Regelmatige kuddewisseling,weerslag paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Regelmatige kuddewisseling,weerslag paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:15

Bij ons vinden er zeer regelmatige kuddewisselingen plaats.
(kudde pony's, 24/7 op de weides).

Mijn pony staat nu een maandje of 9 hier op de weide en heeft al een heel aantal wisselingen meegemaakt.
Helaas hebben wij hier zelf, als eigenaren, niets over te zeggen.

Toen mijn pony arriveerde,was er een grote gemengde groep, dit ging erg goed.
Er waren duidelijke leiders aanwezig zowel merrie als ruin.
Toen gingen na 2 maanden de ruinen weg, en was mijn pony de enige ruin. Dit ging ook goed,hij had respect voor de merries en alles ging prima. :+

Toen kwamen er 3 ruinen bij, waarvan 1 net een tikje dominanter was, dan de mijne.
Gevolg was, dat mijn ruin en de andere ruin hun "eigen"merries kregen en deze ook begonnen te dekken. :o
Vooral mijn ruin was hier bloedjefanatiek in, en werd ook vreselijk opdringerig,vervelend en ronduit asociaal.
Hij is er toen even uitgehaald, heeft even bij 2 grote ruinen gestaan,waar hij niets te vertellen had.

Even daarna is de kudde gesplitst, ruinen en merries apart.
Dit ging redelijk, mijn ruin en de dominante ruin accepteerden elkaar. Zij mochten eten, echter 2 andere ruinen mochten dit nauwelijks.
Voor mij ging het eigenlijk wel goed, voor de 2 lagere ruinen niet zo.
Die zijn toen weer met 2 dominante merries samen geplaatst, waardoor mijn ruin samen stond met de dominante ruin.
Zij gingen fijn met elkaar om, geen strijd.

Nu staan er weer 2 dominante merries bij en mijn ruin is niet meer happy.
Wat ik me overigens goed kan voorstellen.
Hij staat nu zelf onderin de rang, en op zich is dat natuurlijk gewoon hoe het werkt in de kudde...
Maar moet ik dit willen?
Regelmatig gewissel, en een pony die in 9 maandjes dus al 3 verschillende posities heeft aan moeten nemen in een kudde?
:?

JPS

Re: Regelmatige kuddewisseling,weerslag paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:19

Ik denk dat het niet prettig voor hem is om regelmatig van kudde te wisselen omdat de verstoorde rangorde telkens weer bepaald moet worden

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:20

Zo vaak als er gewisseld wordt, zou ik niet willen.
Het kan zeker wel ooit voorkomen als er een paard weg gaat of er komt een nieuwe bij.
Maar in 9 maanden tijd vind ik dit toch wel heel erg vaak.
Ik zou het in ieder geval niet willen, want je pony moet iedere keer opnieuw zijn plekje zien te vinden in de groep.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:22

Ik kan me best voorstellen dat dit stress geeft bij je paard!
Mijn appaloosa is destijds ook paar keer van 'kudde' veranderd. Dan weer paard eruit, paard erbij in.. En constant moet de rangorde weer bepaald worden.
Nu heb k gelukkig een dier die zich makkelijk aanpast en dr eigen weg wel ging, maar vond het nooit fijn om te zien wanneer de groep weer veranderde. Kostte toch iedere keer weer een week of 2 voor de rust weer was weder gekeerd.

Waarom is er zoveel gewissel bij jou?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:22

Ik persoonlijk zou het niet willen.
Het veroorzaak zoveel onrust, dat kán nooit leuk zijn voor je paard.

Ziggy staat ook 24/7 in een kudde, en het heeft zeker 4/5 weken geduurd tot de kudde stabiel was. Waarschijnlijk wel langer maar dat was voor mij niet meer waarneembaar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:23

Ik zou hem dan nu gewoon ff laten staan. Kan hij wennen, gun hem de tijd. Zal voor hem ook raar zijn om zo vaak opnieuw rangorde te moeten bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:25

Dat gewissel heeft te maken met verschillende dingen.

de ene wissel,was bijvoorbeeld omdat hij zich ronduit gevaarlijk gedroeg bij de merries,toen ze begonnen te dekken. Merrie eigenaren waren daar(begrijpelijk!)niet blij mee en wij ook niet zo.
Dus toen kwam de splitsing.
Er zijn gewoon elke keer weer redenen....soms weet ik het ook niet zo goed.
Een van de onderdanige ruinen mocht bijvoorbeeld van de mijne niet eten...en is naar de merriewei gegaan.
Waar hij schijnbaar ook niet mocht eten, en nu staan de 2 dominantere merries, en de 2 dominantere ruinen(waaronder mijne dus)bij elkaar.
En is de mijne de onderdanige van de 4...

Overigens,ik haal hem zelf ook nooit uit een kudde hoor, hier hebben wij niets over te zeggen!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:26

ik zou dit ook niet willen... ga ook mee met bovenstaande reactie's. En sowieso het welzijn van jouw paard boven alles stellen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:32

Dus ik neem aan dat de groep voorlopig nu wel even blijft zoals ie is?
Zou het dan gewoon even de tijd gunnen. Snap dat ie zich nu even niet zo happy voelt, maar denk dat dat snel zal opknappen zodra hij er langer in staat.
Weet nog dat mijn appaloosa zo erg moest wennen aan dr nieuwe groep. Ze stond toen steeds vooraan bij het hek en wilde er graag uit. Ze vond t niks aan.
Maar paar weken later had ze al een maatje gevonden in t land en stond ze daar steeds bij.
Het geeft gewoon stress als er veranderingen in de groep plaats vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:35

Ik hoop dat de groep voorlopig zo blijft...al dacht ik dat de vorige keren ook..
Hij kent de paarden dus wel,die er nu weer bij staan omdat ze dus vorige zomer állemaal samen stonden.
Dus geen nieuwe paarden,maar wel weer een nieuwe samenstelling...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:45

Ik ben de eigenaar van die anderde dominante ruin en ik ben ook niet blij met het gewissel steeds.
Uiteindelijk stonden de twee heren samen en accpeteerden elkaar.
Okee die van mij was wel de baas maar ze zochten elkaar steeds meer op en er kwam harmonie tussen de heren.
Het zijn beiden wat merries getreft echte macho's.
Dus....gingen ze bij de merries weg.
Hoefde ze zich niet meer bezig te houden met wie de mooiste parings dans deed :+
Maar nu denk ik ook....nu staan er weer twee dominante merries bij hun in de wei....toen de eerste erbij kwam was er weinig aan de hand, maar nu meer twee er ook bij is gekomen is het idd voor de poown van Dark wel effe verandert.
En wat nou als straks het voorjaar komt en de merries weer lekker hengstig worden....dan beginnen we weer van voor af aan met waarschijnlijk weer gewissel.
Die boef van mij vind het wel weer heel leuk om twee dames om zich heen te hebben maar dit gaat wel een beetje ten kosten van de ruin van Dark.
En of het dan mijn eigen poown is of die van een ander, ik vind dat gewoon toch wel een beetje sneu.
Maar goed, misschien is het nog even aanzien of hij alsnog zijn draai kan vinden in deze samenstelling.
Maar ik hoop nu toch ook zeer zeker wle dat het gewissel een keer stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:35

Ja Onassa, met jouw dominantje samen ging het eigenlijk wel goed...
had gehoopt dat ze als koppeltje samen konden blijven, al snap ik de voordelen van grotere koppels ook wel.
Moeten maar even afwachten hoe en wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:42

Ik ben vandaag voor het eerst sinds een tijdje(erg ziek geweest)even naar stal geweest om te kijken...
Hij stond er rustig bij.
Inderdaad onderin de rang,maar hij lijkt zich erbij te hebben neergelegd,voor zover je daarvan kunt spreken bij een paard.
Voor hem wel goed,dat hij geen strijd aan hoeft te gaan, hij werd daar namelijk supervervelend van in de omgang.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:47

En mijn dominate merrie staat erbij! Die toch gisteren door die van Dark een trap kreeg omdat ze te dicht bij het voer kwam... Ze zijn aan elkaar gewaagd die 4! Drop en Kim hebben wat te zeggen maar damai en syd bemoeien zich er mee en delen af en toe ook nog wel een knauw of trap uit!.. Best leuk om naar te kijken. volgens mij vinden ze het wel leuk zo met zijn 4e... Gisteren hebben drop en syd heerlijk gespeeld met zijn 2e en flink aan het rennen geweest in de wei.
Staleigenaar wou er nog een merrie bij maar aangezien er een merrie gaat verhuizen gaat dat volgens mij niet door.. Dit groepje van 4 ben ik happy mee!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:23

Ik kan me niet voorstellen dat de paarden het leuk vinden dat er steeds een groepswisseling is.
Sowieso de stress die het met zich mee brengt wil je niet hebben.
Ik sta op een stal waar veel verloop is en waardoor er dus steeds wisselingen in de groepen plaats vinden.
Het is heel goed mogelijk dat als je 's middags de paarden binnen komt zetten er opeens een nieuw paard in de groep staat.
Er is hierdoor wel veel onrust in de groep.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:01

-