig blijft voor een stoet motoren.

Arabesk -> ligt er denk ik aan hoe het paard is(al ben ik ook wel eens afgestapt als ze toch te gekke stunten gingen uithalen, maar dan miste ze mij al snel en kwam ze terug). Ik zit er ook liever op als het paard gaat rennen. Maar heb je een paard dat naar je toekomt en niet gaat rennen kan je ook wandelen als je je dan als begeleider zekerder voelt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:29

Gewoon heel veel oefenen, wij werken ook met een paard dat bang is voor trekkers. Na een paar keer met de trekker op het erf, in het begin stond de trekker gewoon stil maar later reed hij rond en haalde hij ons zelfs in, als het mogelijk is zou ik ook nog in een andere (veilige) omgeving oefenen. Thuis reageren ze toch anders.

Ik ben trouwens niet perce van mening dat je het eerst aan de hand moet doen, ik denk dat je moet kijken waarbij zowel jij als je paard het rustigs is. Als je erop meer gespannen bent kan je er inderdaad beter naast gaan lopen of als je merkt dat het je paard meer vertrouwen geeft, maar als dat andersom is kan je er misschien beter op gaan. Ik ben bijv eens omver gelopen door een paard, dus een gespannen paard wat achter mij loopt daar krijg ik het spaansbenauwd van dan is het dus niet erg productief om er naast te gaan lopen. Dan liever onder het zadel (of in ons geval voor de wagen)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:34

Zelf ontspannen scheelt al een hoop, probeer anders op een erf te staan of iets vlakbij en laat je paard er naar kijken en ga al dichterbij het voertuig staan als die voorbij komt. Gewoon kwestie van wennen

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:18

Op het erf is er helemaal niks aan de hand, terwijl daar soms de gekste dingen gebeuren. Dat is zijn veilige plek.

momo_lover schreef:
Er naast lopen kan soms makkelijker gaan. Maar zoekt het paard jou op als het eng is of gaat deze rennen. Mijn jonge merrie kan alles aan vindt zij als ik ernaast staat. Dan gaat ze ongeveer in mij staan. Maar zit ik erop dan moet ik soms toch wel wat zeilen bijzetten (of heel snel afstappen) voor ze rustig blijft voor een stoet motoren.

Als hij iets eng vind gaat hij gelijk achter mij staan, liefst zo dicht mogelijk. Bij een hond springt hij eerst even weg, voor hij gaat schuilen(hij is een keer aangevallen door een hond). Bij motoren is dit ook het geval, even wegspringen, achter mij schuilen en dan is het over. Maar dit kan natuurlijk niet als ik erop wil, dan kan hij niet achter mij staan. Als ik iemand anders meeneem die ernaast loopt, gaat hij niet schuilen maar wil liever weg.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:25

Ik volg dit effe mee want mijn Haflinger slaat ook snel in paniek.
Ik doe al bijna 3 jaar grondwerk en schriktraining met haar, ernaast op de grond lukt dus maar als ik erop ga lijkt al mijn werk op de grond voor (bijna) niets is geweest.
Wij rijden regelmatig met de tractor op de wei en dan blijven ze verder grazen, maar kom ik er 1 tegen in de velden is het 'alle hens aan dek'.
Tegenwoordig rijden ze ook met zulke megatractors, dat ik de reactie wel normaal vind maar het is inderdaad niet leuk en omdat je weet dat ze zo reageren zal, zit je al gespannen af te wachten van op voorhand. (is ook mijn probleem)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:57

als je je er zelf niks van aantrekt doet je paard dat ook niet
ik heb zelf gehad met op zondag door het bos rijden kreeg ik een reactie jij word gestraft jij mag niet rijden op zondag die reed later keihard met een auto voorbij het licht ook vaak aan de mensen om je heen maar eigenlijk moet je er sch..t aan hebben en je paard ook daardoor en een harde brul op zo´n hond help ook in iedergeval bij mij

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:06

zosja24 schreef:
als je je er zelf niks van aantrekt doet je paard dat ook niet
ik heb zelf gehad met op zondag door het bos rijden kreeg ik een reactie jij word gestraft jij mag niet rijden op zondag die reed later keihard met een auto voorbij het licht ook vaak aan de mensen om je heen maar eigenlijk moet je er sch..t aan hebben en je paard ook daardoor en een harde brul op zo´n hond help ook in iedergeval bij mij

Zo moet je denken, ja ben ik mee eens. Dat is juist het moeilijke, ik zeg dan vaak tegen mezelf ' Nu gaan we dat doen'
en niet meer van 'ik ga dat proberen' NEE DOEN :D
Ni gemakkelijk, en hoe ouder je wordt hoe meer je aan de gevolgen gaat denken 'als.....'

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:08

ik weet maar ik heb me paard al sinds 3,5 jaar oud nu word zei 7 geloof ik haha
en ga al sinds dien vaak buitenrijden hoe jonger ze het leren hoe minder eng ze het vinden
want hoe ouder ze worden hoe sterker en koppiger een jong dier kan je nog bewerken een oudere niet
gelukkig heb ik dan ook een paard die erg cool ik de kop is en ik zelf me nergens van aantrek

paropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:51

Heey,,
Geduld en rust zijn de beste tips die ik je kan geven.. Je moet zelf je paard laten voelen dat die honden en motoren enz.. Niet eng zijn. Maar als jij een hond ziet en denk oo jeeeejj een hond nu gaat me paard schrikken ja dan gebeurd het ook. Ik raar je aan veel oefennen en de rust bewaren!!! Het is moeilijk maar het werkt wel..

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:11

liedje89 schreef:
Gewoon heel veel oefenen, wij werken ook met een paard dat bang is voor trekkers. Na een paar keer met de trekker op het erf, in het begin stond de trekker gewoon stil maar later reed hij rond en haalde hij ons zelfs in, als het mogelijk is zou ik ook nog in een andere (veilige) omgeving oefenen. Thuis reageren ze toch anders.

Ik ben trouwens niet perce van mening dat je het eerst aan de hand moet doen, ik denk dat je moet kijken waarbij zowel jij als je paard het rustigs is. Als je erop meer gespannen bent kan je er inderdaad beter naast gaan lopen of als je merkt dat het je paard meer vertrouwen geeft, maar als dat andersom is kan je er misschien beter op gaan. Ik ben bijv eens omver gelopen door een paard, dus een gespannen paard wat achter mij loopt daar krijg ik het spaansbenauwd van dan is het dus niet erg productief om er naast te gaan lopen. Dan liever onder het zadel (of in ons geval voor de wagen)

Ben het hier mee eens