pony blijft stil staan op de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deyt_5

pony blijft stil staan op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:53

hey!

ik heb een probleempje,
Als ik en mijn pony willen wandelen dat blijft ze elke keer zomaar in het niets stil staan...
het is op verschillende plekken en soms kom ik nog geen 100 meter verder dan stal! :+
ik heb al vanalles geprobeerd, lokken, een tikje op dr kont geven, hengstenketting maar niets helpt ook niet als ik dr ´opzijduw´ zodat ze uit evenwicht raakt. dan zet ze wel een stapje opzij maar daar blijft het ook bij.
het is erg vervelend want ons fietspad is nou niet erg breed en als er voorbijgangers lang komen moeten die altijd wachten omdat ik dr met geen mogelijkheid meer vooruit krijg. dan sta ik altijd even in de berm en dan na een half uurtje neemt ze kleine stapjes en kunnen we rustig naar huis wandelen...
nu heb ik geen zin meer om te wandelen.

is ze bang?
of is het gewoon een trucje om niks te hoeven doen? (ze is trouwens niet altijd heel erg actief geweest := )
hebben jullie misschien ideen hoe ik dit op zou kunnen lossen ?

Bedankt! xx

deyt_5

Re: pony blijft stil staan op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:25

Iemand ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:30

Die van mij proberen dat ook wel eens onder het zadel. Ze hebben dan geen zin meer om verder te gaan en willen wel direct omkeren en weer terug naar de wei... dan lopen ze dus wel weer door.
Ik weet niet of het bij jouw pony ook daarom gaat of dat 'ie bang is?
Mijne geef ik altijd een tikje op de kont of spoor ik wat duidelijker aan en dan lopen ze wel weer... ik ben de baas en bepaal.

deyt_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:45

ja ik heb het ook geprobeerd met een tikje maar ze gaat echt niet vooruit! ik heb echt wel een tikje gegeven maar t lijkt of ik geen gehoor krijg :+

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:50

Waarschijnlijk is jou timing qua laten vallen van druk niet goed.

Vraag er eens iemand bij die thuis is in grondwerken/parellli.
Als je het trucje eenmaal kent kan je daar zo goed als alles mee oplossen :j

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:52

Lijkt inderdaad of ze geen zin heeft om verder van stal weg te gaan. Had zelf een verzorgpony die deed dat ook onder het zadel en ging ook wel eens achteruit een achtertuin in omdat ze niet naar voren wilde. Ik moest gewoon doorzetten en toch streng zijn, na een paar keer de strijd aan te zijn gegaan deed ze het bijna niet meer. Dus eigenlijk ben je al goed bezig door niet gelijk op te geven. Probeer gewoon duidelijk te blijven en misschien je standpunt verduidelijken met een tik (als je een gevoelig paard heb zou ik dit niet doen). Succes

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:04

Een trucje wat bij mijn eigewijze verzorgpony altijd goed werkt ; druk op het halster zetten, zodat ze druk voelt achter de oren, en zodra ze een stapje zet, meteen loslaten. duurt misschien wel even voordat ze het doorheeft, dus als je midden op een weg staat is het niet echt handig om er mee te beginnen :+
@kehdra , is idd een parelli trucje :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:11

deyt_5 schreef:
ja ik heb het ook geprobeerd met een tikje maar ze gaat echt niet vooruit! ik heb echt wel een tikje gegeven maar t lijkt of ik geen gehoor krijg :+

Maar omdraaien en terug wil 'ie wel meteen?

deyt_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:13

ja omdraaiden doet ze wel !

bedankt voor de reacties ga het proberen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:14

Misschien wilt ze niet alleen weg? Heeft ze verlatingsangst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:14

Ja dat lijkt me dan meer een geval van "geen zin hebben" ipv angst

deyt_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:18

zou iemand me trouwens kunnen uitleggen wat parelli is ? :=

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:18

Google het eens ;) Grondwerk etc is het.

deyt_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:19

okee!

deyt_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:32

is het, als ik het goed begrijp, een vorm van natural horsemanship?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:51

deyt_5 schreef:
is het, als ik het goed begrijp, een vorm van natural horsemanship?

Ik noem het voor jou situatie een handig trucje ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:46

Lijkt erg op verlatingsangst, ze wil gewoon net weg bij stal. probeer het eerst eens met een ander paard erbij, als ze dan wel doorloopt weten we in elk geval wat het probleem is. Er zijn hele trainingsschema's voor paarden die niet bij stal wegwillen als je daar in geintereseerd bent.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:13

Mijn verzorgpaard wil ook niets zonder haar maatje er bij, als ze gescheiden worden is er geen land meer met haar te bezeilen. Laatst nog video met haar gedaan omdat haar maatje op stal stond en ze hem niet kon zien, toen haar maatje in de wei naast haar was werd ze weer helemaal rustig en lief

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:15

Paardlief zal gewoon moeten leren naar jou te luisteren. Jij bent de leider dus jij bepaalt of jullie van huis weg gaan.
Je zou kunnen proberen om om te draaien en zodra ze een stap zet meteen weer om te draaien en haar te dwingen verder te lopen, en dat mag als het niet door angst of pijn komt echt wel met een mep op de billen.
Als je dit soort gedrag accepteert, word het volgende misschien het niet de stal in of uit willen, of niet willen dat je opstapt, of het niet willen draven enz. Ze zal gewoon moeten gehoorzamen, punt.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:18

Die van mij deed dan in het begin ook altijd.. drama.. dan reed ik op de dijk en stopte hij en het liefste draaide hij dan gelijk om.
Mn vader bleef maar zeuren dat ik de baas was.. :P maar ja.. een omdraaiende pony op een weg waar auto's reden vond ik niks

Uiteindelijk is mn mams steeds op de fiets meegegaan
En daarna alleen.. ik keerde dan om voordat hij het deed, dus kleine stukjes

tegenwoordig kan ik overal met hem heen in zn uppie
Denk dat het echt een kwestie van uitproberen was bij mij....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:30

[OPG] Paard staat stil op de weg

hier staan hele goede tips in.
ik heb uitgevonden dat het toch wel werkt als je gewoon niks doet, laat ze gewoon even staan en dan lopen ze vaak vanzelf verder

deyt_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 18:59

vandaag ben ik met haar buiten gaan rijden en toen is ze weer stil gaan staan. heb toen een tik gegeven en toen er nog geen stap vooruit kwam kreeg ze echt een pets. dat heb ik een paar keer gedaan en toen is ze gelukkig doorgelopen! heb daarna in een lange tijd niet zo lekker gereden :P

@ diana: nee het is geen verlatings angst denk ik, want ze heeft wel meer trucjes om niets te hoeven 'doen' en ze heeft nou ook niet echt vriendjes gemaakt bij ons op stal:=

@ julius_juut: ja heb al gemerkt dat ze afentoe al bij de deur stil blijft staan. maar als ik dr dan nog een keertje aanspoor dan loopt ze wel weer mee maar op de weg blijft ze dan weer stil staan.

@ellepel: nee heb ik ook al eens geprobeert maar heb toen bijna een uur staan wachten en nog kwam er helaas geen beweging in...

deyt_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:04

iemand anders nog een idee ??

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:32

Waarom wil je nog meer ideeen? Je hebt je paard nu laten zien dat je de baas bent, dus ze doet het niet weer. Daar moet je van uitgaan, als je nu gaat twijfelen of ze wel door wil lopen, gaat ze zeker stilstaan.
Je weet nu, dat een klein tikje niets doet, een beste pets wel. En dat weet je paard nu ook.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:46

Misschien kan je proberen om even iemand anders mee te vragen een stukje mee te wandelen met je pony.