(kudde pony's, 24/7 op de weides).
Mijn pony staat nu een maandje of 9 hier op de weide en heeft al een heel aantal wisselingen meegemaakt.
Helaas hebben wij hier zelf, als eigenaren, niets over te zeggen.
Toen mijn pony arriveerde,was er een grote gemengde groep, dit ging erg goed.
Er waren duidelijke leiders aanwezig zowel merrie als ruin.
Toen gingen na 2 maanden de ruinen weg, en was mijn pony de enige ruin. Dit ging ook goed,hij had respect voor de merries en alles ging prima.
Toen kwamen er 3 ruinen bij, waarvan 1 net een tikje dominanter was, dan de mijne.
Gevolg was, dat mijn ruin en de andere ruin hun "eigen"merries kregen en deze ook begonnen te dekken.
Vooral mijn ruin was hier bloedjefanatiek in, en werd ook vreselijk opdringerig,vervelend en ronduit asociaal.
Hij is er toen even uitgehaald, heeft even bij 2 grote ruinen gestaan,waar hij niets te vertellen had.
Even daarna is de kudde gesplitst, ruinen en merries apart.
Dit ging redelijk, mijn ruin en de dominante ruin accepteerden elkaar. Zij mochten eten, echter 2 andere ruinen mochten dit nauwelijks.
Voor mij ging het eigenlijk wel goed, voor de 2 lagere ruinen niet zo.
Die zijn toen weer met 2 dominante merries samen geplaatst, waardoor mijn ruin samen stond met de dominante ruin.
Zij gingen fijn met elkaar om, geen strijd.
Nu staan er weer 2 dominante merries bij en mijn ruin is niet meer happy.
Wat ik me overigens goed kan voorstellen.
Hij staat nu zelf onderin de rang, en op zich is dat natuurlijk gewoon hoe het werkt in de kudde...
Maar moet ik dit willen?
Regelmatig gewissel, en een pony die in 9 maandjes dus al 3 verschillende posities heeft aan moeten nemen in een kudde?