Pension. Wie Wat Waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey1996

Pension. Wie Wat Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 17:52

Ik heb een vraag aan alle mensen die een paard op een pension stalling of manege hebben staan (geen lease of huur parden dus.) Bij mij op de manege zie ik veel mensen en kinderen die een eigen paard er hebben staan, ik trouwens niet ,ik rijd er 1x per week ik zou elke dag willen rijden, maar daar heb ik de tijd gewoon niet voor :n . Ik snap maar niet hoe al die mensen het voor mekaar krijgen om en naar school te gaan en te studeren en je paard te verzorgen. %)
Mijn vraag:
- komen jullie elke dag naar de stal en hoelang, van hoe laat tot hoe laat.
- wanneer op de dag
- hoe zit het dan met werk, of school, of studie.
- is het een ramp als je er plotseling een dag net kan zijn. enz.
Ik hoop graag van mensen hun verhaal te horen.

groetjes!! ;)

lovemagic5

Re: Pension. Wie Wat Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:56

hee,
ik ben heel veel te vinden op stal....
het tijd stip is heel verschillend..
ik hoef niet zo veel te doen voor school,
het ligt er aan op wat voor pensionstal je staat,
als alles voor je word gedaan zoals buitendoen & mesten is het minder erg als je er een dag niet bent,
maar als je alles zelf moet doen, dan is het wel zo fijn voor je paard als je elke dag even langs komt!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:57

Tja, dat is een kwestie van keuzes maken.
-Ik kom iedere dag op stal, de tijden varieren. Op dagen dat ik werk ben ik daar uit mijn werk van ongeveer 19 uur tot 21 uur. Dan mest ik in ieder geval uit en zet ik voer klaar. Verder ga ik nog iets met mijn paard doen. Op dagen dat ik niet werk doe ik alles wat rustiger en doe ik ook meer met mijn paard.
- Meestal begin van de avond
- Ik werk 4 dagen in de week van 07:45 tot 17:15. Op die dagen ga ik uit mijn werk naar mijn paard en daarna naar huis om te eten e.d. Op vrije dagen ga ik wanneer ik zin heb. Dit betekent wel dat ik op werkdagen weinig andere activiteiten kan doen.
- Nee, dat is zeker geen ramp. Mijn paard komt in de winter elke dag een flink aantal uren in de paddock. Als ik echt niet kan dan kan ik mijn pensionhouder of een vriendin bellen of die uit kan mesten en het voer klaar kan zetten.

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:04

Ik ben ook iedere dag op stal te vinden. Ik werk fulltime en volg daarnaast nog een studie die ik bijna afgerond heb. Na werktijd rijd ik gelijk door naar stal. In het weekend ben ik er meestal langer. Ik ga er iedere dag heen om zijn stal te mesten. Ik rijd hem 5 a 6 dagen in de week.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:12

Ik ga direct uit mijn werk (fulltime baan), ik ben dan +/- 1,5 uur met hem bezig (rijden/poetsen/naverzorgen).
Ik ben er rond 17.15 uur en ben rond 19.00 uur weer thuis, dus de hele avond nog vrij :-)
En dit zo'n 4 à 5 x per week, meestal rijd ik in het weekend zowiezo, zo heb ik doordeweeks wat extra dagen vrij...

In de zomer ga ik eerst naar huis en rijd pas na 21.30 uur, dit ivm de hitte en vliegen.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 18:22

Wow ik vind het echt knap dat jullie dit volhouden _/-\o_ . Ik zou wel willen hartstikke leuk, maar ik ben bang dat ik het niet volhoud, en dat vind ik zielig voor het paard. Ik ben meestal om 4 uur thuis en begin 5.30 aan studie en ben laat klaar. Ik eet daartussen (best vroeg). Het zou bij mij niet lukken. Bedankt voor de reacties ik hoop er nog meer te horen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:25

Maar je studeerd toch niet 7 dagen pw de hele avond vanaf 18.30 tot je gaat slapen :P
Kijk je nog tv ? hoe laat ga je naar bed?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:41

Ik kom bijna iedere dag op stal, hij staat al in, dus ik kan mijn tijd echt gebruiken voor het knuffelen, rijden en verzorgen.
Verder kan ik tussen 7:00 en 23:00 terecht en ik ben er met 5 minuten, dus dat is makkelijk in te plannen.
Kan ik een dag niet, dan hoef ik me geen zorgen te maken, hij is jong en kan af en toe een rustdag wel gebruiken.
Al om t al is een paardeneigenaar (sinds 4 maanden) zijn me reuze mee gevallen.

smulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:46

Hallo,

Ik werk ook full-time. Na mijn werk ga ik mijn paard doen. Dan ben ik rond 18.30 uur thuis, dan ga ik koken en eten we even wat. Daarna ben ik de rest van de avond thuis. Vanaf april ga ik nog een studie doen dus moet dan werk combineren met school en paard. Gelukkig volg ik deze opleiding omdat mijn baas het aan me gevraagd heeft dus ga ik 1 dag in de week naar school i.p.v. naar mijn werk.
Ik heb 1 dag in de week een verzorgster (meestal komt ze op zondag). Dan heb ik 1 dag in de week vrij en krijg mijn paard toch zijn beweging.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:50

- Ja, ik ga elke dag naar mijn paarden (2). Gemiddeld zo'n 3 uur denk ik.
- Doordeweeks als ik klaar ben met school/stage. En in het weekend wanneer het uitkomt, meestal in de middag.
- Ik zit op een paardensport opleiding, dus ik moet eigenlijk gewoon trainen met mijn paard om mijn diploma te behalen. En daarnaast loop ik nog 2 dagen stage op een dressuurstal. Soms is het lastig te combineren om ook nog naar je eigen paarden te gaan, maar ik heb ervoor gekozen.
- Nee, geen ramp. We staan in volpension, en mijn moeder komt ook elke dag naar stal.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:52

Ik ga bijna dagelijks naar stal. Rijden lukt me niet altijd na een lange werkdag, meestal kies ik er dan voor om te longeren of los te gooien. Ik werk namelijk van half 9 tot half 7, even thuis eten en dan van half 8 tot een uur of 10 naar de paarden.

1, soms 2x per week sla ik over, dan krijgt het vriendje quality time :) Op die dagen geeft een vriendin mijn pony een extra knuffel of wat beweging.

Ik rijd dus zeker geen 7 dagen per week, maar een dag of 3-4 wel :)

Ik hoef niet zelf te mesten of te voeren, alleen maar klaarzetten. Daarnaast gaan ze dagelijks een paar uur op de paddock

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:14

Kwestie van keuzes maken.

Ik werk fulltime en besteed elke dag tijd aan m'n paard, de ene dag wat langer dan de andere.
In 't allerergste geval kan ik eens 1 dag niet maar dat is geen ramp, hij word namelijk super verzorgt door de staleigenaar.

Ik wilde dit paard hebben dus ik draag er ook mijn verantwoordelijkheid voor om er elke dag voor te zorgen, weer of geen weer!

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:40

listiglistje schreef:
Maar je studeerd toch niet 7 dagen pw de hele avond vanaf 18.30 tot je gaat slapen :P
Kijk je nog tv ? hoe laat ga je naar bed?

Nee joh :') ik studeer niet 7 dagen dagen per week en ook niet tot ik ga slapen. Ik heb zelf nog nooit een eigen paard gehad ( Ik zou het echt wel willen!! <3 .), en de meeste mensen die ik ken rijden ook maar 1 of 2 keer per week op een manege. Daarom vroeg ik op bokt hoeveel tijd jullie aan je paard besteden. Ik dacht namelijk echt dat je uren per dag op stal moet zijn en allerlei taken moest verrichten (vind ik op zich niet erg om te doen, maar als het te veel word red ik het niet met de tijd. :) ), maar zo te zien valt het opzich wel mee. :)
Oh ja kga trouwens om 10 uur naar bed(kmoet s''morgens vroeg op, voor mijn gevoel, kben echt een uitslaper. :D)
en voordat ik ga slapen krijg ik ook nog wel een uurtje tv. (of zit op bokt! :P )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:48

Ik denk dat je voor 1 paard gemiddeld 1,5 tot 2 uur moet uittrekken (excl. reistijd)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:54

Voor mij is een eigen paard slecht uitgepakt. Maar ze staat nu bij een super baasje en hoeft noooooit meer de handel in, dus ik heb er absoluut geen spijt van!

- komen jullie elke dag naar de stal en hoelang, van hoe laat tot hoe laat. Ik ging altijd 's middags als ik vrij was 2/3 uurtjes.
- wanneer op de dag; Na school
- hoe zit het dan met werk, of school, of studie: Ik kon het niet combineren, ik had altijd tijd tekort.
- is het een ramp als je er plotseling een dag net kan zijn. enz: Dit gebeurde bij mij erg vaak op het laatst. Gelukkig ging ze wel elke dag naar buiten, maar ik kwam er op het laatst maar 2x of 3x per week.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:56

En dat is per dag? Dat vind ik eigenlijk best meevallen. *D . En de kosten per maand hoeveel zijn die? Ik dacht iets van 300 euro? dat is op mijn manege zo , maar ik weet niet of dat met of zonder les is...

:D

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:58

Ik ga elke dag naar mijn paard. Meestal meteen vanuit school (ong. 3 uur op stal) en daarna naar huis, eten, en tot 's avonds laat huiswerk maken. Ik hang dus eigenlijk niet vaak op de bank. Als ik een dag echt niet kan, (want nog nooit is gebeurd) mag ik altijd mijn instructice bellen en die longeert haar dan. Maar meestal rij ik haar elke dag. Mag ook wel want ze staat nu heel veel op stal!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:00

Ligt een beetje aan de regio, in het noorden heb je vast al iets voor € 180,
maar in de randstad betaal je soms wel € 500 voor een pensionstal :P

Ik zit zelf in Brabant en betaal € 250,- (all-in, dus alles wordt gedaan),
daarnaast heb je nog andere kosten als bv verzekering, hoefsmid, veearts etc.,
maar je kunt het zo gek maken als je zelf wil!

Tussen de € 200 en € 300 is denk ik de gemiddelde prijs.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:01

amziss schreef:
En dat is per dag? Dat vind ik eigenlijk best meevallen. *D . En de kosten per maand hoeveel zijn die? Ik dacht iets van 300 euro? dat is op mijn manege zo , maar ik weet niet of dat met of zonder les is...

Ik betaalde 125 per maand inclusief zaagsel, voer, hooi, wormkuur enzovoorts. Eigenlijk alles behalve hoefsmid. Nu stond ik echt spotgoedkoop :o Ik denk dat je wel moet rekenen op 200-300 als je je paard op een manege wil zetten. Geef wel goed aan als je je paard buiten wil & hoe lang, ik ken mensen waarvan hun paard niet buiten kwam, omdat de manege-eigenaar 'het raar vond' ..

Ik zou je paard niet op een manege zetten, maar op een pensionstalling met weinig paarden. Maar dat is mijn mening ;)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 15-01-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:02

ik ben 14 en zit in havo 3 maar heb genoeg tijd voor mn pony hoor.
ze staat op een pensionstal op een minuutje fietsen vanaf mijn huis dus dat scheelt wel.
ik ga meestal 2 keer per dag, 's middags uit school en/of ' s avonds om half 8.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:02

Ik ga vaak 2 x op een dag, `s ochtends buitenzetten, uitmesten en `s avonds weer binnen. Ik heb nog maar een kleuter van 2 jaar, dus die mag van mij lekker veel buitenspelen, en hoef ik nog niet te rijden ;)
Bij ons is het eigenlijk alles zelf doen, alleen `s ochtends worden ze gevoerd door de staleigenaar.
Als ik een keer niet kan, is het geen probleem, want dan doet mijn stalgenootje of de staleigenaar het. Wel zo fijn natuurlijk.

Ik heb denk ik best wel mazzel dat ik heel onregelmatig werk ( door de weeks van 16.00 uur `s middags tot 09.30 uur de volgende ochtend ) slaapdiensten..... :Z In het weekend werk ik van 16.00 uur tot 11.00 uur de volgende ochtend. Ook hoef ik maar 1 à 2 keer in de week te werken, dan zit ik namelijk al aan mijn uren :=

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:03

- komen jullie elke dag naar de stal en hoelang, van hoe laat tot hoe laat.
Ja ik kom elke dag, en dat varieërt dan van anderhalf uur tot langer. Maar ik doe het gelukkig niet alleen, wnat mijn moeder komt ook nog een keer.

- wanneer op de dag
Smiddags of savonds.. mijn moeder komt meestal sochtends
- hoe zit het dan met werk, of school, of studie.
Ik doe een universitaire opleiding en heb vrij weinig contacturen, dus genoeg tijd voor het paard. Ook op de middelbare kon ik altijd wel tijd vinden.. Paard gaat altijd voor.
- is het een ramp als je er plotseling een dag net kan zijn. enz.
Een kleine ramp.. Gelukkig is er altijd wel iemand die je paard uit stal wilt halen. Maar ik kan eigenlijk altijd. Ik voel me al schuldig als het paard er maar 1x uitkomt.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:03

Ik heb een baan van 24 uur, een gezin met 2 jonge kinderen (5 en 7 jaar) en sinds juni een paard. Ze staat in pension hier in de buurt. Ik probeer wel iedere dag te gaan , maar dat lukt niet altijd. Als ik er niet ben wordt ze ook verzorgd en buiten gezet.
De dagen dat ik er zelf ben mest ik (hoeft niet want doet de stalhouder normaliter) en ga ik rijden (trainen of buitenrijden), longeren of laat ik haar gewoon lekker in de paddock met vriendjes. In de lente en zomer loopt ze buiten met nog wat vriendinnen.
Het kan allemaal, het is soms best druk dat zal ik niet zeggen, maar ik moet het vnl van de avonden en weekenden hebben. En van mijn allerliefste vent die thuisblijft bij de kids zodat ik naar mijn paardje kan... :-) Ik heb bewust de keuze gemaakt voor een eigen paard na nogal wat tegenslagen in mijn gezondheid. Ik stop er dus met liefde en plezier ieder vrij uurtje in. Op woensdagochtend en vrijdagochtend zijn het zoiezo "mijn" ochtenden, want dan zitten de kinderen op school. Maar het is wel veel plannen

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:20

Laura_x_ schreef:
amziss schreef:

Ik betaalde 125 per maand inclusief zaagsel, voer, hooi, wormkuur enzovoorts. Eigenlijk alles behalve hoefsmid. Nu stond ik echt spotgoedkoop :o Ik denk dat je wel moet rekenen op 200-300 als je je paard op een manege wil zetten. Geef wel goed aan als je je paard buiten wil & hoe lang, ik ken mensen waarvan hun paard niet buiten kwam, omdat de manege-eigenaar 'het raar vond' ..

Ik zou je paard niet op een manege zetten, maar op een pensionstalling met weinig paarden. Maar dat is mijn mening ;)

Ik zou graag willen weten waarom niet op een manege? :), want ik weet niet echt de voor en nadelen van een paard op een pensionstal en/of een manege. Want op een sommige pensionstallingen kan je ook les krijgen op je eigen paard, maakt dit er gelijk een manege van? :?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:22

op manege's is de bak bijna altijd bezet en er zijn een hoop kinderen die je paard stiekem een snoepje (of 2 :Y) ) geven