Mijn paard wil niet meer op de trailer na ongelukje..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LovesBo

Mijn paard wil niet meer op de trailer na ongelukje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:28

Hallo,

Voordat ik begin, ik heb dit topic al doorgelezen...
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=1414868&view=unread#unread

Maar het is niet hetzelfde probleem...

Mijn paard is ongeveer 20 jaar en dat maakt ook niks uit, maar ik rijd best veel wedstrijden met haar.
Op een dag wilde ik haar op de wedstrijd inladen in de trailer, haar vriendin zat er al in en ze stapte
zonder problemen in de trailer, maar haar heup raakte het tussenschot en ze begon te bokken in de trailer.

Sindsdien wil ze echt niet in de trailer omdat zij dan aan dat voorval moet denken.
Op de laadklep gaat nog, maar de kar INGAAN wil ze absoluut niet!
Terwil ze jarenlange ervaring daamee had... Eerst dacht ik dat ze echt bang was
Maar nu heb ik het gevoel dat ze mij gewoon uitprobeert...

We hebben ook alles geprobeerd: lokken met voer, een open deurtje, lekker hooi, vriendje aan de kant.~
Longeerlijn achteraan, met een bezem (die ze vervolgens doormidden sloeg)
En zelfs het bedekken van de ogen en volgen op mijn stem... Doodeng...

En, als ze EIN-DE-LIJK in de trailer zit is er niets mis mee en als wij haar op de
wedstrijd gaan uitladen STORMT ze achteruit zo de trailer uit (dat heeft mij een gebroken rib opgeleverd)
En zoiets is dus levensgevaarlijk...

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en tijdens de oefensessies gaat het ook mis.
Eigenllijk wil ik wel wedstrijden blijven rijden!!

Kunnen jullie mij helpen!? Ik heb het dringend nodig!

vdTippe

Re: Mijn paard wil niet meer op de trailer na ongelukje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:18

puur onrust druppels, kan ik je aanraden. Mijn paard heeft ook een ongeluk in de trailer gehad.
Was nogal ernstig.
Maar trailer laden was een waar drama geworden. Heb toen een tijdlang die druppels gebruikt.
En dit heeft mijn paard enorm geholpen, stapt nu de trailer weer op.

Misschien dat je er wat aan hebt succes!!

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:33

heb je een 1 of 2 paards trailer? misschien oefenen in een brede 2 paards trailer zonder schotten erin. zodat ze weer vertrouwd raakt aan het erin lopen zonder pijn.
en een longeeertouw eraan, scheelt een hoop getrek als je zelf al op de trailer staat en het paardje er onverwachts uitschiet.

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:36

Ik heb een tweepaards trailer. Er gaat vaak een ander pony of paard mee.
Tegenwoordig proberen wij dat tussenschot wat opzij te leggen zodat die schuin staat en dat mijn paard het eerst gaat en dan de ander. Toch lukt t niet altijd.

En ik wil geen drankjes/druppels gebruiken...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:45

oefenen en dus de tijd nemen.

eerst zonder schot, daarna met het schot scheef. Lekker rustig aan doen zonder reisen, er in en er uit. lekker even laten staan en belonen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:53

Dat spul van puur kun je gewoon op een boterham geven en zijn helemaal op natuurlijke basis enzo. dat zou wel echt kunnen helpen. en na dat ongelukje had je eigenijk verder moeten gaan of er niks aan de hand was. dat had ook nog iets kunnen schelen.. nu kun je alleen oefenen en oefenen en ander eens met Annemarie van der Toorn contact op nemen

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:49

gewoon met veel tijd en geduld lukt dit.
je moet je paard gewoon de mogelijkheid en de tijd geven om terug te 'ontdekken' dat de trailet niets engs is.

bv eten geven in de trailer kan helpen

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 13:50

Okee.
Ik weet wel veel nu :) Zal het binnenkort ook eens proberen.
Bedankt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:57

toch verwijs ik je naar het andere topic voor het Ebook van Eddy Modde, lees dat eens door en ga dan weer gewoon vanaf het begin laden, laat je paard uitgebreid snuffelen aan de trailer, zet dr erop met schot scheef en laat haar dan gewoon staan net zolang als ze wil. Ze mag er uit als ze dat wil, dat doe je een paar keer en dan laat je haar op commando achteruit gaan voordat ze zelf gaat.

Dan pas ga je met de stang werken alsof je paard voor het eerst op de trailer gaat, dat is nu nl haar struikelpunt van het achteruit stormen. Staat ook allemaal op de site van Eddy beschreven.

Werken met druppels kun je doen als ondersteuning maar gewoon trainen is beter, anders pak je de oorzaak niet aan maar doe je aan symptoom bestrijding.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:02

Heb je het al geprobeerd om je paard als eerste te laden? Als zij als eerste de trailer op kan gaan kan je het tussenschot scheef zetten voor haar.
Doet ze dit ook met een 1½ paards trailer?

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:03

Hallo Cissy,

Ik heb gisteren dat E-book heel lang en 2x gelezen. Ik word er nu wijzer van hoe ik het beste kan aanpakken.
Want ik merkte toen dat ik laatst erg zenuwachtig, druk en gefrustreerd was... En daar reageerde mijn paard natuurlijk op!

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:03

meggiemeg schreef:
Heb je het al geprobeerd om je paard als eerste te laden? Als zij als eerste de trailer op kan gaan kan je het tussenschot scheef zetten voor haar.

Wij hebben alleen een twee paards trailer.
Maar als alleen zij op wedstrijd moet, wil ik zeker proberen om er een grote trailer van te maken of te werken met een schuine schot.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:05

hmm..misschien een optie om de trailer op het land te zetten oid.
klep los en dat je paard ziet dat je er hooi of voer in legt..
lekker laten voor wat het is en waarsch. gaat ie vanzelf binnenkijken om te profiteren van de extra lekkers?!

en dat blijven herhalen?
zonder haar erin te zetten en meteen weg gaan..
des te vaker zij erin staat en er zelf in loopt zal het toch beter moeten gaan?

edit: zag dat je al zoiets geprobeert had..
suc6..

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:08

Tesz_2208 schreef:
hmm..misschien een optie om de trailer op het land te zetten oid.
klep los en dat je paard ziet dat je er hooi of voer in legt..
lekker laten voor wat het is en waarsch. gaat ie vanzelf binnenkijken om te profiteren van de extra lekkers?!

en dat blijven herhalen?
zonder haar erin te zetten en meteen weg gaan..
des te vaker zij erin staat en er zelf in loopt zal het toch beter moeten gaan?

edit: zag dat je al zoiets geprobeert had..
suc6..

Nou, je mag de trailer nooit zonder auto in het land laten, anders komen de wielen los van de grond als het paard erin stapt.
Ik weet al ongeveer wat ik moet doen, gewoon veeel oefenen.

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:09

Ik had een onbeleerde pony die ook met geen mogelijkheid de trailer inwilde, ik ben op zondag morgen half 7 begonnen en om 12:00 stond die er in.. (ben er gewoon bij gaan zitten) en toen kreeg die lekker zijn bix.. en ja hoor de volgende keer weer het zelfde, maar uiteindelijk ging het wel steeds sneller en liep die er bijna van zelf in.. (het was een stronteigenwijzerotpony)
als je maar genoeg geduld en doorzettings vermogen hebt lukt het!

de aanhouder wint!
Laatst bijgewerkt door Melissa_101 op 17-01-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:10

haha je moet de auto er wel voorlaten staan!
sorry beetje verkeerd geformuleerd.

en als je denkt dat je paard aan de auto gaat lopen auwehoeren
er bij blijven?

KimvWijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:23

Volhouden en blijven oefenen.. Mijn paard vond het in het begin ook eng maar loopt er nu alleen in..

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:49

Melissa_101 schreef:
Ik had een onbeleerde pony die ook met geen mogelijkheid de trailer inwilde, ik ben op zondag morgen half 7 begonnen en om 12:00 stond die er in.. (ben er gewoon bij gaan zitten) en toen kreeg die lekker zijn bix.. en ja hoor de volgende keer weer het zelfde, maar uiteindelijk ging het wel steeds sneller en liep die er bijna van zelf in.. (het was een stronteigenwijzerotpony)
als je maar genoeg geduld en doorzettings vermogen hebt lukt het!

de aanhouder wint!

Dat geeft de burger weer moed ;)

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:16

Ja.. het paard ging eerst ook altijd automatisch erin zonder problemen.
Maar na dat ongelukje wou ze niet meer..

Ac h komt vast wel goed :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:21

LovesBo schreef:
meggiemeg schreef:

Wij hebben alleen een twee paards trailer.
Maar als alleen zij op wedstrijd moet, wil ik zeker proberen om er een grote trailer van te maken of te werken met een schuine schot.

Was benieuwd of zij namelijk de link ging leggen naar het tussenschot of puur de trailer op zich.
Kan me voorstellen dat ze nu een poosje zoiets heeft van nee niet dat ding, dat heeft me pijn gedaan.
Stoot zelf je heup maar eens, of een ander bot wat vlak onder de huidoppervlakte zit.
In elk geval veel succes met dit probleem. Het is frustrerend als je weet dat het altijd zo goed en makkelijk ging en dan nu zo

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:51

als je gaat oefenen zorg dan dat je het juiste oefent, anders wordt het alsnog niks....

en inderdaad, zelf zenuwachtig, druk en gefrustreerd zijn gaat niet helpen! Neem de tijd, adem gewoon relaxed door en blijf rustig. Des te normaler jij het vindt des te normaler vindt je paard het. Geef het paard het vertrouwen en laat het hem zelf uitzoeken met jouw hulp dan komt het helemaal goed.
En lukt het niet stuur me dan even een berichtje. :)

Wat ongelukken met trailers betreft, het hoeft niet altijd zo te zijn dat een paard de trailer associeert met een ongeluk, er zijn genoeg paarden die er gewoon weer oplopen na een ongeluk. Het kan nl zijn dat je jouw angst voor de trailer (door het eerdere ongeluk) op je paard overbrengt waardoor die het vertrouwen in jou kwijtraakt en als jij de trailer al eng vindt waarom zou je paard er dan zomaar opgaan.... ??