Pony zelf beleren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf beleren of niet?

Ja
3 (11%)
Nee
24 (88%)

Totaal aantal stemmen: 27

Boombox

Pony zelf beleren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:20

Je zal wel al denken; dit hoort hier niet.
Maar jawel hoor, lees het maar even door.. (':

Ik heb dus een schat van een haflingerhengst, Windser, die 3 jaar is geworden.
Nu wil ik 'm graag zelf opleren..
Ik heb ZERO professionele ervaring, en heb vorig jaar een dubbele beenbreuk gehad.
Die breuk is ondertussen wel genezen, maar ik moet nog voorzichtig zijn.
Ik heb ooit een shetlandermerrie'tje opgeleerd, met behulp van m'n nicht.
Ik ben er gewoon opgekropen zonder tuig en m'n nicht heeft dr dan aan het leidtouw laten stappen.
Dan haar laten stoppen en wanneer ik benen gaf, liet ze haar weer vertrekken.
Dat is eigenlijk perfect gelukt, en ze liep zelfs mooi onderin.
Maar een haflinger is geen shetlander, en een hengst is geen merrie.
Windser heeft wel geen hengstenkuren, maar toch vraag ik me af;
Is het een goed idee om hem zelf te beleren, of zal ik het laten doen door mensen met ervaring?
Ik wil er trouwens graag mee op wedstrijd gaan. (':

Nu om jullie een beeld te geven van hoe ik het trainen van windser ga aanpakken,
heb ik het kort proberen neer te schrijven...
Eerst leer ik hem om fatsoenlijk mee te stappen aan het leidtouw,
want nu doet 'ie soms koppig en wil 'ie niet mee werken.
Nu ga ik daar de clickertraining voor gebruiken.
Dat is stap 1.
Dan komt het longeren.. Ik heb een longeersingel gekocht om dat te doen.
Dus dan leert 'ie ook al wennen aan een singel rond z'n buikje.
Maar ik maak de longe wel nog vast aan het halster, ik denk dat ik hem dan beter onder de hand heb.
Hoe pak ik het longeren aan?
Ik gebruik korte hulpwoordjes en mijn vriendje, die moet dan met hem in rondjes stappen op mijn "commando".
Eerst natuurlijk in korte stukjes en dit ook belonen met de clickertrainingmethode :D
Naderhand zal hij volgens mij het wel door hebben, of ben ik verkeerd?
Dat is stap 2...
Dan stap 3 is de kennismaking met het zadeldek en het hoofdstel/bit.
Zadel hou ik nog heel eventjes voor bekeken.
Ik leg 't eerst op de grond en laat hem er omheen wandelen,
wanneer hij 't zadel aanraakt, krijgt hij die clickerbeloning weer.
We zouden nu in 't stadium moeten zijn dat hij begrijpt dat er na de clicker een beloning komt,
en dat hij dus iets goeds heeft gedaan.
Hij gaat dan het zadel enzo als iets goeds bekijken en dan ga ik stilletjes proberen het alsmaar dichter bij zijn lichaam en rug te brengen.
Volgens mij gaat het zo lukken.
Wanneer ik hem dan volledig kan optuigen, ga ik hem eerst nog een paar keer longeren met de longe,
totdat hij de commando's ook goed onder de knie heeft.
Dat maakt het makkelijker volgens mij als je er de eerste keer op gaat! :D
Wanneer hij dat kan, ga ik hem bestijgen.
Eerst paar keer langs hem heen springen, dan mijn handen op z'n rug leggen, steunen en springen..
Tot als ik er op kan gaan hangen, en dan blijf ik hangen.
Dan moet mn vriend er een paar rondjes mee stappen.
Doet die het goed, dan zet ik mijn voet eens in de beugel.
En dan uiteindelijk zou ik op hem moeten kunnen zitten :D.
En dan begint het doorrijden natuurlijk.. Dit ga ik zo zacht mogelijk aanpakken.
Eerst stappen, doet die het goed, krijgt 'ie de clickerbeloning! :)
(Oh wat hou ik van die clickermethode, 't werkt echt schitterend!)
En zo gaan we verder tot we uiteindelijk galop hebben gedaan.. :)

Dus wat denken jullie? :$
Ik voel me zo'n noob omdat ik het moet vragen,
maar ik wil het echt wel meteen goed doen!
Liefst geen gemene reacties, dit is geen bedoeling om ze uit te lokken. :)

FriesWytske

Re: Pony zelf beleren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:22

Als jij zelf geen ervaring met beleren hebt en er bovendien ook geen hulp bij hebt van mensen die dat wel hebben. Zou ik hem weg brengen. Een paard/pony kun je maar één keer goed doen.

Boombox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:24

Jhaa inderdaad..
Ik heb wel in de praktijk geen ervaring..
Maar ik heb wel boeken geleerd en eens geholpen bij iemand professioneel.
Verder heb ik 't wel meerdere keren gezien van andere mensen,
gewoon nooit zelf bij een pony gedaan.
En hoe zit dat eigenlijk om hem in wedstrijden te krijgen?
Want daar snap ik ook nog geen fluit van,
sinds ik alleen manege wedstrijdjes gereden heb.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:26

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:26

Als je wedstrijden wil rijden met een hengst moet je voor zover ik weet L2 dressuur + winst of L springen met winst zijn. Aangezien je geen wedstrijden gereden hebt, mag je hem dus niet uitbrengen..

Wat betreft het inrijden; doe het of met professionele hulp, of breng hem naar een stal waar ze hem voor je inrijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:27

Als hij hengst blijft moet jij eerst L2 met een winstpunt zijn voordat je met hem mag starten.

Uit boekjes en van kijken kun je het niet leren. Je moet het echt met iemand samen doen die er heel veel verstand van heeft. Heb je niet iemand in de buurt die dit wel vaker doet. En waar je hem evt. neer kunt zetten en dan samen met hem/haar je pony beleren.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:27

ik zal goeie begeleiding zoeken van iemand die veel ervaring heeft op het gebied van het beleren en het dan samen met die gene doen. zelf raad ik Emiel Voest aan. hij heeft over het hele land verschillende locaties zitten met trainings plekken.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:31

Ik heb nee gestemd. Niet omdat ik denk dat het niet kan, maar omdat ik denk dat je het niet ALLEEN kan. Je hebt een mooi stappenplan, maar een paard is geen motor die je stapje voor stapje kan opbouwen.

Een jong paard kan allerlei dingen doen, en het is aan degene die hem beleert om te besluiten of het gedrag voortkomt uit
a) onbegrip omdat je te snel gaat
b) gepuber
c) protest door lichamelijke problemen
d) hengstenstreken (in dit geval)
e) overbelasting
en zo kan je doorgaan tot z

Omdat jij zo goed als onervaren bent kan je, als hij op een onverwachte manier reageert, zijn gedrag niet goed interpreteren. En dat gaat problemen geven. Niet voor niets is het gezegde 'groen op groen geeft bont en blauw'.

Zoek alsjeblieft goede, ervaren begeleiding. En dan niet dat buurmeisje dat ook wel eens een jong paard zadelmak heeft gemaakt, maar iemand die zichzelf meerdere malen professioneel(!) heeft bewezen.

Succes met je haffie!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:33

Van boeken leer je veel theorie, maar dat is echt niet te vergelijken met het in praktijk brengen van die theorie.
Probeer die theorie bv eerst eens uit op een ervaren paard. Zelfs dat valt al niet mee als je zelf geen ervaring hebt.
Groen + groen = verpest

Wat als je paard net iets anders reageert dan in de boekjes? Dan zou je meteen goed moeten reageren en dat kan je niet als je ZERO ervaring hebt.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 14-01-11 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:34

Boombox schreef:
Ik voel me zo'n noob omdat ik het moet vragen,
maar ik wil het echt wel meteen goed doen!

Reden genoeg om er NIET zelf aan te beginnen lijkt me. Gewoon wegbrengen naar een prof!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:36

Nog even een ander vraagje. Ze zegt dat hij in januari 3 is geworden. Is hij op papier dus inderdaad in januari geboren? Of wordt hij pas over een half jaar (zoals de meeste paarden en ponies) 3?

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:46

Goed bezig! Rustig aan.. Als het voor jou gevoel goed gaat lan je best zelf inrijde! Veel lezen is heel goed! Als je denkt dat jet de verkeerde kant op gaat meteen weg brengen!! Als je aan het clickeren ben let daar wel een betje mee op straks als je egt op zit kan je nie meer clikkere. En hij moewt wel wete dat het braaf en een klopje ook heeeell goed is! Dus bouw het wel weer een beetje af! Succes

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:47

Ik zuo het zelf doen maar dan met intensieve begeleiding ;)

Clickeren kan je heel goed afbouwen, tot het punt dat je de clicker alleen nog gebruikt voor nieuwe dingen.
Clickeren kan zelfs als je op je paard zit.
Je zal merken dat hoe meer je clickert met je paard, hoe meer gevoel voor timing en beloning jij krijgt, maar je paard ook. Die begrijpt snel genoeg dat een kriebel op de schoft overeen komt met een click.

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:18

ik denk eerlijk gezegt niet dat je het alleen kunt.
ik heb al aardig wat paarden en ponys zadelmak gemaakt en ik kan het ook niet alleen: het is niet zo makkelijk als het lijkt hoor.

als ik ju was zou ik toch iemand zoeken die het al wat vaker heeft gedaan en je kan helpen.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:45

heum.....ja. ik zou het door iemand laten door, maar ja het kan ook duur oplopen dan ;) bij ons op de manege vragen ze 400 euro ong. per maand voor het inrijden ( kruipen ze er 2 en soms 3keer op en doen dit ong. 5/6maand ) en dan moet je nog 360 euro ong. stalgeld betalen permaand (als het een paard is) + lesgeld als je wilt rijden.
dus laten we zeggen een kleine 900 euro, zeker, permaand .
Ok paardensport is een dure sport, maar 900 euro per maand betalen gedurende ong. 6maand is toch wel duur en dan raden ze aan da ze er nog is 1/2/3 keer per week opzitten voor verder gewoon een goeie basis en dan is dat nog is zkr 280euro bij per maand.
Dus als je iemand kent die het voor je wilt doen voor toch een lagere bijdragen en dan er toch een beetje verstand heeft, zou ik het door die persoon laten doen ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:20

Tja ik heb ook mijn eigen pony ingereden.
Ik had een vriendin met een eigen pony, we stonden samen op de weide.
Zadel erop, hangen zitten ect in t land..
toen nog keer of 3 a 4 aan de longe erop geweest, longeren kende ze de hulpen al en ik deed met de goede hulpen mee met de vriendin die stond te longeren met mij erop.

Toen ze snapte wat mijn been en handhulpen betekende hebben we er een halster met een touw aangedaan en zijn we buiten gaan rijden (let op paard was geheel verkeersmak). Vriendin op haar pony (had ze al 8 jaar en kan ze mee lezen en schrijven) en mij aan een touw vastgehouden. En 1 iemand op de fiets mee die kon inspringen als er iets niet goed ging.

Ik heb nu een toppony, en ik was ook geen prof in het beleren (voorheen bij 3 paarden geholpen waarvan ik bij 1 redelijk zelfstandig heb gehandeld)

Ik zou zeggen zoek iemand die goed met paarden kan omgaan, zorg dat die er goed mee kan longeren en probeer het met goede hulp zelf te doen. Ik moet zeggen dat hoe jij het zegt je het redelijk goed op een rijtje heb.
Maar let wel, mocht je tegen problemen aanlopen, of merken dat t niet gaat hoe jij t wil, niet verder gaan maar dan wegbrengen naar iemand die er veel verstand van heeft.

Ik moet ook melden dat ik al die "profs" vaak ook niet echt naar t paard vind luisteren ;) paard moet binnen 2 maanden netjes aan de teugel lopen en alles maar doen.. zelf kan je dat over een half jaar spreiden, misschien wel meer ;) Zoek hulp, maar doe zoveelmogelijk zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:26

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-11 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link toegevoegd