paard zweet enorm

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:07

hey!

ik heb even aan vraagje, want mijn paard is een ongeveer 2 maand geleden geschoren, en heeft alweer een klein beetje vacht terug. sinds vorige week merk ik dat hij enorm staat te zweten als ik de deken af wil doen, of als ik hem zelfs al uit zijn stal haal.
ik pak hem momenteel weer een beetje op, na een hoefblessure.
vandaag was de tweede keer dat ik hem longeerde.. eventjes, ongeveer tien minuten.

nu is mijn vraag of ik meteen de onderdeken af zal doen?
hij heeft nu 2 dekens op, een staldeken, weinig voering, weet het niet precies uit mijn hoofd, en een winterdeken, aantal grams weet ik ook zo niet precies te zeggen.

alvast bedankt voor het lezen! ;)

ZusJacobs

Re: paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:08

Dus hij zweet op stal? Duidelijk dat je er teveel deken op hebt liggen..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:10

Ehhh wat denk je zelf nu?? Het is rond de 9 graden overdag, een aantal weekjes geleden -9....Dus die onderdeken zou ik maar snel weghalen hoor!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:43

ZusJacobs schreef:
Dus hij zweet op stal? Duidelijk dat je er teveel deken op hebt liggen..

ja, er was niemand op stal, dus heb hem er nog op laten liggen, was inderdaad al van plan hem er morgen af te halen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:45

Het is inderdaad ineens heel veel warmer, grote kans dat je paard daar last van heeft.
In het werk doordat zijn conditie misschien wat minder is en op stal omdat hij misschien nog te dik ingepakt staat...

Ik heb toen het ruim boven 0 kwam de onderdeken bij mijn geschoren paard er onder uit gehaald, die staat nu alleen onder 300 grams, en die heeft het echt warm zat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:34

Het is zoveel warmer, dat je paard het gewoon warm heeft nu.
Twee weken geleden was het nog flink onder nul, nu is het plus 10 of warmer.
Mijn pony heb ik vorige week al een dunnere deken opgelegd en hij staat nu voor de rest van de dag lekker zonder deken buiten.
Vanavond als ik ga voeren komt de ongevoerde regendeken er weer op.
Minder dikke deken erop leggen dus, als je paard staat te zweten.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 14:36

ja, bij ons is het nu ook zonder-jas-aan-naar-buiten-weer, dus ik haal hem er vanmiddag nog af ;)
bedankt voor jullie reacties iedereen!

3567

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:08

meestal zweten paarden omdat ze te weinig conditie hebben, wat dat betreft is scheren dan dus luiigheid. als je het paard gewoon goed traint, dan gaat hij vanzelf minder zweten --> hoef je het paard niet te scheren.
maar probeer eerst eens een van die twee dekens er af te halen! en, het is veel warmer de laatste dagen geworden, misschien moet ie daar ook nog ffkes aan wennen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:27

3567 schreef:
meestal zweten paarden omdat ze te weinig conditie hebben, wat dat betreft is scheren dan dus luiigheid. als je het paard gewoon goed traint, dan gaat hij vanzelf minder zweten --> hoef je het paard niet te scheren.
maar probeer eerst eens een van die twee dekens er af te halen! en, het is veel warmer de laatste dagen geworden, misschien moet ie daar ook nog ffkes aan wennen?

dat van het scheren ben ik niet met je eens. Die dikke vacht zit mijn paard gewoon erg in de weg.

verder is de deken er al af ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:42

3567 schreef:

Toen mijn pony in top-conditie was, zweette hij ook enorm, gewoon na 20 minuten stappen al in warm weer. Dus ik ben niet met je eens, dat zweten komt van slechte conditie hebben.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:47

3567 schreef:

Mijn paard zweet altijd zomer winter ze heeft een keigoede conditie dat hoeft daar dus helemaal niks mee te maken te hebben.
Ze kunnen gewoon overmatig zweten en de mijne is gewoon een drukke dame doordat je ze dan scheert hebben ze juist meer energie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:49

Wanneer staat je paard te transpireren? Na het werk? Dan langer laten afkoelen.
Als je paard standaard, na een rustperiode, 's morgens op stal nat onder de dekens vandaan komt, dan ligt er teveel op....
En je zou kunnen overwegen om er idd een deken onder vandaan te halen...

vosjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:49

Ben het idd ook niet eens dat zweten door slechte conditie komt. Kan er denk ik wel mee te maken hebben, maar het kan veel andere oorzaken hebben. De temperatuur is momenteel voor de tijd van het jaar natuurlijk ook echt heel hoog.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 08:29

ja, ik heb de dekens op de kast gelegd, kan ik ze er altijd weer vanaf halen, of desnoods een zweetdeken eronder doen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:58

Zoals al is geschreven, het is echt heel warm de laatste dagen. Als je paard dan nog steeds dezelfde dekens op heeft die hij droeg met -10 lijkt het me ook nogal warm.
Lekker een dekentje eronder weg halen en als het weer erg gaat vriezen die er weer onder doen.
Persoonlijk zou ik er ook voor kiezen de aangegroeide vacht er nog 1x af te scheren. Dat is ook fijner als je het werk weer op gaat pakken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:01

enkele weken geleden stond mijngeschoren knollie nog onder 500grams en enkele dagen terug stond ze te zweten onder 350grams. Bij 10 graden staat ze onder een 150grams en heeft het warm zat zelfs haar oksels, lies en ooraanzet voelen warm aan en haar temperatuur is normaal.
Naar mijn gevoel is dit weinig, maar liever een paard dat net te koud heeft en wat meer rondloopt, dan eentje dat staat te zweten en zich ellendig voelt...

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:34

petitparis schreef:
enkele weken geleden stond mijngeschoren knollie nog onder 500grams en enkele dagen terug stond ze te zweten onder 350grams. Bij 10 graden staat ze onder een 150grams en heeft het warm zat zelfs haar oksels, lies en ooraanzet voelen warm aan en haar temperatuur is normaal.
Naar mijn gevoel is dit weinig, maar liever een paard dat net te koud heeft en wat meer rondloopt, dan eentje dat staat te zweten en zich ellendig voelt...

Inderdaad! Ze kunnen het beter wat frisser hebben, dan dat ze te warm worden ingepakt....