Mijn 3,5, jarige merrie, is gek op kuilen graven in de paddock, en dan hebben we het over flinke kuilen. En ze doet zelfs ook een poging als de grond bevroren is. Het is begonnen als jaarling toen ze zand begon te eten. Aangezien ik dacht aan verveling, ander paard erbij maar ze is nogal dominant dus kan ook niet elk paard erbijzetten, want die mept ze eruit. Vitamines of mineralen was helaas ook niet het probleem.
Mocht ik dan eindelijk een paardje hebben die haar de baas kan, dan geeft ze zich over en gaat weer leuk kuilen staan graven. Erg vervelend aangezien ze ook weer dicht gegooid moeten worden. En ze staat geen hele dagen buiten, want met een kwartiertje heeft ze dat al voor elkaar.
Aangezien ze verder nog vrij jong is en ongeduldig, loopt ze natuurlijk ook niet elke dag, maar 2 a 3 keer per week. De rest van de week staat ze gewoon een uurtje maximaal buiten, anders heb ik gewoon complete afgravingen. Op stal is ze verder wel gewoon rustig. Iemand tips, hoe kom ik die winter door, zonder kuilen?
Zou wel kunnen inderdaad, heb het in het verleden ook wel is gedaan, maar was eigenlijk weer bang dat ze dan weer zand zou gaan eten. Ondanks dat krijgt ze wel om de week wat lijnzaad door der voer. Maar misschien dat ik dat inderdaad weer moet gaan doen, want dan is wel gewoon rustig.
ipv het ruwvoer op de grond te leggen kun je het in een ruif doen, krijgt ze in ieder geval minder zand binnen dan van de grond af eten.
Kempkes
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-11 15:51
Ja we hebben wel een grote bak op stal waar het in kan.
Andere kant heb ik dan ook weer zoiets, dan beweegt ze haast niet, en kan ze haar energie misschien ook weer niet kwijt. Maar ze is dan wel rustiger....... het is een beetje dubbel.
dan is het in het begin rennen en dan eten als ze energie hebben gaan ze echt wel lopen! of je moet drinkbak / hooi bak aan de andere kant van de wei zetten zodat ze heen en weer moet lopen.. hangt er natuurlijk vanaf hoe groot het weiland is?
Ze staat in een paddock winters, zomers natuurlijk nergens geen last van. Maar i.p.v. dat ze gaat rennen gaat ze gewoon kuilen graven, met een ernome snelheid, dus denk dat ze daardoor haar energie weer kwijt raakt. Misschien toch gewoon eten geven.
Ik heb, toen mijn paard zo onrustig was, en voortdurend liep te ijsberen, 5 hooinetten met hooi op verschillende plaatsen in de paddock gehangen. Zo liep ze van het ene net naar het andere. Na een week was het al niet meer nodig.