Oornetje bij Fjord.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Oornetje bij Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:19

Ik ben er achter gekomen dat mijn fjord overgevoelig is voor geluid. Nu zit ik er aan te denken om een oornetje aan te schaffen, zodat de geluiden wat gedempt worden en hij dus minder vaak in paniek raakt. Maar mag je dressuurwedstrijden rijden met een oornetje? En zijn er mischien andere diervriendelijke manieren om het geluid wat te dempen, die toegestaan zijn. Kom a.u.b niet aanzetten met tips zoals oefenen met radio, schreeuwen gillen enzzzz want dat werkt dus niet bij hem. Hij raakt al in paniek als hij een paard achter hem hoort galoperen ;( Voorheen had hij hier nooit veel problemen mee, maar sinds ik zijn oren dus geschoren heb is het mis (daar zat een oerwoud aan haar in)

biancavos

Re: Oornetje bij Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:21

volgende keer zijn oren niet uitscheren, maar gewoon alles wat uit het oor steekt afknippen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:21

oornetje mag, maar geen oordoppen of iets dergelijks

xlucyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:22

Oornetjes mogen geloof ik gewoon bij dressuur! anders moet je even in de knhs regelementen kijken maar weet het haast zeker! :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:23

Sorry, maar het enige wat help is de oren niet uitscheren. Volgende keer alleen het pluimpje afknippen. Doe ik ook altijd. Ze hebben niet voor niks haren in hun oren.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:23

Dat doe ik dus ook nooit weer!!! hahahahaha heb er behoorlijk van geleerd, maar jah nu zit ik dus met het probleem dat het dus een eeuwigheid duurt voordat dat oerwoud in zijn oren weer terug is, moet nu dus eerst ff andere oplossing verzinnen, da8t dus zelf aan oornetje, maar word er niet echt wijzer van op de site van de KNHS, staat alleen wat over insecten en oornetjes. Op de handel en pension stallen (kwpn) waar ik stage liep enz scheerden ze de oren binnenin ook allemaal uit, vond het altijd wel mooi staan. Maar jah nu dus ellende van.....
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 16-01-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:25

Hoe lang geleden is dat oren scheren?
En hoe is het oren scheren gegaan, vond ie dat wel best, of werd dat het betere vechtwerk?

Ik zou toch gaan voor hem weer laten wennen aan geluiden, zodat hij weer leert dat dat niet het
einde van de wereld is. Aangezien je ongetwijfeld in situaties komt waarbij je allicht niet het oornetje
met proppen watten in zijn oren op zijn hoofd hebt zitten.
Dus desensibiliseren.

Omdat te gaan doen, moet je van goede huize komen en denk ik wel handje hulp van professional inhuren.
Aangezien je hem niet mag overdonderen.

Mosterd na de maaltijd, maar waarom wil altijd iedereen de natuurlijjke vliegafweer en zand uit oor houdt
barriere zonodig uit de oren hebben? Randje bijknippen kan ook, ben je de fluf kwijt en de functie blijft
behouden. Met beetje mazzel heb je na rondje ruien je fluf in de oren weer terug.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:29

Sjolvir schreef:
Hoe lang geleden is dat oren scheren?
En hoe is het oren scheren gegaan, vond ie dat wel best, of werd dat het betere vechtwerk?

Ik zou toch gaan voor hem weer laten wennen aan geluiden, zodat hij weer leert dat dat niet het
einde van de wereld is. Aangezien je ongetwijfeld in situaties komt waarbij je allicht niet het oornetje
met proppen watten in zijn oren op zijn hoofd hebt zitten.
Dus desensibiliseren.

Omdat te gaan doen, moet je van goede huize komen en denk ik wel handje hulp van professional inhuren.
Aangezien je hem niet mag overdonderen.

Mosterd na de maaltijd, maar waarom wil altijd iedereen de natuurlijjke vliegafweer en zand uit oor houdt
barriere zonodig uit de oren hebben? Randje bijknippen kan ook, ben je de fluf kwijt en de functie blijft
behouden. Met beetje mazzel heb je na rondje ruien je fluf in de oren weer terug.

Wil ook alleen het netje proberen, wil geen watten enzo in zijn oren doen. Netje dempt toch al iets. Oren zijn nu ongeveer 2 maand geleden geschoren, maar het groeit niet echt snel terug. Haha. Het scheren zelf vond hij niet echt erg. Het geluid vond hij halverwege eerste oor wel minder, maar jah toen moest ik natuurlijk doorgaan, 1 kaal oor en 1 behaard oor, staat ook niet echt.
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 16-01-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:31

jury schreef:
oornetje mag, maar geen oordoppen of iets dergelijks

Oke, super bedankt! Al is het maar tijdelijk! Oordoppen/watten wil ik ook echt niet aan beginnen, lijkt me geen prettig gevoel voor paarden. :D en wil hem ook niet helemaal afsluiten van de buitenwereld. haha.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:32

psygologisch gezien *jeetje wat een woord, spel hem altijd verkeerd volgens mij*
hoor je wat de oren doorgeven aan de hersenen. Abnormale prikkels (hard geluid...bijzondere kreten/klanken..etc) zullen de hersenen extra prikkelen en geven het paard een reden te schrikken..etc.

Bijvoorbeeld:
Jij slaapt bijvoorbeeld 1 keer bij je tante en oom pal naast een spoor,..grote kans dat jij niet kan slapen doordat je hersenen steeds worden geprikkeld door dit voor jouw vreemde geluid. Je tante en oom slapen waarschijnlijk gewoon door omdat hun hersenen dit al kennen en geen extra prikkels meer ontvangen.

Als in mijn voorbeeldje (bij je tante en oom) de treinen staken.. is de kans groot dat ZIJ niet meer kunnen slapen..puur omdat het anders is en het de hersenen prikkelt... En jij kan weer wel slapen.

Maar vergeet niet dat vele geluiden je toch niet 100% kunt dempen met een stofje.
Als jij 80% van het geluid wegneemt, en alles wat dooft.. worden enkele prikkels die er wel doorkomen.. al snel DIE extra prikkel waar die voorheen ook al zo moeilijk over deed..

lang verhaal.. train je paardje met geluid. Je hoeft hem natuurlijk niet stokdoof te maken met lawaai... maar zoek wat drukkere situaties op..of boots het e.e.a na.
Grote kans dat jij 3 weken bij je tante en oom logeert,... je de treinen ook niet meer 'hoort'.
hersenen vinden iets na verloop van tijd...namelijk normaal.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:39

oja het netje..zal alleen heel hoogfrequente geluiden iets dempen... laag frequente geluiden zoals bij geluidsinstallaties, auto's, schreeuwen, hinneken... in die range niet dempen!
Voor laag frequente geluiden heb je namelijk veel meer massa nodig..

train je paardje paardje maar gewoon, heb je langer plezier van... al moet ik zeggen dat zo'n netje er natuurlijk superstoer uitziet.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:45

Het probleem is dat hij het doet sinds ik dus zijn oren geschoren heb, het probleem was er nooit! Dat normaal trainen wil dus nu niet eens meer, omdat hij dus echt in paniek raakt van bijna elk geluid, auto's, honden, andere paarden in galop en noem maar op en het dus echt gevaarlijk word om te rijden. Ben vroeger op schrik en obstakel training geweest, en maakte tot vorig jaar zomer regelmatig buiten ritten, dwars door het centrum van de stad, hij keek nergens naar om. Ben nu echt op zoek naar een oplossing om dus tijdelijk de geluiden aangenamer voor hem te maken. Want vind dit ook niet prettig en eerlijk tegenover hem. Weet bijna wel zeker dat als het oerwoud weer terug is in zijn oren dat het dan weer over is bij Archibald. Baalde gelijk al dat ik het uitschoren had, zag er altijd zo schattig uit, die plukken uit de oren hahahahaha.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:48

Knert schreef:
psygologisch gezien *jeetje wat een woord, spel hem altijd verkeerd volgens mij*
hoor je wat de oren doorgeven aan de hersenen. Abnormale prikkels (hard geluid...bijzondere kreten/klanken..etc) zullen de hersenen extra prikkelen en geven het paard een reden te schrikken..etc.

Bijvoorbeeld:
Jij slaapt bijvoorbeeld 1 keer bij je tante en oom pal naast een spoor,..grote kans dat jij niet kan slapen doordat je hersenen steeds worden geprikkeld door dit voor jouw vreemde geluid. Je tante en oom slapen waarschijnlijk gewoon door omdat hun hersenen dit al kennen en geen extra prikkels meer ontvangen.

Als in mijn voorbeeldje (bij je tante en oom) de treinen staken.. is de kans groot dat ZIJ niet meer kunnen slapen..puur omdat het anders is en het de hersenen prikkelt... En jij kan weer wel slapen.

Maar vergeet niet dat vele geluiden je toch niet 100% kunt dempen met een stofje.
Als jij 80% van het geluid wegneemt, en alles wat dooft.. worden enkele prikkels die er wel doorkomen.. al snel DIE extra prikkel waar die voorheen ook al zo moeilijk over deed..

lang verhaal.. train je paardje met geluid. Je hoeft hem natuurlijk niet stokdoof te maken met lawaai... maar zoek wat drukkere situaties op..of boots het e.e.a na.
Grote kans dat jij 3 weken bij je tante en oom logeert,... je de treinen ook niet meer 'hoort'.
hersenen vinden iets na verloop van tijd...namelijk normaal.

In ieder geval hartstikke bedankt voor je reactie!!! :D Zal eerst netje proberen, wil dat ook niet, dan ga ik toch maar een draagbare cd speler opzoeken en die naast de bak zetten met slam fm erop ofzo (dan niet knallend hard natuurlijk) maar gewoon normaal. En kijken of dat mischien werkt.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:49

Ik zie bij veel wedstrijden dat het wel word gebruikt, maar het mag niet altijd. Dat hangt vaak van de wedstrijd organisatoren af

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:43

Voor iedereen in dit topic!!! Heb vandaag een oornetje gekocht, en gelijk les gehad op een manege. Kan jullie zeggen dat het netje echt super werkt! Hij heeft geen stap verkeerd gezet en is niet in paniek geschoten, hooguit ff hoofdje omhoog als hij wat hoorde! Echt zo'n verschil met de afgelopen tijd! Iedereen thnx voor de reacties! Hoop dat ik er straks zonder kan, en anders toch eerst maar op met de wedstrijden! Heel ander paard zo.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:15