hoe pony rustig houden tijdens scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

char_kilado

hoe pony rustig houden tijdens scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:56

hey,

ik ga mijn pony voor de eerste keer scheren dus ik zou niet weten hoe hij zou reageren, hij is ook nog maar 4 jaar oud. Daarom zou ik graag weten hoe jullie je pony/paard rustig houden tijdens het scheren, ik wil het graag zonder kalmeringsmiddelen ofzo doen, dat is echt wel de laatste oplossing.

dus hebben jullie tips om je pony rustig te houden?

danamuts

Re: hoe pony rustig houden tijdens scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:57

regelmatig aaien met het scheerapparaat uit, en daarna aan...
Zo heb ik de vorige van mij laten wennen, maar die kreeg toch nog een paar streepjes sedalin. MN voor bij het hoofd en de benen

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:01

Eerst even laten wennen aan het geluid, wanneer ze daar niet meer nerveus van worden kan je rustig het apparaat op de vacht neerleggen, eerst een klein stukje scheren, belonen, vervolgens weer. Vooral rustig opbouwen en zelf rustig blijven, maak niet van een mug een olifant ;).

char_kilado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:05

ik heb ook al gezien dat sommige mensen een hooinet geven tijdens het scheren.
Is dat ook goed om ze rustig te houden?

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:21

Ja hoor! Dan zijn ze ergens mee bezig ;). Let er wel op dat paarden gewoonweg kunnen schrikken van het apparaat, tis een vreemd gevoel en geluid natuurlijk, je moet altijd rekening houden dat ze een vreemde beweging kan maken. Maar als je alles lekker rustig doet en je pony de tijd geeft om te wennen moet het lukken !:D

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:24

ik heb (ook met 4jarige) eerst 2 naast ervaren zeeeeeeeeer rustig paard gezet zodadt ie aan het geluid kon wennen.
en toen hij aan de beurt was vond ie het helemaal geweldig.
zoooo interresant wat ik aan het doen was.
haha.
maar ligt denk ik ook beetje aan het karakter van het paard, maar deze is ook een heeel wakker dier.

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:27

of muisjes geven ?
dat helpt iig tegen niet de hele tijd rontjes draaien enz.
&& inderdaad, kuil geven als de paarden daar van houden ?
ik had die van mij muisjes gegeven en een bak slobber,
nadat de slobber op was waren de muisjes ingewerkt dus prima!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:29

Praampje op!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:12

Ik heb een tijdje geleden ene merrie geschoren die nog nooit geschoren was en ben gewoon begonnnen, ze was heel erg rillerig in het begin en ze stond als een gek te trappelen maar na een halfuurtje/45 min werd ze rustiger. Ze vond het wel elke keer eng als k het apparaat weer aanzette..

xLyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:18

Eerst laten wennen , misschien iets rustgevends geven , en der iets laten eten terweil het aanstaat

iCaity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:16

een priem/preem? Ik weet niet mer hoe je dat schrijft=)

kelly_hasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:28

bij ons op stal werken ze met scheren met een praam bij onrustige paarden, ziet er zielig uit, maar ze worden er wel rustig van.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:34

Idd stukje per stukje doen, maar ik denk persoonlijk dat verdoven nog altijd de beste oplossing is (bij een paard dat snel bang is)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:36

Ik ken iemand die de tractor aanzet tijdens het scheren. Dat geluid vond hij niet eng, die van het scheerapparaat wel. :=

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:40

Tranquigel of een andere verdovende pasta. Een hooitnet kan idd ook helpen.
Probeer je vooral niet op te winden als het niet goed lukt, blijf rustig en probeer gewoon opnieuw :)
zorg ook dat je niet alleen bent, als iemand 1 been omhoog houdt kan hij met het been ernaast al niet meer slaan

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:40

Kwestie van gewenning, omkopen met biks en veel geduld hebben.
Worden ze echt lastig en loop je daarbij zelf gevaar, even de praam er op, lijkt raar maar is beter dan blijven stoeien met elkaar.

Voor de rest rustig blijven scheren, en goed oppassen dat je de kam niet in zijn lichaam steekt wanneer hij een onverwachte beweging maakt. Vaak naar verloop van keren hebben ze voldoende vertrouwen en kan het zonder middelen of praam.

Sedalinspuit?: sommigen zijn er voorstander van anderen niet, zelf wil ik mijn paard alles zo bewust mogelijk mee laten maken en kies er dan ook altijd voor om zulk soort middelen zo lang mogelijk uit te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:43

Mijn paard is dit jaar ook voor het eerst geschoren. Eerst inderdaad even het scheerapparaat aan doen om te kijken hoe hij er op reageert. De mijne heeft tijdens het scheren de hele tijd hooi staan eten.. daardoor bleef hij rustig staan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:45

of eerst rustig laten wennen aan het geluid en het gevoel van de scheermachine
of toch verdoven voor je er echt aanbegint

of een combi van de 2

het is namelijk bijna onmogelijk om een gestresseert/angstig paard nog te sederen. Die zijn zo dolgedraaid van de adrenaline dat zelfs het zwaarste goedje aan 3 dubbele dosis niet meer kan zijn. Dus proberen en verdoven wanneer het "gevaarlijk" lijkt te worden is geen optie en bovendien heeft je pony dan al een slechte ervaring achter de rug.

Ik heb de mijn de eerste keer gesedeerd en nu de 2de keer nog maar 1/3 dosis. Omdat ze vorige keer bij "normale" dosis er ook door brak toen we haar oren wilde doen. Ik denk dat ik volgende keer niks meer ga geven...

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:23

-
Laatst bijgewerkt door Ami op 21-01-23 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:28

Ik denk ook niet perce dat sederen perce de eerste ervaring beter maakt hoor. Dan is hij een beetje versuft en maakt hij het niet zo mee, maar dan kan hij er inderdaad doorheen gaan als het echt eng word en dan heb je alsnog een slechte ervaring, lijkt me toch beter om het gewoon heel rustig aan te wennen, eerst het geluid, dan het gevoel, de hemel in prijzen en lekker voeren terwijl je bezig bent.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:35

Heb mijn pony van het voorjaar voor het eerst geschoren.. ze was toen 2 jaar.
Ik heb eerst geprobeert haar op het erf te gaan scheren maar dat lukte me niet (moest het alleen doen) toen heb ik haar ik haar schuilstalletje gezet en het nogmaals geprobeerd en toen ging het wel goed.
Had de ruif vol lekker hooi gedaan en ze heeft heerlijk staan eten,af en toe was ze wel wat rillerig,maar ze bleef verder rustig.
Na het scheren was ze vreeeeselijk blij dat ze van haar jeuk af was,heb haar nog nooit zo maf zien doen..

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:58

NienkeNiels schreef:
Praampje op!

Ik zou zeker niet als je voor de eerste keer gaat scheren gelijk een praam om doen.
Je weet geen eens hoe de pony gaat reageren.
Sommige zijn heel mak en kunnen gewoon zonder poespas (hooi etc) geschoren worden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:05

niet te moeilijk over doen, even laten zien en laten ruiken als het scheerapparaat uitstaat, dan gewoon aanzetten en beginnen.
hoe moeilijker jij erover doet, des te enger vind je pony het.
ik zou wel zorgen dat je een praam en eventueel wat sedalin/sedasan gel bij de hand hebt, want als je pony gaat flippen en hij is voor de hleft kaal, begin je niet zo makkelijk meer aan een 2e keer om het af te maken.
hoe reageerd je pony op vreemde geluiden?
en ik zou ook een ervaren scheerder laten scheren, als je het zelf nog nooit gedaan hebt kan het nogal lang duren en word je pony ongeduldig.
het is overigens altijd handig als je met z'n tweeën bent, ivm benen optillen om de oksel kaal te krijgen etc.
ik zou ook niet in de weer gaan met hooi of ander voer, scheren zal wel vaker voor gaan komen in z'n leventje, en als je hem dan telkens moet gaan voeren....
het is heel normaal om geschoren te worden, dus geen drama van maken.
ben je onzeker over jezelf of over je pony, dan raad ik aan om het uit te besteden.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:34

Rustig laten wennen. Laten zien en ruiken dat het scheerapparaat uitstaat, dan aanzetten en gaan scheren. Wees zelf wel relaxt. Wanneer je niet rustig blijft is het misschien beter een meer ervaren iemand in te zetten en houd anders een praam bij de hand.