is mijn paard bang of.....?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

is mijn paard bang of.....?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 08:38

brandende vraag!

het gaat om mijn 4,5 jarige (onbeleerde & groene) merrie van 1,63.
gister was ik haar aan het poetsen zodat ze ook het vast staan leert op het erf.
dat kan ze heel goed! kan gerust ook weg lopen ofzo, ze blijft braaf staan.

ik was klaar met poetsen etc. deken weer op. dus dacht, loop even aan de hand over het erf!
dat ging het 1e stukje goed maar zodra ik verder ging werd ze helemaal hyper en snuiven deed ze!!
ze keerde zich in een ruk om en trippelde en stampte zo snel mogelijk naar der stal, ze rende echt de stal in!
ik schrok best... net alsof haar iets heel ergs overkwam ofzo...

wel moet ik zeggen, ze is in haar 4,5 jarige leven maar op 2 boerderijen geweest, dus ook maar 2 stallen, 2 weides. meer niet. en ze heeft maar 4 keer in der hele leven in de trailer gestaan.

iemand een idee? moet ik dit wel gewoon doen?! want anders zou ik dus ook nooit met dr over de weg kunnen.

Rosborstel

Re: is mijn paard bang of.....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:42

Hee laura,
Was ze al naar buiten geweest? Het zou misschien ook door het weer kunnen komen :)
Je zou kunnen proberen om eerst te longeren/'laten rennen' zodat ze al wat energie kwijt is en dan nog een keer proberen. Als ze het trucje blijft doen, evt. hengstenketting of hoofdstel?

Of nog even wachten, meer grondwerk doen en meer vertrouwen opbouwen en daarna weer proberen :)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 08:45

wat is een hengstenketting :$

ja ze was daarvoor naar buiten geweest. maar terwijl ze buiten was, ging ik de stal doen dus heen en weer lopen met stro, misschien zag ze dat aan voor eten? en wilde ze super graag naar der stal ofzo? :P ik zou het niet weten.
maar toen ik haar vast zette heb ik der ook wat hooi gegeven, toen ze terug de stal in racede, was ze ook helemaal van slag leek wel, meteen HEEL extreem luchtzuigen, doet ze normaal nooit zoveel & zomaar....

ja dat is wel een goede wat je zegt!! maar ja, het was op het erf, waar ze al stond :P

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 08:50

edit: dat grondwerk moet ik dus doen bij de buurvrouw in de bak omdat onze niet te doen is nu... maar voor die bak bij de buren moet ik een stuk over de weg! (de boerderij naast ons)... dus vandaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:58

Gewoon volhouden. Een hoofdstel met longeerlijn is verstandig. En dan kleine stukjes lopen, steeds verder. Zodra je spanning voelt, draai je om. Daarna draai je weer en kijk je of je steeds een stapje verder kunt. Als ze ineens heel gespannen wordt, laat haar dan stilstaan en probeer zelf rustig te blijven. Zo zul je het toch een beetje op moeten bouwen.

Een longeerlijn met hoofdstel zorgt ervoor dat je meer te vertellen hebt.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:13

Ja joolien, daar heb je gelijk in, maar op het moment dat ze omdraait kan ze dus niet meer rustig lopen.. ikkan der wel houden dat wel, maar ik wordt wel gedwongen om mee te lopen zal ik maar zeggen. En ze wordt heel lomp met der benen en der eigen lichaam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:20

Dan zul je haar moeten afstraffen en haar voor moeten zijn om haar toch bij je te houden. En ook al loopt ze weg oid, zodra ze stilstaat, meteen weer terug. Je gaat pas terug als jij dat wilt. Als je haar terug laat gaan en op stal zet dan wint zij en zal ze dat elke keer gebruiken als ze ergens geen zin in heeft.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:30

ja dat is zeker waar, en dat weet ik zelf stiekem ook wel.
maar ben zo bang dat haar dan iets gebeurd, want als ze echt trekt en ik de andere kant op wil dan houdt ik het natuurlijk niet snapje.... dat zit echt in mijn achterhoofd..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:32

Je paard is onzeker en ziet jou niet als leider. Want als ze je als leider ziet, blijft ze bij je, ook al vind ze dingen eng.
Ik zou niet met hengstenkettingen werken, ik zou aan grondwerk doen om de band beter te maken zodat ze je als leider ziet. Dan is het aan de hand lopen ook geen probleem meer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:35

Tsjah het kunnen kleine dingen zijn die ons als mens niet opvallen maar die een dier toch angstig kunnen maken, vluchten is dan de remedie :D

Zou inderdaad wat Cassidy zegt wel werken aan je leiderschap om te voorkomen dat dit vaker gaat gebeuren en ze in de toekomst een loopje met jou gaat nemen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:40

Komt ze veel buiten of op het moment niet?

De energie die een jong paard over heeft lijkt zich tegen jou te keren. Ze heeft door dat ze op deze manier lekker richting eten mag.

Het werken aan het leiderschap en duidelijk en consequent optreden is echt belangrijk wat hier ook al is geschreven.

Ze mag niet zomaar zich omdraaien en naar de stal racen. Wat als ze dit doet met jou er straks op? Of op het moment dat er meerdere mensen/paarden op het erf lopen.

Als je zelf erg onzeker bent is het verstandig om er iemand bij te halen die je kan begeleiden in de omgang met je paard. Wat extra handjes helpen je misschien net die stap te maken die je nodig bent om zelfverzekerd en als leider op te treden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:41

Het kan best zijn dat ze geschrokken is en dat jij zo snel niet reageren kon. In zo'n geval laat ik ze kleine rondjes om mij heen lopen , het halstertouw een beetje lang, tot ze de aandacht weer bij mij hebben.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:45

Je moet in elk geval blijven wandelen met haar en haar wennen aan nieuwe dingen.
Omdat je zegt dat ze zo zwaar lucht op snoof kan het zijn dat ze iets geroken heeft dat ze een gevaar beschouwde voorbeeld vuur.
Toen we twee jaar geleden aan het wandelen waren met ons paard begon ze ook opeens hevig de lucht op te snuiven en was ze erg alert, wij zagen of roken niets.
Toen we enkele tientallen meter verder waren was het gedaan. Een halfuurtje later kwamen we langst dezelfde weg terug en toen zagen we dat mensen hout aan het opstoken waren achter een bosrand ongeveer 300 meter van de straat waar we wandelde. Als we verder gingen begon ze terug zo te doen tot we een eindje verder waren.
Wij hebben nooit iets geroken of gehoord maar ons paard wel en het instinct van een paard zegt vuur = gevaar = vluchten als ze jou niet vertrouwd als leider.
Ons paard vertrouwd ons wel als leiders en was alleen maar oplettend.

Je zal in elk geval moeten werken aan het opvoeden van je paard, ze erkend je nog niet voldoende als haar kudde leider.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 14:16

Cassidy schreef:
Je paard is onzeker en ziet jou niet als leider. Want als ze je als leider ziet, blijft ze bij je, ook al vind ze dingen eng.
Ik zou niet met hengstenkettingen werken, ik zou aan grondwerk doen om de band beter te maken zodat ze je als leider ziet. Dan is het aan de hand lopen ook geen probleem meer.

Nou dat denk ik niet, want elk karakter van elk paard is anders. heus niet elk paard blijft braaf bij je lopen.. ze ziet haar stal bij de andere pony's gewoon als een veilig thuis haven. en dit is voor het eerst in der hele leven dat er iemand met haar loopt.. en ik vond dat voor een aller eerste keer na 4,5 jaar redelijk goed ging, want op het begin liep ze goed mee, ondanks onbekende dingen :D....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:20

Elk paard blijft braaf naast je lopen, als de opvoeding goed is geweest. Heeft leeftijd en character helemaal niets mee te maken, wel de tijd die je met hem hebt doorgebracht en de training die hij heeft gehad.
Nogmaals, ga grondwerk doen, ga aan jullie band werken...

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:22

laura_power schreef:
Cassidy schreef:

Nou dat denk ik niet, want elk karakter van elk paard is anders. heus niet elk paard blijft braaf bij je lopen.. ze ziet haar stal bij de andere pony's gewoon als een veilig thuis haven. en dit is voor het eerst in der hele leven dat er iemand met haar loopt.. en ik vond dat voor een aller eerste keer na 4,5 jaar redelijk goed ging, want op het begin liep ze goed mee, ondanks onbekende dingen :D....

Maar een paard blijft een paard, en alle paarden zijn in begensel hetzelfde: vluchtdieren, kuddedieren. Dus, zoals Cassidy je ook al heeft gezegd, zodra ze jou gaar beschouwen als de kuddeleider, zal ze eerst naar jou kijken, en als dan blijkt dat er niets aan de hand is zal zij ook niet wegrennen. Die positie van kuddeleider kun je bereiken door bijvoorbeeld grondwerk te gaan doen.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 14:40

ja inderdaaad dat is ook waar ook ja. maar ik heb haar pas 3 a 4 weken nu. en heb door het weer nog bijna niks kunnen doen, dus ik begrijp dat ze me nog niet zo beschouwt..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:45

Heb je haar op stal staan of staat ze in de weide?
En wat is ze gewend qua mensen? Ken ze mensen en een halster of is alles nieuw?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:06

Ze staat op stal, maar overdag in de paddock :) (samen met een andere pony! niet alleen :D )
ze kent halster, vaststaan e.d. ook wel. en andere mensen is ze dol op, mits ze lief doen. en als ze maar aandacht krijgt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:25

laura_power schreef:
Cassidy schreef:

dan moet je er voor zorgen dat ze JOU als veilige omgeving gaat zien. Ben afgelopen zondag voor het eerst met m'n paard het bos in geweest (ben net begonnen met buiten wandelen). Hij was heel schrikkerig in het bos, maar bij een schrikreactie van een ligfiets die van achter kwam, draaide hij alleen om, maar bleef wel bij me.

Wat wel heeft geholpen om zijn schrikgedrag niet verder te laten gaan, ik heb hem steeds laten halthouden tot hij rustig werd, en dan weer verder lopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:37

Ok, als ze elke dag buiten komt en niet buitensporig gevoerd wordt qua brokken/biks enz dan zal het een kwestie zijn van opvoeden.

Stapje voor stapje met haar aan het werk. Laat haar aan jou wennen, ze moet leren dat jij idd de veilige zone bent en niet de stal alleen.

Als je haar vertrouwen in een afgesloten ruimte hebt waarbij ze op commando meeloopt maar ook halt houdt en achteruit gaat kan je met haar aan de wandel.

Bereid dit telkens een stukje uit. Eerst alleen op het erf. Dan een stukje bv langs de weide enz enz.
Telkens als ze iets eng vind mag ze wel stil staan en kijken maar absoluut niet weglopen. Rustig op stem haar weer een stapje naar het 'enge' toe laten zetten en belonen. Zo ga je telkens een stukje/stapje verder tot het voor haar gewoon is jou te vertrouwen in enge situaties.
Vandaar dat ze ook eerst het stilstaan en volgen moet kennen.

Neem de tijd, als je hier verkeerd mee bezig gaat dan gaat dat veel meer moeite kosten om af te leren dan nu om aan te leren.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:07

ja daar moet ik zeker voor gaan zorgen. maar het is zo lastig, het enigste wat ik deze weken kon doen was: binnen zetten/buiten zetten, in de stal poetsen, toen het droog was maar nog wel vroor buiten vast zetten en poetsen, toen het ijs weg was lopen op het erf. maar omdat ik niet de mogelijkheid had in de bak iets te doen, was dit de eerste keer dat ik met der "liep''.....

verder is ze in de bak ofzo of wat dan ook nooit gemeen, bang, naar, vervelend of wat dan ook! ze staat ook heel braaf stil en ik kan gaan liggen in de stal met der... dus verder vertrouw ik haar al, en kent ze mij ook al! dat merk ik als ik bij de stal kom en der naam roep gaat ze hinniken :D heel lief. en met der hoofd helemaal in mn nek liggen hihi. :=

maar HOE moet ik naar de bak van de buren, als ze op het erf ook niet betrouwbaar (nog niet dan) is met lopen? want dan kan ik nooit grondwerk oefenen dus ook geen vertrouwen krijgen :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:18

ze blijft op de poetsplaats braaf staan zeg je. Dat vind ze dus een vertrouwde omgeving. Begin eens met dingen als je paard overal aanraken. Als dat mag, betekend dat al dat ze je een beetje vertrouwd. Dan kun je dingen doen als achterwaarts lopen, zijwaarts wijken aan de hand, zonder zadel op 'r rug gaan zitten (evt met helper die het paard vast houd) gewoon zitten, meet niet.

Als dit allemaal goed gaat, kijk je of je er klaar voor bent om een stukje te gaan wandelen. Zo niet, dan niet, kun je beter nog vertrouwensoefeningen doen. Als je het wel aandurft, ga je gewoon een klein rondje lopen, desnoods alleen over het erf. Praat erbij tegen je paard op vrolijke toon, laat 'r ook af en toe zomaar stilstaan, beetje aaien en soms een snoepje toestoppen. Zorg dat ze niet gaat hangen op het halster/hoofdstel. Doet ze dit wel kun je een kort rukje geven, helpt dat niet, niet doorrukken, maar halthouden, even blijven staan en weer rustig doorlopen.

En dit gewoon veel oefenen, als je er klaar voor bent kun je grotere stukken gaan wandelen. Niks doen als jij er nog niet klaar voor bent. Je paard voelt dit aan en gaat juist gek lopen doen. Die denkt: 'De leider is niet op z'n gemak, dus moet er wel iets engs zijn!"

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:39

Gewoon blijven doen, steeds een stukje verder...
Als er de mogelijkheid is laat haar "onderweg" even grazen ofzo om de rust erin te krijgen.
Zoals bijna alles met paarden... veel stemgebruik, braafff, schouderklopje en evt. een snoepje doet vaak wonderen !

Maar...inderdaad alléén doen als jij rustig kunt blijven, anders werkt het averechts !

Succes ! :D

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:31

Soms kan het ook gewoon helpen om samen met een ander paard mee een stukje verder de wereld te verkennen. Dan leren ze op een niet-stressvolle manier dat zoiets ook heel normaal is.
En in de tussentijd lekker veel grondwerken om zo'n band te scheppen dat je paard niet meer het gevoel heeft helemaal 'alleen' te zijn en afgescheiden te worden van de kudde. Want dat is vaak de angst van paarden. Zonder kudde zijn ze niet veilig, dat zit in de genen geprent.